Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:04

Dat mag Onali, maar persoonlijk worden hoeft niet. Hou het bij de essentie van dit topic: de wolf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:19

tamary schreef:
SusanH schreef:
Ik zou een zender wel fijn vinden, als ze dan ook de burgers informeren. Maar dat zal wel niet het doel zijn. Hopelijk kunnen ze wel aangeven, waar ze vaak lopen.

Onderzoek naar iets waar we eigenlijk al lang de antwoorden van weten. Wolf schakeld over op vee (& huisdieren, kinderen) als de prooibasis qua wild volgens wolf zelf niet toereikend is.
Als ze wolven willen vangen, ja graag, maar dan permanent uit de natuur halen aub.

Dat laatste heeft ook mijn persoonlijke voorkeur, maar ik ga er vanuit de we eerst nog heel veel stappen moeten doorlopen voor we op dat punt uitkomen. Ik maak me daar wel zorgen om.

Over de strikval, het type wat ze willen gebruiken, de Belisle strikval schijnt grijs gebied te zijn. Hier meer info:
https://www.wolvenutrecht.nl/wolven-utr ... -zenderen/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 18:45

Waarom niet gewoon schieten met een verdovingsgeweer met demper er op?
Dat is toch het snelst?

En als ze de beruchte wolf plat hebben liggen, pak dan dierwaardig door en geef hem de finale spuitjes.
Laat hem liggen voor zijn roedel. Dan weten die dat ie het niet meer doet en wie weet bijeffect dat ze denken, mensen zijn toch gevaarlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:46

Maat leggen ze dan wel de link dat ie door een mens geschoten is ???

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 18:48

Dat is sowieso alleen maar proefondervindelijk vast te leggen.

Bij ratten werkt het wel.
Als die een rat in doodsnood horen, vertrekt de rest. Weliswaar tijdelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 18:52

Citaat:
15 oktober 2025/Drenthe
Wanneer een vakantiepark niets wil bevestigen, zegt het niet dat het niet gebeurd is.
Uit ervaring weten we dat Provincie en Gemeente al 4 jaar zoveel mogelijk onder de mat schuiven...

---
Geruchten rond bijtincident wolf bij Spier niet bevestigd
Gepubliceerd op 15 oktober 2025

Op dit moment (15 oktober 2025) gaan geruchten op social media rond dat er een hond zou zijn gebeten door een wolf in de omgeving van Spier. Er is geen enkele bevestiging van dit incident gevonden door de provincie Drenthe of de gemeenten Midden-Drenthe en Westerveld.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100090451341057

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17UdoN ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:58

SusanH schreef:
tamary schreef:

Onderzoek naar iets waar we eigenlijk al lang de antwoorden van weten. Wolf schakeld over op vee (& huisdieren, kinderen) als de prooibasis qua wild volgens wolf zelf niet toereikend is.
Als ze wolven willen vangen, ja graag, maar dan permanent uit de natuur halen aub.

Dat laatste heeft ook mijn persoonlijke voorkeur, maar ik ga er vanuit de we eerst nog heel veel stappen moeten doorlopen voor we op dat punt uitkomen. Ik maak me daar wel zorgen om.

Over de strikval, het type wat ze willen gebruiken, de Belisle strikval schijnt grijs gebied te zijn. Hier meer info:
https://www.wolvenutrecht.nl/wolven-utr ... -zenderen/

Die site is stevig pro wolf, en dus verstandig om de info op die site te lezen met dat in het achterhoofd.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:19

Afbeelding
Strikken gaan ze toch niet rond krijgen.
Ik denk dat dit inderdaad een gevalletje is: de rest is al afgewezen dus dan maar dit proberen.

Een roedel in een keer verdoven kan gewoon. Wordt in Afrika vaak genoeg gedaan met bijvoorbeeld wilde honden of leeuwen.

Dat een strik "hooguit lichte verwondingen" kan veroorzaken is bullshit. Denken ze dat die wolf denkt, oh ik zit vast, ik ga er rustig bij liggen. En dat de roedel doorloopt? Die gaan compleet uit hun plaat met flik rukken om los te komen. Groot risico voor poot en heup problemen.
Roedel loopt ook niet rustig door maar gaan met z'n alle over de flos.
Komen ze daar aan met hun autootje met een roedel gestreste wolven. Dat zal wel gaan ja.

Je kunt ook een groot gebied af zetten want niet elke brave Fikkie zit aan de riem. Rent die weg en zit die vast in een strik, lekker dan.

