Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:29

Met vleermuizen en van alles aan fauna kan vangen, hanteren en zenderen ook gewoon, de vleermuizen bijvoorbeeld krijgen een zendertje op die er na een paar dagen weer afvalt, ze vliegen naar hun verblijf, de onderzoekers volgen dat met een antenne en zo wordt er weer iets meer bekend van de leefwijze en het habitat gebruik.
Er zijn mij geen aanwijzingen bekend van een verstorend effect op individueel gedrag of de eventuele plek in de groep.
Ze worden in mistnetten gevangen en alles volgens heel strikte protocollen en certificering.
Muizen in livetraps vangen tbv onderzoek naar meestal waterspitsmuis komt ook heel erg precies. Dus ook heel strikt protocol.
Allemaal beschreven in de ontheffing.

Ik weet zeker dat er vanuit mag worden gegaan dat een ontheffing en de bijbehorende protocollen voor het vangen van wolven dan ook weldoordacht zijn. Eerder neigend naar té doordacht, dan naar te matig doordacht, de zoogdiervereniging kennende laten ze geen steken vallen.

Zou nevenschade te verwachten zijn binnen een geldende ontheffing/protocol dan is ook dat weer beredeneerd en meegewogen in het onderzoeksdoel, want anders was die ontheffing immers niet afgegeven.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:33

Is er iemand die mee kan kijken met pootafdrukken? Ik weet dat ik in een gebied was waar wolven aanwezig zijn (niet gek waar ik woon :+ ) maar ik probeer toch de actieve gebieden te vermijden. Ik vraag me dus even af of deze op mijn lijstje van "jammer maar helaas" mag komen te staan qua alleen wandelen met m'n honden na de verse afdruk die ik tegen kwam vandaag.

Ik hoop dat het gewoon een hond was, maar ik twijfel toch als ik het vergelijk met wat ik erover kan vinden. Maar ik wil mezelf niet gek maken met dingen die ik denk te zien als het niet nodig is :=

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:45

Femke_Tweety schreef:
Hier de verantwoording in de vergunning,
En werkwijze.

Het gaat om een methode die vaker is gebruikt in onderzoek naar wolven, en die op kleine verwondingen na geen problemen heeft gegeven.

Er is 1 striksoort goedgekeurd, staat ook in die vergunning

Citaat:
Werkwijze
Om onderzoek naar de wolf te kunnen uitvoeren vraagt u een maatwerkvoorschrift aan om gebruikt te maken
van strikvallen. Strikvallen zijn “vangmiddelen waarmee de poot van een dier wordt omklemd door een draad. Een
veer werpt een draad hoog om de poot en trekt deze aan.” De strikval die wordt aangevraagd is de Belisle 8 inch.
De werkwijze van de Belisle 8 inch strikval is toegelicht in bijlage 5.
De Belisle 8 strikval is de enige strikval die bevestigd is in de International trapping standard voor de Canis lupus. Uit wetenschappelijke literatuur komt naar voren dat de Belisle 8 een betrouwbare vangmethode is om wolven
mee te vangen. In verschillende landen die lid zijn van de EU (Spanje1
, Portugal2
, Kroatië3
, Polen4
) wordt deze
methode met succes gebruikt.
Planning
Bij het gebruik van dit maatwerkvoorschrift worden er geen vallen open gezet in de kwetsbare periode van
reproductie, die jaarlijks loopt van begin april tot half juli.

