Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:40

Karl66 schreef:
irmaz schreef:
Dat laatste. Fleur Agema heeft gezegd in de kamer dat het te duur was en dat ze keuzes moesten maken.

En wat moet je dan als politieke tegenstander doen? Dan moet je de mensen laten zien dat het populisten zijn, die weliswaar aan iedereen van alles beloven, zonder vooraf te vertellen welke keuzes ze gaan maken. Dat doen ze pas als al die bevolkingsgroepen die ze iets beloofd hebben voor ze gekozen hebben. Waarna de meeste van hun kiezers van de koude kermis thuiskomen. Maar dat doen ze niet, want ze zijn bang dat als ze populisten aanvallen, dat ze daar op afgerekend worden.

Het probleem zit dus helemaal niet bij de kiezer, zelfs niet bij de populistische partijen, maar bij de rest van de politiek die het laat gebeuren en geen antwoord heeft.

Er wordt (zeer duidelijk) antwoord op gegeven, in de kamer, waar een dergelijke discussie thuis hoort.

Maar is jou idee dan dat de "linkse" partijen op zo'n moment Fleur Agema of de PVV op Social Media gaat lopen dissen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:44

Karl66 schreef:
En wat altijd heel raar is, is dat de mensen waar je het politiek niet mee eens bent, dat die het niet snappen en dat die dus blijkbaar maar beter niet kunnen stemmen. In de praktijk blijken dit soort ideeën altijd de eigen machtspositie te versterken en die van andere groepen in de samenleving te verzwakken. In een land als de VS zie je waar het toe leidt als je andere groepen het kiezen moeilijker maakt, dan krijg je dat iemand als Trump, die nooit de popular vote zal winnen, toch president kan worden. Dat is waar de ideeën van Janneke toe leiden, dat een minderheid zijn wil aan de meerderheid op kan leggen. En daarom is het een slecht idee,een heel slecht idee.

Daar heb je een punt. Maar wat dan? Want deze boze mensen zullen zich nooit gehoord voelen. Hoe zorgen we dat deze mensen zicj gehoord voelen, maar niet ten koste van de rechtsstaat of minderheidspartijen? En zonder dat racisme ineens (weer) zwaar oké wordt? En conservatiseme? Stemrecht van "het volk" zorgt voor populisme aan de macht…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:46

Oef, de verdeeldheid wordt nu echt pijnlijk duidelijk...

Ik ben het in deze enorm met Karl66 eens...

Als ik het op zn plats mag zeggen 'wie denken jullie wel niet dat jullie zijn, met dat oordelen over mensen met een andere achtergrond, andere opleiding, andere afkomst etc'. Hier lijken we nu echt het echte elite clubje te zien wat meent te bepalen hoe anderen moeten denken en doen. er staat leterlijk "dan moeten ze maar meer moeite doen"

En dan zeg ik het nog vrij mild. Ik ben al eerder vertrokken uit dit topic, maar omdat het interessant is, en belangrijk schoof k weer aan. Maar van mensen die hun mede-volk (ja je kan er van alles van vinden, maar zo is het voorlopig nog wel) zo makkelijk aan de kant schuiven en zo generaliseren, daar hoef ik niks van op te steken. En zo zijn ze hier zeker niet allemaal, zeker niet, maar die paar, dat zijn mensen waar ik me zorgen om maak. "Iedereen is vrij om te doen wat ik vind dat goed is".. :)
En ik mag dat gelukkig allemaal nog vinden :j

Met 'het ligt niet aan de politiek"... nee die zijn lekker bezig met hun slapstick de laatste tijd :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:50

Ik ben het ook met Karl eens, en ook met Cer. Er wordt vooral veel geoordeeld over mensen met een andere politieke mening dat deze incompetent zouden zijn. Exact hetzelfde als wat er in de kamer gebeurd.

