Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:55

verootjoo schreef:
Dat is hetzelfde dat mensen die zich niet hebben verdiept in de schepping denken dat God in 7 dagen de wereld heeft gemaakt met alle dieren, planten precies zo als het nu is, en maar 2 mensen op de aarde heeft neergezet.

Dat klopt die mensen zijn er ook, maar dat werd nu niet geopperd door iemand :) Een zeker basiskennis is nodig bij beide kanten wil je de discussie op een redelijke manier laten verlopen ;)

germie

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:42

Evolutietheorie kan naast de scheppingstheorie.
Waarom? Door kernfusie, splitsing e.d. kun je vanaf het waterstof atoom tot en met atoom 26 (ijzer) in het periodiek systeem ontwikkelen (evolutietheorie). Deze 26 elementen zijn noodzakelijk voor leven.
Dus de evolutietheorie kan gedeeltelijk bewezen worden.

Dan de schepping: de volgorde waarin het leven op aarde is ontstaan komt overeen met wat men gevonden heeft. Alleen dan niet in 7 dagen (maar ja, 1000 jaar is als 1 dag en 1 dag is als 1000 jaar). Dus in zoverre is ook het scheppingsverhaal gedeeltelijk bewezen.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:52

Tja, ik zie ook wel een combinatie van beide. ik vind het hierboven dan ook goed uitgelegd.
Ik geloof alleen niet in God en dus ook niet in die schepping. Zou er wel een God bestaan, dan haat deze ons allemaal, in mijn ogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:48

germie schreef:
Waarom? Door kernfusie, splitsing e.d. kun je vanaf het waterstof atoom tot en met atoom 26 (ijzer) in het periodiek systeem ontwikkelen (evolutietheorie). Deze 26 elementen zijn noodzakelijk voor leven.
Dus de evolutietheorie kan gedeeltelijk bewezen worden.

Dat heeft echt helemaal niets met elkaar te maken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:56

Apoc schreef:
Tja, ik zie ook wel een combinatie van beide. ik vind het hierboven dan ook goed uitgelegd.
Ik geloof alleen niet in God en dus ook niet in die schepping. Zou er wel een God bestaan, dan haat deze ons allemaal, in mijn ogen.

Ik vind het hierboven niet zo lekker uitgelegd, mede door wat Shadow al aanhaalt. Maar goed.

Waarom zou God ons dan haten?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:03

Citaat:
De wetenschap?
Tja , dat is het 'rare' aan de mensheid, alles moet verklaarbaar zijn en als het niet verklaarbaar is, dan is het niet waar

Nee, niets wordt uitgesloten tot het tegendeel bewezen is.
Dat is wat anders :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:05

Behalve God, die wordt door heel veel mensen uitgesloten. En ik maar denken dat het nog nooit bewezen was dat hij niet zou bestaan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:07

Schepping maar ook evolutie (survival of the fittest) heeft bijgedragen tot de wereld waar we nu in leven maar God heeft de wereld gemaakt. :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:13

dat god gezien wordt als een scheppende kracht die de wereld gemaakt heeft, hoeft geen conflicten op te leveren met de wetenschap.
het probleem begint pas als scheppingsverhalen letterlijk genomen worden, en wetenschap (zoals de evolutieleer) op basis daarvan verworpen wordt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:18

Misschien zijn er nog wel meer opties. Ik vind alleen óf god, óf de evolutietheorie nogal beperkt. Misschien zijn wel wel gemaakt door buitenaards leven waar dan ook vandaan. Of zit er nog totaal iets anders achter waar niemand aan denkt.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:03

Blue_Eyes schreef:
Apoc schreef:

Ik vind het hierboven niet zo lekker uitgelegd, mede door wat Shadow al aanhaalt. Maar goed.

Kijk eens goed om je heen wat er allemaal gebeurd in deze wereld.. Mensen sterven elke dag aan oorlog, kanker, komen om van de honger en dan mensen maar beweren dat God zo vreselijk goed is. Ja aardige man ;) De duivel is dan zelfs nog beter, die hoeft ze alleen maar op te vangen in de hel..

Maar goed dit gaat nu een beetje offtopic en dat is niet de bedoeling.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:39

Jep, dat is allemaal God's schuld! :roll: Wat een onzin..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:21

Apoc schreef:
Blue_Eyes schreef:

Kijk eens goed om je heen wat er allemaal gebeurd in deze wereld.. Mensen sterven elke dag aan oorlog, kanker, komen om van de honger en dan mensen maar beweren dat God zo vreselijk goed is. Ja aardige man ;) De duivel is dan zelfs nog beter, die hoeft ze alleen maar op te vangen in de hel..

Als je je enigszins verdiept weet je dat dat natuurlijk niet God's schuld is. De mens is zondig, en de duivel verleidt... De goedheid komt van God, Hij heeft altijd het beste met ons voor. De zonde komt van de duivel. Hij probeert ons weg te drijven van God en het kwaad de wereld in te brengen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:28

verootjoo schreef:
Als je je enigszins verdiept weet je dat dat natuurlijk niet God's schuld is. De mens is zondig, en de duivel verleidt... De goedheid komt van God, Hij heeft altijd het beste met ons voor. De zonde komt van de duivel. Hij probeert ons weg te drijven van God en het kwaad de wereld in te brengen.

