Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:21

IMANDRA schreef:
Teveel bananen ja :))?

Autocorrect :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:37

Echwel schreef:
elnienjo schreef:
Als Nederland geen miljarden zou uitgeven aan de asielindustrie zouden Groningers schadeloos gesteld kunnen worden terwijl we gas uit eigen bodem voor eigen bevolking kunnen gebruiken. Ook de energieaccijnzen zouden accuut omlaag moeten
Het is toch bezopen dat ons kabinet ons in de kou zet terwijl er miljarden naar de geldverslindende EU en asielzoekers gaan.

Je bent ook wel een professionele rasist zeg..

Bouw geen muren maar verleng je eettafel....
Daarbij hebben we nu teveel banen weinig mensen die.werken....

Daarom moeten ze ook zeker niet nog meer bedrijven bij bouwen. De idioterie om polderlandschappen vol met industrieterrein te willen zetten.
En weet jij wel wat racist betekent? Als Amerika (ik ben Amerika-fan) hier opeens massaal op de stoep zou staan zou ik ook tegen zijn. We hebben er immers geen plaats en geen geld voor.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:43

IMANDRA schreef:
Teveel bananen ja :))?

Beter dan De Boswachters :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:46

robert45 schreef:
Groningen is altijd al een arme provincie geweest. Veel van de oude gebouwen zijn dus goedkoop neergezet. Veel gebouwen met schade zijn nooit eens gronding aangepakt of waren anders ook uit elkaar gevallen.

Echt niet.

Drenthe is altijd arm geweest, Groningen niet.

Veel oude kerken die nu op instorten staan vertellen van een rijk verleden, waarbij de invloed van de stad Groningen reikte tot aan Noord-Oost Duitsland.

De slag bij Heiligerlee werd niet 'toevallig'/per ongeluk in een uithoekje gestreden
('graaf Adolf is gebleven, in Friesland in de slag', voor wie het citaat niet kent : het Wilhelmus. De schrijver was een beetje confuus, maar doelde op Heiligerlee)
maar in het hart van een invloedrijke, sterke provincie.

(Mag je gebouwen van arme mensen trouwens wel laten instorten, als je maar betaalt?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 03:04

Je geeft toch alleen antwoord op "goede vragen"?

En het stukje over de geschiedenis van Groningen en dat ze altijd arm is geweest is net het goede stukje als het gaat over aardgasboringen nu en de energierekening in Nederland komende jaren? Het lijkt mij meer achtergrondinformatie dat er weinig toe doet.

Ik krijg het gevoel dat je alleen reageert op stukken waar je een makkelijk weerwoord denkt te hebben en de stukken waar mensen je op je hypocrisie of fouten wijzen, of moeilijkere vragen stellen, negeer je onder het mom van "ik geef geen antwoord op de verkeerde vraag".

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:47

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:
Groningen is altijd al een arme provincie geweest. Veel van de oude gebouwen zijn dus goedkoop neergezet. Veel gebouwen met schade zijn nooit eens gronding aangepakt of waren anders ook uit elkaar gevallen.

Echt niet.

Drenthe is altijd arm geweest, Groningen niet.

Veel oude kerken die nu op instorten staan vertellen van een rijk verleden, waarbij de invloed van de stad Groningen reikte tot aan Noord-Oost Duitsland.

De slag bij Heiligerlee werd niet 'toevallig'/per ongeluk in een uithoekje gestreden
('graaf Adolf is gebleven, in Friesland in de slag', voor wie het citaat niet kent : het Wilhelmus. De schrijver was een beetje confuus, maar doelde op Heiligerlee)
maar in het hart van een invloedrijke, sterke provincie.

(Mag je gebouwen van arme mensen trouwens wel laten instorten, als je maar betaalt?)

Ik heb nergens gezegd dat Groningen de armste provincie was van Nederland. Ik zei dat Groningen een arme provincie was, we tellen nu bijvoorbeeld de meeste arme gemeentes. Het westen van het land heeft altijd het meeste geld opgebracht. Het noorden hobbelde daar altijd al achteraan.

