Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:21

Electra63 schreef:
Juist omdat de gewone burger geen of weinig verstand van politiek heeft, kiezen wij volksvertegenwoordigers.

In een deel van de Kamerleden heb ik geen vertrouwen dat zij WEL de kennis hebben om ons te vertegenwoordigen.
En dat standpunten en visies verschillen, is normaal, maar algemene kennis, kennis van politiek en bestuurskunde, je inlezen in de materie en aanwezig zijn, lijkt mij een basisvoorwaarde voor een politicus.

De basisvoorwaarden fatsoen en onderling respect schijnen inmiddels verdwenen te zijn. Verkoopt niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:55

Citaat:
De basisvoorwaarden fatsoen en onderling respect schijnen inmiddels verdwenen te zijn. Verkoopt niet

Cowboy met mijn 65 jaar voel ik mij heel jong. Alleen als het om zaken gaat die onder jouw quote vallen voel ik me een oude vrouw. Te vaak en steeds vaker vraag ik me af:" wil ik daar eigenlijk nog wel onderdeel van uitmaken"? Het antwoord wordt meer en meer."NEE".

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:46

Ja, ik was geen fan van Van Agt.
Maar toen was er wel fatsoen en geen SM.

Laatst bleek dat een lid van FvD geen enkele (gemeenteraads)vergadering had bijgewoond.
Schandalig, ben je op werkbezoek, prima
Maar die was te druk met boeken schrijven en maaltijdboxen te promoten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:48

Citaat:
Juist omdat de gewone burger geen of weinig verstand van politiek heeft, kiezen wij volksvertegenwoordigers.

In een deel van de Kamerleden heb ik geen vertrouwen dat zij WEL de kennis hebben om ons te vertegenwoordigen.
En dat standpunten en visies verschillen, is normaal, maar algemene kennis, kennis van politiek en bestuurskunde, je inlezen in de materie en aanwezig zijn, lijkt mij een basisvoorwaarde voor een politicus.

Ik hoor wat dit betreft tot een soort van elite: dit soort zaken is mij met de paplepel ingegoten.

We hebben zogezegd 'indirecte democratie': we stemmen niet met dertien miljoen mensen die hun hand opsteken op het Malieveld.
In practisch opzicht al niet goed te doen...
Dus doen we het door middel van afgevaardigden, vertegenwoordigers.
Niet vanuit een gebrek aan kennis!!

En ik verzucht wel eens
... zeer politiek incorrect...
dat we misschien een oude vorm van kiesrecht moesten herinvoeren:
- je bent Nederlands ingezetene/ staatsburger,
- 18 of ouder
- en je hebt een daartoe strekkende test afgelegd dat je weet hoe het systeem werkt.

Want ik vind dit een vereiste voor een kiezer.
Als je dit niet snapt, waar baseer je je keuze dan op...?
(Emotie, stemmen wat je vrienden stemmen, "hij komt niet goed over", terwijl die persoon vierkant jouw belangen verdedigt, etc. etc. etc.)

(Hoe de test er precies uit moet zien en hoe je voor elkaar bokst dat je niet selecteert op politieke voorkeur, maar echt op inzicht in het systeem - tja...)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:13

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik hoor wat dit betreft tot een soort van elite: dit soort zaken is mij met de paplepel ingegoten.

We hebben zogezegd 'indirecte democratie': we stemmen niet met dertien miljoen mensen die hun hand opsteken op het Malieveld.
In practisch opzicht al niet goed te doen...
Dus doen we het door middel van afgevaardigden, vertegenwoordigers.
Niet vanuit een gebrek aan kennis!!

En ik verzucht wel eens
... zeer politiek incorrect...
dat we misschien een oude vorm van kiesrecht moesten herinvoeren:
- je bent Nederlands ingezetene/ staatsburger,
- 18 of ouder
- en je hebt een daartoe strekkende test afgelegd dat je weet hoe het systeem werkt.

Want ik vind dit een vereiste voor een kiezer.
Als je dit niet snapt, waar baseer je je keuze dan op...?
(Emotie, stemmen wat je vrienden stemmen, "hij komt niet goed over", terwijl die persoon vierkant jouw belangen verdedigt, etc. etc. etc.)

(Hoe de test er precies uit moet zien en hoe je voor elkaar bokst dat je niet selecteert op politieke voorkeur, maar echt op inzicht in het systeem - tja...)

Persoonlijk ben ik bang dat dan alleen de 'elite' nog maar mag stemmen. Lijkt me ook niet heel democratisch...

