Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:22

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:
Hij is een kopie van Stalin.

Uhm…..ja, maar……ik zal morgen een link plaatsen van de zuiveringen in het Sovjet leger onder Stalin. Dan praat je over 35.000 dode (onder-) officieren en de directe reden waarom Adolf en zijn matties in 1941/1942 succesvol waren. Er was geen hond meer met ervaring om meer dan een half voetbalteam aan te sturen. Ze waren wel allemaal loyaal aan Stalin.

Edit: never mind, heb m al:

Ook het Rode Leger ontsnapte niet aan Stalins zuiveringen. Stalin had een grote afkeer van beroepsofficieren. Met behulp van de NKVD onder leiding van Lavrenty P. Beria, die ook wel Stalins gehaktmolen werd genoemd, liet Stalin het merendeel van de militaire top liquideren, waaronder
3 van de 5 door Stalin zelf benoemde maarschalken,
13 van de 15 legercommandanten,
110 van de 195 divisiecommandanten en honderdduizenden lagere officieren.

De zuiveringen hadden een vernietigend effect op de organisatie, gevechtskracht en moreel van het Rode Leger.

Bron:traces of war.nl

Ik hoop dat de huidige Russen deze geschiedenis ook kennen.
Overigens heeft Putin het slimmer aangepakt, die heeft Ukraïne dit al op laten lösen. Het aantal gedoodde Russische generalen in Ukraïne zijn vast niet de meest waardevolle van Putin.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:31

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:
Hij is een kopie van Stalin.

Uhm…..ja, maar……ik zal morgen een link plaatsen van de zuiveringen in het Sovjet leger onder Stalin. Dan praat je over 35.000 dode (onder-) officieren en de directe reden waarom Adolf en zijn matties in 1941/1942 succesvol waren. Er was geen hond meer met ervaring om meer dan een half voetbalteam aan te sturen. Ze waren wel allemaal loyaal aan Stalin.

Er waren er nog een paar over, Zhukov als grootste naam gok ik, maar bij lange na niet genoeg nee. Hij heeft >80% van z'n topofficieren omgebracht in die periode. Hij gebruikte daar de NKVD (voorloper van de KGB) voor en de twee mannen die aan het hoofd van de NKVD stonden zijn ook geëxecuteerd. Daarna kwam Beria aan het hoofd te staan, maar de relatie tussen hem en Stalin was ook erg gespannen, zeker toen Beria achter de dochter van Stalin aan ging. Beria was nogal een luguber persoon die ik weet niet hoeveel vrouwen heeft laten ontvoeren, verkrachten en vermoorden, dat vond Stalin voor zijn dochter niet zo'n goed plan :')

Stalin had dat afgekeken van Hitler (nacht van de lange messen), maar die pakte het slimmer aan door specifiek achter de SA aan te gaan. Daarmee kreeg hij het leger achter zich en hij had ook de SS als loyale groep (zij voerden de zuiveringen uit) achter zich staan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:36

irmaz schreef:
Overigens heeft Putin het slimmer aangepakt, die heeft Ukraïne dit al op laten lösen. Het aantal gedoodde Russische generalen in Ukraïne zijn vast niet de meest waardevolle van Putin.

Nou, wat mij als amateur militair historicus opvalt is dat de Russen dezelfde fouten maken als Adolf 80 jaar geleden. Schokkend. Putin gaat Kiev net zo min veroveren als Adolf Leningrad of Stalingrad.

Je kunt de boel platschieten, de burgers uithongeren, verschrikkingen op de wereld loslaten, maar je verovert geen stad van 4.000.000 mensen als die mensen serieus hun hakken in het zand zetten. Elke straat, elk huis, elke kamer wordt een slagveld. En dat keer duizend straten, honderdduizend huizen, honderdduizenden kamers. Can’t be done.

Onderstaand is een lap tekst en je wordt er niet vrolijk van, maar als je het hebt over het verdedigen van een stad:

