Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Beste allemaal,
Gisteravond is mij weer gebleken dat velen nog geen idee hebben wat de kilometerheffing voor hen gaat betekenen. Er zijn nog steeds mensen die denken dat de km heffing alleen op snelwegen gaat gelden en dan ook alleen nog in de spits. Dat velen nog niet beseffen wat hun te wachten staat en om te waarschuwen tegen dit plan zal ik proberen uit te leggen wat de km heffing ongeveer in gaat houden.
Iedereen die denkt dat hij/zij niets met de km heffing te maken heeft omdat ze geen auto hebben komt bedrogen uit: de provinciale opcenten die nu alleen automobilisten betalen worden vervangen door een nieuwe provinciale belasting die iedere inwoner moet gaan betalen. De hoogte van deze belasting zal ongeveer 80-100 Euro per inwoner gaan bedragen, een gezin met 2 kinderen gaat dus tussen de 320 en 400 Euro betalen. Verder zullen goederen en diensten duurder worden doordat bedrijven kosten gaan doorberekenen aan de consument. Per saldo zal iedereen zonder auto erop achteruit gaan.
Het principe achter de kilometerheffing is dat het bezit van een auto niet meer wordt belast, alleen nog het gebruik. Het bezit wordt nu op 2 manieren belast: de aanschaf belasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB). De BPM zal in fases worden afgebouwd, om dit te compenseren wordt de MRB fors verhoogd. Deze verhoging van de MRB is al in 2008 begonnen en als de km heffing is ingevoerd zal de MRB ongeveer 3x zo hoger zijn dan in 2007 (op het moment dat U de km heffing moet gaan betalen hoeft U geen MRB meer te betalen). Dit uitwisselen van BPM verlaging met de MRB verhoging betekent dat degenen die niet elke 2 jaar een nieuwe auto kunnen kopen het voordeel (afschaffen BPM) betalen voor degenen die wel het geld hebben om dat te doen. Dit geldt ook als de km heffing in 2018 helemaal is ingevoerd, voor een oudere auto moet veel meer km heffing worden betaald dan voor een nieuwere.
De kilometerheffing geldt voor elke kilometer die je rijdt in Nederland, het maakt uit op wat voor soort weg. Bovenop de basis km prijs komt er voor snelwegen rond de steden in de spits nog een spitstarief bovenop, de hoogte daarvan is nog onbekend. De hoogte van de km prijs hangt af van een aantal factoren zoals ouderdom auto, type, en brandstof soort. Als voorbeeld noem ik een middenklasser op benzine van 4 jaar oud: de kilometerprijs daarvan zal in 2012 (als men denkt te beginnen met de km heffing) 5.6 ct. per kilometer zijn. Deze prijs zal tot 2018 stijgen en dan ruim 2 keer zo hoog zijn. Voor een auto ouder dan 8 jaar is nog niet veel bekend over de km prijs, deze zal echter aanzienlijk hoger zijn dan voor een nieuwere auto. Dit heeft te maken met het feit dat de overheid denkt dat oudere auto's meer vervuilen.
Minister Eurlings beweert dat 60% van de automobilist er op vooruit zullen gaan. Het systeem dat men wil gaan gebruiken zal echter 4 miljard Euro (dat is dus 4000 miljoen!!) kosten om in te voeren, de exploitatiekosten zullen ongeveer 800 miljoen Euro per jaar bedragen. De overheid wil natuurlijk net zo veel geld overhouden aan de auto als nu, dus de systeemkosten komen bovenop de belastingeninkomsten (BPM + MRB) die men nu heeft. Het verhaal van de minister kan dus nooit kloppen, per saldo zal vrijwel iedere automobilist erop achteruit gaan (zeker de bezitters van een 2e hands auto).
