Bestaat het nog? na het huwelijk...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:47

@Only_Hellen: Er zijn verschillende teksten te noemen, die je zo zou kunnen interpreteren. In ieder geval is de bijbel er heel duidelijk in dat je trouw moet zijn aan je echtgenoot op seksueel gebied, en dat als je seks hebt, je voor altijd bij elkaar hoort. Maar het concept 'huwelijk' dat wij nu kennen, bestond toen nog niet. Dat werkte allemaal nog iets anders. Er werd geen feest gevierd. Een man nam een vrouw mee, bouwde een feest van een paar dagen (volgens bepaalde tradities) en had seks met haar. Dan waren ze getrouwd.
Het precieze concept dat wij nu kennen is dus aangepast 'aan de normen van de tijd'. Hoe vreemd dat sommige mensen ook in de oren moge klinken.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:50

Blue_Eyes schreef:
@Only_Hellen: Er zijn verschillende teksten te noemen, die je zo zou kunnen interpreteren. In ieder geval is de bijbel er heel duidelijk in dat je trouw moet zijn aan je echtgenoot op seksueel gebied, en dat als je seks hebt, je voor altijd bij elkaar hoort. Maar het concept 'huwelijk' dat wij nu kennen, bestond toen nog niet. Dat werkte allemaal nog iets anders. Er werd geen feest gevierd. Een man nam een vrouw mee, bouwde een feest van een paar dagen (volgens bepaalde tradities) en had seks met haar. Dan waren ze getrouwd.
Het precieze concept dat wij nu kennen is dus aangepast 'aan de normen van de tijd'. Hoe vreemd dat sommige mensen ook in de oren moge klinken.

Ja, dat klopt inderdaad. Het huwelijk nu een andere betekenis en kan het zelfs per echtpaar verschillen. Of het een zakelijke overeenkomst is (denk aan erfrecht), een bevestiging van liefde naar elkaar of puur uit romatisch oogpunt.
Zullen er dan ook nog mensen expliciet trouwen om maar sex met elkaar te kunnen hebben?

Blue_Eyes

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:54

Vast wel. Dat wordt in ieder geval vaak maar aangenomen als mensen jong/snel trouwen en soms zal dat best wel waar zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:43

Blue_Eyes schreef:
[***] schreef:

Dat iedereen individuele kwaliteiten heeft is logisch en niet mis mee, wel signaleer ik vanuit de overheid en de maatschappij een soort tendens dat we niet alleen gelijkwaardig, maar ook gelijk moeten worden. Mannen moeten meer gaan zorgen, vrouwen moeten meer gaan werken, en dan het liefst in topfuctie's, mannen moeten zich overal ontharen en rollers tegen wallen en creme's tegen rimpels gaan gebruiken. Ik denk dat het doorbreken van het traditionele rolpatroon een grote oorzaak van het aantal scheidingen tegenwoordig is.

Daar kon je weleens een punt hebben. Lijkt me ook wel een leuke discussie, maar misschien niet helemaal passend op deze plek ;)

En toch komt de meer traditionele rolverdeling vooral in de gelovige hoek van de samenleving voor, waar ook minder sex voor het huwelijk is, en ook minder scheidingen. Zouden deze mensen gelukkig zijn? Of is dit juist schijn?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:15

DinoBanani schreef:
Je ouders voeden je op zoals zij dat willen, dus die hebben ook het zeggen over je ben ik helemaal mee eens. Maar hoe vaak zie je niet, dat juist de kinderen die heel streng worden opgevoed, juist los slaan als ze de wereld in mogen?

dat merk ik hier ook heel erg. ik zit op een evangelische school (ben christelijk gereformeerd maar reformatorische school vind ik veel te zwaar, hier voel ik me prima thuis :j ) maar dat zit ik dus vaak in dezelfde bus als de mensen van de Reformatorische school.

je ziet echt zo'n groot verschil, tussen hun school en onze school.. hun leerlingen worden zo streng opgevoed, dat ze buitenhuis alles doen wat verboden is.. vloeken, roken, weet ik wat allemaal. wij juist niet.. :n

we zeiden pas nog, de reformatorische school leeft meer vanuit de regels, en onze school vanuit de genade.. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:26

