Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat stem jij? (schaduwverkiezing)

CDA
52 (6%)
PvdA
66 (7%)
VVD
73 (8%)
GroenLinks
99 (11%)
SP
116 (13%)
Christenunie/SGP (zijn samen)
20 (2%)
D66
56 (6%)
Newropians
6 (0%)
Europa voordelig & duurzaam
3 (0%)
Solidara
4 (0%)
Partij voor de Dieren
173 (20%)
De Groenen
9 (1%)
PVV
160 (19%)
Libdem
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 839

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:22

Levine: je hoort mij niet zeggen dat er maar één zin in dat programma staat. Het is wél een heel populaire en makkelijke zin.

Maar zijn programma komt echt niet verder dan wat populistisch wijzen naar 'wat fout' is. Er geld voor op de begroting zetten en dan gaan ze er wat aan doen. Huh huh. Er wat aan doen. Hoe, wat precies, wat doe je niet als je ergens anders geld voor uittrekt. De partij van Wilders lijkt erg op het Vlaams Blok. Een partij die inmiddels op zijn retour is, want het geblaat aan de zijlijn toch niet waar kon maken. Een partij die alleen inspeelde op sentimenten van mensen die met de vinger naar de politiek wijzen als bron van al het hen overkomend ongeluk.

En met zo'n programma ga je het dus niet redden.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:26

Lees hier over Partij van de dieren dat die eigenlijk geen goed programma hadden, Pvdd weet zelf ook wel dat ze nooit een groot aantal zetels zullen behalen, zij kunnen dus imo ook zich strikt op het dierenbeleid houden, daarom zou het niet slecht zijn als ze met een klein aantal zetels erbij hadden gekomen, beetje positieve inbreng wbt dierenbeleid mag van mij wel.

Overigens las ik ook dat dierenwelzijn nooit boven mensenwelzijn mag geplaatst worden...waarom niet, wat zijn wij meer dan de dieren, ja we kunnen toevallig meer maar we zijn echt niet meer waard, er is niks eerlijkers dan een dier, die moord normaal gezien niet voor de lol, die dood normaal enkel voor voedsel en niet omdat het zo leuk is (jagen) .
Dus vind het een beetje grof om te zeggen dat we boven de dieren gesteld moeten worden, imo is elk leven evenveel waard , of het van mijn hond is of mijn kind, ik zal ze beide een zo goed mogelijk leven proberen te geven.
Mja dit is een hele andere discussie ;)

En wtb de PVV , laat ze maar een grote partij worden, laat ons daarna maar zien of Meneer Wilders alle mooie praatjes in daden om kan zetten, zo ja dan alle respect, maar nu is het enkel grootpraat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:40

Anya schreef:
Dus ik zou zeggen: gauw aan de macht met die PVV. Dan moeten ze het waarmaken. En dat gaat em niet worden.. Aan de zijlijn roepen dat het helemaal anders moet en inspelen op sentimenten is nl heel wat anders dan zelf doen.

Dat zou bijna een reden zij om er op te gaan stemmen.... :Y)

Het probleem met politiek is dat er, in een democratie, altijd compromissen gesloten moeten worden...ik schat in dat de PVV daar niet zo heel goed in is..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:19

joopie7 schreef:
Gisteren wou Rutte geen uitspraak doen of hij wel of niet met de PVV wou regeren omdat hij van te voren niemand uit wou sluiten. Ik moest er gisteren wel om lachen toen Wilders weer in zn slachtoffer rol ging zitten over dat niemand met hem zou willen reageren terwijl hij zelf exact het zelfde doet bij Groenlinks!

@xx_Horsiex: Afschaffen van het Europese Parlement bijvoorbeeld? Afschaffen eerste kamer? Kan hij dan niet meteen gewoon zeggen afschaffen democratie?

Eigenlijk zou er gewoon weer een stemplicht moeten komen, dan zou zo'n freak als Wilders geen kans meer krijgen.

Wat een totale onzin, er wordt helemaal niks gezegd van afschaffen. Er wordt alleen minder macht aan gegeven en daar ben ik blij om. Je roept maar van alles zonder dat je weet wat zijn partij nu echt wilt. Ik ga niet op die schele zeiver van CDA en die partijen stemmen want die willen maar alles 'mensenlievend' doen. Als we straks een groot Europa zijn kunnen wij zeker gaan betalen aan landen die zelf niet zo goed zitten. Ja dag. Wij hoeven toch niet op te draaien voor mensen die niks met hun leven doen?

Amandavd

Re: Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:20

Nee Mark Rutten dan dat is een lekker figuur, die roept dat je de holocaust mag ontkennen. Maar daar hoor je niemand over, maar wel allemaal over Wilders vallen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:34

xx_Horsiex schreef:
Wat een totale onzin, er wordt helemaal niks gezegd van afschaffen.

