Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:@Only_Hellen: Er zijn verschillende teksten te noemen, die je zo zou kunnen interpreteren. In ieder geval is de bijbel er heel duidelijk in dat je trouw moet zijn aan je echtgenoot op seksueel gebied, en dat als je seks hebt, je voor altijd bij elkaar hoort. Maar het concept 'huwelijk' dat wij nu kennen, bestond toen nog niet. Dat werkte allemaal nog iets anders. Er werd geen feest gevierd. Een man nam een vrouw mee, bouwde een feest van een paar dagen (volgens bepaalde tradities) en had seks met haar. Dan waren ze getrouwd.
Het precieze concept dat wij nu kennen is dus aangepast 'aan de normen van de tijd'. Hoe vreemd dat sommige mensen ook in de oren moge klinken.
Blue_Eyes schreef:[***] schreef:
Dat iedereen individuele kwaliteiten heeft is logisch en niet mis mee, wel signaleer ik vanuit de overheid en de maatschappij een soort tendens dat we niet alleen gelijkwaardig, maar ook gelijk moeten worden. Mannen moeten meer gaan zorgen, vrouwen moeten meer gaan werken, en dan het liefst in topfuctie's, mannen moeten zich overal ontharen en rollers tegen wallen en creme's tegen rimpels gaan gebruiken. Ik denk dat het doorbreken van het traditionele rolpatroon een grote oorzaak van het aantal scheidingen tegenwoordig is.
Daar kon je weleens een punt hebben. Lijkt me ook wel een leuke discussie, maar misschien niet helemaal passend op deze plek
DinoBanani schreef:Je ouders voeden je op zoals zij dat willen, dus die hebben ook het zeggen over je ben ik helemaal mee eens. Maar hoe vaak zie je niet, dat juist de kinderen die heel streng worden opgevoed, juist los slaan als ze de wereld in mogen?
Only_Hellen schreef:Zullen er dan ook nog mensen expliciet trouwen om maar sex met elkaar te kunnen hebben?
odetteke schreef:En toch komt de meer traditionele rolverdeling vooral in de gelovige hoek van de samenleving voor, waar ook minder sex voor het huwelijk is, en ook minder scheidingen. Zouden deze mensen gelukkig zijn? Of is dit juist schijn?
Citaat:Dat gelovigen over het algemeen een tikkie gelukkiger zijn dan niet-gelovigen, dat zeggen ze bij het CBS ook.
Citaat:Als dát de motivatie is, dan kan je als man veel slimmer sex en een werkster húren.
Je krijgt wat betaalt en je kan veranderen wat je niet bevalt wanneer je wil.
Tozalin schreef:Hier herken ik mijzelf in, mijn ouders zitten in de Gereformeerde Gemeente. Dat is 1 van de zwaarste kerken (dus niet de Gereformeerde Kerk, dat is weer anders). En ik mag van huis uit geen broek dragen, geen oorbellen en make-up, niet uitgaan, niet naar de bios, geen popmuziek luisteren, moet zaterdagavond voor 12 uur thuis zijn, moet zondag 2 keer naar de kerk, mag niet op dansen, we hebben geen TV, uhmm geen seks dus.... Daar heb ik het heel moeilijk mee, het beperkt me in het 'mezelf zijn'. Want ik voel me in die kerk niet thuis, als je daar in een te korte rok binnen kom wordt je met afschuw aangekeken. Ik draag gewoon make-up, heb stiekem oorbellen (die ik thuis niet in heb), heb als ik naar vrienden ga soms gewoon een broek aan (omkleden in de auto), luister gewoon alle muziek die ik mooi vind, ga regelmatig naar de bios... ik moet dit allemaal verborgen houden voor mijn ouders want als ze erachter komen worden ze echt boos. En bij mij thuis is het niet zo heel erg. Maar bij mn vriend heeft zijn moeder het altijd over God en dat we bekeerd moeten worden, en als we naar de kerk zijn geweest moet ze bijna huilen omdat het zo'n ernstige preek was zegt ze dan. Ze heeft het er alleen maar over, ik zie haar ook eigenlijk nooit lachen, ze leest altijd. Ik weet gewoon dat ik dit later niet zo wil. Het is omdat ik nog thuis woon dat ik me probeer aan de regeltjes te houden. Maar prettig voel ik me er niet bij... ik wil ook gewoon lol kunnen hebben en doen waar ik zin in heb! Ik heb vooral 'ongelovige' vrienden en vriendinnen en daar kan ik heel goed mee praten. Maar mijn ouders zorgen er op deze manier wel voor dat je juist afkeer krijgt van het geloof. Ik geloof in God dat wel, maar doe dat op mijn eigen manier! Ik vind het best moeilijk om het hier neer te zetten omdat het elke dag van mijn leven speelt...
