Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:44

Benzz schreef:
purny schreef:
De maatregel zou gefinancierd moeten worden door 157,5 miljoen euro uit het Klimaatfonds te halen en 152,5 miljoen euro uit een Europees sociaal klimaatfonds te vragen, dat zich richt op klimaatmaatregelen tegen armoede. Het kabinet is daarnaast in overleg met lagere overheden, die zouden ook willen meebetalen aan de pas.

.

En wederom wordt er een gedeelte van het klimaatfonds geroofd. Daar heb ik dan weer de balen van.

Ik vind het vooral heel raar dat het uit de klimaatpot moet komen. Deze vorm van armoede komt niet door het klimaat en het is ook geen klimaatmaatregel.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:50

Het is allemaal korte termijndenken. Ik ben deze regering echt zo zat!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:01

Dan hadden ze beter voor dat geld de energie armoede kunnen bestrijden door woningen van minima te verduurzamen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:12

Loretta schreef:
Dan hadden ze beter voor dat geld de energie armoede kunnen bestrijden door woningen van minima te verduurzamen.

Daar ben ik het wel mee eens. Dan is het win win. En kunnen de mensen het doekje voor het bloeden zelf betalen daar hun energie rekening daalt. Is politieke functie niets voor jou Loretta?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-04-25 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:15

Loretta schreef:

Ja, 100%. Dat levert veel meer winst, op de korte en de lange termijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:20

Dit kabinet is alleen maar bezig met kleine succesjes en totaal niet met strategisch lange termijn denken. Ze kunnen het niet, of het interesseerd ze geen hol.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:23

Loretta schreef:

Eens.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:38

prompter schreef:
Het is allemaal korte termijndenken. Ik ben deze regering echt zo zat!

Zo, ik voel deze ook echt in elke vezel van mijn lijf. Dit korte termijn denken is tenenkrommend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:39

pien_2010 schreef:
Aan de andere kant is het natuurlijk wel fijn dat deze mensen ook wat meer reis mogelijkheden krijgen en zo leuke dingen kunnen gaan doen.

Sowieso nogal karig hoor - want 'buiten de spits' heeft niet alleen de ochtendspits maar ook de middagspits (van 16:00 tot 18:30 geloof ik.) Dat betekent dat er bijna geen zinnige dingen te zijn, zoals na schooltijd ergens naartoe gaan.

Oftewel: dit is niet bedoeld om een zinnige verbetering te zijn voor mensen in armoede, maar als een gratis gift, iets waarmee je geld heen en weer kunt schuiven tussen de potjes terwijl je doet alsof het vanuit goede bedoelingen is, terwijl je vooral ook weet dat het geen wezenlijk verschil maakt.

Citaat:
Maar helaas ten koste van de klimaat pot.

Om iets voor het klimaat te doen moet je mensen een alternatief bieden op hun huidige vervoer. Mogelijk maken dat mensen ook vanuit armoede en ook vanuit minder goed verbonden woonplaatsen en op rottige werktijden toch bij hun werk komen. Het lijkt bijna moedwillige verspilling van klimaatbudget.

Loretta schreef:

Het interessante daaraan is dat het waarschijnlijk niet heel erg tot minder energiegebruik leidt, omdat veel huurwoningen andere kenmerken hebben dan koopwoningen. Kleiner in oppervlak, vaker gedeelde muren, dicht op elkaar... de praktische isolatie van woningen is niet altijd wat je denkt. Als bewoner van een aantal helemaal niet zo geweldig geisoleerde woningen zijn een aantal van die dingen best verrassend. Dat mensen wel hoge kosten hebben, komt ook door alle rare constructies die er zijn (met de stadsverwarming met stip op 1. In plaats van schaalvoordeel van een gezamelijke voorziening is dat een rekenspelletje geworden waarin Eneco altijd wint.)

Bovendien bezuinigen mensen dus door de energie niet te gebruiken. Weinig en kort douchen bijvoorbeeld. Verbeter je de voorzieningen, dan gaan mensen waarschijnlijk iets langer en vaker douchen, omdat dat aangenamer is. Dat maakt dus wel uit voor de ervaren armoede, en ook voor bv gezondheid (zoals betere luchtkwaliteit), maar het effect op energieverbruik is mogelijk kleiner dan men aanneemt. (Verduurzaming van de woningen zou dan ook iets minder alleen gericht moeten zijn op klimaatdoelen, maar tegelijkertijd zou het veel MEER aandacht en geld mogen krijgen vanuit preventieve gezondheidszorg bijvoorbeeld.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:27

Heb het even opgezocht Shadow

Citaat:
Wanneer krijg ik 40% korting op mijn reizen buiten de spits?
Je krijgt op deze tijden 40% korting op je reizen. Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.00 en van 18.30 - 6.30 uur. Van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur. Let op: het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist.

Ik vind het wel gunstig. Je kunt wel rijden met de spits maar dan krijg je de korting niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:37

Loretta schreef:

Dat gaat ook weer niet aangezien ze de huren willen bevriezen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:45

purny schreef:
Loretta schreef:

Volgens mij kan dat prima aangezien dit om geld gaat wat oorspronkelijk voor het klimaat is bedoeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:00

pien_2010 schreef:
Ik vind het wel gunstig. Je kunt wel rijden met de spits maar dan krijg je de korting niet.

