Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:15

In een hallal slachterij moet er juist een dierenarts bij zijn als ik het goed heb . Wat overigens een redelijk groot verschil tussen hallal en normaal slachten is, is dat hallal 1 op 1 word gedaan en normaal slachten een groep in 1 x. Ik vind in mijn ogen 1 op 1 een stuk fijner, minder stress voor een dier enzo.

Ik weet in elk geval dat bij elke slachterij een dierenarts moet zjin om het dier dood te verklaren als ik het goed heb.

Ik heb overigens al die filmpjes van 'wat eten we vandaag' ofzo? gezien, dan mogen BNNers hun dier uitkiezen dat word geslacht en zij moeten erbij zjin en als ze willen meehelpen en je ziet dat hele verwerkingsprocess.

KiWiKo

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:19

yep bij halal slachtingen is er een hele delegatie aan va, dierenwelzijnsactivisten bij............ absoluut waar!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:23

Op normale slachterijen moet er ook een dierenarts zijn.

Hmm, ik heb in de les gehoord dat er geen dierenartsen zouden zijn op halalslachterijen, omdat die er niks mee te maken willen hebben? Misschien een verschil tussen België en Nederland. Of ik heb het verkeerd geleerd of verkeerd begrepen, dat kan ook. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:24

ik denk dat ze het dan heel verkeerd uitgelegt hebben :') het moet namelijk. Ook weet ik dat het vaak Nederlandse slagers zijn, maar dan is er wel een moslim bij die een gebedje doet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:24

nee er is nooit een va op een slachthuis, slechts steekproef gewijs.........

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:27

Ik heb mijn cursus niet bij me, anders had ik het opgezocht.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:41

Spirit schreef:
Op normale slachterijen moet er ook een dierenarts zijn.

Hmm, ik heb in de les gehoord dat er geen dierenartsen zouden zijn op halalslachterijen, omdat die er niks mee te maken willen hebben? Misschien een verschil tussen België en Nederland. Of ik heb het verkeerd geleerd of verkeerd begrepen, dat kan ook. :)

Dierenartsen die niks met halal te maken willen hebben? Ik doe de opleiding diergeneeskunde en ik heb er nog nooit iemand over gehoord. Volgens mij gelden dezelfde regels voor halal als gewoon slachten. En dus moet er steekproefsgewijs controle zijn aan de slachtlijn. Geen uitzondering op de regel hoor ;)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:50

Ik doe ook de opleiding diergeneeskunde (in Gent). Ik ben echt 90% zeker, dat ik de professor dat heb horen zeggen. Maarja, ik zal het dan wel verkeerd gehoord hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:16

Ja maar zoals ik al eerder heb gezegd, dit gaat om een Belgisch kinderdagverblijf, een Belgisch nieuwsbericht wat ik hier heb geplaatst dus ik begin me nu in te denken dat in België de mentaliteit (t.o. halal slachten) heel anders is dan hier.
Dus als een Belgische DA zegt ik wil er niks mee te maken hebben, kan ik me daar iets bij voorstellen.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:19

Ja, en het is ook zo dat ik de opleiding in België volg, zoals ik al zei. Dus misschien is het hier ook wel anders, dan in Nederland. Dat weet ik niet. Maar heb de cursus dus niet bij me, en er zijn geen slides online, dus ik kan het niet nazoeken.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:28

Spirit schreef:
Ja, en het is ook zo dat ik de opleiding in België volg, zoals ik al zei. Dus misschien is het hier ook wel anders, dan in Nederland. Dat weet ik niet. Maar heb de cursus dus niet bij me, en er zijn geen slides online, dus ik kan het niet nazoeken.

Eerstejaars? Want die cursussen heb ik wel liggen ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:29

Spirit schreef:
Ik doe ook de opleiding diergeneeskunde (in Gent). Ik ben echt 90% zeker, dat ik de professor dat heb horen zeggen. Maarja, ik zal het dan wel verkeerd gehoord hebben.

Welke prof was dat dan? *zit ook in gent*

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:35

christel1857 schreef:
Spirit schreef:

Eerstejaars? Want die cursussen heb ik wel liggen ;)

Derdejaars.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:04

KiWiKo schreef:
nee er is nooit een va op een slachthuis, slechts steekproef gewijs.........

Deze informatie klopt niet.
Elk dier dat geslacht wordt, ondergaat óp het slachthuis een keuring als het dier nog leeft, door een dierenarts.
Pas na levende keuring (ook wel AM-keuring genoemd) mag een dier geslacht worden.

Dus op élk slachthuis komt op slachtdagen een dierenarts.

