Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:16

LimaMambo schreef:
hilda.. algemene voorwaarden die niet gelezen worden is NIET het probleem van HT.. maar van de spelers zelf
je kan gewoonweg niet iedereen verplichten dat te lezen.. want da is niet te controleren

Je gaat toch accoord met de voorwaarden anders mag je niet meedoen. Stom als je met iets accoord gaat wat je niet gelezen hebt!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:16

Hilda79 schreef:
LimaMambo, klopt en daarom staan al die lappen tekst bij sites zoals deze er voor Jan met de Korte achternaam. Echter zou je ze weghalen dan heb je wettelijk nog meer aansprakelijkheid en risico's. Dus ze moeten er blijven staan of ze nu gelezen worden of niet.
2de post. Die kinderen hebben ook geld voor de credits.

Een andere optie is om met een groep alle paarden bij langs te gaan. Twijfel gevallen en gevallen waarvan men zeker is dat het jatwerk is noteren. Ga dit idee even uitwerken en heb daarna een paar vragen aan jou Michel.

kinderen van 13 hebben geen duizenden euro's hoor ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:17

Ivonka schreef:
LimaMambo schreef:
hilda.. algemene voorwaarden die niet gelezen worden is NIET het probleem van HT.. maar van de spelers zelf
je kan gewoonweg niet iedereen verplichten dat te lezen.. want da is niet te controleren

Je gaat toch accoord met de voorwaarden anders mag je niet meedoen. Stom als je met iets accoord gaat wat je niet gelezen hebt!

ja en wiens verantwoordelijkheid is dat dan? niet van van HT hoor.. maar die van de spelers zelf

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:19

@ Michel.

- Kan het spel tijdelijk stil gelegd worden zodat alle foto's bij de juiste paarden enzo blijven staan?
- Is het mogelijk om alle paarden die een foto bezitten samen te zetten zodat de paarden zonder foto niet bekeken hoeven worden? Er is nu een zoekfunctie waarin ras, geslacht, dekhengst of niet etc in te vullen is. Als daar optie foto ja/nee bij zou kunnen scheelt dat namelijk heel veel zoekwerk.

Voor tot zover eventjes.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:22

LimaMambo schreef:
Ivonka schreef:

ja en wiens verantwoordelijkheid is dat dan? niet van van HT hoor.. maar die van de spelers zelf

En daarom is een waarschuwing of ban wel op zijn plaats, maar daar wordt ook niks mee gedaan.

Het idee van dat ze een eigen voorraad met stockfoto's maken vind ik wel wat. Alleen die mogen de spelers dan gebruiken. Eigen upload niet meer mogelijk maken dan is een groot probleem verholpen imo.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:22

wie zegt dat er niks aan gedaan word?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:24

Hilda79 schreef:
Punt 1: leg je weer de verantwoordelijkheid voor het melden bij anderen neer. Spelers onder elkaar zullen het niet melden en voor ons fotografen is het nogal een klus om alle paarden eens in de zoveel tijd bij langs te gaan om te kijken of er weer iets tussen zit.

Klopt, maar uiteindelijk is het ook jullie verantwoordelijkheid. Zelfde verhaal op Bokt.nl, hier worden 30.000 berichten per dag geplaatst die kunnen we niet allemaal controleren en al zouden we ze allemaal lezen dan weten we nog niet waar b.v. sprake is van laster en waar niet. We reageren dus als iets dat onrechtmatig is gemeld wordt. Overigens kan het beheer van HT niet eens beoordelen of een foto wel/niet legaal gebruikt wordt.

Citaat:
Punt 2: is al weerlegt hierboven. Schijnt niet mogelijk te zijn als er een nieuwe bewerking van dezelfde foto gemaakt wordt.

Klopt, maar dit voorkomt iig dat je 1 foto die 6x gebruikt wordt 6x moet melden. Voorkomt ook dat je 4 dagen later weer aan de bel kan trekken omdat iemand dezelfde foto (rechtstreeks van jouw site) weer heeft geupload. Is niet perfect maar zorgt iig voor een verbetering tov de huidige situatie.

Citaat:
Punt 4: er wordt aan alle kanten gezegd dat 13 jarigen geen benul hebben van het "jatten" dus dan wordt de regel net als in de algemene voorwaarden gelezen en voor "het zal wel" aangenomen of niet gelezen en gewoon doorgeklikt. In internetland leest men amper maar kijkt men liever plaatjes.

Klopt, maar dat is geen reden om dus maar niets te melden :) Een lap tekst wordt niet gelezen, een duidelijke (korte) waarschuwing lezen de meeste mensen wel. Al helemaal als er ook sancties aan vast zitten.