Sorry? Moet je zelf misschien even de site doorlezen? Dit is letterlijk van de PVV site gekopiërd ;

Afschaffen Eerste Kamer
Afschaffen Europees Parlement

http://pvv.nl/index.php?option=com_cont ... Itemid=139

En Mark Rutte heeft zowat de hele politiek over zich heen gehad over die uitspraak, dus hoe je er nou weer bijkomt dat je er niemand over hoort?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:47

Ik wilde net zeggen... Kranten stonden er bol van :D.

*komt binnenvallen en gaat bijlezen*

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:52

Dat is dus een typisch voorbeeld van populistisch geblaat dat Europa ons alleen maar geld kost, omdat wij als één van de rijkere landen in de EU zoveel moeten betalen. Waarom denken jullie dat we één van die rijkere landen zijn? Als handels-, export- en doorvoerland verdienen we zo belachelijk veel geld aan Europa. Als er één land is dat niet zonder Europa kan en een groot deel van zijn welvaart daar aan dankt, dan is het juist Nederland wel.

Het probleem met Wilders is niet dat hij geen andere punten heeft naast zijn immigratie/moslimverhaal maar dat zijn oplossingen gemakkelijk in het gehoor liggende borrelpraatoplossingen zijn. Een nederlandse dierenpolitie en strenge straffen klinkt hardstikke goed en wie kan daar nou tegen zijn? Maar de eerste vraag is waar hij die 250 miljoen weg wil halen? Je kan namelijk niet elke groep in Nederland (muv de moslimmigranten) geld gaan beloven zonder het tegelijkertijd ook bij al die groepen weg te gaan halen.

Maar wat nog veel belangrijker is, dierenpolitie en strengere straffen is het sluitstuk van een oplossing en niet het begin. Voordat je kan gaan controleren en straffen moet je een hele duidelijke wetgeving over dierenwelzijn hebben en gedefinieerd hebben wat wel en geen mishandeling is. Kijk voor de gein is eens hier op Bokt hoe de meningen daarover verdeeld zijn. Zonder goede definities van dierenmishandeling loop je straks gewoon de kans dat jouw shetjes die in de winter lekker in de wei lopen door een inspecteur zonder verstand van zaken in beslag genomen worden, waarna door een rechter met nog minder verstand van paarden veroordeeld wordt tot het nooit meer mogen houden van dieren.

Strenge straffen voor dierenmishandeling scoort misschien wel goed, maar het is gewoon een populistische kreet in tegenstelling tot duidelijke en betere afspraken met betrekking tot dierenwelzijn, waar je veel minder zieltjes mee wint.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:01

Nee karl, het probleem is dat de huidige formatie óók niets goeds brengt, anders zou er niet zo veel ontevredenheid zijn.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:05

@ Karl: Ben het helemaal met je eens. Er zijn veel meer partijen die ook dierenwelzijn in hun programma hebben meegenomen, alleen zijn die plannen gewoon veel realistischer. D66 wil bijvoorbeeld het welzijn van de dieren binnen de veehouderij gaan verbeteren, dat vind ik een mooi streven en ik denk dat daar uiteindelijk veel meer dieren bij gebaat bij zijn. (En daarnaast ook nog een realistisch streven, dat geen miljoenen hoeft te kosten).

Dat er ontevredenheid heerst is duidelijk, maar dat moet toch geen reden zijn om je eigen land helemaal naar de klote te helpen door op een gek als Wilders te gaan stemmen? Er zijn zat andere partijen die ook verandering willen en het niet eens zijn met de lijn van het kabinet (lees: de hele oppositie ;) ) Maargoed deze verkiezingen zijn geen democratische verkiezingen, 40% van de bevolking heeft gestemd en dat is dus geen volksvertegenwoordiging! Daarom mogen ze van mij zo snel mogelijk stemplicht invoeren, dan hebben we tenminste een uitkomst die aansluit bij de gehele bevolking.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:10

Dat wilders een gek is, is dus een mening die veel mensen niet met je delen. Stemplicht vind ik ook een prima idee overigens.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:15

In een parlementaire democratie weeg je elke keer de belangen van alle groeperingen en probeer je op een afgewogen manier zoveel mogelijk aan de belangen van alle groeperingen toe te geven. Maar dat betekent tegelijkertijd dat al die groeperingen elke keer op een deel van hun belangen in moeten leveren vanwege de andere groeperingen.

Wat Wilders doet is tegen alle groeperingen zeggen dat ze gelijk hebben dat ze ontevreden zijn en dat hij ervoor gaat zorgen dat aan al hun belangen voldaan gaat worden. En dat doet hij door de schuld voor hun ontevredenheid bij één groep neer te leggen, namelijk de moslim immigranten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:20

Lyonesse schreef:
Nee karl, het probleem is dat de huidige formatie óók niets goeds brengt, anders zou er niet zo veel ontevredenheid zijn.