Wat is er zo moeilijk aan om open te staan voor iedereen''s mening en in te leven in andere standpunten? In de stad heeft iemand al andere problemen dan op het platteland meestal. Alles valt of staat ook met het perspectief van waaruit iets bekeken wordt hoe een mening tot stand komt. Daar gaan mensen zo makkelijk aan voorbij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:51

Janneke2 schreef:
Karl66 schreef:
Als je in Nederland woont, dan wordt er van je verwacht dat je volgens de Nederlandse wetten leeft, dus heb je het recht om invloed te hebben op die wetten via je volksvertegenwoordigers. Dat recht heb je omdat je in Nederland woont, niet omdat je aan de Janneke-criteria voldoet.

Pardon...?
Ja, ik heb één oud criterium van stal gehaald. (Dat in het Nederland van 1903 gold.)
(En dat ging over de vorm, niet de inhoud.)

Citaat:
En wat altijd heel raar is, is dat de mensen waar je het politiek niet mee eens bent, dat die het niet snappen en dat die dus blijkbaar maar beter niet kunnen stemmen.

Zie boven.
Ik wens zo niet ingedeeld te worden.
Het gaat om vorm, niet inhoud.

De bezwaren die je hierna noemt, zie ik ook en daar wens ik dus nadrukkelijk van weg te blijven!

Als je niet zo ingedeeld wilt worden, dan moet je niet met ideeën komen om mensen met een andere mening het moeilijker maken om te stemmen. Want het zijn namelijk altijd de mensen met een andere mening die het niet snappen, die zich niet verdiepen en dus niet mee mogen doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:59

irmaz schreef:
Karl66 schreef:
En wat moet je dan als politieke tegenstander doen? Dan moet je de mensen laten zien dat het populisten zijn, die weliswaar aan iedereen van alles beloven, zonder vooraf te vertellen welke keuzes ze gaan maken. Dat doen ze pas als al die bevolkingsgroepen die ze iets beloofd hebben voor ze gekozen hebben. Waarna de meeste van hun kiezers van de koude kermis thuiskomen. Maar dat doen ze niet, want ze zijn bang dat als ze populisten aanvallen, dat ze daar op afgerekend worden.

Het probleem zit dus helemaal niet bij de kiezer, zelfs niet bij de populistische partijen, maar bij de rest van de politiek die het laat gebeuren en geen antwoord heeft.

Er wordt (zeer duidelijk) antwoord op gegeven, in de kamer, waar een dergelijke discussie thuis hoort.

Maar is jou idee dan dat de "linkse" partijen op zo'n moment Fleur Agema of de PVV op Social Media gaat lopen dissen?

Alsjeblieft niet op social media, maar wil in verkiezingsdebatten en wel in het parlement. Een simpel voorbeeld, van der Plas framed dat zij zich onveilig voelt door de Groot, wat echt volslagen onzin is. Eerst plaatst ze een filmpje over hem waarin ze haar bijdrage weglaat waar hij op reageert. Dan loopt ze weg omdat ze zich onveilig voelt en op het moment dat ze melding moet gaan maken bij het presidium hoor je haar niet meer, want ze weet zelf ook wel dat ze onzin verkondigt. En wat gebeurt er? De ene helft van het land spreekt schande van de Groot en de andere helft haalt zijn schouders op. Maar ik hoor niemand in de kamer opstaan om van der Plas hier op aan te spreken. Er zou bij het presidium een klacht tegen haar moeten lopen. Maar dat doen we niet, want dat zou zomaar tegen je gebruikt kunnen worden.

En dat is het echte probleem, we laten de populisten de discussie kapen en zijn bang om ze tegengas te geven.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:00

Cer schreef:
Oef, de verdeeldheid wordt nu echt pijnlijk duidelijk...

Ik ben het in deze enorm met Karl66 eens...