Hilda79

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:31

@ Bart, betreffende eerst punt en jouw reactie.
Ik heb op mijn site bijvoorbeeld rechtermuisknop en dergelijke al uitgeschakeld. Voor zover ik weet moet men een printscreen maken. Beetje zelfde principe als het poortje met het alarm bij bijvoorbeeld de Hema, V&D.
En dan nog zeg jij dat het mijn verantwoording is dat men iets jat??? Erg krom.
Wat nou als iemand het logo van Bokt neemt. De naam bokt wegwerkt en er bokte van maakt en het op een site zet.

Punt 4. Ik heb HT nog niet over sancties horen praten. Wij met z'n allen verzinnen veel mogelijkheden die helaas heel gemakkelijk onder tafel lijken te worden geschoffeld.
Bijvoorbeeld ons voorstel voor een stockvoorraad. Als je zoiets slim speelt verliest na invoering niemand iets en zijn alle partijen veel gelukkiger. Maar daarop wordt totaal niet gereageerd.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:33

Hilda79 schreef:
Bijvoorbeeld ons voorstel voor een stockvoorraad. Als je zoiets slim speelt verliest na invoering niemand iets en zijn alle partijen veel gelukkiger. Maar daarop wordt totaal niet gereageerd.

Waarschijnlijk omdat HT dat een stuk minder populair wordt.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:33

Sabinee__ schreef:
Hilda79 schreef:

Waarschijnlijk omdat HT dat een stuk minder populair wordt.

Leg eens uit?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:37

@Hilda79; ik ben meestal binnen 2 seconde weg van site waar een van m'n muisknoppen uitgeschakeld wordt :) Overigens kan je in de meeste browsers een foto zo naar een folder slepen.

Ik zeg overigens niet dat het jullie verantwoording is om 'diefstal' te voorkomen, ik zeg vooral dat het niet de taak van de beheerders van HT is om op zoek te gaan naar inbreukmakende foto's. Alleen de fotograaf en de persoon die de foto upload weet of die foto idd mocht worden geplaatst.

(ik krijg overigens een 404 op http://www.in-portret.nl/vrijwerk/index.html )

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:41

Dit is even mijn theorie .. :+

HT is onder andere dat het een paardenspel is, ook een creatief meetingpoint.
Men maakt bewerkingen van jullie foto's ( Blends, manipulaties, bewegende plaatjes etc ).
Deze worden verkocht, jawel, ook voor credits .
( Aangezien menig men liever echt geld uitgeeft dat HT geld, omdat, hoe meer HT geld, hoe belangrijker je je eigen daar voelt ).
Als je een stock aanmaakt, met , pak hem beet, 250 (?) stockfoto's, en men mag ALLEEN die foto's gebruiken zal het
creatieve gebeuren veeeeeel minder worden lijkt me, omdat iedereen dezelfde foto's gebruikt, en orginaliteit een stuk minder wordt.
En de 'goede' bewerkers van HT willen toch ook graag orginele foto's ..
Veel mensen zijn ook weinig actief op het spel zelf, en verkopen voornamelijk hun kunsten met photoshop en jullie foto's, maar wat
hebben die er dan nog te zoeken ?
Bewerkingen van foto's zijn zooooo'n ontiegelijk groot gebeuren op HT. Bijna IEDEREEN doet het wel eens, heeft een veiling lopen, etc.
Dit is bijna NOG populairder dat het spel zelf.

En daarbij, ik denk dat de beheerders ongelovelijk veel gezeik krijgen van de lichtelijk geobsedeerde htpennies als alle foto's verwijderd
worden, aangezien, zoals boven vermeld is, er behoorlijk wat euro's ingepompt zijn . En ik neem aan dat de beheerders geen zin hebben
in het uitdelen van vergoedingen ..

EDIT ; Ik wil trouwens niet met mijn post de indruk wekken dat ik vind dat de beheerders het zo moeten laten . Ik vind wel degelijk dat
er actie ondernomen moet worden . Ja, ook ik heb me schuldig gemaakt aan het 'jatten' , maar ik kan ook zeggen dat ik de laatse jaren
enkel nog stocks gebruik .
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 09-09-09 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:43

Hilda79 schreef:
Punt 4. Ik heb HT nog niet over sancties horen praten. Wij met z'n allen verzinnen veel mogelijkheden die helaas heel gemakkelijk onder tafel lijken te worden geschoffeld.

Daar hebben wij een waarschuwingsniveau voor. Bij 100% word de speler verbannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:43

Sabinee__ schreef:
En de 'goede' bewerkers van HT willen toch ook graag orginele eigen foto's ..

