Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:42

Hier! 4 rechtsgeleerden eisen vrijspraak van Wilders. Op bokt zijn er ook zat die vinden dat hij veroordeeld zou moeten worden. Waarom menen die gebruikers dat ze het beter weten dan rechtsgeleerden?

4 rechtsgeleerden eisen vrijspraak Wilders

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:44

@Nicolletje: zeggen dat je het goed vindt dat iemand een discussie op gang brengt, is iets anders dan instemmen met de denkbeelden die iemand heeft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:45

Alet74 schreef:
@Nicolletje: zeggen dat je het goed vindt dat iemand een discussie op gang brengt, is iets anders dan instemmen met de denkbeelden die iemand heeft.

Oh, ik heb nog nooit gezegd dat ik 100% instem met Wilders, dat maken anderen ervan.

Jane, die link had ik inderdaad al gegeven :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:46

Nicolletje schreef:
Toen was het echt not-done om te zeggen dat je het eens was met iemand die de Islam een 'achterlijke cultuur' noemde, en daar ben ik het tot op de dag van vandaag ook niet mee eens.
Het was toen, op verjaardagen of weet ik veel waar, een stuk minder bespreekbaar dan nu.

Not-done (oftewel niet gewaardeerd op verjaardagsfeestjes) lijkt mij een pietseltje anders dan 'het kon niet gezegd worden'? Geeft wel aan wat een rijkdom we eigenlijk hebben, dat wij denken dat onze vrijheid beperkt wordt als je op verjaardagsfeestjes iets niet kunt zeggen.

(Van de andere kant, foei shadow. Onderschat de kracht van verjaardagsfeestjes niet. Tenslotte hebben we op die manier ook 16 miljoen bondscoaches, en die weten het ook altijd exact goed te voorspellen achteraf. )
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 27-09-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:47

Deze rechtsgeleerden zijn het niet per definitie eens met dat wat Wilders roept, maar bekijken het vanuit hun vakgebied en vinden vanuit die achtergrond dat er vrijspraak zou moeten zijn.
Daar dus wederom: nuance! ;)

@Nicolletje: ik reageerde op jouw reactie op een post van Heino (correct me if I'm wrong)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:48

Heino schreef:
Ik beweer niet dat ik het beter weet dan die deskundigen :)
En stuur maar, maar dan wel linkjes van mensen die er wel degelijk iets vanaf weten, Islamologen dus.

Hans Jansen is ook een islamoloog. Maar omdat hij een mening is toegedaan die niet zo positief is wordt hij direct afgedaan als racist en als geen verstand hebbende van. Zo gaat links al vele jaren om met critici. De voorstanders adoreren ze, de tegenstanders verguizen ze. Niks nieuws onder de zon dus.

http://www.arabistjansen.nl
Laatst bijgewerkt door janesmith op 27-09-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:49

Nicolletje schreef:
Alet74 schreef:

Oh, ik heb nog nooit gezegd dat ik 100% instem met Wilders, dat maken anderen ervan.

Jane, die link had ik inderdaad al gegeven :)

Goed gedaan. En nu maar wachten op de gebruikelijke reacties op zulke links.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:50

Shadow0 schreef:
Not-done (oftewel niet gewaardeerd op verjaardagsfeestjes) lijkt mij een pietseltje anders dan 'het kon niet gezegd worden'? Geeft wel aan wat een rijkdom we eigenlijk hebben, dat wij denken dat onze vrijheid beperkt wordt als je op verjaardagsfeestjes iets niet kunt zeggen.

Beetje rare reactie. Alsof Fortuyn een graag geziene gast was in de politiek :?
Ik zie nog zo die Melkert voor me met zijn chagrijnige hoofd.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:52

Nicolletje schreef:
Shadow0 schreef:

Wat bedoel je precies Nicolletje? Ik begrijp je reactie niet helemaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:52

Nicolletje schreef:

Weet ik niet? Jij begon over dat het not-done was op verjaardagsfeestjes.