Als ik het op zn plats mag zeggen 'wie denken jullie wel niet dat jullie zijn, met dat oordelen over mensen met een andere achtergrond, andere opleiding, andere afkomst etc'. Hier lijken we nu echt het echte elite clubje te zien wat meent te bepalen hoe anderen moeten denken en doen. er staat leterlijk "dan moeten ze maar meer moeite doen"

yep. Je zou toch eens moeite moeten doen om iets op te lossen, getver. Of iets inleveren, huuuuu. Vooral niet doen, lekker wachten tot iemand anders je problemen oplost of voor de makkelijke weg en gouden bergen kiezen. Of nog beter - iets of iemand andersde schuld gevrn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:09

Elisa2 schreef:
Ik ben het ook met Karl eens, en ook met Cer. Er wordt vooral veel geoordeeld over mensen met een andere politieke mening dat deze incompetent zouden zijn. Exact hetzelfde als wat er in de kamer gebeurd.

Wat is er zo moeilijk aan om open te staan voor iedereen''s mening en in te leven in andere standpunten? In de stad heeft iemand al andere problemen dan op het platteland meestal. Alles valt of staat ook met het perspectief van waaruit iets bekeken wordt hoe een mening tot stand komt. Daar gaan mensen zo makkelijk aan voorbij.

Omdat populisme leidt tot Brexits, Trumps aan de macht, afbreking van rechtsstaat, vrije media, cultuur en wetenschap en conservatisme. Ik wil dat niet in mijn geliefde landje. Ik snap dat mensen zich niet gehoord voelen, dat mensen boos zijn. Maar das nog geen excuus voor racisme. We zitten weer op het oude spoor;).

Karl - als ze wel worden aangesproken wordt t heksenjacht argument uit de kast getrokken. D66 is uitgesproken tegrn populisme en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Populisten zijn frame en mediakunstenaars.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:13

Dus omdat anderen mogelijk iets anders stemmen dan jij zou willen, zou het een goed idee zijn ze niet te laten stemmen, om vervolgens de rascisme kaart te trekken? Ik snap het even niet geloof ik. Maarja, iets niet snappen is ook maar onwil.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:18

Wel grappig. De mensen die het hardst riepen dat de grondwet nóóit onderhandelbaar mag zijn, willen nu wel aanpassingen doen in het stemrecht?

Staat dat niet ook in de grondwet? Of mag de grondwet wel aangepast worden als het goed uitkomt?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:22

Ik lees nergens dat het J2 om andere meningen gaat. Maar meer dat met rechten, plichten komen en dat jouw actie consequenties kunnen hebben die niet in het landsbelang zijn. Ze geeft zelf ook aan dat het een heikel punt is. Even goed lezen jongens. Of ik mis totaal iets maar zeg het dan vooral.

Uiteindelijk denk ik dat in de realiteit je teveel mensen uitsluit. Maar wel een interessante discussie. De eerste toevoeging van Karl is dan ook interessant: op basis van de Nederlandse grondrechten is dit tegenstrijdig. Die hebben we wel ooit gekozen met goede redenen. Maar kan het effect van ons stemgedrag de laatste 10/15 jaar nu ook niet bepaald positief noemen. Met het idee van Janneke ga je ervan uit dat het vooral gedreven wordt door een gebrek aan kennis. Mensen zijn vreselijk irrationeel en handelen nooit (zelden) op basis van kennis. Dit vinden we overigens wel lastig toegeven vaak. Ik denk dat deze aangepaste vorm daarom in de realiteit niet zal behalen wat wordt geopperd.

Misschien gratis cursussen die voor iedereen begrijpelijk zijn aanbieden voor de verkiezingen? Je hoeft ook niet enorm diep te gaan waardoor je ook weer mensen uitsluit van het begrijpen van het systeem.

