Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:56

Jager mag geen verdovingsmiddel schieten. Dierenarts wel. (En wat andere bevoegde, die weet Wintu wel). En geen knal, hooguit een zachte *poef*
En ja er bestaan veel dempers voor geweren.

Josien, omdat het wordt afgedaan als een of andere diervriendelijke optie. Was het gewoon niet is punt.
Ik heb zo veel ellende van de stroperij gezien. Dit is een enorm probleem wereldwijd en 'wij' gaan nu doodleuk bewust dieren in de strikken lokken. Duidelijk dat wij geen ervaring hebben met wildlife crime.
Vlieg een paar wildlife dierenartsen in vanuit Zuid Afrika, die hebben zo de hele roedel plat geschoten (met een verdovingspistool). Die doen zulk werk een paar keer per maand joh.
Of vraag op z'n minst advies want geen enkele (groot) wildlife dierenarts zou strikken aanraden.

josien_m_

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:05

Nee, het is zeker niet diervriendelijk en natuurlijk zijn er wildlife dierenartsen die veel betere ervaringen hebben dan wij hier in Nederland.
Mijn punt was meer: door alle opties weer te bekritiseren, doen we hetzelfde als de pro wolven groep. En door het dwarsliggen gebeurt er vervolgens niets.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:09

Het is zeker niet diervriendelijk.

Maar er is een hele ris andere opties die allemaal op verschillende redenen níet werkbaar zijn in Nederland

Dan blijft er weinig over.

En hoewel ik dit écht niet als fijn zie voor de wolven, zéker niet,
Vind ik het gezien de situatie wel oke om er toch voor te kiezen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:10

Femke_Tweety schreef:
Het is zeker niet diervriendelijk.

Maar er is een hele ris andere opties die allemaal op verschillende redenen níet werkbaar zijn in Nederland

Dan blijft er weinig over.

En hoewel ik dit écht niet als fijn zie voor de wolven, zéker niet,
Vind ik het gezien de situatie wel oke om er toch voor te kiezen.

Hebben ze de andere opties, waarvoor ze al vanaf 2023 ontheffing hebben nota bene, al geprobeerd dan?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:14

Ik denk dat mijn mening niet gelezen wordt door mensen die deze beslissingen maken :+
En dat dit nu waarschijnlijk geopperd wordt omdat de rest al is afgewezen, heb ik al benoemd.

Maar ik vind het ook jammer dat 'wij' als dierenvrienden dit goed keuren zegmaar. Want die wolf gaat hier gewoon onder lijden.

Plus, dit is om te zenderen toch? Alsof de gewone mens daar iets aan gaat hebben. Die info wordt zo zeer waarschijnlijk toch weer onder tafel gestopt.
En als blijkt dat een wolf idd een probleem wolf is, kan er nog niks gedaan worden want afschieten krijgen ze toch niet rond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:16

Ik zie dat ze in Amerika voor wilde zwijnen (echt een plaag daar in sommige delen) een ronde metalen valkooi gebruiken. Die dingen kunnen op afstand bestuurd worden met een mobieltje.
Voor wolven zou er een dak op moeten, maar dat lijkt me wel mogelijk.
Dan is het een kwestie van vlees er onder en waken tot de roedel er in zijn gehaal onder zit en dan de kooi laten vallen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:18

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:19

Ze weten hier met de wildcamera's precies waar ze zitten.
Als ze echt zouden willen, dus zonder gestoord te worden door extremistische pro's, dan is hier alles binnen een maand weg te vangen of schieten.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:31

Nyaleti schreef:
Ik denk dat mijn mening niet gelezen wordt door mensen die deze beslissingen maken :+
En dat dit nu waarschijnlijk geopperd wordt omdat de rest al is afgewezen, heb ik al benoemd.

Maar ik vind het ook jammer dat 'wij' als dierenvrienden dit goed keuren zegmaar. Want die wolf gaat hier gewoon onder lijden.

Plus, dit is om te zenderen toch? Alsof de gewone mens daar iets aan gaat hebben. Die info wordt zo zeer waarschijnlijk toch weer onder tafel gestopt.
En als blijkt dat een wolf idd een probleem wolf is, kan er nog niks gedaan worden want afschieten krijgen ze toch niet rond.

'Wij als dierenvrienden'...

Ik als dierenvriend vind het sneu voor de wolf dat die in ongeschikt, dichtbevolkt gebied woont. Dat die zich genoodzaakt ziet zich tot ver te richten, en schuwheid te verkiezen.

Ik als dierenvriend vind het ook onacceptabel en zielig dat dieren levend opgevroten worden, opgesloten in stallen, weggehouden van heides, en binnen WWR dat zowel grote schade kan doen aan de gehouden dieren als aan wilde dieren die er in vast komen te zitten.