Het lijkt me belangrijker dat politici zelf goed op de hoogte zijn van het systeem, en dat er 'in gewone mensen taal' heel makkelijk te vinden is wat de standpunten van een partij zijn. En ja, dan nog stemmen mensen op emotie, maar dat mag (gelukkig) ook in een vrij land zoals Nederland.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:18

pien_2010 schreef:
Citaat:
De basisvoorwaarden fatsoen en onderling respect schijnen inmiddels verdwenen te zijn. Verkoopt niet

Cowboy met mijn 65 jaar voel ik mij heel jong. Alleen als het om zaken gaat die onder jouw quote vallen voel ik me een oude vrouw. Te vaak en steeds vaker vraag ik me af:" wil ik daar eigenlijk nog wel onderdeel van uitmaken"? Het antwoord wordt meer en meer."NEE".

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten, maar dan met een leeftijd van 10 jaar jonger. Het moddersmijten, elkaar kapot willen maken, lelijk doen tegen elkaar alsof het een sport is wie het gemeenste tegen de ander kan zijn in de hoop iemand ten gronde te brengen, informatie stiekum doorspelen naar de pers, op je telefoon bezig zijn ipv serieus zonder afleiding met elkaar praten. Mensen tegen elkaar uitspelen, mensen buitensluiten of als minderwaardig zien. -O-

Dingen die tegenwoordig waar dan ook volstrekt normaal lijken te zijn overal in Nederland. Als de eigen ik het maar goed heeft, desnoods ten koste van anderen. En helaas werkt dat door in de verkiezingsuitslagen en de vertegenwoordigers van deze keuzes.

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk van terecht gaat komen, maar vrees een beetje voor de gevolgen of de verdere verharding en egoisme van de samenleving ;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:21

@ Journee:... ik deel je inzicht "dat je selecteert en dus mensen uitsluit",
maar in principe sluit je diegenen uit die geen moeite willen doen.

Ik kom uit een traditie van volksverheffing: ik heb als volkbondslid mensen die 'gastarbeiders' genoemd werden Nederlands geleerd. (Ook toen de baas het niet wilde en het de staat niets kon schelen.)
En mensen uitgelegd dat ze Nederlander konden worden, en hoe het politieke systeem werkt.

En ik heb minder moeite met het uitsluiten van mensen die geen moeite doen,
dan mensen laten stemmen die niet weten hoe het werkt.
(Dat klinkt erg vriendelijk: 'het is je goed recht' - maar als je niet in staat bent je recht te hanteren, wat dan? - Dat laatste is absoluut heikel terrein, maar ondemocratisch is het niet.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-02-24 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:28

Citaat:

Janneke dat vind ik te gemakkelijk. Teveel mensen hun wiegje staat in een minder kans gezin.
Als jij van jongs af aan te weinig gestimuleerd wordt en uitgedaagd dan betekent dat voor veel mensen dan
" doe je geen moeite".
Ik vind dat iedereen mag stemmen zoals hij wil. Vanuit het verstand,gevoel,omdat je moeder of vader zo stemt etc.
De elite, en ja Janneke daar horen jij en ik ook bij, hebben vaak al zo veel voordelen alleen al vanwege de geschooldheid van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:39

pien_2010 schreef:
Citaat:

Janneke dat vind ik te gemakkelijk. Teveel mensen hun wiegje staat in een minder kans gezin.
Als jij van jongs af aan te weinig gestimuleerd wordt en uitgedaagd dan betekent dat voor veel mensen dan
" doe je geen moeite".
Ik vind dat iedereen mag stemmen zoals hij wil. Vanuit het verstand,gevoel,omdat je moeder of vader zo stemt etc.
De elite, en ja Janneke daar horen jij en ik ook bij, hebben vaak al zo veel voordelen alleen al vanwege de geschooldheid van.

Het is hartstikke heikel terrein.

... en als gezegd: ik kom uit een traditie van volksverheffing, maar ook dat soort dingen brokkelen af 'waar je bijstaat'.
Veel jongeren weten niet eens wat een vakbond is, 2% van de Nederlanders is lid van een politieke partij, vormingswerk is wegbezuinigd - om moedeloos van te worden.

Maar ik wil benadrukken dat
... - behalve dat ik het zelf razend ingewikkeld vind,
en dat ik erken dat de goede structuur niet aanwezig is... -
het NIET gaat om een selectie op laag inkomen, laaggeletterdheid, wonen in één van de Vogelaarwijken, etc.
Misschien dat juist in die Vogelaarwijken WEL de structuur aanwezig is om mensen dit soort informatie /vorming mee te geven. De motivatie is er doorgaans óók.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:59

pien_2010 schreef:
Citaat:

" doe je geen moeite".