J2, dit systeem wat je noemt van voor 1903 was toch ook geënt op inkomen? Je moest een minimum inkomen hebben om te stemmen omdat je financiële afhankelijk te groot zou zijn van je werkgever, wat potentieel je keuze kan beïnvloeden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:24

nps schreef:
yep. Je zou toch eens moeite moeten doen om iets op te lossen, getver. Of iets inleveren, huuuuu. Vooral niet doen, lekker wachten tot iemand anders je problemen oplost of voor de makkelijke weg en gouden bergen kiezen. Of nog beter - iets of iemand andersde schuld gevrn.

Dat is NIET wat er staat. Er staat iets over dat de partijen die nu verloren hebben en in het spreekwoordelijke hoekje liggen te janken, blijkbaar het grootste deel van de kiezers niet kunnen bereiken met hun fantastische ideeen.

Daar zouden die partijen eens naar kunnen kijken in plaats van te gaan wijzen naar anderen. zij zitten er toch niet alleen voor de elite die alles begrijpt. juist ZIJ zitten er toch voor de underdog?

maar ik snap het wel, het is makkeijker om te zeggen dat het niet aan jezelf ligt en dat anderen gewoon te dom zijn om jouw geniale ideen te snappen... :) Waarom zou je de moeite doen iets toe te lichten aan mensen die geen gevoel hebben voor politieke spelletjes, die niet snappen hoe eerste en tweede kamers werken, en die gewoon hard werken en af en toe wat opvangen.
nee die moeten ook uren besteden aan het uitpluizen van begrotingen, partijprogramma's, wie wel en niet competent is, wie wel en niet in het verleden op een bepaalde manier gestemd heeft, want het is tenslotte hun eigen verantwoordeijkheid.

huuuu stel je voor dat ze zelf naar de mensen komen, en in duidelijke taal iets komen vertellen...

hier stond toch ook regelmatig : ja mensen snappen toch zelf ook wel dat als een partij iets niet laat doorrekenen dat het dan helemaal niet uitkan. Hoeveel mensen denk je, gaan dat daadwerkelijk doornemen als zij een taalachterstand hebben, niet nederlandstalig zijn, gewoon niet zoveel gevoel hebben voor papieren zooi, of rekenmodellen of andere dingen... :)

Ik dacht altijd dat we het samen moesten doen.. maar nee, wijzen.. dat helpt :j Als je wijst naar een ander wijzen er vingers terug, dat geldt voor iedereen Niet alleen voor de mensen waar je het mee oneens bent..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:29

Janneke2 schreef:
journee schreef:
Ik vraag me vooral af waarom de PVV nu besloot om niet voor te stemmen. Is dit iets wat nu ook nog op de onderhandelingstafel ligt, voor wat hoort wat? Of is inmiddels duidelijk dat er financieel keuzes gemaakt moeten worden en staat het afschaffen van het eigen risico toch niet bovenaan op de lijst?

Op zich is het geen onterechte vraag, maar de actie die ik noemde is 1 uit meer dan 1000.

Dus subtiliteiten als 'zou het een rol hebben gespeeld bij de onderhandelingen' zijn op zich niet onterecht,
('het feit zou waar kunnen zijn')
maar het doet voor mij niet zo ter zake.

Iemand die dit systematisch doet
"kan het vast wel deze keer doen in een onderhandelingskader"
- ik sluit de optie niet uit,
maar dat is slechts één klein fragmentje.
(... en wat mij betreft dus niet zo vreselijk interessant.)

Op jouw eerdere vraag wat is dan de elite; volgens mij beschreef jijzelf de elite als geschoolde mensen met verstand van politiek? Iets waar je jezelf ook toe rekende?

Als het over de vorm in de politiek gaat, zou ik even willen verwijzen naar de huidige partijen. Extraparlimentair, gedoog, minderheidskabinet.. Volgens mij werd dit omschreven als een politieke geitebrij waar partijen zelf ook door de bomen het bos niet meer zagen. En als politici er zelf al van in de war raken, kun je niet verwachten dat het 'gewone volk' wel van alle spelregels op de hoogte is.