1.) Stay out of the street.
2.) Stay out of street.
3.) For the love of God, stay out of the street. The worst place to be in an urban warfare environment is to be outside.
4.) Doors are called “the fatal funnel.” It is human nature to try and enter through a door. Aim all your weapons at the door to maximize the number of kills.
5.) Block the door from the inside with anything you can, furniture, chairs, booby-traps (explosives). The idea is to make the invaders think the door isn’t blocked. That way when they try to enter they remain exposed for the longest amount of time possible.
6.) Stairways are another good killing zone. Block stairways with any obstacles you can to slow down invaders.
7.) if you throw grenades downstairs, have your magazine fully topped off and ready. The invaders will most likely run up the stairs to run past the grenade blast. You’ll need all the ammo you have to gun as many down as possible.
8.) When possible, cut small holes in the floor into the rooms below to fire into. People breaching rooms will look for threats directly in front of them and usually don’t look above or below until last.
9.) Don’t sling your weapon around your body. If things go hand-to-hand it will hinder you.
10.) Have a knife, spade, or club close by and readily available. If you have to fight hand-to-hand it’s much more handy than a rifle.
11.) Never fire from the same window twice.
12.) Never stick the muzzle of your rifle outside of a window. Don’t expose it.
13.) Shoot from deep inside the room out of the window. It will help hide the muzzle flash and reduce the noise making it hard to tell where it came from.
14.) If you wound an enemy, don’t kill him. Let his friends come to help him. Moving a wounding a soldier means it will take 4 men out of the fight to carry him away. That’s four less rifles firing at you.
15.) Shoot the men trying to evacuate the wounded soldier. It will demoralize them and take even more men out of the fight to evacuate him.
16.) Keep as many carbohydrates on you and remember to eat and hydrate. Urban warfare is incredibly intensive.
17.) Keep moving. Never stay in one spot very long.
18.) One very accurately placed shot can hold up a lot of people for a very long time. You don’t have to be a sniper. You just have to convince them there is one in the area.
19.) Utilize the sewers in subways to move whenever possible.
20.) Whenever possible, try to let other friendlies know where you are at to avoid friendly fire. It’s very easy to start shooting at each other in an urban environment.
21.) It may be consuming, but take the tracers out of your ammunition supply and refrain from using them.
22.) have one magazine of all tracer rounds. Use this magazine only when you need to let everyone else (friends) know where an enemy is located at. (Across the street, in a park, which window). After using it run like hell and get away from where you just were. I don’t know what else to write, and I hope to God none of you ever have to use it. God be with you all. As someone with Ukrainian ancestry it tears me apart to not be able to be there with you. Glory to Ukraine. Edit: A few extras.
23.) Ammunition goes fast. Conserve what you have.
24.) 10 men firing from several different buildings can appear to be a small army and stop a lot of people.
25.) Rip down street signs, deface building names, and do anything to strip the identity of where you are at. This will add confusion to an invading force.
26.) Evacuate your wounded in a timely manner possible.
27.) if the enemy suddenly pulls back, GET THE fiets OUT OF THE AREA. It doesn’t mean you’re winning. It means they are going to call and heavy artillery or an air strike on your position.
28.) if you are going to lose an area, poison common water supplies. Most likely an enemy will try to refill their supplies at the closest source.
29.) Cluster your booby traps in close proximity to create paranoia.
30.) Always keep on the move. Never stay in the same place for long.

Bron: anonieme US Marine, Mosul, Irak.

sureido

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:28

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:35

De dagelijkse laatste dagsluiting.
Bron: Oekraïnse groep

⚡️Operatieve informatie van de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne met betrekking tot de Russische invasie op 16 maart:

▪️Op de 21e dag van de aanval op Oekraïense landen bereikte de vijand geen enkel strategisch doel van de offensieve operatie.

▪️In de richting van Volyn blijven de Russische bezettingstroepen, met de steun van de militaire en politieke leiding van de Republiek Wit-Rusland, haar grondgebied actief gebruiken om raketsystemen in te zetten, raketaanvallen op Oekraïne uit te voeren en alle soorten troepen te organiseren. De Russische strijdkrachten maken actief gebruik van het vliegveldnetwerk en de transportinfrastructuur van de Republiek Wit-Rusland.

▪️In de richting van Polissya blijft de vijand zijn belangrijkste inspanningen concentreren op verkenning en tegenbatterijgevechten. Heeft geen noemenswaardig succes. Tijdens de gevechten leden eenheden van het 36e all-militaire leger van het oostelijke militaire district aanzienlijke verliezen aan personeel en materieel.

▪️In de Seversky- en Slobozhansky-richtingen worden actieve offensieve acties door de vijand niet geregistreerd. De bezetters proberen voet aan de grond te krijgen op de eerder veroverde grenzen, troepen te hergroeperen en voorraden aan te vullen.

▪️In de richting van South Bug blijft de vijand proberen voet aan de grond te krijgen. Na de aanval op het vliegveld Cherson door eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne, proberen de bezetters het overgebleven materieel te verplaatsen.

▪️Schepen van de Zwarte Zeevloot van de Russische Federatie blijven de scheepvaart in het noordwestelijke deel van de Zwarte Zee blokkeren.

