Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:03

heeft weinig nut om de verwijderde discussie weer te herhalen. hij is niet voor niets verwijderd. er werder discriminerende opmerkingen gemaakt, dat was er aan de hand, laten we het daarop houden

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:19

Chaos schreef:
De rede voor mijn afschuw van hoofddoekjes. Tja. Ik heb er meerdere redenen voor die door anderen waarschijnlijk als heel zwart/wit bestempeld zullen worden. Maar dat zij dan zo. Ik heb absoluut geen problemen met mensen die een religie aanhangen, maar ik zou zelf absoluut nooit kunnen geloven.

- Ik vind dat iemand verplicht is zich aan te passen aan de cultuur waarin diegene zich bevind.
- Het is nog steeds vaak een vorm van onderdrukking en ook al ontkennen mensen dit vaak, WAAROM draag je er dan een? Niet omdat het zo prettig zit.
- Ik vind het de meest schreeuwerige manier (evenals de Burka) om je geloof te uiten, waarom niet gewoon een ketting, net zoals met het kruis of de davidsster.
- Ik vind het heel onpersoonlijk en vind al die hoofddoeken, burka's etc. een heel intimiderend straatbeeld geven.
- En ik vind het gewoon grote onzin, sorry!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. En zoals ik al zei, misschien wat zwart/wit. Maar ik heb er nu eenmaal een hekel aan!

Moet zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:31

Ik wil graag hierop reageren..

Citaat:
- Ik vind dat iemand verplicht is zich aan te passen aan de cultuur waarin diegene zich bevind.

Welke cultuur is dat volgens jou? Beschrijf deze eens?

Citaat:
Het is nog steeds vaak een vorm van onderdrukking en ook al ontkennen mensen dit vaak, WAAROM draag je er dan een? Niet omdat het zo prettig zit.

Heb jij de Koran gelezen? Heb je dit bestudeerd? Hoe weet jij dit?

Citaat:
Ik vind het de meest schreeuwerige manier (evenals de Burka) om je geloof te uiten, waarom niet gewoon een ketting, net zoals met het kruis of de davidsster
.

Een ketting kan toch net zo goed opvallen? Er zijn mensen die hebben een kruis getatoeerd. Waarom vind je het zo schreeuwerig? Je hebt dan ook moeite met een keppel?

Citaat:
Ik vind het heel onpersoonlijk en vind al die hoofddoeken, burka's etc. een heel intimiderend straatbeeld geven.

Je vind het intimiderend: ik denk dan, wat is jouw probleem -bij jezelf- dat jij dit zo interpreteert?

Citaat:
En ik vind het gewoon grote onzin, sorry!

Tja... Je zou dus liever in een niet-vrij land leven? Waarin mensen in een keurslijf worden gedwongen, geen eigen mening mogen hebben?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:36

als hoofddoeken worden verboden in openbare/publieke functies (alhoewel ze dan niet meer openbaar en publiek zijn)...

wat is dan de volgende stap? verbod op overgewicht? want het werkt aanstootgevend en is niet representatief?

(ik merk trouwens dat de burqa/niqaab regelmatig voorbij komt in dit topic. er is een heeeeel uitgebreid topic over geweest en daarin is eigenlijk de conclussie gemaakt dat een burqaverbod vrij reeel zou zijn omdat het de veiligheid in de weg staat. dan maak ik meer de vergelijking met een bivakmuts dan met een hoofddoek. gezichtsbedekking lijkt me sowieso niet acceptabel voor de klas(en van die 150 niqaabdragende vrouwen in nederland, hoeveel staan er daarvan voor de klas?), daar is heel bokt het wel over eens lijkt mij.. dus waarom het steeds terug komt in dit topic? voegt het iets toe? het is alleen een heerlijk afschrikbarend woord, verder voegt het weinig inhoudelijks toe aan de discussie. die personen verwijs ik liever door naar het burqa-topic, daar is eigenlijk alles al in gezegd)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:50