Schieten met verdovingsmiddel is ronduit het meest diervriendelijke.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:15

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:16

Dan was ik toch niet zo idioot als sommigen aanvankelijk wouden laten uitschijnen met mijn idee over verdovingsgeweer

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:51

Citaat:
❓STEL DE VRAAG! ❓

Over twee weken mogen we naar de stembus. Misschien heb je nog geen idee op wie je je stem uit wil brengen. Misschien twijfel je tussen een aantal mensen. Natuurlijk gaat het bij het stemmen niet alleen over wolven. Er zijn veel meer onderwerpen belangrijk in Nederland.
Toch kan het onderwerp "wolf" wel van doorslaggevend belang zijn, als je dagelijks te maken hebt met de impact van het dier op je leven. Daarom hebben wij een voorzet gemaakt voor een e-mail die je zou kunnen sturen aan politici waar jij eventueel over twijfelt om op te stemmen. Je kunt de tekst natuurlijk aanpassen met je eigen woorden. Maar het idee van de mail is dat je om een reactie vraagt, zodat je meer informatie hebt voordat je definitief je keuze maakt.
Wij mailen ook regelmatig met diverse landelijke politici. Dat is soms erg verhelderend.
Wij zouden het mooi vinden als jullie de inhoudelijke reacties die je eventueel ontvangt, hier onder dit bericht zouden willen delen. Zodat we allemaal mee kunnen lezen hoe de diverse politici op de kritische tekst over de wolven reageren.

De mailadressen kunnen je vinden via deze link, door de persoon die je wil mailen aan te klikken:

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_e ... kamerleden

De tekst die we voor jullie voorbereid hebben staat hieronder:

Geachte ……….,
U bent ongetwijfeld op de hoogte van de toenemend aantal wolven in Nederland. Wat mij bijzonder verontrust, is de snelle toename van ernstige incidenten waarbij deze dieren betrokken zijn. Daarom wil ik graag uw aandacht vragen voor mijn zorgen over de huidige situatie.

Als bewoners van het buitengebied, waar roedels of solitaire wolven leven, worden wij vrijwel dagelijks geconfronteerd met hun aanwezigheid. De druk die dit met zich meebrengt, neemt voelbaar toe. Er vinden frequent aanvallen plaats waarbij dieren ernstig gewond raken of gedood worden, zelfs binnen wolfwerende omheiningen. Geen enkele maatregel lijkt onze weidedieren afdoende te beschermen, ongeacht of het om beroepsmatig of hobbymatig gehouden dieren gaat.

Het gaat hierbij niet alleen om financiële schade, maar vooral om het immense dierenleed dat we aantreffen. Het is helaas geen uitzondering dat dieren nog leven, maar zwaar verminkt zijn. Deze dieren verkeren in grote stress en pijn, waarna de dierenarts vaak tot euthanasie moet overgaan. Dit brengt niet alleen kosten met zich mee, maar ook veel verdriet.

Ook onze huisdieren lopen gevaar. Er zijn gevallen bekend van honden die op eigen terrein zijn aangevallen. In diverse natuurgebieden zijn (aangelijnde) honden tijdens een wandeling met hun baasje door wolven aangevallen.

Het gevoel van veiligheid is verdwenen. Ouders maken zich zorgen over hun kinderen die in de winter over onverlichte landweggetjes naar school fietsen. Zelfs het uitlaten van de hond in het donker, op eigen terrein, is een bron van spanning geworden. Kinderen mogen niet meer alleen buitenspelen, en zelfstandig naar de sportclub fietsen is in het buitengebied niet langer vanzelfsprekend.

Activiteiten zoals wandelen, fietsen en paardrijden zijn niet meer zorgeloos. Sommige mensen geven hun hobby op uit angst voor een confrontatie met een wolf. Kwetsbare groepen, zoals blinden en slechtzienden, durven niet meer met hun blindengeleidehond op pad, waardoor zij hun zelfstandigheid verliezen.
Ook de recreatieve sector ondervindt gevolgen. Steeds meer mensen mijden hun favoriete vakantiebestemmingen uit angst voor wolven, wat leidt tot omzetverlies voor recreatieondernemers en de lokale middenstand.