Citaat:

Sterk verhaal, goeie argumenten :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:53

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:59

Het is en blijft simpelweg angst voor het onbekende. En Wilders speelt daar maar al te graag op in zodat hij zijn eigen obsessie kan voeden. Deze man vormt een VEEL groter gevaar voor ons land dan welke moslim dan ook. Hij zaait namelijk haat, creeert angst, en zet groepen tegenover elkaar, terwijl we juist samen moeten werken. Enkele mensen hier zitten bijvoorbeeld 'bij wijze van' 24/7 online te zoeken naar negatieve bronnetje/artikeltjes om aan te tonen hoe vreselijk de Islam wel niet is (en kunnen werkelijk NIETS positiefs noemen van een moslim, ze vallen nog liever dood neer krijg ik het idee), maar komen volgens mij ondertussen amper/nooit in aanraking met moslims (als ze er ooit al een hebben gesproken). Ik kom dagelijks in contact met moslims, uit verschillende regio's, van verschillende afkomsten, verschillende generaties, en mijn ervaring is juist heel positief. En het geloof is daar juist vaak onderdeel van.. Rotte appels? ja die heb je, en die vind ik niet meer of minder erg dan de autochtone rotte appels. Angst voor het onbekende. Ik zou zeggen, ga eens contact zoeken met moslims, en schrik dan niet: het zijn gewoon mensen, net als jij en ik. Het ironische is (in mijn ogen) dat de mensen die het hardst propaganda voeren tegen de Islam, meer geobsedeerd zijn door de Islam, dan de moslims waar zij op doelen :) Dat zegt in mijn ogen voldoende.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:00

Alet74 schreef:
Wat bedoel je precies Nicolletje? Ik begrijp je reactie niet helemaal.

Wat ik bedoel, is dat Fortuyn in de jaren '02 net zo staatsgevaarlijk werd weggezet als Wilders nu.

Omdat hij het debat op gang heeft gebracht, 'mag' je nu blijkbaar zeggen dat je hem oké vindt, zelfs in 1 adem met dat je tegen Islam-bashen bent.
Maar hij deed toch precies hetzelfde? De menselijke geest vergeet blijkbaar de lelijke dingen.

Alet74

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:03

Ik vond Fortuyn een griezel, vooral omdat reeds bewezen was dat hij intelligent was. En intelligente mensen met macht en (naar mijn mening) rare denkbeelden, kunnen heel gevaarlijk zijn voor de wereld zoals ik die prettig vind.
Maar ik kan me eerlijk gezegd niet zo herinneren dat hij net zo gevaarlijk werd bevonden als Wilders nu. Maar het is alweer een tijdje geleden, dus misschien heb ik het verkeerd onthouden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:03

Nicolletje schreef:
Ik zou zeggen, kijk maar, voor de nu ineens voorstanders van Fortuyn maar tegenstanders van Wilders.

Ik weet niet precies wie je nu tot voorstander of tegenstander van wie of wat dan ook rekent, maar het hele verhaal begon omdat jij zei dat het 8 jaar geleden niet mogelijk was om te zeggen dat je vond dat Fortuyn gelijk had (of goede punten had).
Nu er vragen komen over wat je daar precies mee bedoelt ontwijk je dat, eerst met een zijstapje naar verjaardagsfeestjes, daarna met een verwijzing naar een 'geziene gast in de politiek' en nu met een forum waarbij het ineens gaat over voor- of tegenstanders, maar het begon met de uitspraak dat men 8 jaar geleden zijn/haar voorkeur voor Fortuyn niet zou kunnen uitspreken. En da's gewoon onzin, hoeveel zijstapjes je er ook bij verzint.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:04

Nicolletje schreef:
Omdat hij het debat op gang heeft gebracht, 'mag' je nu blijkbaar zeggen dat je hem oké vindt,

Dat 'mocht' en mocht toen ook al.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:06