En het waarom van alles vind ik juist reuze interessant. Want hoe kun je dingen bekritiseren of veranderen als je ergens de reden niet van kent?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:33

Cer schreef:
nps schreef:

Dat is NIET wat er staat. Er staat iets over dat de partijen die nu verloren hebben en in het spreekwoordelijke hoekje liggen te janken, blijkbaar het grootste deel van de kiezers niet kunnen bereiken met hun fantastische ideeen.

Daar zouden die partijen eens naar kunnen kijken in plaats van te gaan wijzen naar anderen. zij zitten er toch niet alleen voor de elite die alles begrijpt. juist ZIJ zitten er toch voor de underdog?

maar ik snap het wel, het is makkeijker om te zeggen dat het niet aan jezelf ligt en dat anderen gewoon te dom zijn om jouw geniale ideen te snappen... :) Waarom zou je de moeite doen iets toe te lichten aan mensen die geen gevoel hebben voor politieke spelletjes, die niet snappen hoe eerste en tweede kamers werken, en die gewoon hard werken en af en toe wat opvangen.
nee die moeten ook uren besteden aan het uitpluizen van begrotingen, partijprogramma's, wie wel en niet competent is, wie wel en niet in het verleden op een bepaalde manier gestemd heeft, want het is tenslotte hun eigen verantwoordeijkheid.

huuuu stel je voor dat ze zelf naar de mensen komen, en in duidelijke taal iets komen vertellen...

hier stond toch ook regelmatig : ja mensen snappen toch zelf ook wel dat als een partij iets niet laat doorrekenen dat het dan helemaal niet uitkan. Hoeveel mensen denk je, gaan dat daadwerkelijk doornemen als zij een taalachterstand hebben, niet nederlandstalig zijn, gewoon niet zoveel gevoel hebben voor papieren zooi, of rekenmodellen of andere dingen... :)

Ik dacht altijd dat we het samen moesten doen.. maar nee, wijzen.. dat helpt :j Als je wijst naar een ander wijzen er vingers terug, dat geldt voor iedereen Niet alleen voor de mensen waar je het mee oneens bent..

Mee eens, bij mijn weten krijgen men in de politiek gewoon betaald voor hun werk. Daar zou het volk op moeten kunnen vertrouwen, zonder zelf alles uit te hoeven pluizen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:54

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Omdat populisme leidt tot Brexits, Trumps aan de macht, afbreking van rechtsstaat, vrije media, cultuur en wetenschap en conservatisme. Ik wil dat niet in mijn geliefde landje. Ik snap dat mensen zich niet gehoord voelen, dat mensen boos zijn. Maar das nog geen excuus voor racisme. We zitten weer op het oude spoor;).

Karl - als ze wel worden aangesproken wordt t heksenjacht argument uit de kast getrokken. D66 is uitgesproken tegrn populisme en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Populisten zijn frame en mediakunstenaars.

Ja, stel je voor dat ze het heksenjacht argument uit de kast halen, als dat gebeurt dan kan je beter gelijk emigreren. En dus zwijgen we maar en laten we mensen als van der Plas met hun gedrag wegkomen en er garen bij spinnen.

@Raineri, las het stemgedrag van de afgelopen 1015 jaar je niet aanstaat, dan wordt het misschien dat dat we wat aan de oorzaak gaan doen. Wat Janneke voorstelt is het gevolg aanpakken. En de oorzaak is echt wel heel goed aan te wijzen, dat is namelijk het neoliberale denken, waarbij we alles aan de markt overlaten, omdat die zichzelf wel kan reguleren. Maar weet je wat het probleem met zelfregulatie van de markt is, dat is een sprookje. Markten gaan namelijk niet voor zelfregulatie, markten gaan voor winstmaximalisatie. En dat is iets waar heel veel Nederlanders elke dag last van hebben en dat is de reden waarom ze zich afkeren van de partijen die Nederland decennialang alleen maar neoliberaal beleid hebben gebracht.