Dat is zeker waar, maar ik vind het lastig hoor: want ik vind een voorwaarde voor een goed werkende democratie ook een betrokken en enigzins geschoold volk. Ik heb geen idee hoe maatschappijleer eruit ziet tegenwoordig, maar daar is denk ik nog wel wat winst te behalen.

Geen moeite doen, maar wel verwachten dat alles voor je geregeld wordt en nog boos worden als dat niet zo is vind ik moeilijk. Het is een feit dat ontevreden mensen ook vaker laagopgeleid zijn en dat populistische partijen deze groep naar het mondje praat. Maar die hebben geen oplossingen, laat staan echt goede veranderingen (klimaat anyone? Laatste dagen weer het eea van het weer meegekregen?). En anderen hebben last van die keuzes. Denk aan iedereen die tegen de brexit was, of degenen die op emotie voor stemden en nu met exact dezelfde oliebol zitten als de rest van de EU.

Ik vind "het volk" echt een soort verwende kleuter. Te lang met de vinger in de snoeppot gezeten en die gaat nu een beetje dicht. En dat is niet eens de schuld van je ouders, maar meer van dat verre familielid die je eigenlijk niet kent, omdat die het snoep bracht. Je kan best met een beetje minder snoep en bent eigenlijk al wat te dik, maar owee als het wordt afgepakt - ik wil potjandorie mijn snoep!! poedersuiker, die mijn snoep afpakken!

En ja, er zijn mensen die lastig rondkomen. Dat is écht poedersuiker. Er zijn problemen, zeker. Maar de gekozen oplossingrichting is en blijft voor mij totaal onlogisch.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:02

Stemrecht moet voor iedereen zijn.
Alleen aan politici zouden wel bepaalde (basis) eisen gesteld mogen worden.
Beetje bestuurskunde, beetje economie, je moet immers verstrekkende beslissingen kunnen nemen.
Respect voor de grondwet.
Moet toch niet heel erg moeilijk te vinden zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:03

Ja maar dan word iedereen weer boos want de elite en blablabla, de mensen met een ander geluid worden niet gehoord

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:07

Citaat:
Het is een feit dat ontevreden mensen ook vaker laagopgeleid zijn en dat populistische partijen deze groep naar het mondje praat. Maar die hebben geen oplossingen, laat staan echt goede veranderingen (klimaat anyone?).

Deze pik ik er even uit: wat hier staat is een spiraal.
'Niet eens meer een vicieuze cirkel', maar ook een proces dat zichzelf versterkt.

Je wordt naar de mond gepraat

Recent voorbeeld,
1 uit minstens 1000.
... GW had een toneelstuk over dat hij zogenaamd vóór het afschaffen van het eigen risico in de zorg zou zijn.
"Deze mevrouw heeft het geld nù nodig...!"
Bij de eerste de beste gelegenheid om dit uit te voeren, stemt het liegbeest gewoon voor het in stand houden van het eigen risico.
"Alsof het niets is."
Cynisch.
Kiezersbedrog.

En daarna doet de rechtse populist gezellig waar hij zelf trek in heeft, en laat 'het klootjesvolk' gewoon barsten.

Tot de volgende publiciteitsstunt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:10

Janneke2 schreef:
pien_2010 schreef:

" doe je geen moeite".

Het is hartstikke heikel terrein.

... en als gezegd: ik kom uit een traditie van volksverheffing, maar ook dat soort dingen brokkelen af 'waar je bijstaat'.
Veel jongeren weten niet eens wat een vakbond is, 2% van de Nederlanders is lid van een politieke partij, vormingswerk is wegbezuinigd - om moedeloos van te worden.

Maar ik wil benadrukken dat
... - behalve dat ik het zelf razend ingewikkeld vind,
en dat ik erken dat de goede structuur niet aanwezig is... -
het NIET gaat om een selectie op laag inkomen, laaggeletterdheid, wonen in één van de Vogelaarwijken, etc.
Misschien dat juist in die Vogelaarwijken WEL de structuur aanwezig is om mensen dit soort informatie /vorming mee te geven. De motivatie is er doorgaans óók.