De constante alertheid, slapeloze nachten en het gevoel van onveiligheid leggen een zware druk op de bewoners van het platteland. Een te groot aantal wolven leidt tot ontwrichting van onze samenleving. Bovendien zijn steeds meer wolven door gewenning niet langer onder de indruk van mensen, wat leidt tot regelmatige achtervolgingen en confrontaties.
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het standpunt van uw partij – en van u persoonlijk – ten aanzien van het wolvenbeleid in Nederland. Hoe ziet u de toekomst van dit beleid? Ik ontvang graag per omgaande uw reactie.

Met vriendelijke groet,
…………………………….

Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/1J9CFs ... tid=wwXIfr

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:59

Little_Gift schreef:
Dan was ik toch niet zo idioot als sommigen aanvankelijk wouden laten uitschijnen met mijn idee over verdovingsgeweer

Absoluut niet.
Imo het enige realistische tenzij ze toevallig een rond zwervende wolf vangen maar ja, hoe ga je die lokaliseren om op de juiste plek een snare te zetten?

Leeuwen in een vliegtuig:
https://www.instagram.com/reel/C-5ZVKZg ... 2hqa2FrZA=

Wilde honden
https://www.instagram.com/reel/Cz8UxMCq ... V6eXBpeWg5

Kan geregeld worden hoor. Maar dan hebben we hier mensen met die kennis en ervaring nodig en die hebben we niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:22

Dank je wel <3

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:27

Vangkooi dan? Die worden toch gebruikt om angstige, weggevluchte honden te vangen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 08:34

Zichtmelding vijf wolven gisteravond Doldersum Dr
Citaat:
15-10-2025 22.30 uur
5 wolven gezien op vakantiepark Boylerstraat
Eerst 1 in het licht van de zaklamp,even verder nog 4. Later alle 5 wegrennend vanaf de schapen in het hoekje bij de containers.

Bron Viervoet.nl

https://www.wolfalert.nl/29734

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 09:07

Citaat:
16 oktober 2025/Duitsland
gunstige beschermingsstatus
Deze zomer werd duidelijk dat de wolf in delen van Duitsland (de Atlantische regio) zich in een zogenaamde "gunstige beschermingsstatus" bevond en als zodanig aan de EU zou worden gemeld.
De rest van Duitsland werd "onbekend" verklaard, of het nu ging om het iets kleinere Alpengebied dat voornamelijk grenst aan Oostenrijk, of om het grote continentale gebied met deelstaten zoals Brandenburg, Saksen-Anhalt en Mecklenburg-Vorpommern, waar een groot deel van de totale Duitse wolvenpopulatie leeft.

Dit werd van verschillende kanten benadrukt, door landbouw- en jachtorganisaties, politici en hun partijen, en de lokale bevolking, en was iets dat niet volledig kon worden begrepen. Tegelijkertijd maakten de Duitse autoriteiten bekend dat er binnen een jaar een eindrapport over het grote continentale gebied zou worden ontvangen.
Dit is hier begin oktober gebeurd en zo kon een werkgroep bestaande uit federale en deelstaatautoriteiten overeenstemming bereiken over de vraag of de wolf zich grotendeels in een gunstige beschermingsstatus bevindt. De cijfers die de basis vormen voor de beslissing zijn niet gevonden door Her er ulven i Danmark, en op de officiële pagina die betrekking heeft op het rapport aan de EU, staat de wolf nog steeds vermeld als "onbekend" in alle vier de categorieën die betrekking hebben op wolven in het continentale gebied.

Het laatste volledig getelde monitoringjaar is 2023/24 en telde 209 paren, 46 paren en 19 enkelvoudige exemplaren. Daarnaast werd een voortplanting met 781 pups geteld.
LET OP. Google-vertaling van het persbericht van het Duitse Ministerie van Milieu, Klimaat en Natuur van 13 oktober:

Duitsland meldt gunstige beschermingsstatus van de wolf aan de EU-Commissie
Duitsland dient vandaag de zogenaamde "gunstige beschermingsstatus" voor de wolf in het continentale gebied in bij de EU-Commissie. Een werkgroep bestaande uit federale en deelstaatautoriteiten die zich bezighoudt met de wolf heeft hierover overeenstemming bereikt. De verklaring van gunstige beschermingsstatus zal het voor de deelstaten gemakkelijker maken om wolven aan te pakken die bijvoorbeeld grazende dieren doden. Het behoud van de gunstige staat van instandhouding van de wolf blijft echter een belangrijke factor bij alle maatregelen.