Laten we samen winnen! Eer aan Oekraïne!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 07:36

Bedankt Daks!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 07:43

Over de vrijlating van de ontvoerde burgemeester: op de NOS site lees ik net dat hij geruild is tegen een groep jonge Russische militairen die gevangen waren genomen.

Verder vind ik het behoorlijk verontrustend nieuws dat er schijnbaar 4 grote Russische oorlogsschepen onderweg zijn naar Europa en dat de onderhandelingen er alleen voor de bühne (of om tijd te rekken) lijken te zijn voor Rusland.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:23

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Nou, wat mij als amateur militair historicus opvalt is dat de Russen dezelfde fouten maken als Adolf 80 jaar geleden. Schokkend. Putin gaat Kiev net zo min veroveren als Adolf Leningrad of Stalingrad.

Je kunt de boel platschieten, de burgers uithongeren, verschrikkingen op de wereld loslaten, maar je verovert geen stad van 4.000.000 mensen als die mensen serieus hun hakken in het zand zetten. Elke straat, elk huis, elke kamer wordt een slagveld. En dat keer duizend straten, honderdduizend huizen, honderdduizenden kamers..

Wat diezelfde geschiedenis ons ook heeft geleerd is dat je met één a twee nucleaire bommen een heel land op de knieen krijgt.

Ik ben het met je eens dat Poetin een “ ouderwetse “ oorlog voert. Met oude tactieken. Er is alleen een groot verschil met WOII en WOI en dat is de informatie maatschappij. Informatie bereikt mensen vele sneller. Sneller worden mensen geconfronteerd met de gruwelijkheid van een oorlog. Daarom ook dat Poetin zijn land terug zet in de tijd.

Als de Russen hun geschiedenis goed kennen dan zal het ook opgelost worden op de ouderwetse manier. Van binnenuit .....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:36

sureido schreef:
https://vm.tiktok.com/ZML5BdMbh/?k=1

Een Russisch meisje die naar mijn mening een heel goed punt heeft ..

Ja? De bevolking van Oekraïne die op dit moment gewoonweg vermoord wordt kan er ook niks aan doen he? Ik merk dat dit soort reacties me een beetje irriteren.... ze kan wel zo'n boodschap sturen naar het westen, maar uiteindelijk is het hun machthebber (die ze zelf in het zadel houden) verantwoordelijk voor al die ellende. Heeft ze daar al wat aan gedaan?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:43

Achterom schreef:
sureido schreef:

Ja? De bevolking van Oekraïne die op dit moment gewoonweg vermoord wordt kan er ook niks aan doen he? Ik merk dat dit soort reacties me een beetje irriteren.... ze kan wel zo'n boodschap sturen naar het westen, maar uiteindelijk is het hun machthebber (die ze zelf in het zadel houden) verantwoordelijk voor al die ellende. Heeft ze daar al wat aan gedaan?

Ik denk dat ze ook niet echt snugger is. Politie en militairen kunnen wel “ gewoon “ hun werk blijven doen?
Ze heeft niet in de gaten dat niemand nu militair wil zijn op enkele beroepsfreaken na.
Van de andere kant moeten we niet de ogen sluiten voor het leed dat onze sancties aanrichten. Mensen verliezen massaal hun werk en inkomen en krijgen gratis alle ellende die daar aan zit gekoppeld. Bovendien zuig je ze nog verder het Poetinsysteem in. Geen geld is vleugellam en overgeleverd aan de nukken van de “ grote leider “.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:53

Dan nog staat het in schril contrast met wat de mensen in Oekraïne momenteel moeten doorstaan in mijn ogen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:18

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:35

Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️15 evacuatiebussen uit Berdyansk kwamen aan in Zaporizja: inwoners van Mariupol, kinderen van de kostschool Berdyansk en inwoners van Berdyansk die besloten te evacueren.

▪️De burgemeester van Melitopol, Ivan Fedorov, werd ontslagen in ruil voor negen Russische dienstplichtigen geboren in 2002-2003.

▪️De opperbevelhebber van de strijdkrachten van Oekraïne meldde dat de SU-25 's nachts in de lucht boven de regio Kiev werd vernietigd en dat de SU-35 werd neergeschoten. In totaal werden gedurende de dag meer dan 10 Russische luchtdoelen geraakt.

▪ De Verenigde Staten zullen 100 Switchblade kamikaze-drones naar Oekraïne sturen, die veel sneller vliegen dan de Turkse Bayraktar TB2-drones, zei het Amerikaanse congreslid Michael McCall.