Dan is de duivel wel aan de winnende hand momenteel :D

Ik vind het een mooi verhaal... :Z

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:38

Blue_Eyes schreef:
Behalve God, die wordt door heel veel mensen uitgesloten. En ik maar denken dat het nog nooit bewezen was dat hij niet zou bestaan?

Dat komt doordat het niet te bewijzen is dat God bestaat. Je kan niet één of ander experiment gaan doen waaruit kan blijken dat God bestaat.
Als ik een steen laat vallen, dan zal die altijd naar beneden vallen = zwaartekrachttheorie.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:40

Flosje446 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat komt doordat het niet te bewijzen is dat God bestaat. Je kan niet één of ander experiment gaan doen waaruit kan blijken dat God bestaat.
Als ik een steen laat vallen, dan zal die altijd naar beneden vallen = zwaartekrachttheorie.

Toevallig zal ik eergister nacht een tv programma, waarin een wetenschapper beweerde, dat het wel degenlijk te bewijzen is dat god bestaat.

even zoeken..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:41

Apoc schreef:
Blue_Eyes schreef:

Tja, volgens mij heb ik al een miljard keer uitgelegd op Bokt dat God ons niet haat omdat deze dingen gebeuren. God heeft ons een eigen wil en eigen verantwoordelijkheid gegeven. Wij doen daar dit soort dingen mee en dat is dom, maar als God nu zou ingrijpen, zou het onze eigen verantwoordelijkheid niet meer zijn.

Citaat:
Ik vind het een mooi verhaal... :Z

Of anders behandel je de ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden; met wat respect?

@Flosje; er zijn wel meer dingen niet te bewijzen en dat zeg ik ook niet. Maar als je zo redeneert, klopt de uitspraak 'niets is uitgesloten tot het tegendeel bewezen is' niet - zeker niet als het over God gaat.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:52

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:00

Flosje446 schreef:

Popper had daar een boel interessante dingen over te zeggen, onder andere dat je nooit weet of iets dat in het verleden altijd gebeurd is, ook altijd in de toekomst zal gebeuren.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:03

Citaat:
Tja, volgens mij heb ik al een miljard keer uitgelegd op Bokt dat God ons niet haat omdat deze dingen gebeuren. God heeft ons een eigen wil en eigen verantwoordelijkheid gegeven. Wij doen daar dit soort dingen mee en dat is dom, maar als God nu zou ingrijpen, zou het onze eigen verantwoordelijkheid niet meer zijn.

En wat is daar erg aan ?
God had allang moeten ingrijpen
Het creeren van de mens is zijn grootste fout geweest , maar god kan niet ingrijpen en daarom
verkondigen gelovigen deze banketstaaf .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:05

sjonnie48 schreef:
En wat is daar erg aan ?
Het creeren van de mens is zijn grootste fout geweest , maar god kan niet ingrijpen en daarom

Waarom had God dat moeten doen? Om alle rotzooi die wij ervan gemaakt hadden meteen weer op te ruimen?
God kan prima ingrijpen, maar waarom zou Hij dat doen? Wij klagen toch alleen maar, het is nooit goed en wij maken overal een ontzettende bende van.
God zál ingrijpen hoor, echt wel! En dat gaat ook niet meer zo heel lang duren..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:02

sjonnie48 schreef:
Citaat:

En wat is daar erg aan ?

Doe normaal, met een beetje respectvol is niks mis *temt*

God kan wel degelijk ingrijpen. Alleen: zou jij een kind hebben dat volwassen is geworden, en het maakt fouten, zou je het dan niet zijn eigen fouten laten maken? Zou je overal ingrijpen met de zekerheid dat het dan dus niets zou leren van eigen fouten?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:15

ik doe wel normaal , maar ja wat is normaal he , ik vind het bv niet zo fijn dat mijn dochter een kinderbijbel krijgt van een gelovig vriendinnetje , wat veel te spannend is voor kinderen , geloof is puur bangmakerij , er staat in dat de duivel
in de hoedanigheid van een slang tegen eva praat en haar verleid een hapje van een appel te nemen , door deze zonde moeten vrouwen na duizenden jaren nog altijd pijn hebben bij het kinderen krijgen , god vergeeft dus helemaal niet , want we moeten bang blijven , overal kan de duivel op de loer liggen .
heb het bijbeltje maar snel bij oud papier gegooid , voor ze nachtmerries krijgt .
Ze kreeg dit boekje goed bedoeld overigens , omdat ze had vertelt dat ze geest verschijningen in haar kamer had , god zou haar kunnen helpen , want geesten zien is werk van de duivel

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:17

Het had even overlegd kunnen worden, maar je zegt zelf al dat het goed bedoeld is. Jouw taalgebruik ten opzichte van geloof en gelovigen vind ik echter ronduit kwetsend - en ik ben toch iemand die nogal makkelijk haar schouders ophaalt en 'laat maar' denkt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:29

sjonnie48 schreef:
En wat is daar erg aan ?

Of zoals Jan Wolkers zo treffend schreef in zijn boek Kort Amerikaans:

De mens is een zielig geval. Als er alleen dieren bestonden zou je in God geloven. De mens verpest alles. Hij heeft niet eens een pels. God heeft zijn werk halverwege in de steek gelaten.