Pedofielen die na straf terug komen in maatschappij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pedofiel als buurman??

Poll eindigt op

Nee dat vind ik echt not done ik zou een handtekeningen actie starten en de duren langs gaan!
16 (8%)
Geen kids maar die mensen verdienen ook een plek!
61 (32%)
Nee want de veiligheid vd kids betekent alles voor mij als ouder!
43 (22%)
Nee dat soort mensen wil ik niet naast me en sta niet in voor mezelf.
53 (28%)
Ik heb kids maar vind dat ze ook een plek verdienen
15 (7%)

Totaal aantal stemmen: 188

Jess1989

Re: Pedofielen die na straf terug komen in maatschappij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:40

Ik ga me terug trekken uit deze discussie. Het is een zinloze namelijk aangezien ieder zijn mening heeft en deze niet kan/wil wijzigen. Ik vind het bewonderenswaardig dat iemand liever zichzelf op offert dan dat hij slachtoffers maakt....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:00

Vjestagirl schreef:
JessAndHope schreef:
En dát Hermelientje... vind ik bewonderenswaardig. Die persoon is dus niet zó ziek dat hij zijn situatie niet kan inschatten... van zo'n persoon kan je verwachten dat hij 'geneest' omdat hij erkent dat hij ziek is, zich niet superieur voelt en weet dat het fout is.

Dat vind ik zo triest. Dat iemand denkt dat hij dood moet omdat hij andere gevoelens heeft dan de gemiddelde mens. Dat hij het gevoel heeft er helemaal alleen voor te staan en geen andere uitweg meer ziet.

Overgens had die persoon pedofiele gevoelens, pedoseksualiteit is het tot uiting brengen van die gevoelens, de daden zelf.

Sorry ik dacht dat ik het goed zei omdat hij voelde dat hij sex wilde met een kind maar rationeel gezien wist dat het fout was. Kortom hij was bang voor wat hij zou gaan doen. Ik zie de kreet pedoseksuele gevoelens regelmatig opduiken in de pers, maar dat klopt dan kennelijk niet.

Zoals ik het me herinner Jess was deze jongeman juist bang dat hij niet zou "genezen". Ik heb ooit eens gelezen dat er twee types seksuele daders zijn, impulsieve daders (zeg maar de gelegenheid maakt de dief) en daders die juist met voorbedachte rade te werk gaan, slachtoffer inpalmen enz. Bij de eerste groep zou de recidive laag zijn, bij de tweede heel hoog. Weet iemand hier meer over?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:02

Dat snap ik, dat hij bang was dat hij niet zou genezen en daarom er voor koos zelf dood te gaan ipv een slachtoffertje te maken. Daarom vind ik het ook zo knap :j

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:12

JessAndHope schreef:
Dat snap ik, dat hij bang was dat hij niet zou genezen en daarom er voor koos zelf dood te gaan ipv een slachtoffertje te maken. Daarom vind ik het ook zo knap :j

Ja en ik denk dat het altijd handig is om te blijven denken: dit had mijn zoon kunnen zijn.

Ik vind alles wat met pedofilie te maken heeft best lastig. Er is een tijd geweest dat er openlijker over deze gevoelens werd gesproken (ik denk jaren zeventig/tachtig). Maar wat je eigenlijk zag is dat al dat openlijk spreken over pedofilie alleen maar leidde tot daders die vonden dat het allemaal niet zo erg was "omdat er immers openlijk over gesproken werd" en zij vonden daarin nog meer bevestiging voor hun waanbeeld dat het niet erg zou zijn voor het slachtoffer.

Op dit moment zie je dat het wel heel erg doorslaat naar de andere kant, waar pedofielen echt alleen maar als monsters worden afgeschilderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 02:02

Hermelientje, dat meteen inzetten van de behandeling is in zekere mate altijd aan de orde geweest in Nl.
Na het afschaffen van de Fokkens regeling, moeten de veroordeelden nu 2/3 van hun straf in de PI (of als het tegenzit in het HvB) uitzitten alvorens ze aan de tbs maatregel kunnen beginnen.
Tot halverwege dit jaar was dat 1/3 van de straf uitzitten en dan de tbs in.
Maar de o.a. maatschappij had daar felle kritiek op, dus is de regeling afgeschaft. Ze zitten nu dus langere tijd in een voor hen ongeschikte omgeving (de PI) zonder behandeling.

Maar goed, dat is blijkbaar wat 'men' wil.