Het grootste voorbeeld van dit moment is de woningmarkt. Het idee was dat we zouden stoppen met reguleren, met woningbouwverenigingen die een met een duidelijke opdracht, betaalbare huurwoningen, een grote invloed op de markt hadden. Nee in plaats daarvan gingen we dereguleren, want de markt levert wel wat we nodig hebben. Maar nee, de markt leverde niet wat we nodig hadden. De markt leverde ons gigantische huren, want dat was in het voordeel van de markt en dat konden ze bereiken door een woningtekort, waardoor de verhuurders alle kaarten in handen hadden en megawinsten konden maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:55

journee schreef:
Mee eens, bij mijn weten krijgen men in de politiek gewoon betaald voor hun werk. Daar zou het volk op moeten kunnen vertrouwen, zonder zelf alles uit te hoeven pluizen.

Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik ben geen voorstander van mensen uitsluiten van stemrecht op basis van wat dan ook. (Ik heb wel eens geopperd dat de stem van ouderen minder mee moet gaan tellen, of dat een goed idee is ben ik nog niet uit :D )

Maar de vraag is dan, hoe zorg je dat waar je op kunt stemmen ook werkelijk betrouwbaar is. En wat is precies betrouwbaar.

Moeten we vaste regels stellen aan een verkiezingsprogramma? Zoals bijvoorbeeld dat je:

een concreet plan moet hebben op een aantal vaste punten?
Dat dit doorgerekend moet worden met een bepaald model zodat alle programma's te vergelijken zijn?
Ga je verplichten dat alle plannen en ideeen in overeenstemming zijn met de geldende grondwet?
en als je daar van af wil wijken dat je dat dan als punt moet opvoeren in je programma?

Dat de media alleen verslag mag doen volgens een bepaalde opzet? Geen peilingen meer?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:03

Karl66 schreef:
Ja, stel je voor dat ze het heksenjacht argument uit de kast halen, als dat gebeurt dan kan je beter gelijk emigreren. En dus zwijgen we maar en laten we mensen als van der Plas met hun gedrag wegkomen en er garen bij spinnen.

Ik ben het wel eens met jou dat er veel meer tegengas gegeven zou moeten worden door de verliezende partijen. Ze blijven m.i. een beetje te veel hangen in het theoretische "heren akkoord" en komen te weinig in de aktie-stand.

Maar het heeft ook veel weg van wat het pestgedrag dat op school veel voorkomt en waarbij we dan het slachtoffer (Geert de Groot) proberen te empoweren maar ondertussen de bully (vd Plas) z'n gang laten gaan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:25

irmaz schreef:
journee schreef:

Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik ben geen voorstander van mensen uitsluiten van stemrecht op basis van wat dan ook. (Ik heb wel eens geopperd dat de stem van ouderen minder mee moet gaan tellen, of dat een goed idee is ben ik nog niet uit :D )

Maar de vraag is dan, hoe zorg je dat waar je op kunt stemmen ook werkelijk betrouwbaar is. En wat is precies betrouwbaar.

Moeten we vaste regels stellen aan een verkiezingsprogramma? Zoals bijvoorbeeld dat je:

een concreet plan moet hebben op een aantal vaste punten?
Dat dit doorgerekend moet worden met een bepaald model zodat alle programma's te vergelijken zijn?
Ga je verplichten dat alle plannen en ideeen in overeenstemming zijn met de geldende grondwet?
en als je daar van af wil wijken dat je dat dan als punt moet opvoeren in je programma?

Dat de media alleen verslag mag doen volgens een bepaalde opzet? Geen peilingen meer?