Citaat:
Bijlage 5: Werkwijze bij gebruik van strikval
Strikvallen zijn vangmiddelen waarmee de poot van een dier wordt omklemd door een draad. Een veer werpt
een draad hoog om de poot en trekt deze aan. De strikval verschilt van de traditionele strik, door een werp
mechanisme wat geactiveerd wordt door betreding. Een strikval bestaat uit metalen ‘pedaal’ en een draad die
gespannen is in de val en die met een lus is verbonden. De draad is 3,71 mm dik en van gegalvaniseerd staal. Van
strikvallen zijn meerdere typen beschikbaar, het type dat specifiek is bedoeld voor het vangen van Canis lupus
wordt gebruikt. Hiermee kan een individu dat is gevangen in gecontroleerde omstandigheden door mensen tot
op korte afstand benadert kan worden om het dier veilig te kunnen verdoven.
Strikvallen worden gebruikt in combinatie met geurstoffen om Canis lupus te lokken en worden geplaatst op
locaties waarvan uit monitoring blijkt dat deze worden gebruikt door individuen van de roedel op de Utrechtse
Heuvelrug. Op de vanglocatie worden meerdere strikvallen gezet, om de kans op vangen te vergroten. De
strikvallen worden zo geplaatst dat een gevangen dier zich niet kan verwonden aan aanwezige materialen in de
omgeving, ook niet aan scherpe materialen in de grond.
De strikvallen worden middels een zware ketting of pin vastgelegd en visueel onzichtbaar onder de grond op
scherp gezet. De strikvallen worden geactiveerd wanneer een springveer in het mechanisme met een af te
stellen kracht wordt ingedrukt. Met een goede afstelling door een hiervoor opgeleide vanger wordt voorkomen
dat kleinere zoogdieren of welpen van minder dan een half jaar oud het mechanisme kunnen activeren. Zodra
geactiveerd sluit de draad van de strikval zich om de poot.
Er gaat een alarmsignaal naar het vangteam zodra de strikval activeert. Door gebruik van een alarmsignaal is
het vangteam na uiterlijk een half uur ter plaatse om het individu te verdoven (chemisch immobiliseren) en de
strikval van de poot te halen. Dit is bij de strikval zeer van belang, omdat (in vergelijking tot de pootklem) er een
korte ruimte is om aan de val te trekken, wat kan leiden tot lichte verwondingen aan de poot van het dier; en het
minder de neiging zal hebben om te gaan liggen en wachten, doordat de strikval niet zo zwaar is in verhouding
tot de pootklem. De omvang van de draad voorkomt dat de poot serieus wordt verwond. Het kan voorkomen
dat er een kleine verwonding of ander ongerief ontstaat, maar dit vormt vrijwel nooit een gevaar voor het
overleven van een wild dier. Dit wordt ondersteund door review studies uitgevoerd door Turnbull et al. (20137
)
en Gese et al. (20198
).
De veldmedewerker die strikval plaatst, moet opgeleid en ervaren zijn, dat kan bijvoorbeeld door vaker bij
veldonderzoeken betrokken te zijn geweest waar strikvallen zijn gebruikt en/of opgeleid zijn in het gebruik van
strikvallen.
7
Turnbull, T.T., Cain, J.W., III and Roemer, G.W. (2013), Anthropogenic impacts to the recovery of the Mexican
gray wolves with a focus on trapping-related incidents. Wildl. Soc. Bull., 37: 311-318.
https://doi.org/10.1002/wsb.247
8 Gese, E.M., Terletzky, P.A., Erb, J.D., Fuller, K.C., Grabarkewitz, J.P., Hart, J.P., Humpal, C., Sampson, B.A. and
Young, J.K. (2019), Injury scores and spatial responses of wolves following capture: Cable restraints versus
foothold traps. Wildl. Soc. Bull., 43: 42-52. https://doi.org/10.1002/wsb.954

Gezien de ernst van de problematiek op de Utrechtse heuvelrug (en in heel Nederland)

Vind ik deze werkwijze en vergunning absoluut te verdedigen.

Had wat mij betreft al veel eerder moeten gebeuren.

En als je net dat ander dier bent die passeert ipv de wolf...?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:51

Tigress schreef:
Is er iemand die mee kan kijken met pootafdrukken? Ik weet dat ik in een gebied was waar wolven aanwezig zijn (niet gek waar ik woon :+ ) maar ik probeer toch de actieve gebieden te vermijden. Ik vraag me dus even af of deze op mijn lijstje van "jammer maar helaas" mag komen te staan qua alleen wandelen met m'n honden na de verse afdruk die ik tegen kwam vandaag.

Ik hoop dat het gewoon een hond was, maar ik twijfel toch als ik het vergelijk met wat ik erover kan vinden. Maar ik wil mezelf niet gek maken met dingen die ik denk te zien als het niet nodig is :=

Je mag altijd foto's delen. Handig is als je er iets naast legt ter vergelijking voor het formaat, en als het loopspoor te beoordelen is is ook fijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:54

Goede veldwerkers /onderzoekers weten hoe en waar ze moeten plaatsen om dat zo veel mogelijk te voorkomen.

De strik gaat ook alleen af bij een bepaalde druk op het 'voetpedaal' dus dieren veel kleiner dan een wolf lopen niet zo veel risico.