Ik houd ook niet van hoofddoekjes. Ik zou het dan ook, zeker bij een leraar, niet goedkeuren, maar verder ook geen gigantisch probleem van maken. Maar een leraar heeft toch een voorbeeldfunctie, en als de leerlingen geen pet of muts op mogen, dan de leraar ook niet.
Verder leg ik bij hoofddoekjes nog steeds de link met onderdrukking van vrouwen. Daar werden ze immers altijd voor gebruikt. En bij vrouwen in Nederland heb ik altijd zo'n idee dat ze willen zeggen "kijk, ik hoor niet bij nederland, de nederlandse cultuur boeit me niet" .. alsof ze hier gewoon op vakantie zijn eigenlijk..
Ik vind, als je in nederland komt wonen, dan hoor je je ook aan te passen aan de normen en waarden van dat land. Net zoals wij geen buiktruitjes en korte rokjes aandoen als we naar marokko enzo zouden verhuizen. Dat doe je niet.
Daarnaast zijn in veel Islamitische landen óók hoofddoekjes verboden in bepaalde gebouwen, dus zou niet weten waarom dat hier niet kan.
Die hele religie wordt te serieus genomen vind ik. Je moet dat als richtlijn nemen, niet als levenswijze. Wij Christenen lopen toch ook niet met lange zwarte rokken en een kruis om onze nek rond?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:03

Citaat:
Maar een leraar heeft toch een voorbeeldfunctie, en als de leerlingen geen pet of muts op mogen, dan de leraar ook niet.

Knap dat je een hoofddoek met een pet/muts vergelijkt? Zijn toch ECHT 2 hele verschillende dingen..

Citaat:
En bij vrouwen in Nederland heb ik altijd zo'n idee dat ze willen zeggen "kijk, ik hoor niet bij nederland, de nederlandse cultuur boeit me niet" ..

Denk je dat nou echt serieus?

Citaat:
Ik vind, als je in nederland komt wonen, dan hoor je je ook aan te passen aan de normen en waarden van dat land

Als er een waarde is die belangrijk is in Nederland, dan is dat wel VRIJHEID.. Dus die gaat niet op ;)

Citaat:
Die hele religie wordt te serieus genomen vind ik. Je moet dat als richtlijn nemen, niet als levenswijze.

Mag iemand dat niet zelf bepalen? Gereformeerden moeten dus ook maar broeken dragen volgens jou? Kruisjeskettingen moeten af, keppeltjes aan de kapstok?

Jij kiest voor een niet-vrij land?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:21

Een Nederlandse norm is dat het onbeleefd is om hoofddeksels te dragen/je hoofd te bedekken in bepaalde gebouwen en gezelschappen. En ja, ik reken een hoofddoekje net zo goed als hoofddeksel.

En ja, van mij mogen alle religieuze uitingen worden geweerd uit bepaalde gebouwen en groepen, dus ook kruisjes en keppeltjes enz. Geloof mag nooit boven veiligheid en normen en waarden (zoals beleefdheid zoals de nederlandse cultuur dat kent) enzo staan.
Stel dat iemand vanuit zijn geloof een bepaald persoon mag vermoorden, keur je dat dan ook maar goed omdat het geloof dat zegt en omdat nederland een vrij land is? Sorry, maar je moet toch ergens grenzen trekken en die grenzen ook consequent aanhouden, anders krijgt het geloof hier steeds meer te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:27

Ik vind aanpassen wel belangrijk ja. Laatst moest mijn collega bij een marokkaan op bedrijfsbezoek. Of hij zijn schoenen uit wilde trekken. Dat had ik dus echt niet gedaan!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:30

Pet is iets anders dan een hoofddoek, totaal niet vergelijkbaar.. Wie heeft het hier over moord? Lijkt me dat moord inderdaad niet echt de bedoeling kan zijn in onze samenleving, geldt voor iedereen toch? Moord lijkt mij een goede grens om te trekken dan.. (beetje flauwe opmerking) Maar goed, moord of onveiligheid is in deze discussie toch niet aan de orde? Ik bedoel: een docent met een hoofddoekje zorgt niet voor onveiligheid/moord? Zij zorgt voor onderwijs ;)
Maar goed, ik sta dan ook 100% voor een vrij land... Vind het nog steeds jammer dat sommige mensen anderen het liefst vrijheid ontnemen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:35