Het leven in Nederland is al vrij ingewikkeld met alle regels en instanties. Als instellingen al een klachten afdeling voor de klachten afdeling hebben (echt waar :') !) dan weet je wel hoe laat het is. Mensen die al moeite hebben met overleven zullen doorgaans andere prioriteiten hebben, dan leren hoe het landsbestuur in elkaar zit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:13

En dan stijgt ie nog in de peilingen ook nog, terwijl ie precies dezelfde spelletjes speelt en zo mogelijk nog erger, want de rest wordt keihard afgerekend (“ze liegen!!”) en de gw’s van de wereld kunnen rustig geen programma hebben of meer dan de helft in de kliko gooien en niemand neemt dat ze kwalijk. Ik snap het gewoon niet. "We" willen geen elite, maar veroordeelde racisten die het niet zo nauw nemen met democtatische principes aan de macht.

journee schreef:
Het leven in Nederland is al vrij ingewikkeld met alle regels en instanties. Als instellingen al een klachten afdeling voor de klachten afdeling hebben (echt waar :') !) dan weet je wel hoe laat het is. Mensen die al moeite hebben met overleven zullen doorgaans andere prioriteiten hebben, dan leren hoe het landsbestuur in elkaar zit.

Zeker waar dat eerste, het is echt te ingewikkeld en te moeilijk. Wel wordt er heep veel aan gedaan dat beter te maken (ik werk oa voor een overheidsonderdeel wat zich daarmee bezighoudt). Maar - als je het probleem niet begrijpt en je wil een oplossing wordt het heel lastig. Populisten spelen daar heel handig op in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:19

Volgende vraag: 'wat is dan precies een elite?'

Zou je niet GW met zijn aanhang gewoon als elite kunnen klassificeren...?
Of ben je pas elite als GW jou niet mag...?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:24

nps schreef:
Geen moeite doen, maar wel verwachten dat alles voor je geregeld wordt en nog boos worden als dat niet zo is vind ik moeilijk.

Dit ben ik helemaal met je eens.

Ik vind het ook lastig dat mensen lijken te vinden dat iedereen die hard roept gehoord moet worden.
De viroloog van België Marc van Ranst verwoorde dat ooit eens mooi:

Iedere mening telt, maar niet iedere mening is de moeite waard om gehoord te worden.

Het zou m.i. fijn zijn wanneer mensen wat meer bescheidenheid en meer zelfreflectie zouden hebben (zegt zij die blijkbaar voor sommigen arrogant overkomt := )

Roepen dat alles te ingewikkeld is en dat politici zich maar aan moeten passen zodat iedereen het begrijpt geeft ook het risico op politici die zelf niet verder zijn dan de onderste basis.

En soms moet je gewoon vertrouwen dat een ander het beter weet en het beste met je voor heeft. Het persé kunnen snappen wat zo'n persoon zegt is daar geen garantie voor.
Als laatste, mensen die ten koste van anderen hun ideeen spuien hebben nooit het beste met jou voor, is mijn bescheiden mening.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:26

journee schreef:

Dat van dat ingewikkeld ben ik met je eens, dat is zo.
Dat is een feit.

Maar ik vind het nu eenmaal totaal GEEN argument.

Ik hoor een paternalistische echo.
'Ach, het is al zo lastig voor die mensen,
nee hoor, ze hoeven niet te weten hoe ons politiek stelsel in elkaar steekt.'

Waarmee het woord 'ons' een onduidelijke betekenis krijgt.
"Die arme mensen die het zo zwaar hebben hoeven dat niet te weten" - dat wordt een 'ons stelsel, waar zij buiten vallen'.

Mijn doel, volksverheffing en al is juist 'ons politiek stelsel' is van ons allemaal en voor ons allemaal.
Iedereen is welkom om mee te doen, maar je moet de spelregels wel beheersen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:28

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het is een feit dat ontevreden mensen ook vaker laagopgeleid zijn en dat populistische partijen deze groep naar het mondje praat. Maar die hebben geen oplossingen, laat staan echt goede veranderingen (klimaat anyone?).

Deze pik ik er even uit: wat hier staat is een spiraal.
'Niet eens meer een vicieuze cirkel', maar ook een proces dat zichzelf versterkt.

Je wordt naar de mond gepraat

Recent voorbeeld,
1 uit minstens 1000.
... GW had een toneelstuk over dat hij zogenaamd vóór het afschaffen van het eigen risico in de zorg zou zijn.
"Deze mevrouw heeft het geld nù nodig...!"
Bij de eerste de beste gelegenheid om dit uit te voeren, stemt het liegbeest gewoon voor het in stand houden van het eigen risico.
"Alsof het niets is."
Cynisch.
Kiezersbedrog.

En daarna doet de rechtse populist gezellig waar hij zelf trek in heeft, en laat 'het klootjesvolk' gewoon barsten.

Tot de volgende publiciteitsstunt.