Het ligt aan de hoeveelheid dieren die een slachthuis slacht per week, of er alleen een dierenarts komt voor de levende keuring en evt. voor dieren die overgedragen worden door de keuringsdienst die de karkassen keurt (PM-keuring wordt door keuringsdienst (KDS) gedaan, zij mogen echter alleen goedkeuren. Als een karkas niet goed te keuren valt, draagt de KDS het karkas over aan de VWA en moet een dierenarts het dier of in onderzoek nemen, of afkeuren, of gedeeltelijk afkeuren oid).
Grote slachterijen die een bepaald aantal dieren per week slachten, ontkomen niet aan permanent toezicht. Dat wil zeggen dat er daar dus gedurende álle uren dat er geslacht wordt, ook tenminste 1 dierenarts van de VWA rondloopt.

Op sommige grote slachthuizen lopen er op bepaalde uren wel 2 of 3 dierenartsen tegelijk rond.

Overigens, binnen de VWA zijn idd veel dierenartsen niet echt blij met halal slachten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:09

dat is absoluut niet waar!! ik heb nog nooit een va op een slachthuis gezien, en geloof me ben er heel, regelmatig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:30

nou even gelezen!

ik zou echt heel pissed zijn als mijn kind(als ik die had dan :P ) halal vlees zou krijgen.........

ik heb niets met de halal methode,en zou dus ook absoluut niet willen dat mijn kind dat zou krijgen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:46

@ KiWi: ik ook... En de dierenartsen op kleine slachthuizen zijn er niet altijd, dus die krijg je niet altijd te zien. Maar ze zijn er echt wel.
De wetgeving is hier heel duidelijk in. Europees is het een en ander hieromtrent vastgelegd.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:38

Waarom wordt het er anders van als er wel of geen DA aanwezig zou zijn?
Voor mij maakt dat echt geen ruk uit.
Het dier ligt nog steeds met een doorgesneden keel dood te bloeden,of er nu een DA bijstaat of niet...

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:46

Tivoli schreef:
Het dier ligt nog steeds met een doorgesneden keel dood te bloeden,of er nu een DA bijstaat of niet...

Zo erg is doodbloeden niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:49

christel1857 schreef:
Tivoli schreef:

Jij liever dan ik dan....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:50

Snoevie schreef:
nou even gelezen!

ik zou echt heel pissed zijn als mijn kind(als ik die had dan :P ) halal vlees zou krijgen.........

ik heb niets met de halal methode,en zou dus ook absoluut niet willen dat mijn kind dat zou krijgen.

Ik sluit me hierbij aan. Ook nu eet ik geen halalvlees. Wat al wel de nodige discussie met zowel moslims als niet-moslims heeft opgeleverd.
Als je vegetarier bent is het oké, als je alleen halalvlees eet is het oké, maar eet je géén halalvlees... nou dá's toch raar!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:53

Goof schreef:
christel1857 schreef:

Jij liever dan ik dan....

En met mij honderden mensen die zelfmoord plegen iedere dag door hun polsen door te snijden. Algemeen bekend dat wanneer je je polsen doorsnijd en je handen onder water houdt je langzaam wegvalt en bewusteloos wordt. Schijnt helemaal niet zo pijnlijk te zijn. Ja het mes die snijdt doet vreselijk pijn, maar het doodbloeden zelf is niet pijnlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:56

Als het snijdende mes pijn doet, zal zo'n dier dan een prettige dood sterven als het op zijn 'dooie' gemak dood ligt te bloeden??

Daarbij is de vergelijking raar; mensen die zelfmoord plegen, op wat voor manier dan ook, doen dat enkel omdat ze geen enkele ander uitweg meer zien. Voor hen is die pijn waarschijnlijk bijzaak.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:59

christel1857 schreef:
En met mij honderden mensen die zelfmoord plegen iedere dag door hun polsen door te snijden. Algemeen bekend dat wanneer je je polsen doorsnijd en je handen onder water houdt je langzaam wegvalt en bewusteloos wordt. Schijnt helemaal niet zo pijnlijk te zijn. Ja het mes die snijdt doet vreselijk pijn, maar het doodbloeden zelf is niet pijnlijk.

Nou... heb het nog nooit geprobeerd.... zal ik ook niet doen... Ook wil ik dieren dit leed besparen... voor MIJ hoeven ze niet op deze manier dood!

Er zijn mensen die zo mooi zeggen dat er altijd een DA aanwezig is... duh.... hoe vaak wordt er niet 3 hoog achter even een schaap geslacht...

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:37

Het gevoel van leegbloeden schijnt heel erg angstaanjagend te zijn, dus als de dieren niet verdoofd zijn is het en pijnlijk en zijn ze compleet in paniek.