Ik heb zelf absoluut geen probleem met hoofddoekjes, sterker nog, ik ken meiden waar ik het prachtig vind staan omdat ze het zo mooi combineren :j Ik heb dus ook geen probleem met een docent die dit draagt.
Zoals eerder gezegd wordt, als je dit verbied wordt de volgende stap overgewicht of een rokje of weet ik veel wat.
Ze is goed zichtbaar, ze dwingen niemand ertoe, I'm missing the point?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:37

Vrijheid is prima.
Maar hetgene waar ik bang voor ben is die radicale moslims. De moslims die alles en iedereen bedreigen die ook maar een beetje tegen de islam zijn, die radicale speeches houden en lessen geven.. De vrijheid die deze mensen de nederlanders afpakken (vrijheid van meningsuiting en vrijheid van kunst enz enz) is tig keer erger dan die vrijheid die je mensen afpakt door gewoon grenzen te stellen en het geloof niet de vrije loop te laten gaan. Want zeg nou zelf, als je alles maar toestaat en elk geloof hier zijn gang laat gaan dan komen er meer en meer radicale moslims hierheen, en nog een tijdje en we krijgen hier te maken met burgeroorlogen enz := So much for freedom :=
Nee, vrijheid werkt niet altijd, er bestaat ook zoiets als te véél vrijheid.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:43

Ik denk niet dat we in die zin in Nederland teveel vrijheid hebben. Mijn mening.

Radicaal is nooit goed, je hebt radicalen binnen ieder geloof. Op het moment dat je andere mensen schaadt moet dat aangepakt worden, ik denk dat iedereen het daar mee eens is.

Maar het dragen van hoofddoek schaadt niemand, het is vrijheid van geloofdovertuiging, net zo goed als een gereformeerde vrouw die geen broek draagt, een jood een keppel, en een christen een kruisje. Zoals knabbelgirl en ook jameyskatje het ook mooi omschrijven: als je dat al verbiedt, waar eindigt dat dan?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:47

Geloof is iets waar je voor kiest.
Overgewicht niet. Zo ver zal het dus niet komen, dat je ergens niet in mag omdat je te zwaar bent :)
Als je geloof verbied (of beter, gewoon inperkt) dan kun je juist op andere vlakken weer meer vrijheid creëren :)

Van mij zouden zelfs alle kerken enzo gesloten mogen worden hoor := Ik heb er helemaal niets mee, en zie er ook totaal geen voordelen aan.
In mijn ogen zou het helemaal perfect zijn als mensen hun geloof gewoon thuis beoefenen, en op straat gewoon neutraal zijn. Lijkt me perfect, geen gezeur meer en niks :D Maargoed, zo ver zal het toch nooit komen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:53

daar zeg je het al: JIJ ziet er geen voordelen in, maar voor mensen die geloven is het ontzettend belangrijk. Je wilt mensen toch geen keuze vrijheid afnemen? Stel dat jij als niet-geloven gedwongen wordt WEL de kerk te bezoeken, want dat komt toch op hetzelfde neer? Het is toch fijn dat jij de keuze hebt om dat niet te doen en niet te geloven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:06

Ik pas me altijd erg makkelijk aan. Daarom vind ik het ook moeilijk te begrijpen dat anderen dat niet kunnen..
Mijn opa is best wel gelovig, en ik moet dus ook regelmatig mee naar de kerk.. Oke, prima, als zij dat willen dan ga ik wel mee voor hun.
Als iedereen een kruisje zou dragen de hele dag en dat volgens de nederlandse normen beleefd zou zijn, dan zou ik dat ook doen.
En als ik wel heel gelovig zou zijn in deze maatschappij, dan zou ik dat gewoon thuis voor mezelf houden, en er niet mee over straat lopen.
Ik snap niet goed dat mensen hun geloof boven beleefdheid verkiezen. Het zijn maar wat woorden die een aantal mensen hebben verzonnen en opgeschreven duizenden jaren geleden :=
Misschien kijk ik er gewoon te nuchter tegenaan, maar ik zie t niet echt :=

