Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:24

Heel begrijpelijk Wintu, ik kom van het platteland en ben destijds naar de randstad verhuist.

Maar wat mij voornamelijk verbaasde en nog steeds ( heb 20 jaar geleden weer een uitstapje gedaan naar het oosten) is: Als je voor vol aangezien wil worden, ga dan eerst eens jezelf voor vol aanzien. Want die kloof zie ik heel erg tussen de stad en het platteland. Het platteland keert inzich zelf, maar die onzekerheid zit echt bij jezelf als mens en niet bij wel of niet uit de stad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:30

Dreamboy schreef:
We kunnen alleen maar hopen dat ook deze mensen stukje bij beetje bewust worden dat het zo helemaal mis gaat en dat vroeg of laat ook zij met de wolf te maken krijgen. Maar er is nog een lange weg te gaan. Zo plaats ik bv eigenlijk nooit berichten over de aanvallen op mijn facebook. Gisteren heb ik dat wel gedaan, inclusief de gruwelijke foto's. Wel geteld 3 personen hebben hierop gereageerd. Plaats ik een leuke foto van mijn paarden of honden dan krijg ik heel wat meer likes. Zolang de media en zelf benoemde wolvenexperts alleen maar leuke lieve foto's en filmpjes laten zien gaat er niets veranderen aan het beeld wat men heeft van de wolf vrees ik.

Dit heb ik dus ook....
Kan ik best wel pissig om worden.... in mijzelf dan.
Maar hoop maar dat er telkens wat blijft hangen dan....
Maar de meeste wonen in de stad, niet in het buitengebied en ze snappen het echt niet, want de media schrijft toch dat zus en zo...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:34

DuoPenotti schreef:
Dreamboy schreef:
We kunnen alleen maar hopen dat ook deze mensen stukje bij beetje bewust worden dat het zo helemaal mis gaat en dat vroeg of laat ook zij met de wolf te maken krijgen. Maar er is nog een lange weg te gaan. Zo plaats ik bv eigenlijk nooit berichten over de aanvallen op mijn facebook. Gisteren heb ik dat wel gedaan, inclusief de gruwelijke foto's. Wel geteld 3 personen hebben hierop gereageerd. Plaats ik een leuke foto van mijn paarden of honden dan krijg ik heel wat meer likes. Zolang de media en zelf benoemde wolvenexperts alleen maar leuke lieve foto's en filmpjes laten zien gaat er niets veranderen aan het beeld wat men heeft van de wolf vrees ik.

Dit heb ik dus ook....
Kan ik best wel pissig om worden.... in mijzelf dan.
Maar hoop maar dat er telkens wat blijft hangen dan....
Maar de meeste wonen in de stad, niet in het buitengebied en ze snappen het echt niet, want de media schrijft toch dat zus en zo...

Yup, ze hechten meer waarde aan die geromantiseerde verhalen die de media halen dan de ervaringen van mensen die ermee te maken hebben.

Benzz

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:41

Ik denk dat een hele grote groep er uberhaupt geen waarde aan hecht. Die zitten gewoon in hun drukke waan van de dag. Die slaan zoń bericht niet eens op. En tm 30 jaar lezen ze uberhaupt amper een krant of een nieuwsbericht.

Ik heb 3 jongens op kantoor, 20, 22 en 29 jaar oud. Als ik hun vraag over de wolf krijg je: Huh? Stond niet op tiktok. Enz enz.

Net als dat mensen van het platteland het niets interesseert dat er overlast van duiven in Amsterdam is ( dit is hypothetisch hoor).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:53

Ik denk niet eens dat het hypothetisch is maar heel vaak gewoon waar. Lees: Heel vaak, dus niet altijd zo.

Dat is ook waarom mensen zeggen 3 hoog randstad weet er niks van. Dat moet je (je is algemeen) niet zo letterlijk nemen.