En ik snap het wel van o.a. JessandHope dat het heel moeilijk is om de mens los te zien van zijn daden.
De psychiatrie/tbs e.d. is ook iets wat aan 'leken' simpelweg heel lastig uit te leggen is.
Ik en nog wat anderen hier kijken hier o.a. door ervaring heel anders tegenaan.
En het is echt niet zo dat ik alle heren waar ik mee werk graag weer buiten zie staan, zeker niet. Er zijn er genoeg waarbij ik blij ben dat ze nooit meer in de maatschappij zullen komen (ongeacht welk delict dan ook).
Maar ja, het blijven wel mensen, mét een ziekte. Hoe moeilijk dat voor buitenstaanders ook vaak te begrijpen is.
Niemand kiest ervoor om geboren te worden als schizofreen, pedofiel, narcist of anti-sociaal.
Niet iedereen heeft de juiste sociale en omgevingsfactoren om ondanks de stoornis uit te groeien tot iemand dat mét stoornis gewoon mee kan draaien in de maatschappij.
Niet iedereen krijgt op het juiste moment in zijn leven hulp.

En ik snap het ook dat mensen roepen 'ja je kan niet alles op een slechte jeugd gooien'...als ik de kennis en de ervaring die ik nu heb, niet had...had ik er wellicht ook zo over gedacht.

Maar bepaalde opmerkingen die hier op de afgelopen pagina's gemaakt zijn, ze gaan toch wel ver.
Je kan echt niet iedereen verantwoordelijk houden voor zijn daden.

Ik zou er zat voorbeelden van willen vertellen, hoe bizar het kan lopen met iemand,of hoe het na een delict ook weer een succesverhaal kan worden...
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, pb maar, ik zet het alleen niet zo hier neer.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:27

Ik ben blij dat er ook nog mensen zijn als bv kanelly. Ik heb helemaal geen ervaring in de psychiatrie of iets, maar ik probeer alle dingen altijd zo genuanceerd mogelijk te bekijken. Ik vind het soms bijna pijnlijk hoe mensen (die welke misstap dan ook gemaakt hebben) in dit topic weggezet worden. Iedere misdaad moet z'n straf hebben, maar ik vind het een teken van beschaving hoe een maatschappij daarmee omgaat. Hoe mensen individueel daarover nadenken, zegt voor mij wel iets over een persoon.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:50

Kanelly schreef:
Maar ja, het blijven wel mensen, mét een ziekte. Hoe moeilijk dat voor buitenstaanders ook vaak te begrijpen is.
Niemand kiest ervoor om geboren te worden als schizofreen, pedofiel, narcist of anti-sociaal.
Niet iedereen heeft de juiste sociale en omgevingsfactoren om ondanks de stoornis uit te groeien tot iemand dat mét stoornis gewoon mee kan draaien in de maatschappij.
Niet iedereen krijgt op het juiste moment in zijn leven hulp.

En ik snap het ook dat mensen roepen 'ja je kan niet alles op een slechte jeugd gooien'...als ik de kennis en de ervaring die ik nu heb, niet had...had ik er wellicht ook zo over gedacht.

Maar bepaalde opmerkingen die hier op de afgelopen pagina's gemaakt zijn, ze gaan toch wel ver.
Je kan echt niet iedereen verantwoordelijk houden voor zijn daden.knip

Niemand kiest ervoor om slachtoffer te worden....
Ik begrijp dat de daders ook niet vragen om hun "stoornis en of door hun slechte jeugd - echter vind ik het beschermen van de maatschappij nog steeds belangrijker dan de problemen van de (veroordeelde) dader. Eigenlijk vind ik het soms te ver gaan om mensen te zien los van hun daden, daardoor kun je imo grote inschattingfouten maken.
Het zijn en blijven idd mensen, maar eigenlijk schaam ik mij regelmatig voor de mensheid om hetgeen waar deze toe in staat zijn - zeker als het gaat om macht en winst ten koste van een ander - dat zelfs zonder stoornis en slechte jeugd ;)
Nogmaals ben ik het wel met je eens dat je elk geval nog steeds wel apart moet bekijken en geloof ik ook dat er sommige zijn die wel terug de maatschappij in kunnen. Echter betwijfel ik wel of pedofielen die de misstap al een keer hebben gemaakt (waarbij het bewijzen vaak erg moeilijk is - dus zijn ze imo gruwelijk "misgestapt") te vertrouwen zijn. Zeker zoals ze nu "onbekend" weer in de maatschappij komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:52

Hermelientje schreef:
Ja en ik denk dat het altijd handig is om te blijven denken: dit had mijn zoon kunnen zijn.

idd, maar dat ook beide kanten op. Zowel als dader, maar ook als slachtoffer.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:39

Een artikel van vandaag waaruit naar voren komt dat strenger straffen eigenlijk weinig zin heeft.