▪️Canada sloot het luchtruim voor Wit-Russische vliegtuigen.

▪️Tot het einde van de oorlog zal Twitter accounts markeren die eigendom zijn van de staatsmedia van Oekraïne en Wit-Rusland.

▪️ Op 17 maart spreekt Volodymyr Zelensky de Bondsdag toe.

▪️Servische luchtvaartmaatschappij Air Serbia heeft alle vluchten Moskou-Belgrado geannuleerd. Servië is het enige Europese land met een openluchtcorridor.

------------------------------------

In Kiev was er door de val van de overblijfselen van een neergehaalde raket verwoesting en brand in een hoogbouw ⤵️

Op 17 maart om 05.02 uur ontving de Rescue Service 101 een melding van een brand en vernietiging van een woongebouw in het Darnytskyi-district van de hoofdstad.

Brandweerlieden van de dichtstbijzijnde brandweer- en reddingseenheden kwamen onmiddellijk ter plaatse. Bij aankomst ontdekten reddingswerkers dat als gevolg van de val van de neergehaalde raket, de vernietiging van de structuren van het huis op de 16e en technische verdieping, evenals branden in het appartement op de 16e verdieping.

Om 5:49 brandstichting op een terrein van 20 vierkante meter. m geëlimineerd.

Mensen worden geëvacueerd van de 11e en hogere verdiepingen van het gebouw en er worden reddingsoperaties uitgevoerd om de structuren te ontmantelen en naar mensen te zoeken.

10 eenheden basis- en speciale brandweer- en reddingsuitrusting, evenals 60 personeelsleden zijn ter plaatse betrokken.

Volgens voorlopige informatie werden 30 mensen ter plaatse geëvacueerd, van wie er 3 gewond raakten. 1 persoon overleden. De informatie wordt verduidelijkt.

------------------------------------

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:40

Ik hoorde gister ook dat er een bewapende (russische) drone in Kroatië neergestort is.
Zonder veel erg gelukkig en hoogstwaarschijnlijk ééntje dat buiten bereik geraakt is, maar toch... :7

Bedankt Daks! Dit leest veel gemakkelijker dan de krant :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:42

Met die schepen bij Japan weet ik het niet hoor.

Waarom zou hij de hele wereld rondvaren terwijl de Bosporus ook nog steeds dicht is?

Hij zou dan ook of door het Suezkanaal moeten of door de straat van Gibraltar weet niet of dat "haalbaar" is kwa onderscheppen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:59

Pareltjes schreef:
Achterom schreef:

Ik denk dat ze ook niet echt snugger is. Politie en militairen kunnen wel “ gewoon “ hun werk blijven doen?
Ze heeft niet in de gaten dat niemand nu militair wil zijn op enkele beroepsfreaken na.
Van de andere kant moeten we niet de ogen sluiten voor het leed dat onze sancties aanrichten. Mensen verliezen massaal hun werk en inkomen en krijgen gratis alle ellende die daar aan zit gekoppeld. Bovendien zuig je ze nog verder het Poetinsysteem in. Geen geld is vleugellam en overgeleverd aan de nukken van de “ grote leider “.

Tot het punt dat de bevolking ziet dat ook Putin niets kan doen aan honger en armoede, en het aantal gewonde en gedode militairen die uit Oekraïne terugkomen blijft stijgen. Als de nood maar hoog genoeg is gaat ook de Russische bevolking uiteindelijk zelf ingrijpen. Gaan er gedurende dat hele traject slachtoffers vallen? Zeker, maar het alternatief is niets doen en dat is ook geen optie.

elnienjo schreef:
Dit vind ik wel heel eng: Russische oorlogsschepen onderweg via Japan naar Europa
https://nos.nl/liveblog/2421521-burgeme ... elingen-op

Waarom is dat eng? De Russen hebben drie vloten in Europa (de Noordelijke vloot in o.a. de Barentszzee, de Baltische vloot en de Zwarte Zeevloot), een paar extra schepen maakt geen verschil

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:47

Is er niemand in dit topic die aan dit hele gebeuren wel een vraagteken hangt?
Is het in een oorlog niet normaal dat je dat te horen en te zien krijgt, wat ze willen dat je ziet en hoort.
Hoe kan het dat van de een op de andere dag plots ieder weet hoe wreed Putin is en hoe onschuldig Oekraïne is?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:49

Ik denk dat niemand opeens Poetin slecht vind maar dat dat al langere tijd speelt. Wellicht hadden niet veel mensen verwacht dat hij zo ver zou gaan hoewel hij dat ook deed in Syrië