Brainless en Ella, ik héb mijn mening onderbouwd. Ik zit niet zomaar de bijbel af te kraken of wat dan ook, ik leg duidelijk uit hoe ik het zie... Niets meer en niets minder. Kan ik van (een van) jullie ook zeggen dat jullie beter moeten lezen voordat jullie iets zeggen ;). Ga nu even de andere 3 blz. nog bijlezen, want snap niets meer van het topic zo :).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:44

Only_Hellen schreef:
Zullen er dan ook nog mensen expliciet trouwen om maar sex met elkaar te kunnen hebben?

Als dát de motivatie is, dan kan je als man veel slimmer sex en een werkster húren. Je krijgt wat betaalt en je kan veranderen wat je niet bevalt wanneer je wil.

´Het huwelijk´ is in de westerse maatschappij dríe zaken. Een emotionele -, een religieuze - en een zakelijke overeenkomst.
De laatste twee hebben zoals ze bij ons zijn een historische achtergrond.

Zakelijk kan je met een samenlevingscontract ook een overeenkomst wettelijk regelen.

Emotioneel kan je met je partner(s) afspreken wat je wil en is de persoonlijke integriteit de duurzame factor.

Religieus is het een deel van het dogma van het betreffende geloof. Je gelooft erin of niet en geloven is in strijd met de ratio.
Seks is in het dogma van de dominante religies fors restrictief. Take It Or Leave It.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:51

HC, het zal wel weer aan mij liggen - want die opmerking zie ik al aankomen - maar als jij je in een discussie mengt die ook maar iets met geloven van doen heeft, wordt het direct minder respectvol en meer denigrerend. Ik zal op jouw opmerkingen dus verder maar niet ingaan.

odetteke schreef:
En toch komt de meer traditionele rolverdeling vooral in de gelovige hoek van de samenleving voor, waar ook minder sex voor het huwelijk is, en ook minder scheidingen. Zouden deze mensen gelukkig zijn? Of is dit juist schijn?

Dat gelovigen over het algemeen een tikkie gelukkiger zijn dan niet-gelovigen, dat zeggen ze bij het CBS ook. Maar of dat daarin zit, weet ik niet.
Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat deze manier van leven gewoon erg bij mij past en mij erg gelukkig maakt.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:28

Citaat:
Dat gelovigen over het algemeen een tikkie gelukkiger zijn dan niet-gelovigen, dat zeggen ze bij het CBS ook.

Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat gelovige mensen veel troost hebben aan hun geloof. Zij zullen zich denk ik veel gevallen niet afvragen:"waarom??". Ik denk dat gelovige mensen snel denken dat iets God's wil is geweest en daar leggen die mensen zich bij neer. Misschien zit ik er helemaal naast.

Citaat:
Als dát de motivatie is, dan kan je als man veel slimmer sex en een werkster húren.
Je krijgt wat betaalt en je kan veranderen wat je niet bevalt wanneer je wil.

Wat heeft sex dan met een werkster te maken? En, of ik lees je laatste zin niet goed, of ik begrijp hem verkeerd. Maar als je man sex en een werkster huurt, is hij toch niet degene die betaald krijgt? }>