Eigen foto's? Maken ze die zelf dan? ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:44

Dus jij klikt eerst als je naar een site gaat op al je muisknoppen en als één van allen niet werkt ben je weg? Wel erg raar. Vrees dan ook dat je bijna geen fotografen sites moet gaan bekijken want het uitzetten van de muisknop voor opslaan is één van de maatregelen die wij kunnen en zo blijkt moeten nemen.

Echter als HT een foto tegen komt kan het wel zien of het redelijkerwijs door de persoon gemaakt had kunnen worden of dat het wel heel duidelijk is dat het het werk van een fotograaf is. Daarnaast kan het de topics waarin de spelers elkaar haarfijn uitleggen hoe ze een ©regel uit een foto kunnen slopen ook sluiten en aangeven dat het verboden is.

404 klopt, tijd te kort.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:44

Unwritten schreef:
Sabinee__ schreef:

Eigen foto's? Maken ze die zelf dan? ;)

Sorry, ik bedoel eigen gestolen orginele foto's Typo!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:45

Sabinee__ schreef:
En daarbij, ik denk dat de beheerders ongelovelijk veel gezeik krijgen van de lichtelijk geobsedeerde htpennies als alle foto's verwijderd
worden, aangezien, zoals boven vermeld is, er behoorlijk wat euro's ingepompt zijn . En ik neem aan dat de beheerders geen zin hebben

Vergoedingen?
Het is niet toegestaan om materiaal te gebruiken waar je geen toestemming voor hebt, als je dit wel doet zijn de risico's voor jezelf.

Horse Tycoon Regel schreef:
Gebruik maken en/of het verkopen van teksten of beeldmateriaal zonder toestemming van de oorspronkelijke eigenaar, is verboden. Als de rechthebbende zich zonder succes gemeld heeft bij jou als speler en het vervolgens meldt via (dit formulier), dan zal de tekst of het beeldmateriaal zonder melding verwijderd worden door het beheer.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:45

hilda.. iedereen kan mooie foto's maken met die camera's van tegenwoordig
ik zie soms het verschil niet tussen een amateur of een prof

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:47

Stephanie schreef:
Sabinee__ schreef:

Vergoedingen?
Het is niet toegestaan om materiaal te gebruiken waar je geen toestemming voor hebt, als je dit wel doet zijn de risico's voor jezelf.

Horse Tycoon Regel schreef:
Gebruik maken en/of het verkopen van teksten of beeldmateriaal zonder toestemming van de oorspronkelijke eigenaar, is verboden. Als de rechthebbende zich zonder succes gemeld heeft bij jou als speler en het vervolgens meldt via (dit formulier), dan zal de tekst of het beeldmateriaal zonder melding verwijderd worden door het beheer.

Als ALLE foto's verwijderd worden . Ik neem aan dat er ook eerlijke mensen tussen zitten die ook daadwerkelijk EIGEN foto's geplaats hebben .

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:49

Hilda79 schreef:
Authentic schreef:
Maar bij Hilda's idee houdt 't ook in dat het beheer van HT foto's gaat kopen van commerciele fotomensjes. Na dit akkefietje zou ik -persoonlijk- zeggen 'stik d'r maar lekker in' en ze geen extra werk/geld leveren, iig niet meer dan strikt noodzakelijk is. Maar misschien ben ik wel een bitch met zulke dingen. :=

Leuke benadering maar zoals al in dit hele topic gezegd/geschreven is staan wij als fotografen in ons recht. Gezien het commerciële belang wat Horsetycoon met onze foto's heeft welke door spelers geplaatst worden waar deze spelers alleen aan Horsetycoon geld voor betalen zal er vast en zeker wel een advocaat te vinden zijn die hier een proces in ziet.

Hey muts je mag ook wel 't hele bericht lezen hoor en niet alleen de eerste zin, met het strikt noodzakelijke heb ik 't over dat jullie in je recht staan en als die foto's zo op de site blijven staan jullie er iets voor moeten ontvangen. Maar jij bent gelijk ook bezig met het aanbieden van een voorraadje stockfoto's tegen een bepaalde prijs, no way in hell dat als je eerst dreigt met rechtzaken enzo en dan nog verwacht dat ze iets van je kopen. Ik zou daar persoonlijk dus ook geen cent meer aan uitgeven dan strikt noodzakelijk is.

