Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 22:09

Misschien moet je je verhaal ook even onderbouwen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 22:13

Hoe wil je de situatie in Gaza dan noemen ?
Er wonen daar straks geen Palestijnen meer; die zijn dood of gedeporteerd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:08

@Huppelz, heel interessant.Ik wist dat niet precies zo wat er historisch allemaal is gebeurd. Daarvoor moet je een heel goede kennis van het Oude Testament (van de Bijbel) hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:39

anjali schreef:
FiveSports schreef:
https://www.instagram.com/reel/DMTm_RRs ... Fma3J6ajhw

Ook Christenen moeten het verduren helaas, maar lijkt minder erg omdat het bruine Christenen zijn.

Ik neem aan dat je doelt op het bombardement op de enige R.K.Kerk in Gaza? Netanjahu heeft onze huidige R.K.paus Leo XIV opgebeld en gezegd dat het een vergissing was. In de R.K. Kerk is geen enkele discriminatie op kleur of afkomst. Het R.K. geloof heeft zich over de hele wereld verspreid en doet het momenteel zelfs beter in niet-Westerse landen.

Misschien moet je de link ook eens lezen? Het gaat over christenen in de West Bank die protesteren omdat ze aangevallen worden door kolonisten. Dus nee, geen individuele situatie, zijn al reportages over geweest op de Belgische tv dat ze zeker niet gespaard worden t.o.v. de moslims.

En alweer een vergissing? Hoeveel vergissingen zijn er nu al niet geweest? Geloof je dat zelf nog wel? Alsof het de eerste kerk is die ze geraakt hebben.

Maar ik geloof inderdaad ook niet dat het te maken heeft met discriminatie: men wil maar wat graag dat men hier gelooft dat het een strijd tussen joden en moslims is, en daarom houden ze berichtgeving over christenen zoveel mogelijk uit de media, en zo trappen nogal wat christenen in de val, terwijl de christenen en de moslims in Palestina juist zij aan zij staan.

Onze koning heeft zich heel duidelijk uitgesproken voor Gaza in zijn boodschap nav onze nationale feestdag. Respect! Misschien moeten we maar weer een monarchie worden ipv een democratie. :P

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/20 ... k-21-juli/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:16

ok…tijd om even het NOS journaal te kijken. Wat weer een schandalige actie van Israel. Ze beschieten jonge Palestijnen systematisch, de ene dag komen er tientallen gewonden binnen die in hun kruis zijn geschoten, de volgende dag zijn het wonden op een andere plek op het lichaam. Het was een arts die aan het woord kwam.
Ik probeerde het te vinden op de website maar kon het niet vinden

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:32

anjali schreef:
FiveSports schreef:

Ook Christenen moeten het verduren helaas, maar lijkt minder erg omdat het bruine Christenen zijn.

Ik neem aan dat je doelt op het bombardement op de enige R.K.Kerk in Gaza? Netanjahu heeft onze huidige R.K.paus Leo XIV opgebeld en gezegd dat het een vergissing was. In de R.K. Kerk is geen enkele discriminatie op kleur of afkomst. Het R.K. geloof heeft zich over de hele wereld verspreid en doet het momenteel zelfs beter in niet-Westerse landen.

Je brengt het wel rooskleurig hoor. Netanjahu babbelt even met de Paus, sorry sorry, vergissing en alles is weer koek en ei. Ik hoor/lees niet anders dat er heel frequent steeds weer 'vergissingen' zijn. Geloof er niks van, te vaak en te dodelijk die vergissingen.
En de RK Kerk discrimineert niet??? Please hou op. Verdiep je eens in de geschiedenis van jouw geliefde kerk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:38

Kinke schreef:
ok…tijd om even het NOS journaal te kijken. Wat weer een schandalige actie van Israel. Ze beschieten jonge Palestijnen systematisch, de ene dag komen er tientallen gewonden binnen die in hun kruis zijn geschoten, de volgende dag zijn het wonden op een andere plek op het lichaam. Het was een arts die aan het woord kwam.

Ik heb dit vorige week al ergens gelezen, moet ff nadenken waar ook alweer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:46

Benzz schreef:
Kinke schreef:

Ik heb dit vorige week al ergens gelezen, moet ff nadenken waar ook alweer.

https://x.com/shameensuleman/status/194 ... EopP3zUX6Q

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:49

en toch ontkent Israel…..echt bizar voor wie dit gelooft

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:49

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:54

Stuitend hoe een aantal mensen Israel maar blijft verdedigen

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:31

anjali schreef:
FiveSports schreef:

Oeps foutje… ik weet niet of ik medelijden met je moet hebben of dat je dit serieus zo ziet… Iemand die wordt beschuldigd van genocide, die ondertussen ook de christelijke minderheid van Palestina aan het afslachten is, gewoon even op zijn woord “oeps foutje” geloven..
Net zoals dat het vermoorden van de christelijke journalist, Shireen, waarbij eerst de schuld werd gelegd bij Hamas, en daarna ook, oeps foutje.
Oeps foutje, kids die gericht door snipers doodgeschoten zijn.
Geloof je dit echt nog?
Wat als Hamas zou zeggen, oeps foutje?