Twiggy2008 schreef:DinoBanani schreef:Ik woon in Urk, en net wat Tozalin al zei over Elspeet is dat hier net zo: altijd maar met de vinger naar elkaar wijzen en meteen een woordje over anderen klaar.
Maar wat ik dus op Urk zie, is dat veel jongeren die streng gelovig opgevoed zijn, de ergste van allemaal zijn!
Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt.
DinoBanani schreef:Om dan maar niet te spreken over de jochies die oud gereformeerd zijn (bij ons het strengst) en achter in de bus (heel stoer vinden ze zelf) hardcore muziek draaien zodat iedereen zich ergert..
En wat mij opvalt, is dat er nooit 'normale' lui bij zitten. Ik denk dus zelf dat een hele strenge opvoeding ook niet goed is.
Blue_Eyes schreef:HC, het zal wel weer aan mij liggen - want die opmerking zie ik al aankomen - maar als jij je in een discussie mengt die ook maar iets met geloven van doen heeft, wordt het direct minder respectvol en meer denigrerend. Ik zal op jouw opmerkingen dus verder maar niet ingaan.odetteke schreef:En toch komt de meer traditionele rolverdeling vooral in de gelovige hoek van de samenleving voor, waar ook minder sex voor het huwelijk is, en ook minder scheidingen. Zouden deze mensen gelukkig zijn? Of is dit juist schijn?
Dat gelovigen over het algemeen een tikkie gelukkiger zijn dan niet-gelovigen, dat zeggen ze bij het CBS ook. Maar of dat daarin zit, weet ik niet.
Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat deze manier van leven gewoon erg bij mij past en mij erg gelukkig maakt.
verootjoo schreef:DinoBanani schreef:Om dan maar niet te spreken over de jochies die oud gereformeerd zijn (bij ons het strengst) en achter in de bus (heel stoer vinden ze zelf) hardcore muziek draaien zodat iedereen zich ergert..
En wat mij opvalt, is dat er nooit 'normale' lui bij zitten. Ik denk dus zelf dat een hele strenge opvoeding ook niet goed is.
Daar hoef je niet gereformeerd voor te zijn... In het OV zitten overal mensen idiote muziek veel te hard te draaien![]()
Normale lui zitten er ook wel bij, vallen idd iets minder op omdat zij zich wel gedragen.
Only_Hellen schreef:Citaat:Dat gelovigen over het algemeen een tikkie gelukkiger zijn dan niet-gelovigen, dat zeggen ze bij het CBS ook.
Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat gelovige mensen veel troost hebben aan hun geloof. Zij zullen zich denk ik veel gevallen niet afvragen:"waarom??". Ik denk dat gelovige mensen snel denken dat iets God's wil is geweest en daar leggen die mensen zich bij neer. Misschien zit ik er helemaal naast.
Ingmar_ schreef:Only_Hellen schreef:Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat gelovige mensen veel troost hebben aan hun geloof. Zij zullen zich denk ik veel gevallen niet afvragen:"waarom??". Ik denk dat gelovige mensen snel denken dat iets God's wil is geweest en daar leggen die mensen zich bij neer. Misschien zit ik er helemaal naast.
Ik ben nu ik voor mezelf helemaal klaar ben met de kerk gelukkiger dan dat ik ooit in de kerk ben geweest.Ik ging altijd naar een behoorlijk zware gereformeerde kerk, maar daar ben ik echt volledig klaar mee, hypocriet gezeur allemaal.
En seks voor het huwelijk.. Ach.. daar doe ik niet zo moeilijk over.