Iedereen snapt dat er mensen zijn die het wel begrijpen. En dat er ook mensen buiten de randstad het net zo min mee krijgen omdat ze geen weide dieren hebben.
Of gewoon wel denken zal wel mee vallen want ze zijn toch schuw en een draadje werkt. Lees ik overal

Maar denk als je eens deur aan deur zou gaan vragen dat je de stemming over een onderwerp vooraf wel kunt voorspellen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 18:59

Wordt er een blik wolvenvoer open getrokken in omgeving Speuld Gld?
Citaat:
Nieuwe schaapskudde op de hei, maar pas op voor de wolf

Ermelo krijgt een tweede schaapskudde. Op de grote en nu nog deels vergraste heide bij Speuld en Houtdorp lopen in 2026 mogelijk vijfhonderd schapen. De gemeente gaat op zoek naar een herder, mét kuddebeschermingshonden om de wolf op afstand te houden.

De Stentor 02.12.2024
<<Het ziet er goed uit, vinden Herman uit de Bosch en Tijmen van Steeg. De laatste is secretaris van Buurtvereniging Speuld, Uit de Bosch is eigenaar van de landgeiten die bij wijze van proef op een omheind stuk hei al een tijdje opschietende boompjes wegknabbelen. Beide mannen waren afgelopen maanden betrokken bij het opstellen van een begrazingsplan voor het Houtdorper- en Speulderveld.

Begin dit jaar klopten de Speulders nog ongerust aan bij de gemeente. Er zou te weinig aandacht zijn voor de heide in hun ‘achtertuin’, zoals zij het bijna 600 hectare grote gebied ervaren. Terwijl de gemeente veel geld uittrekt voor het beheer van de Ermelosche Heide (met de schaapskooi en een kudde van driehonderd dieren), kwam hun heide er bekaaid vanaf.

Triest gezicht

Vanaf de N302, de weg van Harderwijk naar Kootwijk, is het verschil goed te zien, zegt Van Steeg. De Ermelosche Heide is bruin, zoals het hoort te zijn, terwijl het Houtdorper- en Speulderveld geel kleurt. „Een triest gezicht”, vindt hij. „Het is helemaal vergrast. Terwijl het zo mooi kan zijn.”

Nadat de politiek de zorgen van de Speulders had gehoord, droeg de voltallige gemeenteraad de wethouder op een begrazingsplan op te stellen. Dat ligt er nu.
In het door een herder opgestelde begrazingsplan is voor ruim twintig deelgebieden bekeken hoe het nu is en hoe het zou moeten worden. De herder komt tot vier scenario’s, variërend van doorgaan op de huidige manier met alleen enkele geiten en runderen, tot alleen een schaapskudde met duizend dieren.

In de mix

„We gaan voor de mix”, zegt wethouder Van Veen. In zijn voorstel aan de gemeenteraad komt er naast de geiten en runderen een kudde van vijfhonderd schapen. „De dieren hebben elk hun eigen manier van grazen, met elk een ander effect op de hei. Dat is goed voor de biodiversiteit.” Door de dieren regelmatig te verplaatsen, kunnen zij worden ingezet op de plekken waar dat nodig is en het effectiefst is.

De wolf, die volgens Uit de Bosch ‘in groten getale’ aanwezig is in het gebied - eind oktober werden weer schapen gedood - leidt tot risico’s en extra kosten. Het begrazingsplan houdt hier rekening mee. Het omvat intensieve begeleiding van de kudde, wolfwerende rasters rond vier kralen waar de schapen ’s nachts verblijven en kuddebeschermingshonden.

Dit zijn honden die letterlijk de kudde beschermen. Ze reageren niet alleen op wolven, maar op bedreigingen in het algemeen. Herders moeten daarmee leren omgaan, zegt Uit de Bosch, en ook de omgeving moet zich hieraan aanpassen. Denk hierbij aan mountainbikers en mensen die hun hond uitlaten.

Aan het werk

De schapen zelf moeten echt aan het werk, benadrukt hij. Ook Van Steeg wijst op het naar hun mening achterstallige onderhoud. „Dat krijg je als je jaren niets doet.”
Op de Ermelosche Heide heeft de kudde met de schaapskooi al jarenlang een recreatieve en educatieve functie, zoals je op onderstaande foto uit 2007 kunt zien. Volgens hen zal dit op de hei bij Speuld minder het geval zijn. „Maar het is natuurlijk wel heel mooi om hier ook zo’n kudde te zien.”

