Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:42

fransje23 schreef:
Waar vinden jullie dat soort type man?

Welke bedoel je, want ik heb in mijn bericht het over meerdere soorten mannen.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:50

ik denk ook wel dat het heel veel met opvoeding te maken heeft, wat ze van huis uit gewend zijn. Werkende moeder of traditionele huisvrouw.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:52

Los van dat, de rol van de vader lijkt me ook belangrijk. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:53

Die groep die niet militaire dienst is geweest, niet zelfredzaam, van het traditionele rollenpatroon in een gendercrisis.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:09

Benzz schreef:
Dat zou goed kunnen, ook hebben deze mannen aan de wieg gestaan van de emancipatie en feminisme. Als ik met mannen van 60+ spreek, zijn dat vaak zelf die hard feministen ( kan ook mijn bubble zijn). Terwijl de groep van 30 tot 55 dat juist niet zijn. En als ik google komt het uit op het feit dat die mannen geen militaire dienst hebben gehad, vaak zijn opgegroeid in een traditioneel gezin. En de groep eronder die hebben teveel voorbeelden online waardoor ze een soort van gendercrisis komen.

Maar die 60+ mannen zullen de vaders zijn van de 30-ers?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:13

fransje23 schreef:
Die groep die niet militaire dienst is geweest, niet zelfredzaam, van het traditionele rollenpatroon in een gendercrisis.

Je ziet ze vaak in online omgevingen waar mannen steun zoeken of hun frustraties uiten, omdat die plekken laagdrempelig zijn en weinig sociale risico’s kennen. Ook in sectoren waar traditionele mannelijkheid nog sterk aanwezig is, of in regio’s waar weinig sociale vernieuwing plaatsvindt, komen ze vaker voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:16

Ik heb wat vrijgezelle mannen in mijn kennissenkring. Sommigen hebben nog nooit echt een relatie gehad of samengewoond. Je merkt dat zij zich slecht aanpassen, traditioneel en niet flexibel zijn. Ze eten bij wijze van spreken iedere maandag, AGV, iedere dinsdag pasta enz.
Maar ik ken ook mannen die echte vrijbuiters zijn en gewoon niet in een (traditionele) relatie passen.
Zeker als je ouder bent is het lastig om te veranderen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:19

fransje23 schreef:
Benzz schreef:
Dat zou goed kunnen, ook hebben deze mannen aan de wieg gestaan van de emancipatie en feminisme. Als ik met mannen van 60+ spreek, zijn dat vaak zelf die hard feministen ( kan ook mijn bubble zijn). Terwijl de groep van 30 tot 55 dat juist niet zijn. En als ik google komt het uit op het feit dat die mannen geen militaire dienst hebben gehad, vaak zijn opgegroeid in een traditioneel gezin. En de groep eronder die hebben teveel voorbeelden online waardoor ze een soort van gendercrisis komen.

Maar die 60+ mannen zullen de vaders zijn van de 30-ers?

Dat betekent niet dat ze dat aan hun kinderen doorgeven. En het was toen een hele andere tijd. Ondanks dat vrouwen gingen studeren en werken, bleef de rolverdeling hetzelfde. En dat is nu totaal anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:27

Electra63 schreef:
Ik heb wat vrijgezelle mannen in mijn kennissenkring. Sommigen hebben nog nooit echt een relatie gehad of samengewoond. Je merkt dat zij zich slecht aanpassen, traditioneel en niet flexibel zijn. Ze eten bij wijze van spreken iedere maandag, AGV, iedere dinsdag pasta enz.
Maar ik ken ook mannen die echte vrijbuiters zijn en gewoon niet in een (traditionele) relatie passen.
Zeker als je ouder bent is het lastig om te veranderen.

Maar het niet flexibel hoef je niet vrijgezel te zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:42

Nou, ben blij dat 60+ vader zijn instelling niet aan zijn zonen heeft doorgegeven. Die man is zo conservatief... Onze zonen daarentegen zijn 'modern', doen klussen in huis, de oudste doet zelfs vrijwel alles bij hun thuis. Die verzuchtte laatst tegen mij: "Ik snap jou gemopper van vroeger nu een stuk beter, A is zo'n rommelpot!".

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:26

Even een greep uit de nieuwsberichten die mijn aandacht trekken vandaag:

https://www.ad.nl/politiek/advies-aan-n ... ~adafe869/

oei, dat is een pittige loonsverhoging, 18% wil ik er ook wel bij. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat willen verantwoorden als er overal bezuinigd moet worden.

https://www.nu.nl/klimaat/6385416/datac ... -niks.html

Ook heel bijzonder dit, dat dat zomaar kan gebeuren.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/4 ... e-vluchten

Waarom wordt er niet ingegrepen? Laat Nederland zich chanteren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:45

Chanteren of vasthouden aan eerst die milieuvergunning en dan pas vliegen. Er is met lelystad een vies spelletje gespeeld met de stikstofrechten van gelderse boeren. Deze zijn gekocht. Aan alle kanten zijn er "per ongeluk" geen onderzoeken gedaan of de uitslagen vergeten en meer van dat niet zo fraais. de cijfers kwa werkgelegenheid kloppen van geen kanten (veel te rooskleurig).