Ik als dierenvriend vind het ook vreselijk dat door de komst van de wolf in deze getale en op deze plekken,.biodiversiteit razendsnel achteruit gaat en zal gaan, niet alleen door het decimeren of verdwijnen van grote grazers, maar ook door de gevolgen daarvan.

Ik als dierenvriend ben groot voorstander van beheer van wolven door afschot en zenderen, en als geïnteresseerde ga ik er vanuit dat strikken echt niet de voorkeursmethode is van de experts (ik lees dat er al andere manieren geprobeerd zijn, en deze vergunning slechts een uitbreiding is ook het reeds vergunde).

Ik als dierenvriend ben ook voorstander van Europees kijken naar de status van de wolf (bijvoorbeeld de groei en SvI die Duitsland nu noemt, alsook beheer in bijv. Zweden).

Ik als dierenvriend denk ook aan al die wolvenpups die nu jaarlijks in steeds grotere aantallen worden geboren (nu al tientallen per jaar in NL, straks 200?) en waar moeten die dan heen? Nu niet beheren (door afschot) en monitoren (door Zenderen, zo nodig met strikvallen) beperkt ook de toekomstige ellende in de toekomst waar nog veel meer wolven, mensen, vee, wilde dieren en natuur onder gaan lijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:38

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:40

Knuffeldier schreef:
Nyaleti schreef:

'Wij als dierenvrienden'...

Ik als dierenvriend vind het sneu voor de wolf dat die in ongeschikt, dichtbevolkt gebied woont. Dat die zich genoodzaakt ziet zich tot ver te richten, en schuwheid te verkiezen.

Ik als dierenvriend vind het ook onacceptabel en zielig dat dieren levend opgevroten worden, opgesloten in stallen, weggehouden van heides, en binnen WWR dat zowel grote schade kan doen aan de gehouden dieren als aan wilde dieren die er in vast komen te zitten.

Ik als dierenvriend vind het ook vreselijk dat door de komst van de wolf in deze getale en op deze plekken,.biodiversiteit razendsnel achteruit gaat en zal gaan, niet alleen door het decimeren of verdwijnen van grote grazers, maar ook door de gevolgen daarvan.

Ik als dierenvriend ben groot voorstander van beheer van wolven door afschot en zenderen, en als geïnteresseerde ga ik er vanuit dat strikken echt niet de voorkeursmethode is van de experts (ik lees dat er al andere manieren geprobeerd zijn, en deze vergunning slechts een uitbreiding is ook het reeds vergunde).

Ik als dierenvriend ben ook voorstander van Europees kijken naar de status van de wolf (bijvoorbeeld de groei en SvI die Duitsland nu noemt, alsook beheer in bijv. Zweden).

Ik als dierenvriend denk ook aan al die wolvenpups die nu jaarlijks in steeds grotere aantallen worden geboren (nu al tientallen per jaar in NL, straks 200?) en waar moeten die dan heen? Nu niet beheren (door afschot) en monitoren (door Zenderen, zo nodig met strikvallen) beperkt ook de toekomstige ellende in de toekomst waar nog veel meer wolven, mensen, vee, wilde dieren en natuur onder gaan lijden.

Dat dus.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:44

Ik heb helemaal niets op met wolven en vind dat ze wegmoeten. Maar dat idee met die strikken lijkt me extreem dieronvriendelijk, voor wolven maar ook voor andere dieren die erin terecht kunnen komen. Het zal heel veel stress opleveren als een dier merkt dat hij vastzit. Ik hoorde van dieren die dan hun eigen poot afknagen. Ik heb ooit een paard gezien die vastraakte in een prikkeldraadomheining en net zolang trok tot zijn voet nog maar aan een draadje vasthing! Die is uiteraard afgemaakt |( .(Gelukkig tegenwoordig meestal geen prikkeldraadomheiningen meer bij paarden, maar dat is offtopic. Ik bedoelde alleen dat dieren erg in paniek kunnen raken als ze vastzitten!).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:46

@anjali: een vriendin van mij heeft hetzelfde met haar jaarling gehad met rollen langs de omheing en de voet gedraaid om een stroomdraad krijgen. Die trok ook haar voet finaal kapot. Helaas ook einde verhaal ;(

Ik zie ook weinig in die strikken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:03

We zijn tegen de wolf omdat die onze dieren verwond en vermoord, toch?
Waarom vinden we het wel oké om die wolf bewust te gaan verwonden?
Dat bedoel ik en dat vind ik jammer.
Slechte associatie maken met de mens kan ook makkelijk zonder die strikken.