Ontevredenheid over de regering en het beleid is van alle tijden. Ik kan me echt niet heugen dat mensen niks te mauwen hadden over wat de ministers allemaal bedachten.

Buiten dat wil ik het Wilders weleens zien doen in een tijd van wereldwijde crises op het gebied van economie, milieu e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:20

Stemplicht lijkt mij eigenlijk ook wel wat ja!
Maar op straffe van wat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:22

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:31

joopie7 schreef:
@ Karl: Ben het helemaal met je eens. Er zijn veel meer partijen die ook dierenwelzijn in hun programma hebben meegenomen, alleen zijn die plannen gewoon veel realistischer. D66 wil bijvoorbeeld het welzijn van de dieren binnen de veehouderij gaan verbeteren, dat vind ik een mooi streven en ik denk dat daar uiteindelijk veel meer dieren bij gebaat bij zijn. (En daarnaast ook nog een realistisch streven, dat geen miljoenen hoeft te kosten).

Zo realistisch is dat ook weer niet. Heel veel boeren leiden alleen nog maar verlies door alle strenge eisen en als er een beter welzijn voor het vee moet komen zullen waarschijnlijk nog meer ten onder gaan. En de prijs van deze producten zal ook alleen maar meer om hoog gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:53

Laat de prijzen maar omhoog gaan. Zoveel betalen we toch ook niet voor melk en vlees.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:58

probleem is met het stemrecht is dat lang niet iedereen gaat stemmen. En het is bekend dat lager opgeleidde mensen minder snel stemmen dan hogeropgeleidde mensen. Het gevolg is dat de politieke partijen zich gaan richten op de hogeropgleiden, omdat die immers wel stemmen. Met als gevolg dat lageropgeleide mensen zich weggezet voelen en ontevreden worden. In zo'n situatie is het voor een populistische partij veel makkelijk om op te staan en het "woord" van het "volk" te verkondigen. En daarnaast is een democratie pas een democratie als het het volk vertegenwoordigd, 40% van de stemmen is imo geen volksvertegenwoordiging. En dan idd er gewoon een boete tegenoverstellen, gevangenisstraf gaat me een beetje te ver :=

@Flosje44: Daar heb je een punt, maar ik denk dat dierenwelzijn bijna altijd te koste gaat van de winst van een bedrijf omdat er simpelweg extra maatregelen voor moeten worden genomen. Maar om daardoor het dierenwelzijn niet aan te gaan pakken? Momenteel zijn ze in de paardensector er ook druk mee bezig, met als gevolg dat er straks vele maneges moeten sluiten omdat ze niet de mogelijkheid hebben paarden een paar uur los te gooien. Voor de maneges is dat jammer, maar voor de paarden niet en voor mij geen argument om het niet te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:10

joopie7 schreef:
Momenteel zijn ze in de paardensector er ook druk mee bezig, met als gevolg dat er straks vele maneges moeten sluiten omdat ze niet de mogelijkheid hebben paarden een paar uur los te gooien. Voor de maneges is dat jammer, maar voor de paarden niet en voor mij geen argument om het niet te doen.

Tja, dat er maneges moeten sluiten zal niet alleen aan gebrek aan grond liggen maar ook aan de toch al minieme winstmarge.

De prijzen voor vlees en melk kunnen inderdaad omhoog en het zou fijn zijn als er minder geld zou blijven hangen in de tussenliggende industrie. Een boer kan met de huidige melkprijs amper uit de kosten komen, laat staan dat er ruimte is voor investeringen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:13

@Flosje44, dat is nou net het punt. In een parlementaire democratie heb je rekening te houden met boeren die een inkomen uit hun bedrijf moet kunnen blijven halen, dierenwelzijnsorganisaties die een maximaal dierenwelzijn proberen te bereiken, consumenten waarvoor het voedsel betaalbaar moet blijven en dan heb je ook nog eens de concurrentiepositie t.o.v. het buitenland waar soms hele andere regels over dierenwelzijn gelden met de bijbehorende productievoordelen.