NRC Handelsblad schreef:
De strafrechter zegt iets terug: strenger straffen kost veel en levert weinig op

Strenge straffen kosten veel en leveren weinig op. Criminaliteit kun je beter bestrijden door de pakkans te vergroten. Overlast door direct in te grijpen. ”De politiek” versterkt en bevestigt het onjuiste idee dat streng straffen helpt. Ook beperkt dit kabinet de vrijheid van de rechter, waar “feitelijk geen aanleiding voor is”. Voorzitter Erik van den Emster van de Raad voor de Rechtspraak sprak vorige week duidelijke taal.

Vrijdag verscheen op de website van de Raad een toespraak die hij zes dagen eerder bij de jongerenorganisatie van de VVD, de JOVD, hield. Geen enkel medium, inclusief dit weblog, was dat opgevallen. Maar de toespraak van de topman van de Raad, het bestuursorgaan van de rechterlijke macht, kan worden gelezen als een repliek van de rechters op de druk die politiek en publiek op hen uitoefenen. Lees hier de tekst.

Volgens Van den Emster staat de rechtspraak nu op een ‘tweesprong’. Moet de rechter meegaan met de ‘politieke druk’. Is dat ook wat de burger verwacht? Of moet de rechter zich vasthouden aan ‘wat hij allemaal weet’. ‘Over wat werkt en wat niet. Over de effecten van zijn beslissingen’.

Het is volgens hem een keuze tussen ‘emotie en verstand’. Waarbij de politiek volgens hem nalaat om de ‘intuïtie’ van de burger ‘met feiten te nuanceren’. Maar die gevoelens juist versterkt en bevestigt. Feitelijk stelde van den Emster de vraag of de samenleving of de politiek vertrouwen heeft in de rechter. Hij constateerde dat de maatregelen uit het regeerakkoord in ieder geval ‘geen vertrouwen’ naar de rechter uitstraalden. Minimumstraffen, inperking van taakstraffen, het verhogen van de strafmaat, het ’in het criminele trekken’ van overlast als ‘straatterreur’.

Een puntsgewijze samenvatting van zijn toespraak:

-De pakkans en strafkans in Nederland zijn te laag, zo blijkt uit de cijfers. Burgers melden in enquetes 8.5 miljoen delicten. De politie registreert 1 miljoen misdrijven. Het OM schrijft er 231.00 in en de rechter behandelt er 130.000, waarvan 90 procent schuldig wordt verklaard.
-Intussen daalt de criminaliteit al tien jaar. Vermogensmisdrijven daalden 40 procent, moord en doodslag met 20 procent. Daling van het totale aantal misdrijven tussen 2005-2009 was 7 procent.
Het aantal gedetineerden in Nederland steeg de laatste tien jaar fors, de hoogte (strengheid) van de straffen steeg ook, jaarlijks met gemiddeld 3 procent.
-Het aantal burgers dat zich persoonlijk onveilig voelt daalt gestaag. Echter, steeds meer burgers denken dat de criminaliteit stijgt en dat ànderen zich onveiliger voelen.
-“Als de criminaliteit daalt, rechters vaker en zwaarder straffen en burgers zich veiliger voelen, waar komt dan de maatschappelijke onvrede over criminaliteit vandaan?” Hoe kan het dat vier van de vijf Nederlanders de stelling ‘Misdaden in Nederland wordt te licht bestraft’ onderschrijft?
-Zijn antwoord: als de burger in concrete zaken op dezelfde manier wordt geïnformeerd als de rechter leidt dat tot matiging van de strafopvatting. Zeker als de burger ‘beter geschoold’ is en dus beter ‘met complexiteit’ kan omgaan. En als er een confrontatie met de dader is. Wat burgers ‘in het algemeen’ vinden is dus iets anders dan hun oordeel over een individuele zaak.
-Opsluiting is beperkt effectief. Binnen twee jaar na een celstraf pleegt vijftig procent weer een misdrijf.
-Zonder een hoge pakkans, of perceptie van pakkans heeft ‘strenger straffen echter vrijwel geen zin’. De groep daders die onder invloed is, impulsief handelt, weinig zelfcontrole heeft is voor ‘afschrikking door straf’ sowieso minder gevoelig.
Vergelding als strafdoel is erg subjectief. ‘Wanneer is een delict voldoende vergolden?” ‘Voor slachtoffers is het meestal niet genoeg. Dat begrijp ik, maar de samenleving moet breder kijken”.
-In de VS en het Verenigd Koninkrijk komt men terug van steeds hogere straffen door de hoge kosten en de ongewenste sociale neveneffecten. De staat Californië geeft meer uit aan gevangenissen dan aan onderwijs.