Dieren even groot als een wolf zijn er op de heuvelrug nauwelijks.
Ree en das (evt vos) is het enige dat een beetje in de buurt komt qua gewicht.

En ook dan zouden de onderzoekers hun alarmsignaal krijgen en snel ter plaatse zijn.

Maar als ze goed geplaatst worden zou dat risico niet zo groot moeten zijn.
Ze worden natuurlijk niet precies voor 1 van de dassenburchten geplaatst.

Nee, níet leuk voor de dieren die er in lopen.
Maar gezien het belang vind ik de afweging die hier gemaakt is echt terecht.
Een dag ongemak en stress tegenover de problemen die die roedel momenteel geeft,
En het belang van fatsoenlijk onderzoek in Nederland.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:04

Maar het vangen en zenderen is al afgeschoten.
Waarom nu weer opnieuw?

Zo kan het cirkeltje nog 20 jaar draaien

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:09

Nieuwe situatie, nieuw besluit.

Nu voor de hele roedel en aangevraagd om wetenschappelijk onderzoek (uit mijn hoofd vorige keer andere reden. En deze reden is 1 van de weinige geaccepteerde redenen volgens mij. Is internationaal ook vrij normaal voor onderzoek)

Ik denk ook dat de aanvragende partij specifiek voor GW3237m (Bram) een andere was dan de partij die nu mag zenderen.
Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

En uiteraard zullen allerlei activisten weer volle bak ertegenin gaan.
Die lijken niet te zien dat hun activisme uiteindelijk nog wel eens heel negatief kan uitpakken voor de wolf in Nederland op lànge termijn.
Ik vind het dom wat ze doen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:18

Afbeelding
Afbeelding

Helaas geen vergelijking qua maat, ik probeerde te voorkomen dat mijn corgis met hun nieuwsgierige gedrag wilden gaan ontdekken wat ik vast aan het leggen was _O- niet echt de beste foto's misschien, maar wellicht kunnen jullie er iets van maken. Waren geen kleine afdrukken, en ik kon ze in een lijn achter elkaar vinden (al is dat niet gek met een zandpad en aan beide kanten heide). Eentje leek een achterpoot erbij te hebben, zag ik niet bij alle stappen vandaar dat die me ook opviel.

Dit was bij het Belevingspad, Hoogersmilde (Drenthe).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 16:26

Duidelijke X te zien. Dus wolf.
Een wolvenspoor loopt recht.
Een hond zwalkt van links naar rechts en loopt ook vaak op 3 sporen.
En een wolf loopt graag midden op een pad en zal ook vaak midden op een pad of een kruising van paden met een drol markeren.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:27

Tigress schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Helaas geen vergelijking qua maat, ik probeerde te voorkomen dat mijn corgis met hun nieuwsgierige gedrag wilden gaan ontdekken wat ik vast aan het leggen was _O- niet echt de beste foto's misschien, maar wellicht kunnen jullie er iets van maken. Waren geen kleine afdrukken, en ik kon ze in een lijn achter elkaar vinden (al is dat niet gek met een zandpad en aan beide kanten heide). Eentje leek een achterpoot erbij te hebben, zag ik niet bij alle stappen vandaar dat die me ook opviel.

Je zit met die locatie ook wel écht meteen bij 1 van de roedels.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:39

tienus63 schreef:
Duidelijke X te zien. Dus wolf.
Een wolvenspoor loopt recht.
Een hond zwalkt van links naar rechts en loopt ook vaak op 3 sporen.
En een wolf loopt graag midden op een pad en zal ook vaak midden op een pad of een kruising van paden met een drol markeren.

Ik vind de X niet echt doorslaggevend, bij onze hond heb je ook een duidelijke x, maar dat is een boxer.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:56

Femke_Tweety schreef:
Tigress schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Je zit met die locatie ook wel écht meteen bij 1 van de roedels.