Kwa verkeer dat stevig toeneemt daarna daar wordt niet over gesproken :n en vakantievluchten vanuit lelystad gaat heel veel overlast geven aan de oostkant van nederland in overijssel en gelderland tot ver daarvan af. Er staan lage aanvliegroutes ingetekend vanaf Eerbeek al (veluwezoom) en aan de oostkant van de Ijssel in overijssel. En het blijft dwaas dat huizen bouwen klem zit ivm natuur en vervuiling maar de vluchten met alle vervuiling voor een pleziertje kan dan wel? Gewoon raar.

Dus ja ik snap greenpeace wel daarin. :j vooral omdat dat vliegveld ooit alleen bedoeld was voor landbouw vliegtuigen en spuiten -O- en wat klein grut dat er zou opstijgen. De reden overigens waarom wij vertrokken zijn uit die regio. De overlast van schiphol en de continue gedoetjes over het vliegveld daar. En er eerder al beloofd was dat lelystad van de baan was als groot vliegveld en nu hoep alles van de baan.

18 % loonsverhoging voor politici is 18% van al een best salaris. Wachtgeld zal dan ook stijgen. Mwa in het kader van iedereen de broekriem aan kunnen zij dat ook wel lijkt me.

En dat datacentrum is ook op een merkwaardige manier erdoor geduwd en eea aan dingen "vergeten" "omgerekend" enz.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:52

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:57

juval schreef:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/4 ... e-vluchten

Waarom wordt er niet ingegrepen? Laat Nederland zich chanteren?

Je mag demonstreren en actie voeren in Nederland.
Niemand zegt dat er aan de eisen wordt toegegeven en er is al helemaal geen sprake van chantage.

Ik heb liever dat activisten daar zitten dan een snelweg blokkeren.

Ze hebben ook wel een punt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:04

De kwestie met het datacenter geeft misschien wel aan dat de verantwoordelijkheid van dat soort beslissingen niet bij een gemeenteraad moet liggen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:21

Laat dat misschien maar weg. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:27

karuna schreef:
18 % loonsverhoging voor politici is 18% van al een best salaris. Wachtgeld zal dan ook stijgen. Mwa in het kader van iedereen de broekriem aan kunnen zij dat ook wel lijkt me.

Dat jij het een "best salaris" vindt betekent niet dat het een "best" salaris is. Politici verdienen in verhouding bijzonder weinig. De meeste echt goede politici kunnen elders VEEL meer verdienen. Als Jetten bij de NS was blijven zitten had hij zeker weten veeeeeel meer kunnen verdienen.

Een topman in het bedrijfsleven komt niet eens zijn bed uit voor het salaris van politici. Dat terwijl politici echt zware banen hebben meestal. Kijk je hebt altijd idioten (vooral bij de PVV) die nooit wat doen en niet komen... Maar genoeg die zich een slag in de rondte werken.

Als we goede bestuurders willen moeten we daarin investeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:48

Tel daarbij alle bedreigingen op..

Als een minister als eindverantwoordelijke minder verdiend dan een ambtenaar die dat niet is zijn de verhoudingen scheef.

Maar het laatste woord zal er zeker nog niet over gezegd zijn.
Het is een advies, er is nog niets aangepast.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:07

Ik vind dat ze best eens wat meer hun neus mogen laten zien. Politici zijn onbereikbaar of hebben een standaard zin: ik begrijp u frustratie, ik neem het mee...

Ik heb bij de laatste verkiezingen geen een lid van een politieke partij voorbij zien komen.

En hoe dat gefinancierd gaat worden? Gewoon nog een beetje meer jatten van de burger die toch al krom ligt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:09

Ik vind alleen dat gemeenschapsgeld er tegenaan smijten om te compenseren voor de risico's niet de oplossing is. Natuurlijk zijn de bedreigingen etc. niet normaal, maar je weet wel wat je aangaat als politicus. Als je kijkt naar hoe hoog de salarissen nu al zijn.. dat is gewoon drie à vier keer modaal. Als je daar nog eens 18% tegenaan smijt dan gaan ze zo rustig richting vijf keer modaal.. staat voor mij niet in lijn met die "zuinige overheid" uit het coalitieakkoord.

Bij de SP bijvoorbeeld wordt alles wat men krijgt dat boven modaal is, afgedragen. Dat vind ik een mooi initiatief van ze.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:04

Ik heb geen moeite met de salarisverhoging voor politici.
Afgelopen jaren zijn de meeste salarissen en uitkeringen omhoog gegaan.
En als je wil, dat mensen kiezen voor de politiek i.p.v. bedrijfsleven, dan moet daar een goed salaris tegenover staan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:17

Ik heb ook geen moeite met salarisverhoging ansich, maar wel met het exorbitante percentage. 18% is ook in het bedrijfsleven niet gebruikelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:50

xPabloBokt schreef:
Ik heb ook geen moeite met salarisverhoging ansich, maar wel met het exorbitante percentage. 18% is ook in het bedrijfsleven niet gebruikelijk.

Is verdeeld over 3 jaar dus niet in 1 keer 18% maar 6% per jaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:57

xPabloBokt schreef:

Gemiddelde CAO verhoging is ook ongeveer 6 a 7% per jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:25

Dat ze de grens voor de KOR maar eens verhogen.. Die staat al 6 jaar vast, terwijl de inflatie torenhoog is.