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:14

Dat is het probleem, namelijk dat je je niet in kunt leven in een gelovig iemand omdat je niet gelooft, daardoor bestaat onbegrip. Ik vind het bizar te lezen dat jij het uiten van geloof 'onbeleefdheid' noemt.. Maar goed, let's agree to disagree ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:29

faye schreef:
Ik vind aanpassen wel belangrijk ja. Laatst moest mijn collega bij een marokkaan op bedrijfsbezoek. Of hij zijn schoenen uit wilde trekken. Dat had ik dus echt niet gedaan!

euhm.. bij mij gaan de schoenen ook uit hoor. en ik ben toch echt een hollander ;) stomme vergelijking.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:36

CtjeLief schreef:
Dat is het probleem, namelijk dat je je niet in kunt leven in een gelovig iemand omdat je niet gelooft, daardoor bestaat onbegrip. Ik vind het bizar te lezen dat jij het uiten van geloof 'onbeleefdheid' noemt.. Maar goed, let's agree to disagree ;)

Dat snap ik ook niet. Wat is er in vredesnaam onbeleefd aan het dragen van een hoofddoek? :?

Edit: bij mij gaan de schoenen ook uit, en ik ben niet eens moslim. Maar goed, schoenenverbod bij mij in huis geldt niet voor al mijn klanten ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:39

Ik vind ook dat het dragen van een hoofddoek of het aanhangen van een geloof een keuze is. Het is niet zo simpel als vandaag doe ik geen zwarte maar blauw schoenen aan. Geloof gaat wel wat dieper. En een moslima kiest er niet voor een hoofddoek te dragen. Zij gelooft dat ze het beste een hoofddoek kan dragen

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:56

jemeykatje mag ik vragen waarom je moslim bent geworden
vind ik beetje weerd geloof dan in god ofzo.
maar goed
je bent hollander en word in je eigen land.... stop al

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:09

Ik vind het ook niet kunnen.

hoofddoekjes zijn een vorm van onderdrukking. Het heeft als functie om hun sierraad -het haar- te verbergen voor andere mannen. Hij mag af wanneer ze onder allemaal vrouwen is ;)
Net als het verplicht dragen van een rok bij o.a Nederlandse geloven, daar ben ik ook op tegen... echter is dat wat lastiger te verbieden :=

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:21

ah potverdorie, had een hele tekst geschreven. toen drukte ik op backspace en nu is alles weg. misschien nog een andere keer, moet nu weg. of gebruik de zoekfunctie, ik heb het al zovaak uitgelegd haha

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:25

superwoman schreef:
Ik vind het ook niet kunnen.

hoofddoekjes zijn een vorm van onderdrukking.

vind jij dit? of stel jij dit? is namelijk een groot verschil. ik heb praktijk ervaring en de hoofddoek is mijn bevrijding!!!

superwoman schreef:
Het heeft als functie om hun sierraad -het haar- te verbergen voor andere mannen. Hij mag af wanneer ze onder allemaal vrouwen is ;)

wat een wijsheid. hoofddoek heeft veel meer en veel belangrijkere functies dan dat. misschien moet je je daar ook eens in verdiepen.

superwoman schreef:
Net als het verplicht dragen van een rok bij o.a Nederlandse geloven, daar ben ik ook op tegen... echter is dat wat lastiger te verbieden :=

waarom is dit lastiger te verbieden als het volgens jou in hetzelfde kader valt? wat is het verschil tussen een hoofdoek en lange rok? de 1 verbergt de haren en de andere de benen. beide sexy, beide volgens jou onderdrukkend, beiden volgens jou gerelateerd aan religie. men moet toch lekker zelf weten wat hij aantrekt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:31

Blue_Eyes schreef:
Dat snap ik ook niet. Wat is er in vredesnaam onbeleefd aan het dragen van een hoofddoek? :?

Een pet dragen is toch ook onbeleefd?
Of draag jij je muts of pet wel aan tafel? Of op school? Of op het werk? (en dan heb ik het niet over het mc donalds petje ;) )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:35

Ik werk als docent op een school :)*

Leerlingen bij mij in de klas mogen geen pet op, want dan kan ik hun gezicht niet meer zien. Ze mogen wel een hoofddoek op, of een muts die hun gezicht niet bedekt. Dat interesseert me echt geen fluit.