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:56

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 23:19

Vandaag toch wel enkele lichtpuntjes: niet alleen de toespraak op de nationale feestdag waarbij onze koning terecht de toestand in Gaza een schande noemt. Misschien zijn we zelfs beter af met een monarchie dan met een democratie? :D

En twee IDF-soldaten die met een vlag van een Israëlische militaire brigade stonden te zwaaien op Tomorrowland, werden opgepakt en verhoord door de Belgische politie. Trots op onze Dyab Abou Jahjah en de Hind Rajab Foundation. Ze werden weliswaar vrijgelaten maar de klacht wordt verder onderzocht, dus ze kunnen toch al iets minder ongestoord lopen opscheppen over hun misdaden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:32

Zou er misschien meer info kunnen komen bij linkjes van x? Gruwelijkheden hoef ik namelijk niet te zien, maar ik volg dit topic en de informatie erin wel graag. Zomaar erop klikken doe ik dus liever niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:45

Op Syros, een klein eiland in Griekenland hebben de bewoners geprotesteerd tegen de komst van een Israëlisch cruiseschip. Nu zijn cruiseschepen daar sowieso niet erg populair, maar het cruiseschip is weer vertrokken en de opvarenden zijn aan boord gebleven.

En zo komt er steeds meer weerstand tegen de daden van deze Israëlische regering.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:22

anjali schreef:
@Huppelz, heel interessant.Ik wist dat niet precies zo wat er historisch allemaal is gebeurd. Daarvoor moet je een heel goede kennis van het Oude Testament (van de Bijbel) hebben.

Of in sprookjes geloven, want dat verhaal is zo gekleurd als wat. Ze hebben geen groter stuk gekregen, ze hebben het veroverd met hun terreurgroeperingen die later het IDF werden, en de wereld heeft dat toegestaan. Ze hebben trouwens nog steeds geen grondwet en afgelijnde landsgrenzen omdat ze nog steeds meer willen pikken, en Trump lijkt dat ook wel ok te vinden, hij vond het al zielig dat ze maar zo'n klein stukje land hadden.

En dat daar ooit 3000 jaar geleden gedurende amper 100 jaar een joodse staat was, is voldoende reden om de zionisten te laten doen wat ze nu doen? Stel je voor dat iedere ooit verdreven (of misschien vrijwillig vertrokken?) bevolkingsgroep dit zou doen, zou nogal een boeltje zijn op deze wereld (al had ik wel graag een Indiaans opperhoofd gezien in de plaats van Trump)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:22

thequeensmum schreef:
Stuitend hoe een aantal mensen Israel maar blijft verdedigen

Nou inderdaad!
Iets met oogklepjes...
Maar je bent gewoon stekeblind als je niet ziet hoe evil dat land is en al voor 7 okt was!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:55

Electra63 schreef:
Op Syros, een klein eiland in Griekenland hebben de bewoners geprotesteerd tegen de komst van een Israëlisch cruiseschip. Nu zijn cruiseschepen daar sowieso niet erg populair, maar het cruiseschip is weer vertrokken en de opvarenden zijn aan boord gebleven.

En zo komt er steeds meer weerstand tegen de daden van deze Israëlische regering.

Nu steunt een gedeelte de overheid en de etnische cleansing, maar ook niet allemaal. We kunnen niet elke jood/Israëliër verantwoordelijk houden voor deze wandaden. Tegelijkertijd behandelen we vluchtelingen uit andere landen vaak niet veel anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:10

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:53

Ondertussen blijft de westerse media toch best wel stil over de top van de The Hague groep in Bogota, die wel maatregelen wil treffen. In België loopt naast de rechtszaak tegen de wapentransporten er ook eentje wegens hun medeplichtigheid/schuldig verzuim bij de genocide. Ook op Europees niveau loopt er nu een aanklacht. Het is eventjes te laat om de links nog op te zoeken.

@Raineri, de Palestijnen zijn niet de vluchtelingen toch, behalve dan interne vluchtelingen? Bij mijn weten zijn de zionisten joden die Europa ontvlucht zijn. En hoezo we kunnen hen niet verantwoordelijk houden? OK, elke jood niet, maar een Israeli die niet weigert in het IDF te gaan, is toch wel schuldig. Hoe triest het ook is en hoe braaf die mens wel mag zijn, in WOII gingen we ook niet vragen aan iedere Duitse soldaat: ben je voor of tegen de holocaust?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:54

Raineri schreef:
Electra63 schreef:

Nu steunt een gedeelte de overheid en de etnische cleansing, maar ook niet allemaal. We kunnen niet elke jood/Israëliër verantwoordelijk houden voor deze wandaden. Tegelijkertijd behandelen we vluchtelingen uit andere landen vaak niet veel anders.

