Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:05

Toekie schreef:
Adil18 hopelijk doel je niet op mijn reactie want anders heb je het niet goed begrepen. Het ging mij om de argumenten. ;)

Nee, niks persoonlijks....ik druk het niet zo netjes uit, maar bedoelde dat wat Evelijn_ net schrijft...

Je wordt hier door sommige mensen gewoon echt in stukjes gehakt en geserveerd als je niet stort, dat vind ik gewoon echt te ver gaan. Mensen spreken hier van egoisme e.d. Dat zijn imo waardeoordelen die je niet mag uitspreken wanneer je een persoon niet goed kent. Dat doet afbreuk aan een forum als deze...

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:10

Ik heb wel een donatie gedaan. Maar ik heb gehoord dat het merendeel van de opbrengst naar logistiek zal gaan en dus niet direct naar hulpmiddelen en goederen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:00

Toekie schreef:
Wat je wél kunt doen, als je al die hulp maar niets vindt, is op bijv. de PVV stemmen. Die bezuinigen op ontwikkelingshulp.

Die willen het zelfs afschaffen, maar gisteravond zat er toch een zwaar geblondeerde politicus op de eerste rij... Daar was ik wel even verbaasd over, dat GW ineens meedeed aan 'linkse hobby's' zoals hij dat altijd noemt.

Saskiab, dat is logisch, een paar duizend kubieke meter drinkwater is niet zo heel duur, maar het in Haiti krijgen vanuit de DR of de VS kost aardig wat. Het moet overgevlogen worden of met de boot komen. Dat is het grote nadeel van dat het op een eiland ligt, alles moet er naartoe!

Toekie

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:07

Hihi Grobegni, ik dacht er zo ongeveer hetzelfde over. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:07

Adil18 schreef:
Toekie schreef:
Adil18 hopelijk doel je niet op mijn reactie want anders heb je het niet goed begrepen. Het ging mij om de argumenten. ;)

Nee, niks persoonlijks....ik druk het niet zo netjes uit, maar bedoelde dat wat Evelijn_ net schrijft...

Je wordt hier door sommige mensen gewoon echt in stukjes gehakt en geserveerd als je niet stort, dat vind ik gewoon echt te ver gaan. Mensen spreken hier van egoisme e.d. Dat zijn imo waardeoordelen die je niet mag uitspreken wanneer je een persoon niet goed kent. Dat doet afbreuk aan een forum als deze...

_/-\o_ Als je irl zegt dat je niet stort wordt je haast opgegeten :D

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:35

Jesser schreef:
Ik voel me niet aangesproken hoor, maar reageer wel...dat is mijn goedrecht namelijk.

Ten eerste weet ik waar ik het over heb, bij mij heeft het mes aan twee kanten gesneden en heb ik heel hard moeten knokken om te staan waar ik nu sta.. (weet niet of je dat van jezelf kunt zeggen Orchid) ik weet ook dat al die zog. instanties er ineens niet meer zijn als je hulp nodig hebt door omstandigheden..

En wat die oudjes betreft, daar zijn bij mij thuis al de afspraken over gemaakt..voor de toekomst..

Ook bij jou???

Ik kijk met mijn kritische blik naar wat er bij ons in het land begint.. ik weet van die kinderen die op straat leven, bij ons op de hoek staat namelijk de Rentree, die voor die kinderen zorgen als ze niet meer op straat hoeven te leven.. Verhalen daarvan hoor ik meer dan genoeg.

Ik ken de gezinnen die afgesloten zijn van gas/water en licht.. enig idee hoe het is om in je bed te liggen en te piekeren hoe je het nu in godsnaam maar allemaal moet betalen?

En dat ik het nu goed heb wil niet zeggen dat ik dan maar mijn ogen sluit, want dat doe ik niet.

Mooi gesproken. Meeste Nederlanders willen niet zien wat er werkelijk gebeurd

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 04:29

Geweldig wat er zich nu afspeelt in Amerika!! Daar zit gewoon Steven Spielberg op de eerste rij. 8-) ;)

Amerikanen krijgen altijd commentaar over hun 'overdrevenheid' (vaak onterecht vind ik) maar hier laten ze toch maar weer even zien dat ze heel goed weten wat ingetogen zijn betekent. Vind de opzet zelfs beter dan die van Nederland. De wereld voor Haïti. Petje af! +:)+

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:16

Ik heb niks gedoneerd. Ik betaal belasting......

(kan iemand mij dit uitleggen?