Niet in de context van het bieden van meer mogelijkheden voor mensen met een laag inkomen, daarvoor is het veel te beperkend. En zeker niet in het vervangen van dingen die nu met de auto gedaan worden, want daarvoor is het al helemaal niet toereikend.

Er zullen ongetwijfeld vast wel ergens mensen te vinden zijn die er wat leuks mee kunnen doen, maar om wezenlijk betere mogelijkheden voor mensen met een laag inkomen te bieden moet je echt beter weten wat ze nodig hebben. Meer toegang tot het OV zou goed zijn, meer toegang tot het OV op tijden die alleen maar over zijn omdat de beterverdiende mens ze niet wil hebben... nou nee. Da's meer minachting dan oplossing.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:09

Ja dit is gewoon weer een manier om zieltjes te winnen. Wie heeft hierom gevraagd? En zo ontzettend veel geld om mensen te laten reizen BUITEN werkreistijden? Wat wil je dan gaan doen, dagje shoppen? Wie heeft daar nou wat aan. Ik snap er niks meer van :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:16

Gitana schreef:
Ja dit is gewoon weer een manier om zieltjes te winnen. Wie heeft hierom gevraagd? En zo ontzettend veel geld om mensen te laten reizen BUITEN werkreistijden? Wat wil je dan gaan doen, dagje shoppen? Wie heeft daar nou wat aan. Ik snap er niks meer van :+

Dagje shoppen zonder geld?

Ik denk eerder Broodjes en koffie mee in de trein en een dagje naar het strand.
Of een wandeltocht naar de Veluwe.
Ook heel leuk voor treinfanaten. Er een Hobby van maken zoveel mogelijk stations te bezoeken en een boekje waarin je treinstelnummers noteert waarin je gereist hebt.
Of een keer je nicht in Maastricht bezoeken.
Of lekker dolle in Zwolle.
Alle weggeefwinkels in Nederland bezoeken zou ook nog een idee kunnen zijn. Dan kun je toch nog iets van shoppen doen. :j

Maar het gebruiken om te werken wordt vrij lastig gezien de beperkingen qua spits reizen.

Jammer dat het zo weinig doet voor de echte problemen van de lage inkomens. Als je dat zou doen dan zouden ze zelf een keer een treinkaartje kopen voor een dagje weg.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:29

purny schreef:
Loretta schreef:

Dat gaat wel als ze het geld uit het klimaatbudget hiervoor gebruiken in plaats van voor het ov.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:39

Loretta schreef:

Eens!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:51

Lieser schreef:
Dat gaat wel als ze het geld uit het klimaatbudget hiervoor gebruiken in plaats van voor het ov.

Tenzij ze zich aan de zalmnorm moeten houden al kon ik er niet achter komen of dat ook voor de zogenoemde potjes geld ipv de hele staatskas.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:01

Benzz schreef:
Ik zie inderdaad dat 23% van de bedrijven geen reiskosten vergoed. Moet alleen nog even onderzoeken bij wat voor soort bedrijven dat is.

Wow, dat is best veel. Ik heb al een 13tal jobs gehad dacht ik (interimjobs inbegrepen) en altijd vergoed geweest.

In België is de werkgever blijkbaar wel verplicht om tussen te komen als de werknemer met het openbaar vervoer komt (zou best ook mogen in Nederland toch?). Eigen vervoer officieel niet verplicht vergoed, maar in de praktijk denk ik bijna altijd vergoed hier. Per fiets naar het werk wordt ook aangemoedigd door behoorlijk hoge fietsvergoedingen. Een collega van mij heeft zelfs een elektrische "firmafiets" of hoe moet je dit noemen? :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:22

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:53

En allemaal door kortzichtig beleid, mochten we er als land nu veel op vooruit gaan was het nog wat anders maar zoals nu?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:48

BigOne schreef:
En allemaal door kortzichtig beleid, mochten we er als land nu veel op vooruit gaan was het nog wat anders maar zoals nu?

Kortzichtig wat? Beleid? Waar dan? Dingen consequent voor je uit schuiven lijkt me meer tactiek dan beleid, niet?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:32

Peilingen vandaag: nsc en pvv dalen, vvd gelijk, bbb er eentje bij. cda weer winst, gl-pvda gelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:52

Cowboy55 schreef:
BigOne schreef:

Kortzichtig wat? Beleid? Waar dan? Dingen consequent voor je uit schuiven lijkt me meer tactiek dan beleid, niet?

Zo kun je het inderdaad beter verwoorden, ik snap ook werkelijk niet dat de vvd weer een van de grootste is nu in de peilingen. Men had het altijd over teflon Rutte maar yesilgoz is nog een graad erger . Zullen wel terugkerende pvv ers zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:14

BigOne schreef:

Zo kun je het inderdaad beter verwoorden, ik snap ook werkelijk niet dat de vvd weer een van de grootste is nu in de peilingen. Men had het altijd over teflon Rutte maar yesilgoz is nog een graad erger . Zullen wel terugkerende pvv ers zijn.[/quote]

Dat snap ik eigenlijk ook niet. Maar goed, ik snap ook niet waarom mensen zo massaal op de PVV hebben gestemd.

Maar als ik me probeer te verplaatsen in iemand die perse rechts wil stemmen dan zie ik op rechts ook niet veel alternatief waar een rechtse stemmer op kan kiezen. De andere rechtse partijen zijn voornamelijk politieke cowboys.