Dat heb ik overal helaas waar ik niet langer dan 10 minuten moet rijden naar een bos.
Mijn "achtertuin" zit er vol mee -O-
Afbeelding
Bij mn ouders in het dorp (H'wijk) paar dagen terug nog eentje gespot
De aanvallen eerder dit jaar bij oosterwolde/de haule waren waar ik met grote regelmaat langs rij
Op de natte neuzen route in Appelscha is zondag nog een gespot, dat was een route die ik ook graag liep
Maar ook net buiten mijn dorp zijn ze al vaker gezien

Er waren er plekken die drukker bezocht werden door wandelaars waar ik me nog wat veiliger voelde, zoals deze die wat dichter bij de bewoonde wereld voelt te zijn. Ik heb het idee dat ik meer in Appelscha kan verdwalen dan hier zegmaar. En natuurlijk loop ik in het bos elders ook risico, maar als ze daar niet op mijn wandelroutes teken van leven geven vind ik dat toch een fijner idee :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 16:57

Citaat:
15 oktober 2025
Rechter moet oordelen of wolven op de Utrechtse Heuvelrug mogen worden gevangen met een strikval

Is het vangen van wolven met een strikval nodig voor wetenschappelijk onderzoek? Die vraag is aan de rechter, nu dierenrechtenorganisaties bezwaar maken tegen een vergunning die de provincie Utrecht heeft afgegeven.

De vergunning staat het vangen van wolven op de Utrechtse Heuvelrug toe met een val die een metalen draad om een poot strikt. Volgens de dierenrechtenorganisaties stelt het gebruik van zulke strikvallen de wettelijk beschermde wolven bloot aan ‘fatale risico’s’.
De Zoogdiervereniging zegt de methode met de strikval nodig te hebben voor ‘wetenschappelijk onderzoek en onderwijs’. De organisatie wil beter zicht krijgen op het gedrag van de wolf in een drukbevolkt gebied als Nederland.
Eerdere pogingen om wolven te vangen met pootklemmen werden verboden door de rechter. De provincie Utrecht had toen toestemming gegeven voor het gebruik van zogeheten Soft Catch Traps, ‘diervriendelijke’ pootklemmen met een omhulsel dat fysiek letsel bij het gevangen dier zou minimaliseren. De Faunabescherming en Animal Rights verzetten zich en kregen van de rechter gelijk: het gebruik van de pootklem was in strijd met een EU-verordening die het gebruik van klemmen verbiedt.

De Zoogdiervereniging diende daarop een nieuwe aanvraag in, nu voor het gebruik van een alternatieve vangmethode: de Belisle 8-inch strikval. Die val, die in verschillende Europese landen wordt gebruikt, bestaat uit een metalen draad die zich om de poot van de wolf sluit en de onderzoekers waarschuwt met een alarm.

Afgesteld op gewicht

Deze vallen worden afgesteld op gewicht, zodat lichtere dieren en jonge wolven niet worden gevangen. De strikval zal niet worden gebruikt in het welpenseizoen, dat loopt van begin april tot half juli.
De Faunabescherming wijst erop dat de Habitatrichtlijn het vangen van wolven verbiedt. Ze betwist ook nu de wetenschappelijke noodzaak. Ook zou de Zoogdiervereniging de status ontberen om die noodzaak vast te stellen.
Animal Rights noemt de methode met de strikval ‘onnodig excessief’. Over de wolven op de Utrechtse Heuvelrug zegt de actiegroep: ‘Dit is al een van de intensiefst gemonitorde roedels van Nederland. Monitoring kan prima met DNA-analyse van drollen en schadegevallen en via wildcamera’s, zoals dat nu ook al gebeurt.’
Andere actiegroepen wijzen op filmbeelden die pijn en stress bij gevangen dieren blootleggen.

Probleemwolf Bram

De Zoogdiervereniging wil met de nieuwe methode niet alleen de bekende ‘probleemwolf’ GW3237m (bekend als ‘wolf Bram’) vangen, maar meteen alle vijf wolven van de roedel die op de Utrechtse Heuvelrug verblijft. ‘Bram’ mag al sinds enkele maanden worden afgeschoten. Vooralsnog is het jagers niet gelukt hem in het vizier te krijgen.
Mocht Bram straks in een strikval lopen, dan zal hij niet door de onderzoekers worden gedood, zegt Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging. ‘Ons onderzoek en de jacht op GW3237m zijn gescheiden trajecten. Maar als wij hem hebben gezenderd is hij natuurlijk wel eenvoudig te traceren.’
Volgens de Zoogdiervereniging zijn alternatieven als inloopvallen, kastvallen, vangkooien, het inzetten van een verdovingsgeweer vanuit een helikopter of voertuig, en het gebruik van lokvoedsel niet werkbaar.

