Citaat:
Juist omdat de gewone burger geen of weinig verstand van politiek heeft, kiezen wij volksvertegenwoordigers.
In een deel van de Kamerleden heb ik geen vertrouwen dat zij WEL de kennis hebben om ons te vertegenwoordigen.
En dat standpunten en visies verschillen, is normaal, maar algemene kennis, kennis van politiek en bestuurskunde, je inlezen in de materie en aanwezig zijn, lijkt mij een basisvoorwaarde voor een politicus.
Ik hoor wat dit betreft tot een soort van elite: dit soort zaken is mij met de paplepel ingegoten.
We hebben zogezegd 'indirecte democratie': we stemmen niet met dertien miljoen mensen die hun hand opsteken op het Malieveld.
In practisch opzicht al niet goed te doen...
Dus doen we het door middel van afgevaardigden, vertegenwoordigers.
Niet vanuit een gebrek aan kennis!!
En ik verzucht wel eens
... zeer politiek incorrect...
dat we misschien een oude vorm van kiesrecht moesten herinvoeren:
- je bent Nederlands ingezetene/ staatsburger,
- 18 of ouder
- en je hebt een daartoe strekkende test afgelegd dat je weet hoe het systeem werkt.
Want ik vind dit een vereiste voor een kiezer.
Als je dit niet snapt, waar baseer je je keuze dan op...?
(Emotie, stemmen wat je vrienden stemmen, "hij komt niet goed over", terwijl die persoon vierkant jouw belangen verdedigt, etc. etc. etc.)
(Hoe de test er precies uit moet zien en hoe je voor elkaar bokst dat je niet selecteert op politieke voorkeur, maar echt op inzicht in het systeem - tja...)