Rechtermuisknop uitschakelen is erg irritant en 't is ook zeer makkelijk te omzeilen, de commercieel directeur van m'n moeders bedrijf was zo trots op z'n perfect beveiligde website en ik moest maar even bewijzen dat ik daar omheen kon. Heeft me even wat moeite gekost maar via een omweg heb ik toch de HTML versie (codes) van al z'n pagina's tevoorschijn getoverd, de gemiddelde fotosite is veel minder goed in elkaar gezet dan die website. :) Als je een foto echt wilt hebben, is niets onmogelijk.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:50

Foto's die niet gestolen zijn worden niet verwijderd.
Ik dacht trouwens dat je met alle foto's alle gestolen foto's bedoelde :) .

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:51

Stephanie schreef:
Foto's die niet gestolen zijn worden niet verwijderd.
Ik dacht trouwens dat je met alle foto's bedoelde.
Alle gestolen foto's :) .

Ohh nee, ik heb het een beetje rottig getypt mijn bericht, maar ik geloof dat de TS dit ergens tussendoor eens gezegd heeft.

Hypofocus schreef:
Als ik zelf Horse Tycoon bezat, had ik op dit moment gewoon ál het fotomateriaal weggehaald om veilig te zijn.

Daar reageerde ik ook een beetje op :) .

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:53

Sabinee__ schreef:
Dit is even mijn theorie .. :+

HT is onder andere dat het een paardenspel is, ook een creatief meetingpoint.
Men maakt bewerkingen van jullie foto's ( Blends, manipulaties, bewegende plaatjes etc ).
Deze worden verkocht, jawel, ook voor credits .
( Aangezien menig men liever echt geld uitgeeft dat HT geld, omdat, hoe meer HT geld, hoe belangrijker je je eigen daar voelt ).
Als je een stock aanmaakt, met , pak hem beet, 250 (?) stockfoto's, en men mag ALLEEN die foto's gebruiken zal het
creatieve gebeuren veeeeeel minder worden lijkt me, omdat iedereen dezelfde foto's gebruikt, en orginaliteit een stuk minder wordt.
Veel mensen zijn ook weinig actief op het spel zelf, en verkopen voornamelijk hun kunsten met photoshop en jullie foto's, maar wat
hebben die er dan nog te zoeken ?
Bewerkingen van foto's zijn zooooo'n ontiegelijk groot gebeuren op HT. Bijna IEDEREEN doet het wel eens, heeft een veiling lopen, etc.
Dit is bijna NOG populairder dat het spel zelf.

EDIT ; Ik wil trouwens niet met mijn post de indruk wekken dat ik vind dat de beheerders het zo moeten laten . Ik vind wel degelijk dat
er actie ondernomen moet worden . Ja, ook ik heb me schuldig gemaakt aan het 'jatten' , maar ik kan ook zeggen dat ik de laatse jaren
enkel nog stocks gebruik .

Lees eerst je eigen post nog even.
Hypothese. Jij hebt een echt paard. Ik jat via bokt of elders wat foto's en ik zet hem op marktplaats........................

Juist omdat de bewerking van onze eigendommen zo groots is is het zaak dat het stopt of in ieder geval verminderd wordt.

Denk je dat de HT Penny niet kwaad wordt als een gejatte foto verwijderd wordt op verzoek van de fotograaf die het auteursrecht bezit? Alleen al als één van ons een speler aanspreekt dat die foto niet mag krijgen we een scheld pb terug die echt niet misselijk is. Dus dat is hoe je het ook wendt of keert een probleem. Maar als een kind van zijn/haar ouder straf krijgt laat het dat ook echt niet gelaten over zich heen komen. Hoe dan ook de HT Penny zal het nooit leuk vinden.

Je kunt het ook anders zien. Door de beperking van het aantal foto's worden de spelers gedwongen om hun creativiteit nog meer uit te buiten. Daarnaast wie zegt dat de door jou bedachte 250 foto's tot in de lengte van dagen de enigen blijven? Bij een stock opzet is het juist zaak om eens in de zoveel tijd fotografen aan te schrijven met het verzoek om nieuwe foto's tegen een vergoeding beschikbaar te stellen. Zodra de spelers weten wanneer er weer nieuwe foto's komen krijg je alleen maar een run op die nieuwe foto's.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:54

LimaMambo schreef:

Je zult verbaasd staan hoeveel mensen met de beste camera nog een hele slechte foto's kunnen maken en hoeveel mensen er zijn die met een simpele camera de mooiste plaatjes kunnen leveren.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:56

Hilda79 schreef:
LimaMambo schreef:

Je zult verbaasd staan hoeveel mensen met de beste camera nog een hele slechte foto's kunnen maken en hoeveel mensen er zijn die met een simpele camera de mooiste plaatjes kunnen leveren.

ja maar dat ligt aan de fotograaf.. of die nu prof is of amateur
ik ken een amateur fotograaf die veeeeele malen mooiere foto's maakt dan bv hypofocus