Wat ik zelf best een ding vind, is het aantal partijen waar als kiezer uit te kiezen valt. Het is echt een helse klus om alle standpunten van alle partijen te lezen en te vergelijken met wat het best bij jouw mening past. Als je de huidige kieswijzer gebruikt, krijg je naar mijn mening ook een onrealistisch resultaat. Als je zelf namelijk geen inzicht hebt in het hoe en het waarom rond de diverse standpunten, is het invullen niet meer dan een gok op een meerkeuzevraag.
Maar ja, als gewoon lid van het volk is het ook niet realistisch om te denken dat je overal net zoveel inzicht in kunt hebben, over dingen waar veel mensen tientallen jaren voor hebben gestudeerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:29

nps schreef:
Elisa2 schreef:

:o?

Hoezo leidt inleven in iemand anders tot populisme? Ik snap werkelijk helemaal niks van jouw reactie.
Spoiler:
of ben ik te incompetent om het te begrijpen? :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:51

Elisa2 schreef:
nps schreef:

:o?

Hoezo leidt inleven in iemand anders tot populisme? Ik snap werkelijk helemaal niks van jouw reactie.
Spoiler:
of ben ik te incompetent om het te begrijpen? :D

Waarschijnlijk omdat er een verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven die alleen bekend is bij degenen waar het over gaat.
Voorbeeldje: Boeren zijn heel zielig en worden in hun levensonderhoud bedreigd. Het inkomen van de boer is nog nooit zo hoog geweest als de laatste tijd, er zijn heel veel agrariërs die helemaal niet boeren maar industriëel bezig zijn er zijn tal van voordelen die andere bedrijfstakken niet hebben en er zijn weldegelijk andere toekomstmogelijkheden. En de regels waar ze aan moeten voldoen zijn er met een reden en zijn mede vormgegeven door agrarische lobbys.

Burger leeft zich in maar is niet op de hoogte van de werkelijke ins- en outs maar hoort alleen mevr. vd Plas roepen hoe verschrikkelijk boeren een oor aan worden genaaid door de overheid en voor de zekerheid worden er nog wat halve waarheden en flagrante leugens ingegooid. mevr. vd Plas voegt er voor de vorm nog even aan toe dat ook de Burgers een oor aan worden genaaid door de overheid; kijk maar hoe slecht iedereen het heeft, al die mensen bij de voedselbank, schande!

Reactie: Burgers kijken in hun hart en roepen "daar moet wat aan gedaan worden" we stemmen op BBB.

Maar BBB roept wel hard dat alles fout en stom is maar heeft zelf geen enkele oplossing anders dan dat 'hun van de agrarische lobby' alles zelf heel goed weten hoe ze het moeten doen en varkentjes zijn niet voor niks roze :j :j

Populisme speelt juist in op het inlevingsvermogen en het grote hart van de mensen, om er daarna hun eigen belangen mee te dienen. De stemmers hebben vervolgens het nakijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:52

Citaat:
(Ik heb wel eens geopperd dat de stem van ouderen minder mee moet gaan tellen, of dat een goed idee is ben ik nog niet uit )

Irmaz welke gedachten ligt hier onder?
Ik kijk nl wel op van deze opmerking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:56

Ja oke, maar dat bedoelde ik niet en het is jammer dat het gelijk ingevuld wordt.

Ik doelde op dat mensen redenen hebben om tot hun mening te komen. Bijvoorbeeld de mensen die heel hard werken maar nauwelijks rond kunnen komen door alle prijsstijgingen. Mensen die overlast ervaren van bepaalde bevolkingsgroepen. Mensen die geen huis kunnen krijgen. Maar hier wordt er dan gelijk geschreeuwd dat het wel aan die mensen zal liggen (even gechargeerd gezegd) ipv dat er eens geluisterd wordt van en men zich afvraagt..Goh waarom komt iemand tot die mening?