Citaat:
Nieuwsbericht | 21-01-2010 | Belastingdienst

Ingehouden loonheffing op ingeleverde verlofdagen en afgedragen btw over verkopen ten behoeve van de slachtoffers van de aardbeving in Haïti wordt door de Belastingdienst doorgestort naar giro 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO).

Dat maakte minister Bos mede namens staatssecretaris De Jager bekend tijdens de uitzending van de Hulpactie voor Haïti.

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op: http://www.belastingdienst.nl

http://www.minfin.nl/Actueel/Nieuwsberi ... ie_voor_Haïti
We hebben toch met elkaar al 80 miljoen gedoneerd... ? Of lees ik nou gewoon niet goed? (ik vermoed het laatste))

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:29

ik stort niet :n

klinkt misschien hard,maar ik zie hier in NL betere doelen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:03

Kehdra: Op die manier komt het volledige bedrag van iets wat voor Haïtie is gedaan/verkocht, geheel ten goede aan giro 555.

Ik vraag me af of mensen inzien dat het geld wat nu naar Haïti gaat, hoe dan ook niet aan Nederland besteed was omdat er een BUDGET is voor NOOD- en ONTWIKKELINGSHULP. En dat wij er NIET slechter van worden! *zucht* Zie begroting, zie Miljoenennota. Zie Prinsjesdag!! Sorry hoor, het is frustrerend om het telkens te moeten herhalen maar ik voel het toch als een soort plicht. :\

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:09

Ik vraag medan af; hoeveel gaat er in totaal naar Haïti? Dus alle giften vanuit de hele wereld.

Dat moet onvoorstelbaar veel geld zijn, en als alles , zoals beloofd, ook echt nar Haïti gaat, is dat dan niet 'teveel'?

Haïti is niet erg groot, wonen ongeveer 9 miljoen mensen. Hoeveel geld is er nou daadwerkelijk NODIG voor een wederopbouw?

Ik ben benieuwd wie weet hoeveel er in totaal heen gaat....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:11

Toekie schreef:
Kehdra: Op die manier komt het volledige bedrag van iets wat voor Haïtie is gedaan/verkocht, geheel ten goede aan giro 555.

Ik vraag me af of mensen inzien dat het geld wat nu naar Haïti gaat, hoe dan ook niet aan Nederland besteed was omdat er een BUDGET is voor NOOD- en ONTWIKKELINGSHULP. En dat wij er NIET slechter van worden! *zucht* Zie begroting, zie Miljoenennota. Zie Prinsjesdag!! Sorry hoor, het is frustrerend om het telkens te moeten herhalen maar ik voel het toch als een soort plicht. :\

Dat is inderdaad wel waar, maar ik vraag me af waarom eigenlijk niet...

Ergens is het ziekelijk dat NL de grote moraalridder uithangt in andere landen terwijl in NL genoeg problemen zijn die schreeuwen om aandacht....

Ik kan me voorstellen dat er een hoop mensen in Nederland zijn die met verbazing zitten te kijken naar het enorme bedrag wat vanuit NL naar Haïtie gaat terwijl zij problemen hebben waarmee schijnbaar niemand hen wil helpen.

Ik snap daarom goed de wrong...Maar aan de andere kant snap ik ook wat je zegt, Toekie. Het geld was echt niet aan de door ons gewenste doelen in NL besteed als het niet naar Haïtie gegaan was...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:16

Nederland hangt de grote moraalridder uit?
Noem jij grote financiele steun aan honderduizenden zelfs miljoenen slachtoffers, de moraalridder uithangen?
Met zulke woorden, twijfel je dus aan de oprechtheid van mensen/regeringen die ECHT willen helpen.

Toekie schreef:
Ik dacht, dat het solidair zijn heet... als de meest rijke en welvarende landen en hun regeringen, opkomen voor de allerarmsten. Die ook nog eens zwaar getroffen worden door een ramp van ongekende omvang. En dat deze landen zorgen voor steun, materieel én financieel. Opdat de slachtoffers de zorg krijgen die ze nodig hebben en misschien, heel misschien er ook een beetje beter van worden. En wij worden hier echt NIET slechter van. Als rijke landen altijd maar voor zichzelf kiezen, werk je een nóg groter verschil tussen arm en rijk in de hand. Is dat wat we willen?

De verwoesting en ellende in Haïti is toch totaal niet te vergelijken met de problemen in Nederland. Laten we er OOK voor zorgen dat ze er daar ietsje op vooruit gaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:24

Toekie schreef:
Nederland hangt de grote moraalridder uit?
Noem jij grote financiele steun aan honderduizenden zelfs miljoenen slachtoffers, de moraalridder uithangen?
Met zulke woorden, twijfel je dus aan de oprechtheid van mensen/regeringen die ECHT willen helpen.