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:31

Tozalin schreef:
Hier herken ik mijzelf in, mijn ouders zitten in de Gereformeerde Gemeente. Dat is 1 van de zwaarste kerken (dus niet de Gereformeerde Kerk, dat is weer anders). En ik mag van huis uit geen broek dragen, geen oorbellen en make-up, niet uitgaan, niet naar de bios, geen popmuziek luisteren, moet zaterdagavond voor 12 uur thuis zijn, moet zondag 2 keer naar de kerk, mag niet op dansen, we hebben geen TV, uhmm geen seks dus.... Daar heb ik het heel moeilijk mee, het beperkt me in het 'mezelf zijn'. Want ik voel me in die kerk niet thuis, als je daar in een te korte rok binnen kom wordt je met afschuw aangekeken. Ik draag gewoon make-up, heb stiekem oorbellen (die ik thuis niet in heb), heb als ik naar vrienden ga soms gewoon een broek aan (omkleden in de auto), luister gewoon alle muziek die ik mooi vind, ga regelmatig naar de bios... ik moet dit allemaal verborgen houden voor mijn ouders want als ze erachter komen worden ze echt boos. En bij mij thuis is het niet zo heel erg. Maar bij mn vriend heeft zijn moeder het altijd over God en dat we bekeerd moeten worden, en als we naar de kerk zijn geweest moet ze bijna huilen omdat het zo'n ernstige preek was zegt ze dan. Ze heeft het er alleen maar over, ik zie haar ook eigenlijk nooit lachen, ze leest altijd. Ik weet gewoon dat ik dit later niet zo wil. Het is omdat ik nog thuis woon dat ik me probeer aan de regeltjes te houden. Maar prettig voel ik me er niet bij... ik wil ook gewoon lol kunnen hebben en doen waar ik zin in heb! Ik heb vooral 'ongelovige' vrienden en vriendinnen en daar kan ik heel goed mee praten. Maar mijn ouders zorgen er op deze manier wel voor dat je juist afkeer krijgt van het geloof. Ik geloof in God dat wel, maar doe dat op mijn eigen manier! Ik vind het best moeilijk om het hier neer te zetten omdat het elke dag van mijn leven speelt... ;(

Meid dit vind ik niet leuk voor je.. lijkt me erg om zo te moeten leven, ook omdat je dan alles verborgen moet houden. ;)
Kan je niet met gelovige vriendinnen meegaan naar de kerk, die in een lichtere kerk zitten zodat je wel een broek of een korte rok aankan?
Ik denk dat de regels van je ouders pas verdwijnen als je het huis uit bent. ;)
Wel vervelend, want dan lijkt het net alsof je niets mag als je gelovig bent en ik kan me voorstellen dat je het ook zo voelt.
Ik hoop voor je dat je ook kan merken dat het wel leuk is om gelovig te zijn, zonder die regels. ;)
Hoe meer regels, hoe minder geloof zegt m'n pa altijd. :)

Ik ga even de rest van het topic bijlezen.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:16

Ja ik denk dat mensen met geloof wel gelukkiger kunnen zijn, maar dan moet je je ook prettig voelen met je geloof. Ik ben ook heel erg gelukkig, ik heb een baan, een geweldig lieve vriend die me begrijpt. (hij zit in hetzelfde schuitje, maar als jongen is dat wat makkelijker). Maar die stomme regeltjes, daar kan ik me zooo boos over maken!!

Dat laatste zinnetje heeft je vader helemaal gelijk in! :)

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:12

Twiggy2008 schreef:
DinoBanani schreef:
Ik woon in Urk, en net wat Tozalin al zei over Elspeet is dat hier net zo: altijd maar met de vinger naar elkaar wijzen en meteen een woordje over anderen klaar.

Maar wat ik dus op Urk zie, is dat veel jongeren die streng gelovig opgevoed zijn, de ergste van allemaal zijn!

Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt. :j

Zo zag ik pas een streng gereformeerde basisschool waarbij de bel net was gegaan en de kinderen naar huis mochten.Een paar meisjes met hele lange rokken en vlechtjes van zo'n 12 jaar,waren elke voorbijganger aan het uitschelden...maar het gekke was,dat ze soms ook 'REFO!' riepen...terwijl ze duidelijk zelf van die kerk afkwamen! Toen ik langsfietste,hoorde ik een van de meisjes zeggen: 'Zo,jij bent wit!' (ik heb een erg lichte huid) Ik voelde me zo kwaad toen.Omdat ze zich thuis zo netjes moeten gedragen gaan ze op straat mensen irriteren.Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn.Maar mijn zus weet ook wat ik bedoel.Haar paard staat in een wei aan de weg,en de buitenbak is in de wei.Altijd als mijn zus daar rijdt fietsen er jongens van het Lodestein(streng gereformeerde school) langs en roepen smerige dingen en schelden haar uit...
Ik word daar zo ziek van! :( Ik begrijp die hele cultuur gewoon niet...En Tozalin,ik leef echt met je mee!Ik zit in een vrijere kerk,met wel een band en drumstel en opwekkingsliederen ipv psalmen.Maar er is wel een gewone preek enzv.,en je mag een broek dragen en ik mag naar de bios enzo...Maar ik ga soms mee naar de kerk van een vriendin van mij,waar ze erg streng zijn.Wat me daar soms verbaast is dat veel jongeren die daar zitten wel net uitgedost zijn maar vaak een mp3speler hebben waar ze naar luisteren.Ik begrijp het gewoon niet,de hele cultuur en zal het denk ik ook nooit begrijpen

