Spelgedrag is ook gedrag. Dat heeft zowel plezier op zich als vaardigheid verhogen tot doelen.
Ook paargedrag heeft in de dierenwereld niet altijd voortplaning als doel. Seks is ook in de dierenwereld een bindmiddel en ruilmiddel terwijl het energie kost zonder direct doel.
Zelfs voortplanting is een héél indirect doel. Toch is het een héél grote energievreter. As doodsoorzaak vaak directer dan voorplanting als bonus.
Bij paarden is het paargedrag niet zo eenvoudig te analyseren in dit verband.
Over de ethologie van paarden is erg veel goed wetenschappelijk materiaal beschikbaar.
Lees bv. het Equid Ethogram van Sue McDonnell.
Bij paarden is er (zie álle ethogrammen) een enórm duideljk verschil tussen hengsten en merries. Dat is een gevolg van de evolutionair ontwikkelde overlevingsstrategie van de diersoort paard.
Zo moet je om informatie te verkrijgen over ´the concept of self´ mbt paarden niet naar merries kijken. Hooguit als referentiegroep.
Mbt mijn quote: dat is menselijk. Dat is verkeerd woordgebruik van mij. Zo kan je uit een boek wat ik in 1989 geschreven heb zinnen halen waar ik nú niet meer zo over denk. Gelukkig; het geeft aan dat ik me en vergis en me ontwikkel
Dit is een reden waarom verschillende wijze mensen pas posthuum hun levenswerk uitgegeven willen zien. Dan nog staat soms de betrekkelijkheid van hun uiteindelijke staat van kennis in het voorwoord.
Wees in je eigen belang heel voorzichtig met het gebruik van het (on)begrip vluchtdier: wanneer een paard een vluchtdier zou zijn, hoort het verboden te worden in de openbare ruimte
hc