Toekie schreef:
Ik dacht, dat het solidair zijn heet... als de meest rijke en welvarende landen en hun regeringen, opkomen voor de allerarmsten. Die ook nog eens zwaar getroffen worden door een ramp van ongekende omvang. En dat deze landen zorgen voor steun, materieel én financieel. Opdat de slachtoffers de zorg krijgen die ze nodig hebben en misschien, heel misschien er ook een beetje beter van worden. En wij worden hier echt NIET slechter van. Als rijke landen altijd maar voor zichzelf kiezen, werk je een nóg groter verschil tussen arm en rijk in de hand. Is dat wat we willen?

De verwoesting en ellende in Haïti is toch totaal niet te vergelijken met de problemen in Nederland. Laten we er OOK voor zorgen dat ze er daar ietsje op vooruit gaan.

Nou ja, ik bedoel meer de moraalridder uithangen in ie zin dat het onmogelijk lijkt te zijn de problemen in Nederland aan te pakken maar dat voor andere landen niks onmogelijk is...

Ik twijfel dus niet aan hun oprechtheid en ik vind de actie echt goed, maar ik vraag me af waarom voor Haïtie alles mogelijk is en voor NL niet.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:27

Ik denk dat het niet zo zwart wit ligt. ;)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:29

Ik heb een paar keer gesmst donderdag met die radio uitzending..
Mn ouders maken ook nog wat over

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:31

Toekie schreef:
Ik denk dat het niet zo zwart wit ligt. ;)

Dat geloof ik wel hoor...Van de politiek weet ik echt niet veel hoor...! Daarom vraag ik het me ook af :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:32

ik doneer niet op 555, maar doe wel mee met doneren aan de koekjesbakactie die de kinderen op school doen, en op de manege hebben ze ook een actie, rondje rijden voor een euro, dat heb ik net ook gedaan. Dat vind ik wat leukere dingen die door de mensen zelf georganiseerd worden, dan alleen geld geven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:39

saskiab schreef:
Ik heb wel een donatie gedaan. Maar ik heb gehoord dat het merendeel van de opbrengst naar logistiek zal gaan en dus niet direct naar hulpmiddelen en goederen.

Als je weet waar Haiti ligt en hoe de situatie daar is, is dat ook niet wonderbaarlijk toch?

Ik vind de discussies hier wel bijzonder. De meeste mensen in Nederland maken hun afweging, geven wel - of niet. Maken andere keuzes, deze keer niet - of wel. Dat maakt niet uit. Waar ik wel van schrik is het enorme gebrek aan mededogen. Het is hoe dan ook vreselijk als je alles kwijtraakt...allereerst heel veel mensen in je omgeving die het niet hebben overleefd, misschien je vader en moeder en je broertjes en zusjes.... je huis....je kleren...alles waar wij toch allemaal op vertrouwen dat het er morgen nog is.

Of je besluit wel of geen geld te geven, heeft hier niet zo veel mee te maken. Iedereen maakt z'n eigen afweging daarin en dan is het zoals het is - en niet goed of fout.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:51

kehdra schreef:
Hoeveel geld is er nou daadwerkelijk NODIG voor een wederopbouw?

Miljarden!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:52

Wij storten wel op giro 555..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:07

Toekie schreef:
Miljarden!!

Nah en dan vind ik dit weer overdreven. Naar Azie is vanuit Nederland 202 miljoen gedaan, giro 555 had daar nog 7 ton van over en er werd zelfs geroepen op een gegeven moment dat mensen niet meer hoefden te storten omdat ze genoeg hadden. Als ik 'Azie' puur qua (verwoest) gebied vergelijk met Haiti dan denk ik dat puur cijfermatig Haiti minder geld nodig heeft dan wat er naar Azie is gegaan. Miljoenen ja.. miljarden lijkt mij echt overdreven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:12

de BV nederland heeft de vrijheid genomen om voor mij te doneren.......

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:17

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:19

Als ik het die mensen persoonlijk kon overhandigen zouden ze wel een paar hondertjes krijgen. Maar goed eigelijk heb ik al gedoneerd zoals iedereen wel.(belastingsgeld).
Maar goed ik slaap er niet minder op.

Hartstikke erg voor die mensen en je zal het maar mee maken. Maar ga niet zomaar geld geven en hopen dat het goed terrecht komt.