Het systeem van de km heffing maakt gebruik van grotendeels nog niet bestaande techniek waarbij in iedere auto een kastje komt. Via satellieten (GPS) worden een aantal gegevens in het kastje verzameld, de gegevens die nodig zijn om de factuur te kunnen maken gaan naar het CJIB. Eens per maand krijgt U dan een factuur. Een groot gevaar is dat een aantal facturen niet kloppen (en dat is met zo'n ingewikkeld systeem niet ondenkbaar). Als dat U overkomt is het aan U om te bewijzen dat het niet klopt, dit is omgekeerde bewijslast. Natuurlijk beweert de overheid dat het systeem niet fraudegevoelig is, maar we weten dat alles te hacken is zoals het OV chipkaart drama weer eens bewees. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als iemand Uw kastje hacked en U vervolgens een rekening krijgt die niet klopt. U moet dan aantonen dat U niet met het kastje geknoeid heeft en dat is natuurlijk niet eenvoudig. Mocht U dat niet kunnen bewijzen staan U gigantische boetes te wachten, de maximale boete is ongeveer 67.000 Euro. Ook belooft de overheid dat Uw privacy niet in het geding is, maar hoeveel die belofte waard is bleek de afgelopen week wel weer met de kentekenregistratie door camera's langs de snelweg. De politie overtreedt de wet door de gegevens van niet verdachte kentekens veel te lang vast te houden. Nu wordt de wet aangepast zodat de politie dit wel mag doen. Iedere automobilist is dus in principe een verdachte, wie zegt dat dit straks met de km heffing straks ook niet zo gaat?
Conclusie: de kilometerheffing is een enorm risico-project dat ons allen veel geld gaat kosten, zelfs al men binnen de budgetten blijft. Het heeft ook nog eens de potentie om een gigantische inbreuk op de privacy te worden. En of het doel, verminderen van files wordt bereikt is nog maar de vraag. De meeste mensen staan niet in de file omdat ze dat leuk vinden maar omdat ze geen keuze hebben. Verder hebben we al een soort kilometerheffing: de enorme accijns op de brandstoffen die de brandstofprijzen in Nederland zo ongeveer de hoogste van Europa maken.
Blijft de vraag of dit alles nog te stoppen is. Hopelijk wel, maar op dit moment lijkt een landelijk referendum de enige manier om dit te doen. Ik verzoek een ieder die tegen de km heffing is (en eigenlijk ook de voorstanders) naar www.kilometerheffing-nee.nl te gaan en daar de petitie die de 2e kamer oproept om een referendum te houden in te vullen, meer dan 184.000 mensen gingen U voor. Iedereen van 18 jaar en ouder mag deze petitie invullen. De petitie zal op 9 februari worden aangeboden aan de 2e kamer. Natuurlijk blijft de vraag of dat referendum er komt maar hoe meer keren de petitie wordt ondertekend hoe beter het is, we moeten de politici laten weten dat we dit plan niet willen.
Tenslotte verzoek ik U om deze pagina te copy/pasten en/of link door te sturen naar familie, vrienden, collega's en iedereen die U verder kent. Zoals ik al in het begin opmerkte beseffen heel veel mensen nog niet wat de kilometerheffing nu eigenlijk is. Ik ben (om het leesbaar te houden) maar niet te veel in detail getreden.
stefan3 schreef:okey, ik ben misschien 1 van de weinige, maar van mij mag de kilomterheffing komen.
Mijn hobbie is auto's en ik heb er een stuk of 8, gewoon omdat het allemaal speciale modellen zijn en ik echt een liefhebber ben. Nu staan ze in mijn eigen tuin of eigen garage en helemaal niet eens op de openbare weg. Met sommige auto's rijd ik 1000km per jaar met andere 20.000. Waarom moet ik voor 8 auto's wegenbelasting betalen terwijl ze in mijn eigen garage staan, ik in totaal niet meer rijd dan de gemiddelde persoon met 1 auto en ik er voor het plezier zo nu en dan een stukje in rijd.
Dat is toch niet eerlijk....? Wie veel rijd over de weg waar je belasting over moet betalen hoor ook gewoon meer te betalen.
Ik heb het wegenbelasting systeem altijd krom en oneerlijk gevonden...
stefan3 schreef:okey, ik ben misschien 1 van de weinige, maar van mij mag de kilomterheffing komen.
Mijn hobbie is auto's en ik heb er een stuk of 8, gewoon omdat het allemaal speciale modellen zijn en ik echt een liefhebber ben. Nu staan ze in mijn eigen tuin of eigen garage en helemaal niet eens op de openbare weg. Met sommige auto's rijd ik 1000km per jaar met andere 20.000. Waarom moet ik voor 8 auto's wegenbelasting betalen terwijl ze in mijn eigen garage staan, ik in totaal niet meer rijd dan de gemiddelde persoon met 1 auto en ik er voor het plezier zo nu en dan een stukje in rijd.
Dat is toch niet eerlijk....? Wie veel rijd over de weg waar je belasting over moet betalen hoor ook gewoon meer te betalen.
Ik heb het wegenbelasting systeem altijd krom en oneerlijk gevonden...