CtjeLief schreef:
Het is en blijft simpelweg angst voor het onbekende. En Wilders speelt daar maar al te graag op in zodat hij zijn eigen obsessie kan voeden. Deze man vormt een VEEL groter gevaar voor ons land dan welke moslim dan ook. Hij zaait namelijk haat, creeert angst, en zet groepen tegenover elkaar, terwijl we juist samen moeten werken. Enkele mensen hier zitten bijvoorbeeld 'bij wijze van' 24/7 online te zoeken naar negatieve bronnetje/artikeltjes om aan te tonen hoe vreselijk de Islam wel niet is (en kunnen werkelijk NIETS positiefs noemen van een moslim, ze vallen nog liever dood neer krijg ik het idee), maar komen volgens mij ondertussen amper/nooit in aanraking met moslims (als ze er ooit al een hebben gesproken). Ik kom dagelijks in contact met moslims, uit verschillende regio's, van verschillende afkomsten, verschillende generaties, en mijn ervaring is juist heel positief. En het geloof is daar juist vaak onderdeel van.. Rotte appels? ja die heb je, en die vind ik niet meer of minder erg dan de autochtone rotte appels. Angst voor het onbekende. Ik zou zeggen, ga eens contact zoeken met moslims, en schrik dan niet: het zijn gewoon mensen, net als jij en ik. Het ironische is (in mijn ogen) dat de mensen die het hardst propaganda voeren tegen de Islam, meer geobsedeerd zijn door de Islam, dan de moslims waar zij op doelen :) Dat zegt in mijn ogen voldoende.

Dat kan. Er zijn ook mensen die het niet eens zijn met jouw visie. Vandaar dat er verschillende politieke partijen zijn. Voor ieder wat wils.
Ik wil juist het tegenovergestelde van wat jij voor ogen hebt. Ben helemaal niet gediend van een multi-culti samenleving in de huidige mate en ik vind juist dat links voor verdeeldheid zorgt in ons land door stelselmatig de bezwaren van miljoenen Nederlanders af te doen als racisten en xenofoben. Wilders is maar een boodschapper van het nieuws en profiteert van de jarenlange doofheid van links. Daar betaalt links nu de prijs voor. Geen daad blijft onbestraft in het leven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:08

CtjeLief schreef:
Het ironische is (in mijn ogen) dat de mensen die het hardst propaganda voeren tegen de Islam, meer geobsedeerd zijn door de Islam, dan de moslims waar zij op doelen :) Dat zegt in mijn ogen voldoende.

Hier wil ik toch op reageren. Ik ken bijna alle lagen van de moslim-samenleving. In Nederland, in Marokko heb ik ze in het echt gezien, ik ken de 'rotjochies' en ik ken de hardwerkende moslims.
Ik ga er nu niet meer dagelijks mee om, omdat ik bijv. een aantal mensen uit het oog ben verloren of gewoon een ander leven heb.

Shadow0 schreef:
En da's gewoon onzin, hoeveel zijstapjes je er ook bij verzint.

Ik ontwijk niets, ik weet alleen dat als je 9 jaar geleden Fortuyn-aanhanger of stemmer was, dat je dan als behoorlijk (rechts) extremist werd bestempeld.
Dat mensen dat niet meer weten, daar kan ik niks aan doen.

Ik heb zojuist een hele lijst linkjes gegeven, onder andere "Fortuyn is een gevaarlijke man" dat werd toen volop gezegd.

Ik vind het vreemd om nu achteraf te zeggen, tja ergens had hij toch gelijk. Terwijl er toen heel anders tegenaan gekeken werd. Wie weet wat wij over 10 jaar over Wilders zeggen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:12

Maar wat is er dan mis met de multi-culti maatschappij? Groeit het gras langzamer, wordt de kapper er duurder van, regent het vaker of merken we er behalve wat meer variatie in het straatbeeld, niet zoveel van? Ik ben erg benieuwd?
Zou het geen multi-culti maatschappij zijn, wat is er dan beter of anders? Wat is er goed aan om helemaal op je eigen land en inwoners gefixeerd te zijn, geen ruimte willen bieden aan mensen uit andere landen met alles wat ze meenemen? Elke dag aardappels eten gaat op den duur vervelen hoor!
Dus vertel me eens wat er slecht aan is? En wat is goed aan een monotone samenleving?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:12

janesmith schreef:
Hier! 4 rechtsgeleerden eisen vrijspraak van Wilders. Op bokt zijn er ook zat die vinden dat hij veroordeeld zou moeten worden. Waarom menen die gebruikers dat ze het beter weten dan rechtsgeleerden?