De gemeenteraad bespreekt het begrazingsplan volgende week. Het inhuren van een kudde met vijfhonderd dieren kost volgens de berekeningen zo’n 110.000 euro per jaar. Bijna de helft daarvan kan worden betaald met geld voor eerder geplande maatregelen die door het begrazingsplan niet meer nodig zijn. De rest moet komen uit reservepotjes. Dat betekent dat er geen bezuinigingen op andere uitgaven nodig zijn.>>

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/12AGc2bVyqF/?

Quote hersteld.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 02-12-24 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:04

Benzz schreef:
Heel begrijpelijk Wintu, ik kom van het platteland en ben destijds naar de randstad verhuist.

Maar wat mij voornamelijk verbaasde en nog steeds ( heb 20 jaar geleden weer een uitstapje gedaan naar het oosten) is: Als je voor vol aangezien wil worden, ga dan eerst eens jezelf voor vol aanzien. Want die kloof zie ik heel erg tussen de stad en het platteland. Het platteland keert inzich zelf, maar die onzekerheid zit echt bij jezelf als mens en niet bij wel of niet uit de stad.

Ik zie mezelf voor vol aan hoor, ik vind het gewoon een trieste ontwikkeling van de mens dat er klaarblijkelijk maar weinig empathie is voor andermans zorgen, dat wanneer het je zelf niet overkomt, totaal geen begrip kunt hebben voor mensen die er in zitten. Dat volwassenen jeugd en kinderen die dit overkomt maar belachelijk maken.
Ik denk dat het niet zozeer is of mensen zichzelf voor vol aanzien, maar een andere manier van in het leven staan en een andere behandeling door de overheid.

Waarom denk jij dat mensen op het platteland zichzelf niet voor vol aanzien of onzeker zijn eigenlijk?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:05

Benzz schreef:
Ik denk dat een hele grote groep er uberhaupt geen waarde aan hecht. Die zitten gewoon in hun drukke waan van de dag. Die slaan zoń bericht niet eens op. En tm 30 jaar lezen ze uberhaupt amper een krant of een nieuwsbericht.

Ik heb 3 jongens op kantoor, 20, 22 en 29 jaar oud. Als ik hun vraag over de wolf krijg je: Huh? Stond niet op tiktok. Enz enz.

Net als dat mensen van het platteland het niets interesseert dat er overlast van duiven in Amsterdam is ( dit is hypothetisch hoor).

Het verschil is dat ik niet op facebook ga zitten roepen dat die mensen zich niet zo aan moeten stellen over die duiven. Ik woon daar niet, ik bemoei me er niet mee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:06

DuoPenotti schreef:
Ik denk niet eens dat het hypothetisch is maar heel vaak gewoon waar. Lees: Heel vaak, dus niet altijd zo.

Dat is ook waarom mensen zeggen 3 hoog randstad weet er niks van. Dat moet je (je is algemeen) niet zo letterlijk nemen.

Iedereen snapt dat er mensen zijn die het wel begrijpen. En dat er ook mensen buiten de randstad het net zo min mee krijgen omdat ze geen weide dieren hebben.
Of gewoon wel denken zal wel mee vallen want ze zijn toch schuw en een draadje werkt. Lees ik overal

Maar denk als je eens deur aan deur zou gaan vragen dat je de stemming over een onderwerp vooraf wel kunt voorspellen.

Nou dat idd

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:09

tienus63 schreef:
Wordt er een blik wolvenvoer open getrokken in omgeving Speuld Gld?
Citaat:
Nieuwe schaapskudde op de hei, maar pas op voor de wolf

Ermelo krijgt een tweede schaapskudde. Op de grote en nu nog deels vergraste heide bij Speuld en Houtdorp lopen in 2026 mogelijk vijfhonderd schapen. De gemeente gaat op zoek naar een herder, mét kuddebeschermingshonden om de wolf op afstand te houden.