Dan kan je op twee manieren naar het behaalde resultaat kijken. Je kan met z'n allen gaan klagen over de punten die je niet binnen hebt gehaald en dat is wat op dit moment in alle geledingen van de maatschappij de boventoon voert. Of je kan tevreden zijn met de punten die elke belangengroepering wel binnen heeft gehaald en daarbij accepteren dat dit nooit het maximale kan zijn omdat dat ten koste van de andere groeperingen gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:14

Dat bedoel ik, dat een paar handen maneges dicht moeten omdat ze paarden geen paardwaardig bestaan kunnen bieden vind ik helemaal niet erg eigenlijk. Vaak schort het ook veel aan het management.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:32

Karl66 schreef:
@Flosje44, dat is nou net het punt. In een parlementaire democratie heb je rekening te houden met boeren die een inkomen uit hun bedrijf moet kunnen blijven halen, dierenwelzijnsorganisaties die een maximaal dierenwelzijn proberen te bereiken, consumenten waarvoor het voedsel betaalbaar moet blijven en dan heb je ook nog eens de concurrentiepositie t.o.v. het buitenland waar soms hele andere regels over dierenwelzijn gelden met de bijbehorende productievoordelen.

Dan kan je op twee manieren naar het behaalde resultaat kijken. Je kan met z'n allen gaan klagen over de punten die je niet binnen hebt gehaald en dat is wat op dit moment in alle geledingen van de maatschappij de boventoon voert. Of je kan tevreden zijn met de punten die elke belangengroepering wel binnen heeft gehaald en daarbij accepteren dat dit nooit het maximale kan zijn omdat dat ten koste van de andere groeperingen gaat.

Je hebt helemaal gelijk. En daarom haalde ik dat van het dierwelzijn ook even aan. Iedereen roept wel heel gemakkelijk al dat arme vee die hebben het zo slecht en die moeten het beter krijgen, maar door het welzijn te verbeteren schaadt je ook weer andere partijen. En vee in Nederland een beter leven geven is onwijs moeilijk: daar is hier gewoon niet de ruimte voor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:43

Maar dat is nou net het probleem met Wilders. Die vertelt dat boeren dat ze ontevreden moeten zijn omdat ze niet voldoende verdienen en dat ze dus op hem moeten stemmen, want dan gaat hij er voor zorgen dat ze voldoende inkomen krijgen. Tegelijkertijd vertelt hij de dierenwelzijnsorganisaties dat ze ontevreden moeten zijn omdat er niet voldoende aan dierenwelzijn gedaan wordt en dat ze dus op hem moeten stemmen, dan gaat hij daar namelijk wel voor zorgen. Tegelijkertijd vertelt hij de burgers dat ze ontevreden moeten zijn omdat ze teveel belasting betalen en dus te weinig inkomen krijgen en dat hij ervoor gaat zorgen dat ze genoeg geld krijgen en dus hun voedsel kunnen betalen.

En dat is dus het verschil tussen Wilders en de politieke partijen, die zijn in tegenstelling tot hem wel bereid keuzes en afwegingen tussen wens en werkelijkheid te maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:56

Karl66 schreef:
Maar dat is nou net het probleem met Wilders. Die vertelt dat boeren dat ze ontevreden moeten zijn omdat ze niet voldoende verdienen en dat ze dus op hem moeten stemmen, want dan gaat hij er voor zorgen dat ze voldoende inkomen krijgen. Tegelijkertijd vertelt hij de dierenwelzijnsorganisaties dat ze ontevreden moeten zijn omdat er niet voldoende aan dierenwelzijn gedaan wordt en dat ze dus op hem moeten stemmen, dan gaat hij daar namelijk wel voor zorgen. Tegelijkertijd vertelt hij de burgers dat ze ontevreden moeten zijn omdat ze teveel belasting betalen en dus te weinig inkomen krijgen en dat hij ervoor gaat zorgen dat ze genoeg geld krijgen en dus hun voedsel kunnen betalen.

En dat is dus het verschil tussen Wilders en de politieke partijen, die zijn in tegenstelling tot hem wel bereid keuzes en afwegingen tussen wens en werkelijkheid te maken.

En zo is het.
En daarom is het programma van de PVV populistische borrelpraat.

Je kunt niet iedereen alles beloven én de belastingen verlagen.
Je kunt niet groepen met een tegengesteld belang allebei beloven dat hun wensen gerealiseerd kunnen worden.
Je kunt niet minder overheid hebben als je tegelijk alle beleid op de kop zet en dat dus doorgevoerd moet worden.
Je kunt niet pakweg één senior per kamer in een verzorgingshuis realiseren, als niet elders op de zorg bezuinigd wordt.

Makkelijk geblaat is het. En precies wat iedereen wil horen. En daarom is hij ook zo populair ;)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:00

ik vind het echt schokkend dat er zoveel voor de PVV is gestemd, misschien dat er ideeen zijn die goed zijn maar het grootste deel echt... die man is niet goed... een kleiner europa, afschaffen tweede kamer en europees parlement :s afschaffen stamcel onderzoek... ik wil niet weten wat er van nederland terecht zou komen als de PVV alleen heerser zou zijn ik denk dat ie een soort chinese muur gaat bouwen rond nederland dan...