Ik vraag me vooral af waarom de PVV nu besloot om niet voor te stemmen. Is dit iets wat nu ook nog op de onderhandelingstafel ligt, voor wat hoort wat? Of is inmiddels duidelijk dat er financieel keuzes gemaakt moeten worden en staat het afschaffen van het eigen risico toch niet bovenaan op de lijst?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:29

Als je in Nederland woont, dan wordt er van je verwacht dat je volgens de Nederlandse wetten leeft, dus heb je het recht om invloed te hebben op die wetten via je volksvertegenwoordigers. Dat recht heb je omdat je in Nederland woont, niet omdat je aan de Janneke-criteria voldoet.

En wat altijd heel raar is, is dat de mensen waar je het politiek niet mee eens bent, dat die het niet snappen en dat die dus blijkbaar maar beter niet kunnen stemmen. In de praktijk blijken dit soort ideeën altijd de eigen machtspositie te versterken en die van andere groepen in de samenleving te verzwakken. In een land als de VS zie je waar het toe leidt als je andere groepen het kiezen moeilijker maakt, dan krijg je dat iemand als Trump, die nooit de popular vote zal winnen, toch president kan worden. Dat is waar de ideeën van Janneke toe leiden, dat een minderheid zijn wil aan de meerderheid op kan leggen. En daarom is het een slecht idee,een heel slecht idee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:31

journee schreef:
Ik vraag me vooral af waarom de PVV nu besloot om niet voor te stemmen. Is dit iets wat nu ook nog op de onderhandelingstafel ligt, voor wat hoort wat? Of is inmiddels duidelijk dat er financieel keuzes gemaakt moeten worden en staat het afschaffen van het eigen risico toch niet bovenaan op de lijst?

Dat laatste. Fleur Agema heeft gezegd in de kamer dat het te duur was en dat ze keuzes moesten maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:33

journee schreef:

Op zich is het geen onterechte vraag, maar de actie die ik noemde is 1 uit meer dan 1000.

Dus subtiliteiten als 'zou het een rol hebben gespeeld bij de onderhandelingen' zijn op zich niet onterecht,
('het feit zou waar kunnen zijn')
maar het doet voor mij niet zo ter zake.

Iemand die dit systematisch doet
"kan het vast wel deze keer doen in een onderhandelingskader"
- ik sluit de optie niet uit,
maar dat is slechts één klein fragmentje.
(... en wat mij betreft dus niet zo vreselijk interessant.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:35

irmaz schreef:
journee schreef:

Dat laatste. Fleur Agema heeft gezegd in de kamer dat het te duur was en dat ze keuzes moesten maken.

En wat moet je dan als politieke tegenstander doen? Dan moet je de mensen laten zien dat het populisten zijn, die weliswaar aan iedereen van alles beloven, zonder vooraf te vertellen welke keuzes ze gaan maken. Dat doen ze pas als al die bevolkingsgroepen die ze iets beloofd hebben voor ze gekozen hebben. Waarna de meeste van hun kiezers van de koude kermis thuiskomen. Maar dat doen ze niet, want ze zijn bang dat als ze populisten aanvallen, dat ze daar op afgerekend worden.

Het probleem zit dus helemaal niet bij de kiezer, zelfs niet bij de populistische partijen, maar bij de rest van de politiek die het laat gebeuren en geen antwoord heeft.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:35

Dat dus, mooi verwoord Janneke en Irmaz. Zoals mn ouders altijd zeiden: als je iets wil, moet je ervoor werken. Als je oplossingen wil, moet je de problemen - een beetje - willen begrijpen. Of inderdaad, erop vertrouwen dat anderen dat doen. En dat die anderen ook best een beetje elitair mogen zijn. Vingertjewijzen naar hullie en klagen lost niks op. Je kan niet formeren op luchtkastelen en dat is nu het probleem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:38

Karl66 schreef:
Als je in Nederland woont, dan wordt er van je verwacht dat je volgens de Nederlandse wetten leeft, dus heb je het recht om invloed te hebben op die wetten via je volksvertegenwoordigers. Dat recht heb je omdat je in Nederland woont, niet omdat je aan de Janneke-criteria voldoet.

Pardon...?
Ja, ik heb één oud criterium van stal gehaald. (Dat in het Nederland van 1903 gold.)
(En dat ging over de vorm, niet de inhoud.)

Citaat:
En wat altijd heel raar is, is dat de mensen waar je het politiek niet mee eens bent, dat die het niet snappen en dat die dus blijkbaar maar beter niet kunnen stemmen.

Zie boven.
Ik wens zo niet ingedeeld te worden.
Het gaat om vorm, niet inhoud.

De bezwaren die je hierna noemt, zie ik ook en daar wens ik dus nadrukkelijk van weg te blijven!