Hoe wil je dat tegen gaan dat bij klussen? Bijstand mag van mij weg als mensen dus niet willen werken (Let op: er staat niet niet kunnen door omstandigheden)
ThePast03
Geplaatst: 10-04-10 13:25
Is het niet handiger en eerlijker als je dan zegt dat je de fraudeurs en zwartwerkers wil aanpakken in plaats van uitkeringstrekkers?
_sparta_
Geplaatst: 10-04-10 13:28
Zo zou je het ook kunnen zeggen. Maar iemand die vertikt te gaan werken zal zich geen fraudeur noemen denk ik.
ThePast03
Geplaatst: 10-04-10 13:38
_sparta_ schreef:
Zo zou je het ook kunnen zeggen. Maar iemand die vertikt te gaan werken zal zich geen fraudeur noemen denk ik.
Dan moet je het wel kunnen bewijzen dat ze het echt vertikken. Als iemand in de bijstand werk krijgt aangeboden en dat weigert dan zijn ze gelijk de uitkering kwijt, zo makkelijk als jij er over denkt is het niet.
Zelf ben ik chronisch ziek en soms ontmoet je mensen waar je zo moe van wordt dat ik ook weleens zeg dat ik gewoon geen zin heb om te werken. Het is altijd makkelijk oordelen als je niet in iemands schoenen hebt gestaan. En om een hele groep maar te bestraffen omdat er fraudeurs tussenzitten? Aangezien je zelf al zegt dat die mensen bij de uitkeringinstantie wel zeggen dat ze graag willen werken kan je het dus nooit goed controleren lijkt me.
Als we toch hele groepen willen bestraffen waarom dan niet degene die het meeste verdienen? Daar wordt een stuk meer gefraudeerd (ik denk alleen maar even aan de bouwfraude...), brengt ook een stuk meer op.
Het fanatisme waarover jij (en sommige anderen hier) over uitkeringstrekkers praten doet me denken dat jullie zelf eigenlijk ook wel graag thuis zouden zitten. Een soort van: Ik moet hard werken terwijl hun het geld zomaar krijgen. Ik wil dolgraag ruilen, vandaag nog. Maar niemand wil ooit met me ruilen, toch vreemd....
_sparta_
Geplaatst: 10-04-10 13:43
Ik denk ook niet dat het gemakkelijk te controleren is, al weet je in somige wijken wel dat het zo is. Iedereen weet dat het daar zo is. Ook de gemeente. Maar als ambtenaar leef je morgen ook nog graag. En ik denk dat iedereen wel van die wijken kent. Is toen toch ook eens een programma van geweest op SBS 6, hoe heette dat nu ook alweer?
In de top mag zeker ook aangepakt worden, iedereen die de boel belazerd mag aangepakt worden. Weinig of groot verdiener. En dat is wat ze in Nederland sowieso eens meer moeten doen, raddraaiers, in welke vorm dan ook aanpakken. Uiteindelijk betalen wij allemaal mee aan die lui.
Ik ben het helemaal met ThePast03 eens. Ik verbaas me altijd over hoe er wordt gesproken over 'uitkeringtrekkers', Het feit dat er een aantal mensen zijn die er een potje van maken kun je toch niet zomaar de hele bijstand 'weggooien'. En voor enkel 600 euro per maand gaan mensen niet op de bank zitten. Als je alleen al kijkt naar huurprijzen e.d.
_sparta_
Geplaatst: 10-04-10 16:13
Waar staat ergens dat de hele bijstand moet stoppen? Klopt voor enkel 600 gaan mensen niet op de bank zitten. Ze krijgen huursubsidie, zorgtoeslag, bijzondere bijstand. Geen probleem mee hoor. Als mensen ziek zijn, niet meer aan werk kunnen komen (al vind ik dan dat mensen met een eigen huis er dan ook recht op moeten hebben, maar die hebben dat dan weer niet) Maar van die mensen die expres thuis zitten, ja daar mag nu de bijstand van stoppen, incl. elke andere subsidie. En dat is wat ik al steeds zeg, niet dat de hele bijstand voor iedereen moet stoppen. Wel graag blijven lezen en niet op elk woord zout leggen als je eigenlijk wel weet wat de ander bedoeld.