Waarom stemmen mensen op wat ze stemmen zonder ze als dom of incompetent weg te zetten omdat iemand het er niet mee eens isof geen inlevingsvermogen heeft. Dat is wat ik bedoel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:00

irmaz schreef:
Waarschijnlijk omdat er een verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven die alleen bekend is bij degenen waar het over gaat.
Voorbeeldje: Boeren zijn heel zielig en worden in hun levensonderhoud bedreigd. Het inkomen van de boer is nog nooit zo hoog geweest als de laatste tijd, er zijn heel veel agrariërs die helemaal niet boeren maar industriëel bezig zijn er zijn tal van voordelen die andere bedrijfstakken niet hebben en er zijn weldegelijk andere toekomstmogelijkheden. En de regels waar ze aan moeten voldoen zijn er met een reden en zijn mede vormgegeven door agrarische lobbys.

Burger leeft zich in maar is niet op de hoogte van de werkelijke ins- en outs maar hoort alleen mevr. vd Plas roepen hoe verschrikkelijk boeren een oor aan worden genaaid door de overheid en voor de zekerheid worden er nog wat halve waarheden en flagrante leugens ingegooid. mevr. vd Plas voegt er voor de vorm nog even aan toe dat ook de Burgers een oor aan worden genaaid door de overheid; kijk maar hoe slecht iedereen het heeft, al die mensen bij de voedselbank, schande!

Reactie: Burgers kijken in hun hart en roepen "daar moet wat aan gedaan worden" we stemmen op BBB.

Maar BBB roept wel hard dat alles fout en stom is maar heeft zelf geen enkele oplossing anders dan dat 'hun van de agrarische lobby' alles zelf heel goed weten hoe ze het moeten doen en varkentjes zijn niet voor niks roze :j :j

Populisme speelt juist in op het inlevingsvermogen en het grote hart van de mensen, om er daarna hun eigen belangen mee te dienen. De stemmers hebben vervolgens het nakijken.

even onder mijn steen vandaan :

https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... torID=2068

Je reactie slaat namelijk nergens op! Het inkomen van de melkveehouders is zeer laag. De melkprijs schommelt al jaren rond de 40 cent, terwijl alle kosten stijgen, voer, loonwerk, diesel inflatie etc. Dus is snap niet waar je deze onzin vandaan haalt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:01

pien_2010 schreef:
Citaat:
(Ik heb wel eens geopperd dat de stem van ouderen minder mee moet gaan tellen, of dat een goed idee is ben ik nog niet uit )

Irmaz welke gedachten ligt hier onder?
Ik kijk nl wel op van deze opmerking.

Vergrijzing van de samenleving. De verhouding tussen ouderen en jongeren wordt steeds schever. Er zijn steeds meer ouderen. Ouderen hebben een heel ander toekomstperspectief dan jongere mensen. Kijk naar de oorlogsvoerders op dit moment, de 2 agressors zijn beide dictators van 70 jaar oud, mannen die zelf niks meer te verliezen hebben en nog 1 kans zichzelf onsterfelijk te maken. Beiden proberen een relatief jong volk uit te roeien.

Kijk naar het klimaat, hoeveel 50-plussers vinden dat geen enkel issue en hoeveel kids maken zich daar vreselijke zorgen over?

Een oplossing zou dan kunnen zijn dat je stem vanaf je 50-ste levensjaar steeds minder mee gaat tellen.

Maar er zijn vast dingen te bedenken die dat onwenselijk maken 8-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:02

juval schreef:
irmaz schreef:

even onder mijn steen vandaan :

https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... torID=2068

Je reactie slaat namelijk nergens op! Het inkomen van de melkveehouders is zeer laag. De melkprijs schommelt al jaren rond de 40 cent, terwijl alle kosten stijgen, voer, loonwerk, diesel inflatie etc. Dus is snap niet waar je deze onzin vandaan haalt.

Kijk dat bedoel ik met inleven.. :D

Antwoord van een boer (inside information)..en van iemand die geen boerderij heeft en de informatie dus ergens anders vandaan wordt gehaald. Waarbij de informatie gekleurd kan zijn.