Bondsminister van Milieu Carsten Schneider: "De wolf floreert in verschillende delen van Duitsland en is weer een integraal onderdeel van onze natuurlijke omgeving geworden. Dit zal zo blijven. Tegelijkertijd zullen de deelstaten nu gemakkelijker lokale problemen kunnen oplossen."
Duitsland had in juli al een "gunstige staat van instandhouding" voor de Atlantische regio gemeld en een latere update voor de continentale regio aangekondigd. Deze update wordt nu uitgevoerd, aangezien de methodologische consolidatie van de gegevens voor de algehele beoordeling nu is voltooid.

De gegevens maken deel uit van het zogenaamde FFH-rapport van Duitsland aan de Europese Unie in het kader van de Habitatrichtlijn (FFH-richtlijn). Dit rapport beoordeelt de staat van instandhouding van habitattypen en soorten die bescherming verdienen. De beoordelingen hebben betrekking op de drie biogeografische regio's die in Duitsland bestaan: de Atlantische regio, de continentale regio en de Alpenregio. Het rapport wordt elke zes jaar opgesteld. Zoals afgesproken in het regeerakkoord zullen de nationale bepalingen van de Bundesjahrgesetz en de Bundesnatuurschutzgesetz met betrekking tot wolven worden aangepast. Dit betreft met name de wettelijke basis voor de rechtszekere en tijdige verwijdering van probleemwolven. Het Bundesministerium für Umwelt werkt samen met het Bundesministerium für Agrarische Landwirtschaft aan een snelle implementatie.

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14LLYS ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 10:15

Zichtmelding Wapse Dr gisterochtend
Citaat:
Wapse,Drenthe.
15-10-25
10.55

Zichtmelding.

3 wolven waargenomen in weiland te Wapse.
Onbekende looprichting.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1T3Mmu ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:25

Little_Gift schreef:

Het blijft een lastig iets, vooral als wolven door de bossen lopen en een roedel in een maal schieten lijkt me lastig, je kan er moeilijk met 5 schutters gaan staan en als ze je eenmaal door hebben, ze zijn slim . Verder schiet je met een pijl met verdovingsmiddel. Dat werkt niet op impact.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:27

tienus63 schreef:
Waarom niet gewoon schieten met een verdovingsgeweer met demper er op?
Dat is toch het snelst?

En als ze de beruchte wolf plat hebben liggen, pak dan dierwaardig door en geef hem de finale spuitjes.
Laat hem liggen voor zijn roedel. Dan weten die dat ie het niet meer doet en wie weet bijeffect dat ze denken, mensen zijn toch gevaarlijk.

Bestaat dat, een demper op een verdovingsgeweer? Het schiet geen kogels he.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 10:28

Volgens mij schiet die dierentuinveearta alleen maar met dempers erop.
Je hoort op tv alleen maar plof.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:28

mysa schreef:
Vangkooi dan? Die worden toch gebruikt om angstige, weggevluchte honden te vangen?

Klopt, met verse pens er in. Maar dan moet je wel weten waar die roedel is en vaak is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:30

tienus63 schreef:
Volgens mij schiet die dierentuinveearta alleen maar met dempers erop.
Je hoort op tv alleen maar plof.

Komt dat niet omdat er geen kruit in zit, volgens mij is het op luchtdruk? Hier hoorden we ook geen knal, een tik enkel maar daar zat ook geen demper op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 10:34

Geen idee, als ik de jager eens spreek zal ik het eens vragen.
Jagers mogen niet met demper schieten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:40

tienus63 schreef:
Geen idee, als ik de jager eens spreek zal ik het eens vragen.
Jagers mogen niet met demper schieten.

Jagers gebruiken doorgaans ook geen verdovingsgeweer, volgens mij mogen ze dat ook helemaal niet, enkel met een vergunning. In principe mogen enkel bevoegde dierenartsen dat.

En sommigen van de politie :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:51

Waarom nou allemaal zelf gaan afkeuren dat er met strikken gewerkt mag worden? daar verbaas ik me over. Natuurlijk is het niet fijn voor het betreffende dier, daarom zijn er ook regels voor opgesteld door mensen die ervaring hebben om het zo goed mogelijk te laten verlopen. Dus ja, enige schade en/of risico is acceptabel. De andere ideeen hier geopperd zouden vast gekozen zijn als die werkbaar of efficient zouden zijn.
De knal van een geweer (wat je niet hebt bij een verdovingspijltje) is niet waar het wild van schrikt, maar daarna komt er een mens waardoor ze die knal daarmee wordt geassocieerd. Dat heb ik jaaaaren geleden eens gelezen in een onderzoek. (of dat klopt, of achterhaald is, weet ik niet)