In de geschiedenis heeft de stad natuurlijk wel rijke periodes gekend dat zie je ook wel aan de huizen langs de grachten. Natuurlijk hebben we in het hoge land mooie huizen/boerderijen staan van de grote boeren. De gewone arbeider had daar niet zoveel aan en woonde eenvoudig en simpel. Veel oude boerderijen kampen met behoorlijk achterstallig onderhoud en dan zijn schades door mijnbouw het zoveelste zetje.

De simpele arbeiders die in de dorpen woonden bouwen niet zo spectaculair. De meeste huizen zijn simpel en goedkoop gebouwd. Als je zit hoe de fundatie is gemaakt in oudere huizen dan snap je ook dat het gaat zakken in de loop der tijd en dat het misschien nu wat bespoedigt word door mijnbouwschade.

Het probleem is ook dat ze niet/nauwelijks kunnen vertellen of iets mijnbouwschade is. Dat is een enorm complex verhaal. Ze betalen nu dan ook alle schade uit die niet onomstotelijk bewezen kan worden als niet-mijnbouw gerelateerd.

Als we de schades aan gebouwen en huizen ruimschoots vergoeden of herstellen dan heb ik daar weinig problemen mee. De schades aan onze eigen panden worden ruim voldoende gedekt om te herstellen daar is geen klagen over. Daar was wel voldoende klagen over en dat had nooit zover moeten komen.

Indien we mensen die grote schades hadden vele malen sneller hadden geholpen dan was er niet zoveel persoonlijk leed ontstaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:17

Citaat:
Ook Forum voor Democratie-leider Baudet vindt het geen goed idee om Rusland sancties op te leggen. "Ik begrijp de actie van Poetin heel goed. Wij hebben steeds hiervoor gewaarschuwd. Dat is ook een beetje het begin geweest van Forum voor Democratie, dat stupide associatieverdrag in 2016", reageert Baudet, verwijzend naar het EU-verdrag met Oekraïne waartegen hij met succes een referendum organiseerde.

Nos

Ok dan 8)7 ja joh goed idee van een land om bij andere landen stukken land af te pakken, +:)+

robert45

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:56

Nou dat verdrag zei de bevolking hier duidelijk nee tegen. Toen kregen we een inlegvelletje en gingen de hoge heren er toch mee akkoord.

We hebben in Oekraïne niets te zoeken. Maar we leveren al wapens die we volgens onze eigen regels niet mogen leveren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:01

robert45 schreef:
Nou dat verdrag zei de bevolking hier duidelijk nee tegen. Toen kregen we een inlegvelletje en gingen de hoge heren er toch mee akkoord.

We hebben in Oekraïne niets te zoeken. Maar we leveren al wapens die we volgens onze eigen regels niet mogen leveren.

Ja, en hoe groot is het gedeelte van de bevolking die er geen k*t van snapte maar toch stemde, op basis van wat diverse (populistische) partijen propageerden?

Precies de reden waarom ik niet voor referenda's ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:08

robert45 schreef:

Dat ligt wel wat genuanceerder . Vanavond was het ook op TV door een voormalige ambassadeur die toen daar bbij betrokken was daar hij toen ambassadeur van Oekraïne was en hij vertelde dat met name onder druk van het westen de Oekraïne zijn kernwapens indertijd heeft ingeleverd . De Russen hadden de codes tot lancering van die raketten
https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_ ... Assurances en nu zou het westen niets doen voor de Oekraïne? Al in 2016 werd al verzucht door de Oekraïne dat het beter ware geweest dat ze nog kernwapens hadden gehad want dan was het westen anders met ze omgegaan.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/210224 ... kernwapens

HEt kan natuurlijk niet zo zijn, dat Oekraïne tot die daad overgaat onder druk ook van het westen en dat hetzelfde westen nu niets doet. Dat is ook wel raar.