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:54

Ik vond Poetin altijd al een grote griezel die het niet zo nauw neemt met een mensenleven meer of minder als iets hem niet zint. Ik had dit alleen toch ook niet verwacht.. in een ander land onschuldige burgers dood bombarderen en schieten. Dan maakt het me ook geen fluit uit of dat andere land wel of niet onschuldig is. Van burgers blijf je af. Maar ja, als je je eigen burgers al ziet als deurmat.. was dit misschien ook wel te verwachten -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:59

Dinopino schreef:
Is er niemand in dit topic die aan dit hele gebeuren wel een vraagteken hangt?
Is het in een oorlog niet normaal dat je dat te horen en te zien krijgt, wat ze willen dat je ziet en hoort.
Hoe kan het dat van de een op de andere dag plots ieder weet hoe wreed Putin is en hoe onschuldig Oekraïne is?

Maar er ís ook veel fake news, want natuurlijk wil elke partij hun eigen verhaal zo rooskleurig mogelijk presenteren. Maar gelukkig zijn er mensen die gespecialiseerd zijn in het herkennen en onderzoeken van fake news, er zijn mensen die dit als fulltime baan doen. Deze mensen gaan bijvoorbeeld na waar een bepaalde foto of een filmpje is opgenomen door de metadata te onderzoeken, door oa via satellietbeelden en google street view beelden de precieze locatie van een foto/film te achterhalen, en de exacte datum en tijd, en zo voorkomen ze dat wij in het nieuws fake beelden te zien krijgen, en zo weten we zeker dat de beelden van protesterende Russen die hardhandig worden opgepakt, en bommen die inslaan in woonwijken in Oekraïne, echt zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:13

Daar kun je nooit zeker van zijn. Met de huidige technologie kunnen ze je in een brandend gebouw zetten wanneer ze willen. Ze kunnen zelfs fake natuurfilmen maken.

Die vrouw bijvoorbeeld voor die kraaamkliniek. Stond zelfs in de betrouwbare AD vermeld. Dat was natuurlijk echt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:15

Was het nep dan? Waarom zo wantrouwend? Niks mis met een kritische blik, maar alles wantrouwen lijkt me erg ongezond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:24

Ik ben het ermee eens dat ze met deepfake tegenwoordig echt beangstigend veel kunnen en dat dat niet altijd perse een goede ontwikkeling is..

Maar je kan moeilijk gaan zeggen dat er geen oorlog is nu in Oekraine en dat iedereen daar nu vrolijk lente aan het vieren is, of wel?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:32

Achterom schreef:
sureido schreef:

Buiten dat ik erg benieuwd ben wat jij zou doen in haar situatie - ik denk namelijk ook weinig en niet meer dan dit - vind ik het wel stoer dat ze dit doet: namelijk zich openlijk uitspreken tegen Rusland. Zij kan ook zomaar opgepakt worden nu.

Iedereen heeft hier wel grote praat, maar ik ben erg benieuwd of het nog zo is als je zelf in de situatie zit dat je een leider hebt die iedereen oppakt die maar een beetje tegenspreekt met kans op vermoord te worden.
Ik merk namelijk dat ik me ook erger aan dit soort reacties. Als je daarin moet leven, want er zijn genoeg mensen die het niet eens zijn met Putin, vind ik het ook sneu. Want zo democratisch gaat dat ‘die ze zelf in het zadel houden’ niet.

En gelukkig zie ik genoeg mensen uit Oekraïne reageren dat ze ook met haar staan, volwassener als wat jij doet. Want wat zij doet is ook een vorm van protest, en dat is al meer dan niks doen!

Verder plaatst ze heel veel informatie ook zoals dit:
https://vm.tiktok.com/ZML5yhVpM/?k=1

En volgens mij, doet zij meer dan genoeg, zoals een protest opstarten
https://vm.tiktok.com/ZML5U37d5/?k=1

:)

Ze zit trouwens volgens mij niet meer permanent in Rusland.
Laatst bijgewerkt door sureido op 17-03-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:34

Dinopino schreef:
Daar kun je nooit zeker van zijn. Met de huidige technologie kunnen ze je in een brandend gebouw zetten wanneer ze willen. Ze kunnen zelfs fake natuurfilmen maken.

Die vrouw bijvoorbeeld voor die kraaamkliniek. Stond zelfs in de betrouwbare AD vermeld. Dat was natuurlijk echt?

Welke vrouw ? Er waren er twee, eentje is inmiddels bevallen, de ander had een verbrijzeld bekken en was in shock, zij en haar baby hebben het niet gered.