Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Specials schreef:Nu op het nieuws:
Joran is onderweg naar de grens van Peru om daar overgedragen te worden aan hun, De staf is daar 25 tot 30 jaar , Hij word NIET naar nederland overgelevert het is geen belang voor nederland om hem te hebben..
Op de beelden dat hij onderweg is naar Peru is hij wel geboeit en zegt meneer ineens niets meer, Was bij zaak holloway wel anders, politie mensen deden zelfs de raampjes open zodat camera's er beter bij konden om te filmen
Citaat:'In mei 2009 ben ik met mijn vader naar Peru geweest om aldaar (Lima) Nederlandse gevangenen te bezoeken. Ik had namelijk op televisie diverse reportages gezien over de vreselijke leefomstandigheden in gevangenissen in het buitenland en met name in Peru.
Ik heb via de ambassade in den Haag (en Lima) het voor elkaar gekregen dat we de Nederlandse gevangen daadwerkelijk ín de gevangenis konden bezoeken. Wat ik daar aantrof was onbeschrijflijk. Overvol, de hitte, de misselijkmakende stank, de doelloosheid dag in dag uit ... Ik werd er hartstikke depressief van.
Zonder uitzondering zijn de gevangenen ooit betrapt op het bij zich hebben van kilo's harddrugs (cocaïne) en dat is super stom natuurlijk. Hun straffen bedragen gemiddeld zo'n 15 à 25 jaar (!) ...
De bezochte gevangenis in Callao (Lima) werd ooit gebouwd voor 800 gedetineerden, maar thans verblijven er bijna 4.000 (vijfvoudige! aantal). Er wordt gestolen, verkracht en geïntimideerd. Er vindt regelmatig (zelf)moord plaats.
De gestraften vrezen dagelijks voor hun leven ... Bewakers zijn corrupt en agressief.
Er is geen enkele privacy. Gevangenen trachten met z'n tweeën op een eenpersoons dun matje op de vuile betonvloer 's nachts nog iets te slapen maar het gekrijs en gehuil van de medegevangenen gaat door merg en been. Op de eettafels, in de vensterbanken, op elke traptrede, tussen de afvaltonnen, de uitwerpselen ... overal liggen de gevangenen.
De hitte en stank zijn 's zomers ondraaglijk! Het eten (iedere dag wat grauwe rijst en in water gekookte groente) is te goor om aan te raken en velen hebben ziektes, wonden, continu diarree. Het is mensonterend wat we gezien hebben. De Nederlandse gevangenen huilden en smeekten om hulp . . . . Bezoek krijgen ze nooit, hun families hebben hen laten vallen, ze zijn eenzaam.
Nessah schreef:Ik snap niet wat er heerlijk is aan het bovenstaande.. Sorry maar dat wens ik geen elk mens toe.. Zelfs Joran niet als hij schuldig bevonden moet worden ( want dat moet eerst! ).. We leven toch zeker niet meer in de middeleeuwen dat we het fijn vinden om zo met andere mensen om te gaan?? Maakt niet uit wat hij gedaan heeft en ik vind ook dat hij gestraft moet worden.. Maar kom op zeg.. We zijn toch mensen, geen beesten?
Pikeur schreef:Ik kan ook niet zeggen dat ik het heerlijk vind dat hij daar nu waarschijnlijk moet zitten, maar eerlijk is eerlijk hij doet dingen die niet kunnen en die prijs gaat ie nu betalen.
Dribbel schreef:Dan kun je ook zeggen dat hij de doodstraf moet krijgen, want hij heeft iemand vermoord. Dat vind ik ook niet kunnen. Ik gun hem zeker geen luxeleven, maar een aantal jaar (zo veel mogelijk natuurlijk) in een cel onder menselijke omstandigheden.
Specials schreef:Dribbel schreef:Dan kun je ook zeggen dat hij de doodstraf moet krijgen, want hij heeft iemand vermoord. Dat vind ik ook niet kunnen. Ik gun hem zeker geen luxeleven, maar een aantal jaar (zo veel mogelijk natuurlijk) in een cel onder menselijke omstandigheden.
Geen aanval gewoon een normale vraag..
Wat versta jij onder menselijke omstandigheden, Die in nederland zijn namelijk imo te zacht en die in peru weer TE..
Storm76 schreef:In dat soort landen wéét je inderdaad waar je aan begint als je iets uitspookt. Het is heel sneu voor hem, maar hij is toch echt verantwoordelijk voor zijn eigen daden (als hij het gedaan heeft). Dat hij daar dan in een middeleeuwse gevangenis komt te zitten is vreselijk, maar zijn eigen domme stomme fout.
Goof schreef:Echt bizar, die omstandigheden zoals ze hierboven zijn beschreven. Zou echt niet moeten kunnen in deze tijd.
Desalniettemin hoop ik dat Joran het even niet al te gemakkelijk krijgt. En vooral in de vergetelheid raakt inderdaad!