Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:26

De boerenorganisaties hebben hopelijk zolangzamerhand door dat BBB niet in hun voordeel bezig is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:42

Vandaag het stikstofbeleid in de ministerraad. Het zal mij benieuwen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:33

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:04

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 06:36

Hij verwoordt het heel goed, beter dan ik zou kunnen. Beschamend en belachelijk zulk (gebrek aan) beleid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:11

Ja inderdaad. Maar ik vraag me af: als er nu nog wapenleveringen gebeuren, dan moet dat toch tegengehouden kunnen worden? Door burgers collectief te laten klacht neerleggen? Hier in België liggen de wapentransporten door zo'n klachtenacties (gecoördineerd door vredesorganisaties) momenteel toch stil. Ook in Marokko worden de containers van Maersk steevast gehinderd door massa's betogers. Dus dat zou in Nederland toch ook moeten lukken? Als je een wet vindt waardoor het niet kan, moet je niet eens met 1000 zijn om klacht neer te leggen, eentje is dan genoeg toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:37

Vanochtend zag ik klein stukje van wakker Nederland en het ging over links en rechts stemmers.
Wie zijn die mensen eigenlijk en waar zitten ze?
Laren kwam langs en van oudsher is dat een VVD bolwerk volgens de programma makers. Tegenwoordig is de PVV de tweede partij. VVD stemmers zijn veelal mensen uit het verzekeringswezen, overheidsfuncties cq komen uit de financiële wereld. Vaak hoog opgeleid. Dit geldt ook voor de PVV werd er gezegd.
Sociaal links was vroeger van oudsher alles dat niet gestudeerd had en werkten met de handen. Tegenwoordig zit daar een behoorlijke groep gestudeerden bij.

Zeist kent veel welvaart, grote groep links stemmers met mooie huizen etc.

Vindt PVV en VVD zich veelal op thema 's als migratie, financiën vinden de sociaal links gestudeerden zich vaker op milieu, willen graag ander asielbeleid en andere sociale thema's.

Laat ik het zo zeggen. Ik keek er van op dat dit zo zonder enige waarden oordeel door WNL open besproken werd. Interessant dus voor mij. En mijn vermoeden dat PVV stemmers veelal gestudeerden zijn en komende van de VVD klopt dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:43

Die grote mooie huizen willen liever geen vreemdelingen in de buurt !! Net als veel biblebelt bewoners, Oekraïners kan nog net maar verder ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:54

Bij de mensen die sociaal links stemmen (hun woorden) maakt dat niets uit, voor de mensen die rechts cq uiterst rechts stemmen is het een belangrijk thema.
Sociaal links zit meer op milieu en klimaat en heeft andere sociale thema's die ze belangrijk vinden volgens de presentators van dat programma.
Het ging daarbij totaal niet over waarden oordelen en sneren hetzij naar links of rechts. Dat maakte het zo verfrissend.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:09

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:09

BigOne schreef:
Die grote mooie huizen willen liever geen vreemdelingen in de buurt !! Net als veel biblebelt bewoners, Oekraïners kan nog net maar verder ?

Klopt, de meeste PVV'ers wonen in vrijstaande villa's natuurlijk :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:41

Wat ik heel fijn vond aan WNL was dat links niet gebashd werd. Het was net als vroeger iedereen stemt iets en dat is ok. Dat heb ik op te veel plekken en ook in dit topic wel gemist. Het moet altijd over en weer vervelend waar ik ook aan mee heb gedaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:08

https://nos.nl/artikel/2565280-kabinet-onderzoekt-ov-pas-voor-minima-branche-kritisch-meer-nodig-voor-behoud-ov

Kabinet onderzoekt ov-pas voor minima, branche kritisch: 'Meer nodig voor behoud ov'

Het kabinet onderzoekt de invoering van een landelijke reispas waarmee mensen met een laag inkomen gratis of goedkoper buiten de spits met het openbaar vervoer kunnen reizen. Dat staat in een brief van minister Madlener en staatssecretaris Jansen (beide PVV) aan de Tweede Kamer.