Die wolf kiest hier ook niet voor. Die had ook liever in een bos in Zweden gewoond waar die nooit een mens tegen kwam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:06

Nyaleti schreef:
Die wolf kiest hier ook niet voor. Die had ook liever in een bos in Zweden gewoond waar die nooit een mens tegen kwam.

Het staat hem nog steeds vrij om te vertrekken als hij het hier te druk zou vinden !!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:09

Met je eens Nyaleti. En voor mijn gevoel zijn we op dit punt beland omdat beheer vanaf het begin is tegengewerkt. Zoals vaker benoemd zijn ook wolven daar de dupe van.
In landen als Zweden en Finland zouden wolven die gedrag vertonen zoals 'Bram' en 'Hubertus' al lang zijn afgeschoten. Dan wordt niet-schuw gedrag er vlot uit geselecteerd.
Maar in Nederland zijn er een aantal zogenaamde natuurbeschermingsorganisaties die overal voor gaan liggen qua beleid waardoor wolven hun gedrag aanpassen en overlast veroorzaken.
Dit is al door diverse mensen voorspeld, mede op basis van het schema van Geist. Maar een paar Nederlandse kenners sprak dat tegen en die moeten nu keer op keer hun mening bijdraaien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:09

Dat vind ik ook.
Ondanks dat ik vind dat hij hier niet of iig niet in deze grote getalen thuishoort.
Vind ik dat wij als ooit beschaafd land, ook die wolf op een normale manier kunnen vangen.

De kooi zoals die wilde zwijnen bijvoorbeeld ziet er al goed uit.
Of met een groep jagers alles in 1 keer doden of verdoven.

Ja ik vind het verschrikkelijk wat hij uitspookt met de dieren die hij pakt.
Maar we kunnen nu met onze nacht camera's en geweren enz toch wel wat anders verzinnen dan strikken of kuilen met pinnen zoals vroeger.

Maar ja, dan moeten wel die activisten eens flink op de vingers getikt worden en jagers ook eens echt wat mogen gaan doen.
Alles uitnemen dat nu tussen vee en mensen doorwandelt om te beginnen.
Niet schuw.
En of dat nu komt door poffertjes van fotografen, het valwild of wat ook, die passen niet in een vol land waar dit nu eenmaal gebeurt.

Nyaleti schreef:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:11

Ja ik zou denken dat met een warmtecamera gerichte jacht echt makkelijk moet zijn. Maar goed ik zal wel te makkelijk denken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:14

Ja ik ook, maar ik denk ook zo.
Met techniek van nu dat het wel te doen moet zijn.

Denk ook wel dat dat redelijk zo is, maar nu mag men alleen maar op die wolven jagen onder onredelijke omstandigheden, ja dan lukt dat niet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 12:17

Ontmoeting met wolf Beetsterzwaag Frl
Citaat:
Beetsterzwaag, Fryslân
16-10-2025
09:30

Ontmoeting met wolf.

Een wandelaarster kwam net in paniek bij mijn huis. Stond aan het Schuinpad, oog in oog met een wolf.
De wolf achtervolgde haar een stuk.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1GzAqZ ... tid=wwXIfr

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:17

Nee precies en als iemand die een geboren talent is op het gebied van verkeerd lopen (ik loop meestal zeker 2km verder dan de route) kan ik je vertellen dat de Veluwe groter is dan je denkt. :7

Hier een wolf zoeken is echt heel lastig.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:31

DuoPenotti schreef:
Ja ik ook, maar ik denk ook zo.
Met techniek van nu dat het wel te doen moet zijn.

Denk ook wel dat dat redelijk zo is, maar nu mag men alleen maar op die wolven jagen onder onredelijke omstandigheden, ja dan lukt dat niet

Buiten alle beperkingen qua omstandigheden denk ik ook dat de meeste jagers nog een keer nadenken als ze voor deze klus worden gevraagd. Tegenwoordig sta je vrij snel met naam en toenaam online en ik denk dat de meeste mensen daar niet op zitten te wachten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:36

Dat uiteraard er ook nog bij ja :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:59

Het is moeilijk om te accepteren dat we leed toe gaan brengen. Om iets te beschermen nemen we iets af van een ander of andere soort. Zo gaat het altijd, al willen we dat misschien niet altijd zien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:02

Nyaleti schreef:

Helemaal mee eens. Ondanks dat ik vind dat de wolf niet in Nederland thuis hoort, ben ik absoluut geen wolvenhater. Dit alles moet gewoon humaan gebeuren en niet met middeleeuwse praktijken. Vind de wolf evengoed een slachtoffer van falend beleid.