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:31

Ik heb ook op de Lodenstein gezeten, en ik ergerde me vooral aan niet'refo's' die ons uitscholden, ik ben wel eens ondergespuugd met nootjes en ze gingen expres heel breed fietsen of spoten water over je heen.... en waarom? omdat je heel streng gelovig bent! Maar dat is dan de andere kant van het verhaal! ;)

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:47

Dat snap ik en dat vind ik ook banketstaaf,maar de mensen die thuis dan braaf moeten zijn en daarom gaan zitten kloten en uitschelden op straat,daar kan ik gewoon niet tegen.en dan bedoel ik niet alleen de streng gereformeerden

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:12

Tja, we leven in een rare wereld tegenwoordig ben zelf ook nog een puber, haha maar herken het ook heel erg op mijn vorige school. Ik zat op de Pieter Zandt, net zoiets als het Lodenstein College maar wat je daar soms voor (reformatorisch) gespuis tegenkwam!

Om dan maar niet te spreken over de jochies die oud gereformeerd zijn (bij ons het strengst) en achter in de bus (heel stoer vinden ze zelf) hardcore muziek draaien zodat iedereen zich ergert..

En wat mij opvalt, is dat er nooit 'normale' lui bij zitten. Ik denk dus zelf dat een hele strenge opvoeding ook niet goed is.

@ Tozalin: idd, hoe vaak het ook niet andersom is, dat je als refo om je rokje oid uitgescholden wordt.

Een ander verschijnsel, als je een groot gezin hebt, wij hebben 7 kinderen waarvan ik de oudste ben, en je bent ergens in een dierentuin of weet ik veel waar, en de meisjes dragen een rokje, geloof me, je bent nog meer bezienswaardiger dan de apen in hun kooitje! Daar kan ik me dan soms wel aan ergeren en dan denk ik, zijn we dan zo afwijkend ofzo?!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:25

Er zitten best normale lui bij, maar die vallen niet zo op ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:03

DinoBanani schreef:
Om dan maar niet te spreken over de jochies die oud gereformeerd zijn (bij ons het strengst) en achter in de bus (heel stoer vinden ze zelf) hardcore muziek draaien zodat iedereen zich ergert..

En wat mij opvalt, is dat er nooit 'normale' lui bij zitten. Ik denk dus zelf dat een hele strenge opvoeding ook niet goed is.

Daar hoef je niet gereformeerd voor te zijn... In het OV zitten overal mensen idiote muziek veel te hard te draaien :\

Normale lui zitten er ook wel bij, vallen idd iets minder op omdat zij zich wel gedragen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:04

Blue_Eyes schreef:
HC, het zal wel weer aan mij liggen - want die opmerking zie ik al aankomen - maar als jij je in een discussie mengt die ook maar iets met geloven van doen heeft, wordt het direct minder respectvol en meer denigrerend. Ik zal op jouw opmerkingen dus verder maar niet ingaan.

odetteke schreef:

Dat gelovigen over het algemeen een tikkie gelukkiger zijn dan niet-gelovigen, dat zeggen ze bij het CBS ook. Maar of dat daarin zit, weet ik niet.
Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat deze manier van leven gewoon erg bij mij past en mij erg gelukkig maakt.

Dat wordt inderdaad gezegd maar ik geloof dat dit meer te maken had met "leven na de dood", en het geloof in de hemel enz. Zoiets heb ik geloof ik een keer gelezen (kan het verkeerd hebben).
Ik ben anti traditionele rolverdeling.. mijn vent mag zijn eigen was strijken enz. Ik kook alleen omdat ik het superleuk vind. Verder is hij wel van de crème enz. Maar dat vind ik dus weer verschrikkelijk (gebruik het zelf ook niet :+ ). Dus dat probeer ik af te leren :P

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:29

verootjoo schreef:
DinoBanani schreef:

Daar hoef je niet gereformeerd voor te zijn... In het OV zitten overal mensen idiote muziek veel te hard te draaien :\

Normale lui zitten er ook wel bij, vallen idd iets minder op omdat zij zich wel gedragen.