Ik vroeg niet om rechtsgeleerden, ik vroeg om Islamologen... Rechtsgeleerden bevinden zich op een heel ander gebied dan Islamologen. Daarbij ging het mij helemaal niet om de wel/niet vrijspraak van Wilders, maar over de wel/niet gevaren van de Islam als religie. Dus, Islamologen die Wilders volledig gelijk geven, kom maar op?

Nicolletje: waarom beweer je dan eerst dat je vroegah er niet voor uit kon/mocht komen dat je blij bent dat Fortuyn er geweest is? En zeg je nu dat jij best je mening kon uiten en dat die gerespecteerd werd? Make up your mind..

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:17

Heino schreef:
janesmith schreef:

Ik vroeg niet om rechtsgeleerden, ik vroeg om Islamologen... Rechtsgeleerden bevinden zich op een heel ander gebied dan Islamologen. Daarbij ging het mij helemaal niet om de wel/niet vrijspraak van Wilders, maar over de wel/niet gevaren van de Islam als religie. Dus, Islamologen die Wilders volledig gelijk geven, kom maar op?

Nicolletje: waarom beweer je dan eerst dat je vroegah er niet voor uit kon/mocht komen dat je blij bent dat Fortuyn er geweest is? En zeg je nu dat jij best je mening kon uiten en dat die gerespecteerd werd? Make up your mind..

Die link had ik je al gegeven. Lees mijn vorige berichten maar, kom je hem tegen. Hans Jansen is de naam, Arabist. Ook de site van Ayaan Hirsi Ali is misschien een ogen opener voor je.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:19

@Shadow0: begrijpend lezen is wel een lastig punt in het onderwijs (wordt slecht op gescoord), dus wat dat betreft...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:21

Shadow0 schreef:
Da's opvallend. Die fout zie je op RT enzo ook vaak gemaakt worden, dan vragen ze om meningen maar ze bedoelen eigenlijk dat ze graag de meningen willen horen van mensen die het volkomen met hun eens zijn. Intrigerende verwarring, misschien toch iets met het onderwijs ofzo...

Wat bedoel je met onderwijs? >;)

Nee hoor van mij mag je net zo hard zeggen dat je het niét eens bent met Fortuyn.
Wel vind ik het apart als de absolute- anti- pvv'ers wel in één zin zeggen, jaaaa maar Fortuyn... Die was wél goed.

Of Wilders goed of slecht is kunnen we over een antal jaar pas (achteraf) bekijken denk ik.

Nic

Alet74 schreef:
@Shadow0: begrijpend lezen is wel een lastig punt in het onderwijs (wordt slecht op gescoord), dus wat dat betreft...

Ik scoorde altijd erg goed.

janesmith

Alet74 schreef:
Maar wat is er dan mis met de multi-culti maatschappij? Groeit het gras langzamer, wordt de kapper er duurder van, regent het vaker of merken we er behalve wat meer variatie in het straatbeeld, niet zoveel van? Ik ben erg benieuwd?
Zou het geen multi-culti maatschappij zijn, wat is er dan beter of anders? Wat is er goed aan om helemaal op je eigen land en inwoners gefixeerd te zijn, geen ruimte willen bieden aan mensen uit andere landen met alles wat ze meenemen? Elke dag aardappels eten gaat op den duur vervelen hoor!
Dus vertel me eens wat er slecht aan is? En wat is goed aan een monotone samenleving?

Ik heb helemaal niets tegen een multiculturele samenleving op zich, maar wel in de verhoudingen waarin deze tegenwoordig gestalte begint te krijgen. Als er niets gedaan wordt aan de stroom immigranten, dan duurt het niet zo lang meer voordat er meer allochtone dan autochtone kinderen geboren worden in ons land. En dat zou het begin van het einde zijn. In sommige steden is dat nu al het geval, zoals in Amsterdam bijvoorbeeld.