‘Kortdurende pijn en stress’

La Haye erkent dat een strikval stress en pijn kan opleveren. ‘Maar demo’s die ik zag, waren veelbelovend. Pijn en stress zullen kortdurend zijn. En het verschilt per dier en situatie. Ons doel is niet een dier te verwonden. Wij willen juist dat de wolf zo snel mogelijk zijn normale leven kan oppakken, zodat we hem kunnen volgen.’
La Haye gaat ervan uit dat de Utrechtse wolven komende winter gezenderd zullen zijn.
Tenzij de rechter anders beslist, in deze nieuwe ronde in de aanhoudende strijd rond de wolf.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/re ... ~b5c63fea/

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1F27iX ... tid=wwXIfr

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:00

De argumenten om te procederen zijn weer hetzelfde. Hopelijk is het huiswerk nu beter gedaan.
Overigens kan ik totaal niet begrijpen waarom er zo veel bezwaar is tegen zenderen door deze zogenaamde dierenwelzijnsorganisaties. Zijn ze bang voor het resultaat?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:01

Ik zou een zender wel fijn vinden, als ze dan ook de burgers informeren. Maar dat zal wel niet het doel zijn. Hopelijk kunnen ze wel aangeven, waar ze vaak lopen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:09

Een app waarop je live kunt zien waar ze zijn zodat je weet dat je dieren op stal moeten als die mogelijkheid er is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:10

Waarom moet dat toch met een strik? Waarom niet met een verdovingsgeweer de roedel allemaal in één keer schieten zenderen en laten ontwaken?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:11

Little_Gift schreef:
Waarom moet dat toch met een strik? Waarom niet met een verdovingsgeweer de roedel allemaal in één keer schieten zenderen en laten ontwaken?

Dat is ook niet zo gemakkelijk hoor, een schieten en dan is de rest weg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:13

Little_Gift schreef:

Is goed, ben jij het lokmens

:roll:

Serieus, hoe zie jij het dan voor je?
Ipv steeds af te geven kom dan met oplossingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:24

SusanH schreef:
Ik zou een zender wel fijn vinden, als ze dan ook de burgers informeren. Maar dat zal wel niet het doel zijn. Hopelijk kunnen ze wel aangeven, waar ze vaak lopen.

Onderzoek naar iets waar we eigenlijk al lang de antwoorden van weten. Wolf schakeld over op vee (& huisdieren, kinderen) als de prooibasis qua wild volgens wolf zelf niet toereikend is.
Als ze wolven willen vangen, ja graag, maar dan permanent uit de natuur halen aub.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:37

Onali schreef:
Little_Gift schreef:

Getrainde jagers weten toch hoe ze een kudde of roedel of eender welk wild dienen te tracken, volgen, observeren en schieten.
Daar is voor die mensen niets moeilijks aan en heeft geen lokmens nodig. Belachelijke opmerking trouwens, alsof dat zou werken _O-
Zou wel handig zijn van wel!

Bovendien ben ik al lang en breed uitgekomen voor het pro correct en dierwaardig afschieten van probleemwolven.
Dus oplossingen bracht ik al, alleen las jij ze niet _O-

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:37

Wintu schreef:
Little_Gift schreef:

Dat is ook niet zo gemakkelijk hoor, een schieten en dan is de rest weg.

Daar zit wel wat in natuurlijk...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:48

Strik vallen zijn verboden in ons land.
Zou best bizar zijn dat dit voor dit doel wel gebruikt mag gaan worden.
Snap wel als daar tegenstand van komt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:51

Ik vind strikvallen ook best wel gruwelijk. Een dier komt vast te zitten, ervaart paniek, mogelijk ook schade aan de poot.

Liever andere opties.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:02

Little_Gift schreef:
Onali schreef:

Getrainde jagers weten toch hoe ze een kudde of roedel of eender welk wild dienen te tracken, volgen, observeren en schieten.
Daar is voor die mensen niets moeilijks aan en heeft geen lokmens nodig. Belachelijke opmerking trouwens, alsof dat zou werken _O-
Zou wel handig zijn van wel!

Bovendien ben ik al lang en breed uitgekomen voor het pro correct en dierwaardig afschieten van probleemwolven.
Dus oplossingen bracht ik al, alleen las jij ze niet _O-

Maar zolang de jagers Bram al niet eens na zonsondergang mogen schieten.
Hoe wil je in vredesnaam dan 8 of 9 wolven tegelijk voor het vuurpeloton krijgen.

En ik lees genoeg berichten van je, ben het helemaal niet met jou eens.