Ik citeer (vertaald)
1.
Citaat:
Het memorandum bevatte veiligheidsgaranties tegen bedreigingen of het gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan.

2.
Citaat:
In 2009 gaven Rusland en de Verenigde Staten een gezamenlijke verklaring uit dat de veiligheidsgaranties van het memorandum ook na het aflopen van het START-verdrag zouden worden gerespecteerd.[

TEvens was vanavond op TV een verklaring van Rusland uit 2008 dat ze de grenzen van de Oekraïne altijd zouden respecteren.

3.
Citaat:
Na de annexatie van de Krim door Rusland in 2014 verklaarden Canada,[7] Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan,[8] het VK[9] en de VS[10][11] dat de Russische betrokkenheid een schending was van zijn verplichtingen uit het Boedapest-memorandum ten opzichte van Oekraïne, dat onder ondertekening van Sergej Lavrov en anderen aan de Verenigde Naties was toegezonden,[12] en een schending van de Oekraïense soevereiniteit en territoriale integriteit. Op 4 maart 2014 antwoordde de Russische president Vladimir Poetin op een vraag over de schending van het Memorandum van Boedapest, dat hij de huidige Oekraïense situatie als een revolutie omschreef: "er ontstaat een nieuwe staat, maar met deze staat en met betrekking tot deze staat hebben we geen verplichte documenten ondertekend.

Dus later in 2014 komt Poetin hier op terug. Dus Robert het ligt wel iets genuanceerder.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:09

Of mensen er wel of niet iets van snappen daar kan ik niet over oordelen.

Jij hebt de cijfers wel bij de hand?

Wellicht hadden de andere partijen ons dan beter moeten informeren? Want nu geef je de schuld aan de mensen die gestemd hebben. Terwijl de politiek ons blijkbaar niet goed geïnformeerd heeft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:21

robert45 schreef:
Of mensen er wel of niet iets van snappen daar kan ik niet over oordelen.

Jij hebt de cijfers wel bij de hand?

Wellicht hadden de andere partijen ons dan beter moeten informeren? Want nu geef je de schuld aan de mensen die gestemd hebben. Terwijl de politiek ons blijkbaar niet goed geïnformeerd heeft.

Nee, en ik heb dan ook niet gestemd.
Ik wilde namelijk geen oordeel vellen over iets waarvan ik de context/gevolgen/nuance niet van wist.

M.i. had dit helemaal niet aan het volk voorgelegd moeten worden. Daar was én is écht te weinig kennis voor bij de gemiddelde Nederlander.

En leuk en aardig dat je zegt dat partijen ons dan beter hadden moeten informeren, maar ik kan me nog wel herinneren dat het aardig complex was. En zelfs al kon een partij het goed en simpel uitleggen, dan zijn er alsnog partijen die het niet zo strikt nemen met de waarheid en een heel andere uitleg de wereld in helpen, inspelend op emotie en zo mensen beïnvloedend.

Imo kiezen we hier volksvertegenwoordigers voor. Mensen die we vertrouwen om een keuze te maken bij dit soort complexere zaken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:28

Er werden gewoon heel veel leugens verteld over wat dat verdrag zou inhouden en op basis van die leugens hebben heel veel mensen tegen gestemd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:42

Het was een hele rare toestand."Men" wist amper waar men nu eigenlijk voor ging stemmen. HEt was een raadgevend referendum in een maatschappij waar amper ervaring is met referendum. En de hele EU op Nederland na had al voorgestemd
De Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne is een verdrag tussen de Europese Unie (EU), Euratom, de – op het moment dat het verdrag werd getekend – 28 EU-lidstaten en Oekraïne, dat een politieke en economische associatie tussen de partijen oprichtte.