De pas zou toegang geven tot trein, bus, tram en metro. Het kabinet wil op die manier mensen die op het sociaal minimum zitten meer mogelijkheden geven om te reizen. Het zou om honderdduizenden gezinnen gaan: rond de 500.000 huishoudens leven op of onder bijstandsniveau, ruim 400.000 gezinnen zitten daar net boven.

De maatregel zou gefinancierd moeten worden door 157,5 miljoen euro uit het Klimaatfonds te halen en 152,5 miljoen euro uit een Europees sociaal klimaatfonds te vragen, dat zich richt op klimaatmaatregelen tegen armoede. Het kabinet is daarnaast in overleg met lagere overheden, die zouden ook willen meebetalen aan de pas.

Beter zouden ze dit omzetten in betaalbare ov voor iedereen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:12

Buiten de spits is wel heel vals trouwens. Alsof mensen met een laag inkomen geen betaalbare vervoersoptie nodig hebben voor hun werk!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:19

Shadow0 schreef:
Buiten de spits is wel heel vals trouwens. Alsof mensen met een laag inkomen geen betaalbare vervoersoptie nodig hebben voor hun werk!

Dan kan iemand nog geen laag betaald werk aannemen wanneer dat watverder weg is. Omdat het gewoon niet uit kan ivm de reiskosten.
Verder moet het ook nog mogelijk zijn om op plaats van beetemming te komen met het OV. Daar schort het helaas ook vaak aan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:20

Reiskosten worden toch door de werkgever betaald.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:21

Benzz schreef:

Maar dan wordt die goedkope kracht opeens als nog heel duur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:22

Benzz schreef:

Daar zit vanuit de Belastingdienst een maximum aan.
Als je wat verder weg woont of met de auto moet, is de huidige regeling niet kostendekkend.
Sommige cao's vergoeden wel het OV volledig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:36

Benzz schreef:

Hangt er van af. Mijn werk vergoed geheel woon-werkverkeer in het kader van duurzaamheid maar er zijn ook bedrijven die maar een klein deel vergoeden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:38

Benzz schreef:

Bij banen met een lager salaris vaker niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:19

BigOne schreef:

Dat geldt voor Zeist niet hoor. Die vangen veel vluchtelingen op en ook veel vrijwilligers die helpen bij het COA.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:29

purny schreef:
De maatregel zou gefinancierd moeten worden door 157,5 miljoen euro uit het Klimaatfonds te halen en 152,5 miljoen euro uit een Europees sociaal klimaatfonds te vragen, dat zich richt op klimaatmaatregelen tegen armoede. Het kabinet is daarnaast in overleg met lagere overheden, die zouden ook willen meebetalen aan de pas.

.

En wederom wordt er een gedeelte van het klimaatfonds geroofd. Daar heb ik dan weer de balen van.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:30

Shadow0 schreef:
Benzz schreef:

Ik zie inderdaad dat 23% van de bedrijven geen reiskosten vergoed. Moet alleen nog even onderzoeken bij wat voor soort bedrijven dat is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:40

Benzz schreef:
purny schreef:

.

En wederom wordt er een gedeelte van het klimaatfonds geroofd. Daar heb ik dan weer de balen van.

Ja. Eens. De gedachte is als we dat geld op die manier besteden doen we toch iets goeds voor het klimaat. Maar dat is natuurlijk niet zo want de minima heeft helemaal geen auto.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel fijn dat deze mensen ook wat meer reis mogelijkheden krijgen en zo leuke dingen kunnen gaan doen.
Maar helaas ten koste van de klimaat pot.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:43

Benzz schreef:
Shadow0 schreef:

Ik zie inderdaad dat 23% van de bedrijven geen reiskosten vergoed. Moet alleen nog even onderzoeken bij wat voor soort bedrijven dat is.

Er zijn ook bedrijven die wel vergoeden, maar alleen als je minimaal 10 km van werk woont.