Normale lui vallen misschien minder op ja. ;)
Als ik in het OV zit zie je niet van de buitenkant dat ik christelijk ben (tenzij iemand het kruisje aan een bedelarmband kan opsporen. :P ).
Voor en na schooltijd kleed ik me altijd om, ik zit nl op een refoschool. ;)

Dan zou je misschien niet opmerken dat dat soort mensen ook onder 'refolui' vallen, ookal vind ik zelf niet dat ik 'refo' ben. :D

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:53

Nou wat ik dus bedoelde :o Is dat wij een eigen schoolbus hebben, alleen voor onze school. Had er even niet bij nagedacht dat iedereen natuurlijk denkt, dat als ik het over 'de bus' heb, daarmee het OV wordt bedoeld :+ En ik zit dus op een refoschool, dus wat ik bedoel te zeggen is dat ze allemaal refo zijn, en dat er geen 'onchristelijken' bij zitten :o

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:04

Only_Hellen schreef:
Citaat:
Dat gelovigen over het algemeen een tikkie gelukkiger zijn dan niet-gelovigen, dat zeggen ze bij het CBS ook.

Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat gelovige mensen veel troost hebben aan hun geloof. Zij zullen zich denk ik veel gevallen niet afvragen:"waarom??". Ik denk dat gelovige mensen snel denken dat iets God's wil is geweest en daar leggen die mensen zich bij neer. Misschien zit ik er helemaal naast.

Ik ben nu ik voor mezelf helemaal klaar ben met de kerk gelukkiger dan dat ik ooit in de kerk ben geweest. :) Ik ging altijd naar een behoorlijk zware gereformeerde kerk, maar daar ben ik echt volledig klaar mee, hypocriet gezeur allemaal.

En seks voor het huwelijk.. Ach.. daar doe ik niet zo moeilijk over. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:33

Ingmar_ schreef:
Only_Hellen schreef:

Ik ben nu ik voor mezelf helemaal klaar ben met de kerk gelukkiger dan dat ik ooit in de kerk ben geweest. :) Ik ging altijd naar een behoorlijk zware gereformeerde kerk, maar daar ben ik echt volledig klaar mee, hypocriet gezeur allemaal.

En seks voor het huwelijk.. Ach.. daar doe ik niet zo moeilijk over. :)

Dat geldt voor jou. Ik denk dat Only_Hellen wel een punt heeft met het veel troost hebben aan je geloof. Of men zich niet afvraagt waarom, dat geloof ik niet. Alleen wordt het dan eerder 'waarom, God?'

Vervelend hoor, dat jij die ervaring hebt, maar niet alle kerken/christenen/gelovigen zijn hypocriet en ja, als ik voor mezelf spreek ben ik een stuk gelukkiger geworden sinds ik WEL geloof en in een kerk zit.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:04

I know BE, dat heb je al een paar keer tegen me gezegd namelijk.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:09

ik ben ook pas 16 maar ik ga echt niet na een paar week of zelfs niet na een paar maand met iemand naar bed...
zo ben ik gewoon niet :)
ik wacht totdat je echt het gevoel hebt dat je bij elkaar passen en dat het geen oppervlakkige relatie is.
ik zou er dnek ik gigantisch spijt van krijgen als ik het na een maandje of 2 het doet en dan binnen een paar week weer uit is..

niet dat ik waarschijnlijk wacht tot na het huwelijk maar zeker wel van een half jaar tot jaar zou ik ermee wachten :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:30

Ingmar_ schreef:
I know BE, dat heb je al een paar keer tegen me gezegd namelijk.

Ik onthoud niet alle gebruikersnamen van de mensen die ik hier spreek - verder lezen er nog meer mensen mee dan jij alleen toch? ;)