Citaat:
Raadgevend referendum Oekraïne 2016

Op 6 april 2016 was het raadgevend referendum over het Oekraïneverdrag. U kon voor of tegen de Wet tot goedkeuring van het EU-associatieakkoord met Oekraïne stemmen. De meerderheid van de kiezers stemden tegen het verdrag.

Ik vond het vooral internationaal als het gaat om EU verband een grote blamage en een -1 voor Nederland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:45

Ach bah...
'Raadgevend referendum' - en dan mag de (in dit geval) regering de boel naast zich neer leggen.
('Waarom vráág je het dan...?)

Het associatie verdrag gaat over samenwerking. Economisch en politiek.
En na alle verhalen over de verloren oorlog tegen Indonesië klinkt
'wij hebben niets te zoeken in Oekraïne'
mij raar in de oren.
(Niet geschikt als kolonie/wingewest, doe dus geen moeite.)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:41

Janneke2 schreef:
Ach bah...
'Raadgevend referendum' - en dan mag de (in dit geval) regering de boel naast zich neer leggen.
('Waarom vráág je het dan...?)

Het associatie verdrag gaat over samenwerking. Economisch en politiek.
En na alle verhalen over de verloren oorlog tegen Indonesië klinkt
'wij hebben niets te zoeken in Oekraïne'
mij raar in de oren.
(Niet geschikt als kolonie/wingewest, doe dus geen moeite.)

Wat heeft de situatie in Indonesië te maken met die in Oekraïne?

Tegen onze eigen regels in gaan we wapens sturen naar een conflictgebied.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:33

Tim Hofman van het programma Boos gaat onderzoek doen naar de toeslagen affaire. Schuldige ambtenaren die tot nu toe door bewindslieden uit de wind zijn gehouden voelen gelijk al nattigheid.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/belastin ... nschandaal

Ik vind het wel van lef getuigen van Tim Hofman om hier onderzoek naar te doen. Aangezien hoge bewindspersonen er nog steeds van alles aan doen om de rest van dit schandaal in de doofpot te houden. Hij gaat zeker tegenwerking van machtige personen krijgen. Alleen deze tweet die roept al allerlei weerstand op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:36

Kleine nuance, ze gaan onderzoek doen naar ambtenaren die buiten hun boekje zijn getreden bij de belastingdienst. Dus iets specifieker dan gewoon 'betrokken'.

Citaat:
De redactie heeft stukken ingezien waaruit blijkt dat er ambtenaren zijn die regels overtreden hebben en buiten het protocol gewerkt hebben. Onze vraag is: hoe is de Belastingdienst omgegaan met deze mensen? We willen weten of hier consequenties aan verbonden zijn en op welke posities deze mensen nu zitten. Dat wordt in de oproep bedoeld met: ‘zijn deze ambtenaren gestraft?’.

Ben benieuwd, vind Tim Hofman vaak wel goed op journalistiek vlak.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:40

Ik vind het goed dat daar onderzoek naar gedaan wordt. Het zaakje stinkt aan alle kanten en deze daders worden door bewindspersonen structueel uit de wind gehouden. Het is logisch dat dat vragen op roept.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:58

IMANDRA schreef:
robert45 schreef:

Ja, en hoe groot is het gedeelte van de bevolking die er geen k*t van snapte maar toch stemde, op basis van wat diverse (populistische) partijen propageerden?

Als ze de uitslag van het referendum gerespecteerd hadden dan hadden ze nu niks in Oekraïne te zoeken gehad en niet hoeven lopen oorlog-ophitsen bij Rusland zodat onze energieprijzen nóg onbetaalbaarder worden. Ze hebben hun reet afgeveegd aan de uitslag van dat referendum en vegen nu hun reet af aan de armoedeval van onze eigen bevolking met onbetaalbare energieprijzen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:13

elnienjo schreef:
Als ze de uitslag van het referendum gerespecteerd hadden dan hadden ze nu niks in Oekraïne te zoeken gehad en niet hoeven lopen oorlog-ophitsen bij Rusland zodat onze energieprijzen nóg onbetaalbaarder worden. Ze hebben hun reet afgeveegd aan de uitslag van dat referendum en vegen nu hun reet af aan de armoedeval van onze eigen bevolking met onbetaalbare energieprijzen.