De Stentor 02.12.2024
<<Het ziet er goed uit, vinden Herman uit de Bosch en Tijmen van Steeg. De laatste is secretaris van Buurtvereniging Speuld, Uit de Bosch is eigenaar van de landgeiten die bij wijze van proef op een omheind stuk hei al een tijdje opschietende boompjes wegknabbelen. Beide mannen waren afgelopen maanden betrokken bij het opstellen van een begrazingsplan voor het Houtdorper- en Speulderveld.

Begin dit jaar klopten de Speulders nog ongerust aan bij de gemeente. Er zou te weinig aandacht zijn voor de heide in hun ‘achtertuin’, zoals zij het bijna 600 hectare grote gebied ervaren. Terwijl de gemeente veel geld uittrekt voor het beheer van de Ermelosche Heide (met de schaapskooi en een kudde van driehonderd dieren), kwam hun heide er bekaaid vanaf.

Triest gezicht

Vanaf de N302, de weg van Harderwijk naar Kootwijk, is het verschil goed te zien, zegt Van Steeg. De Ermelosche Heide is bruin, zoals het hoort te zijn, terwijl het Houtdorper- en Speulderveld geel kleurt. „Een triest gezicht”, vindt hij. „Het is helemaal vergrast. Terwijl het zo mooi kan zijn.”

Nadat de politiek de zorgen van de Speulders had gehoord, droeg de voltallige gemeenteraad de wethouder op een begrazingsplan op te stellen. Dat ligt er nu.
In het door een herder opgestelde begrazingsplan is voor ruim twintig deelgebieden bekeken hoe het nu is en hoe het zou moeten worden. De herder komt tot vier scenario’s, variërend van doorgaan op de huidige manier met alleen enkele geiten en runderen, tot alleen een schaapskudde met duizend dieren.

In de mix

„We gaan voor de mix”, zegt wethouder Van Veen. In zijn voorstel aan de gemeenteraad komt er naast de geiten en runderen een kudde van vijfhonderd schapen. „De dieren hebben elk hun eigen manier van grazen, met elk een ander effect op de hei. Dat is goed voor de biodiversiteit.” Door de dieren regelmatig te verplaatsen, kunnen zij worden ingezet op de plekken waar dat nodig is en het effectiefst is.

De wolf, die volgens Uit de Bosch ‘in groten getale’ aanwezig is in het gebied - eind oktober werden weer schapen gedood - leidt tot risico’s en extra kosten. Het begrazingsplan houdt hier rekening mee. Het omvat intensieve begeleiding van de kudde, wolfwerende rasters rond vier kralen waar de schapen ’s nachts verblijven en kuddebeschermingshonden.

Dit zijn honden die letterlijk de kudde beschermen. Ze reageren niet alleen op wolven, maar op bedreigingen in het algemeen. Herders moeten daarmee leren omgaan, zegt Uit de Bosch, en ook de omgeving moet zich hieraan aanpassen. Denk hierbij aan mountainbikers en mensen die hun hond uitlaten.

Aan het werk

De schapen zelf moeten echt aan het werk, benadrukt hij. Ook Van Steeg wijst op het naar hun mening achterstallige onderhoud. „Dat krijg je als je jaren niets doet.”
Op de Ermelosche Heide heeft de kudde met de schaapskooi al jarenlang een recreatieve en educatieve functie, zoals je op onderstaande foto uit 2007 kunt zien. Volgens hen zal dit op de hei bij Speuld minder het geval zijn. „Maar het is natuurlijk wel heel mooi om hier ook zo’n kudde te zien.”

De gemeenteraad bespreekt het begrazingsplan volgende week. Het inhuren van een kudde met vijfhonderd dieren kost volgens de berekeningen zo’n 110.000 euro per jaar. Bijna de helft daarvan kan worden betaald met geld voor eerder geplande maatregelen die door het begrazingsplan niet meer nodig zijn. De rest moet komen uit reservepotjes. Dat betekent dat er geen bezuinigingen op andere uitgaven nodig zijn.>>
[/quotel]
Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/12AGc2bVyqF/?

