joostvangestel schreef:Sarabande: wat ik bedoel is dat Hernandez zijn eigen keuzes moet maken, de PVV kan die niet voor hem nemen. Als Hernandez 10000 Euro of meer uit moet geven aan een rechtszaak, terwijl hij de zaak kan afkopen voor 500 Euro, dan is het een heel simpel economisch sommetje. Als ik in die positie had gestaan, had ik de 500 Euro betaald, en ik denk jij ook (tenzij je 10000 Euro ergens rond hebt hangen, die je liever uitgeeft aan het hard bewijzen van je onschuld dan aan veel leukere dingen)
Meestal ben ik het wel eens met jouw nuchtere beoordeling van situaties maar hier slaat je rechtbankfantasie echt op hol. Hernandez heeft helemaal geen advocaat nodig. Henk en Ingrid (en ook Mohammed en Fatima
) zouden normaal gesproken in het traject dat Hernandez tot nu toe heeft doorlopen helemaal geen advocaat inschakelen. Het mag wel maar het hoeft absoluut niet. Als Hernandez niet ingaat op het schikkingsvoorstel dan komt er een zitting, zelfs daar is het helemaal niet noodzakelijk om een advocaat te hebben. Mijn jongere broer heeft ooit zo'n voorstel gehad voor iets wat hij absoluut niet gedaan had, hij is niet ingegaan op het schikkingsvoorstel en hij is gewoon zonder advocaat naar de zitting gegaan. Daar heeft de rechter zijn verhaal en dat van justitie aangehoord en heeft mijn broer in het gelijk gesteld. Heeft geen cent gekost. Ook is het niet zo dat jij je onschuld moet bewijzen, de bewijslast ligt bij justitie.
Het feit dat de advocaat van Hernandez nu al zoveel uren aan deze zaak besteed heeft (voornamelijk heeft hij zich beziggehouden met de pers) is toch echt de eigen keuze van Hernandez. Verder hoef je natuurlijk ook niet meteen een Bram Moskowicz te nemen voor zo'n zaak. Ik weet in Den Haag nog wel een goede advocaat voor hem, hardwerkende serieuze man van Marokaanse afkomst, die rekent ongeveer €100 per uur voor dergelijke gevalletjes.
Overigens zou de PVV het wel degelijk kunnen betalen. Aangezien de partij geheel en al uit anonieme donaties wordt betaald en het toch al onduidelijk is welke donaties voor de rechtszaak van Wilders worden aangewend en welke donaties voor de partij denk ik niet dat nog een korte zitting erbij veel verschil maakt.
joostvangestel schreef:Ik weet niet of er een beroep kan aangetekend worden tegen de schikking.
Voor de goede orde, je kunt geen beroep aantekenen tegen een schikkingsvoorstel. Het is namelijk zo dat er van uit wordt gegaan dat jij het feit gepleegd hebt, jij zult dus een straf krijgen, dat is de aanname van justitie. Als dat het geval is dan biedt zo'n schikkingsvoorstel voor beide partijen voordeel. Als je niet wilt schikken dan schik je gewoon niet en komt er automatisch een zitting waarvoor je dan een oproep krijgt. Of bedoelde je het vanuit het slachtoffer gezien. Ik denk dat het slachtoffer wel bezwaar kan aantekenen tegen een schikking.