Natuurlijk is niet iedere Jood/Israëliër verantwoordelijk.
Net als niet iedere Palestijn schuldig is aan 7 oktober.

Maar dit soort financiële schade of druk vanuit andere landen is het enige dat je kunt doen.
Hoe sneu dit dan ook is voor die Israëlische cruiseganger die nu niet van boord kan.

Mijn schoonvader komt van Syros, ik ben trots op de inwoners!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:06

hwn schreef:
Ondertussen blijft de westerse media toch best wel stil over de top van de The Hague groep in Bogota, die wel maatregelen wil treffen. In België loopt naast de rechtszaak tegen de wapentransporten er ook eentje wegens hun medeplichtigheid/schuldig verzuim bij de genocide. Ook op Europees niveau loopt er nu een aanklacht. Het is eventjes te laat om de links nog op te zoeken.

@Raineri, de Palestijnen zijn niet de vluchtelingen toch, behalve dan interne vluchtelingen? Bij mijn weten zijn de zionisten joden die Europa ontvlucht zijn. En hoezo we kunnen hen niet verantwoordelijk houden? OK, elke jood niet, maar een Israeli die niet weigert in het IDF te gaan, is toch wel schuldig. Hoe triest het ook is en hoe braaf die mens wel mag zijn, in WOII gingen we ook niet vragen aan iedere Duitse soldaat: ben je voor of tegen de holocaust?

Ik zeg ook niet dat het palestijnen zijn. Ik zeg dat we vanuit het sentiment dat we hebben over de wandaden van de Israëlische overheid, niet elke jood of Israëliërs verantwoordelijk kunnen houden. Ik vind het niet oke dat een boot zonder pardon zo wordt weggejaagd. Ik snap wel dat die Israëliërs vluchten namelijk. Maar ik begrijp ook dat je lastig iedereen een enquête op die boot kunt geven met de vraag of ze overheid steunen. Het is super grijs allemaal.
Tegelijkertijd is het weinig nieuws, vluchtelingen worden al jaren door Europa als grofvuil behandeld. Dit is geen uniek voorbeeld.

Wbt medeplichtigheid. Ja het is super complex. Er is wel eens onderzoek gedaan of iedereen instaat is om "grijze taken uit te voeren" tijdens een oorlog. Voorbeeld wat genoemd werd, waren de mensen die tekende voor het vertrek van de treinen vol joden naar kampen. Absoluut medeplichtig en vaak wisten ze ook wel dat het niet pluis was. Maar het bleek dat deze mensen zelf bedreigd werden, Of hun familie. En dat iedereen hiertoe in staat is als het erpp aankomt. Zo vanuit luie zetel oordelen is heel makkelijk. Ik ken 1 persoon vaag via werk die gediend heeft in se IDF. De indruk die het mij geeft, is dat de hersenspoeling die je ondergaat niet mals is. En deze man acht ik super intelligent, maar je merkt dat hij enorm in de knoop zat. En deze opkropping van emoties kwam wel eens in een uitspatting naar boven..

Mensen van alle zijden lijden onder dit regime. Sommige directer en meer. Neem die walgelijke tweets die gedeeld zijn wat de palestijnen ondergaan. Het leed wat ze meemaken kan met geen woord beschreven worden. Maar ook de eigen bevolking waar je alle kansen en potentie ontneemt door ze consistent te hersenspoelen. Ik vind het een lastige zaak om alle Israëliërs de spreekwoordelijke middelvinger te geven.

Nog toegevoegd nav post electra: dacht dat het vluchtelingen betrof. Geen vakantiegangers. Lees gemengde verhalen online hierover naar mijn idee. Laat bovenstaande wel staan. Het was gebaseerd ergens ook op de mening dat iedereen het recht heeft om te vluchten. Wat ik vind van het weren van vakantiegangers moet ik even laten bezinken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:34

Sowieso zijn op sommige eilanden die grote cruiseschepen niet populair.
Dit was een Israëlisch cruiseschip, die daar dan voor een paar uur aanmeert, mensen gaan van boord, doen een rondje/excursie en gaan weer terug aan land.

Dit was een protestactie met succes. Ik vind dit knap van zo'n klein eiland.
Het zal geen enkele invloed hebben op het beleid van Netanyahu.
Maar er komt steeds meer internationale druk op Israel.
Uiteindelijk kan alleen Trump dit stoppen, denk ik.