Biodiversiteit, het meest verguisde woord in mijn vocabulaire inmiddels.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 19:19

Ondanks dat het een dode ree, Bourtange Gr, op een kleine 15 km van de grens in Duitsland worden dagelijks meerdere wolven gezien. Omgeving Jengum (D)
Citaat:
Bourtange, Groningen
2-12-2024

Aanval wolf of hond
14.15
Dood ree gevonden
Wees gewaarschuwd!

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AooMFG4pm/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 19:20

Zichtmelding Olderbekoop Frl
Citaat:
Oldeberkoop Friesland
02-12-2024
17.00 uur
Zichtmelding vermoedelijke wolf langs de N351 liep vermoedelijk richting koepelbos
Betrouwbaarheid hoog.
Is al dagen onrustig in de omgeving.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Aq5ufh2uF/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 19:24

Aanval Wekerom Gld
Citaat:
Wekerom Gelderland
02-12-2024

Aanval op schapen in Wekerom, 1 schaap gedood, 4 gewond, 3 geëuthanaseerd.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DBQxJvZpY/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 20:02

Zichtmelding, wolf nadert wandelaar veel te dichtbij wandelaar. Verlaat binnen gekomen, melding wel betrouwbaar.
Stramproy L
Citaat:
Een verontrustende Zichtmelding vanuit Stramproy.

Vorige week, op 26 november, liep ik rond 13.00 uur op het pad langs de Molenweg nabij Stramproy (Midden-Limburg, grensgebied met België). Op een gegeven moment zag ik vanuit mijn ooghoek een wolf vlak achter mij. Hij volgde mij op ongeveer twee meter afstand. Ik draaide me om, we keken elkaar even aan. Toen kon ik hem gelukkig door hard brullen verjagen. Hij bleef even verderop staan. Heel eng! Wat als ik hem niet had opgemerkt? Ik ben een oudere vrouw en een gemakkelijke prooi voor een wolf.
Ik heb het gemeld bij het officiële Wolven meldpunt, maar er niets meer op gehoord. Een foto heb ik niet kunnen maken, daarvoor was de situatie te gevaarlijk.

Hoe gezond blijft een boswandeling!!

Melder bekend, betrouwbaarheid hoog.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17dyuB ... tid=WC7FNe

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:08

Citaat:
De Ermelosche Heide is bruin, zoals het hoort te zijn, terwijl het Houtdorper- en Speulderveld geel kleurt. „Een triest gezicht”, vindt hij. „Het is helemaal vergrast. Terwijl het zo mooi kan zijn.

Echt zo stom die natuur... :(:)

:')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 21:15

Twee wolven gezien bij Oranjewoud Frl
Citaat:
‼️Waarschuwing‼️

Twee wolven gespot in Oranjewoud (Heerenveen!)

Er zijn onlangs twee wolven gesignaleerd in het bos van Oranjewoud (losloop gebied) in Heerenveen. Wees alert en houd je hond goed in de gaten. Vermijd indien mogelijk deze gebieden tot er meer informatie beschikbaar is.

Afbeelding

Afbeelding
Bron Hondencentrum-Reflectie
https://www.facebook.com/share/p/14LgMu8i9H/?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:19

Facebook... Ik heb er maar select groepje "vrienden" op, maar ik krijg ook nooit een reactie wanneer ik een zichtmelding of aanval uit de regio deel. Bij het plaatsen van een foto van mijn wolfwerende omheining echter wel. Zielig voor de dieren die nu niet meer mijn land op kunnen. :+ Uh ja.. maar ook zielig als mijn pony's uit elkaar getrokken worden, toch?

Mensen... :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 22:26

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:29

Diervriendelijker. :r

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:31

8)7 _-:( :r
En om in de kerstsfeer te komen {:)-:( {:)-:(

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:54

Ik begrijp alleen nog steeds niet wat de wolf nu goed doet voor vogels bevers en vissen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:01

En die onderbouwing zie ik ook niet in eerlijke cijfers terug.

Maar wat een enorm veel berichten daar die de waarheid vertellen.

Hopelijk zien veel poffertjes dat. Maar zal wel niet met de hele beslagkom voor hun hoofd
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-12-24 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 23:02

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 23:03

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:11

Benzz schreef:

Duivenprobleem lost hier in een uurtje op. Even met de buks gaan zitten.