Zo slecht heeft de bevolking het in dit geval nog niet gezien met dat referendum. Je kunt gewoon niet ontkennen dat er een heel erg groot probleem is met de energieprijzen. En de daaruit voortvloeiende inflatie waardoor ook nog eens andere zaken als voedsel enorm duur worden.

https://www.trouw.nl/opinie/laagste-ink ... ~b88a651d/

Dat artikel heeft het over de vrije markt. ook zoiets waardoor nu heel veel mensen in de problemen komen. Wat nou vrijehied? Als je niet eens meer de verwarming aan kunt zetten en tegelijk eten op tafel kunt zetten.

er zijn gewoon hele grote problemen gaande. Achteraf kun je niet meer beweren dat dat verdrag met de Oekraine een goede zet was. Het probleem is dat het alleen de mensen aan de top niet treft. Maar het treft de gewone Europeaan en de gewone gemiddelde Rus.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:15

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Want die uitslag van dat referendum was zo betrouwbaar? Iedereen heeft bij het referendum met de feitelijke informatie en volledig begrip van de situatie een keuze gemaakt?

Sorry, maar ik vind het echt niet gek dat ze een uitslag van een raadgevend en dus niet bindend referendum niet respecteren gezien mensen een beslissing hebben gemaakt zonder de kennis van het onderwerp.

Dat maakt ook niet gelijk dat ze 'hun reet afvegen aan de armoedeval van onze eigen bevolking met onbetaalbare energieprijzen'. Dat er nu een probleem is met de energieprijzen wil niet zeggen dat we Rusland maar gewoon zijn gang moeten laten gaan in het annexeren van het grondgebied van een ander land.

Enne.. 'oorlog ophitsen'? Volgens mij doet Rusland dat toch echt zelf. Niet onze regering...

Sorry, jouw bericht is echt populistisch gewauwel, niet meer, niet minder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:29

er zit best wat in het bericht van elnienjo gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/22/oe ... e-a4092512

Blijkbaar had Frits Bolkenstein het in de jaren 90 al goed gezien. Maar als dat associatieverdrag met de oekraine dan zo'n goed idee was. Wat heeft het ons dan nu nog meer concreet opgeleverd behalve de huidige situatie?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:36

IMANDRA schreef:
Dat er nu een probleem is met de energieprijzen wil niet zeggen dat we Rusland maar gewoon zijn gang moeten laten gaan in het annexeren van het grondgebied van een ander land.

Wat doet het westen dan feitelijk voor de Oekraine?

Ze zeggen foei tegen Poetin en plaatsen een aantal sancties waardoor hij zich niet laat afschrikken. Verder sturen ze wat wapens naar de Oekraine. Onvoldoende om Rusland buiten de deur te houden maar wel voldoende om de lijdensweg van bevolking van de Oekraine nog iets te verlengen. Uiteindelijk worst het net zo'n debacle als in Afghanistan en kan Poetin gewoon pakken wat hij wil hebben.

Aan het eind van de rit is er 1 land die het laatste lacht. En dat is China. Die hoeven daar niks voor te doen, die kunnen gewoon lekker achter over leunen en als het moment daar is dan is dat weer goed voor de Chineese handel.
Want als het westen allemaal sancties afkondigt tegen de Russen dan kan China mooi dat gat gaan opvullen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:41

Mwah, voor zover ik kan lezen zijn de sancties toch echt op Rusland en de hooggeplaatste figuren daar gericht, niet op de bevolking (al zal die er sowieso wat van merken, maar dat is niet het doel).

Die sancties waren niet mis volgens mij hoor. Digitaal betaalverkeer stopzetten, waardoor men Rusland het handelen bemoeilijkt, dacht ik?