Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:59

ruitje schreef:
Wel gek ja, dat je als je eigenaar van de grond bent, dat je daar dan winst op maakt.

Pinautomaat van de grondbezitters. Ik ga hier niet zo lekker op. Dat je het sneller wil kunnen beslissen, dat vind ik dan nog wel oké.

Maar als mijn bedrijf voor het grotere goed weggekocht moet worden en ik mijn hele hebben en houden moet verhuizen, dan wel voor wat de grond als bouwgrond waard is.

Anders ben ik de pinautomaat :D

Exorbitante winst is wel wat anders dan geen winst.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:00

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:
Volgens mij zitten die ambtenaren daar om te zorgen voor opvang voor migratie en asiel. Niet omdat ze alle asielzoekers eruit willen hebben. En dat vergeet Faber zelf ook met enige regelmaat als het om haar functie gaat.

Faber heeft zelf op TV gezegd dat een groot deel van de ambtenaren op de PVV gestemd zouden hebben dus achter dit asielbeleid staan. Dus zowel dat het links of PVV ers ambtenaren zouden zijn is allemaal natte vinger werk. De waarheid zal zoals gewoonlijk wel meer in het midden liggen. In mijn vrienden/ familiekring werken zowel VVD stemmers voor de overheid als links stemmers en alles wat er tussen zit.

Tja, jammer voor Faber dat die mensen hun werk wel goed en professioneel willen doen en voor de instroom die er is, wel goed willen zorgen.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:38

het lijkt me voor de ambtenaren op de ministeries ook best heel lastig om je elke 4 jaar (of vaker) weer te moeten aanpassen aan een nieuw kabinet en het beleid dat daarmee steeds weer anders wordt.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:41

Zeker als de politieke kleur verandert lijkt dat mij echt wel lastig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:47

juval schreef:
het lijkt me voor de ambtenaren op de ministeries ook best heel lastig om je elke 4 jaar (of vaker) weer te moeten aanpassen aan een nieuw kabinet en het beleid dat daarmee steeds weer anders wordt.

Dat valt mee weet ik van een vriend die dit werk jaren heeft gedaan.
Je weet de partij standpunten en politieke kleur. Binnen die context schrijf je als ambtenaar de stukken in overleg met de minister. Als ambtenaar gaat het namelijk niet om je eigen mening.
Het probleem met Faber is/was dat de voorstellen tegen de wet zijn/ waren en de ambtenaren zijn / waren verplicht om de minister daarop te wijzen. Als de minister dat dan naast haar neer legt maak je het werk in uitvoering wel heel lastig voor de ambtenarij. Kijk of je nu een GL er bent of een VVD er of iemand meer van het midden, de wet is dan ook weer de wet. Normaal werkt een minister goed samen met het departement en geeft leiding eraan.
Dat de werkverhoudingen enorm verstoord zijn was al bekend en wordt dan ook nog eens bevestigd vandaag door de felicitaties. Dat is ongekend in de Nederlandse politiek dat de ambtenarij haar minister zo "en public" afvalt. En dat is een zorgelijk signaal vind ik.
Temeer daar partijen van de coalitie als partijen van de oppositie deze minister "en public" als "onwerkbaar" hebben weggezet.
Ongeacht wat iedereen daar van vindt, dit heb ik zover ik me herinner, nog niet eerder meegemaakt. Voor mij is de positie van deze minister daarmee toch wel erg kritiek geworden want op de PVV na, vinden teveel mensen het een onwerkbare situatie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:08

pien_2010 schreef:
Ongeacht wat iedereen daar van vindt, dit heb ik zover ik me herinner, nog niet eerder meegemaakt. Voor mij is de positie van deze minister daarmee toch wel erg kritiek geworden want op de PVV na, vinden teveel mensen het een onwerkbare situatie.

Eens, alleen vinden we dit sinds deze coalitie over heel veel onderwerpen een onwerkbare situatie en toch blijven ze maar zitten.

Naast het feit dat het een onwerkbare situatie is, is het inmiddels ook het duurste beleid ooit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:09

Wie is de ambtenaar?
Je hebt natuurlijk beieidsbepalende ambtenaren en uitvoerende ambtenaren.
De politieke voorkeur van een baliemedewerker zal niet veel uitmaken.
Maar ik ken mij wel voorstellen, dat er ambtenaren zijn, die het niet prettig vinden om onder een minister als Faber of Kleever te werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:33

Citaat:
Wie is de ambtenaar?
vraag je dat aan mij?
Ik praat over een vriend die echt heel lang geleden gewerkt heeft als ambtenaar op een ministerie. Hij is al zo lang weg. Het was niet op asiel want dat bestond toen nog niet. Met hem heb ik ooit gesproken hoe je als ambtenaar elke keer mee moest bewegen met een minister die andere politieke partij vertegenwoordigt.
De naam ga ik echt niet geven. Is te lang geleden ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:37

pien_2010 schreef:
Je weet de partij standpunten en politieke kleur. Binnen die context schrijf je als ambtenaar de stukken in overleg met de minister. Als ambtenaar gaat het namelijk niet om je eigen mening.

Binnen grenzen, waar. Maar te zien hoe je eerst jaren aan het ene beleid werkt en dan vervolgens dat beleid weer moet terugdraaien is toch niet eenvoudig, vooral niet als het duidelijk is dat de ene minister kundig en doelgericht was en de andere een volstrekt incompetente dweil. (Ik denk bv aan Heinsbroek en Nawijn bij het LPF-fiasco.)

Citaat:
of een VVD er of iemand meer van het midden, de wet is dan ook weer de wet.

Hmmm, dat is weer iets te optimistisch: de VVD is de partij met de meeste integriteitsschandalen, en de minpres heeft on ede gelogen over het onwettig de grond in werken van enkele tienduizenden ouders en anderen. En negeerde de wettelijke verplichtingen over verslaglegging en informeren van de Kamer. Zo erg 'de wet' is de wet nou ook weer niet voor de VVD.

Citaat:

Niet helemaal op deze schaal nee.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:39

Electra63 schreef:
Wie is de ambtenaar?
Je hebt natuurlijk beieidsbepalende ambtenaren en uitvoerende ambtenaren.
De politieke voorkeur van een baliemedewerker zal niet veel uitmaken.
Maar ik ken mij wel voorstellen, dat er ambtenaren zijn, die het niet prettig vinden om onder een minister als Faber of Kleever te werken.

Als ik het goed heb begrepen doet een persoonlijke mening er niet toe als je een publieke functie bekleedt. Ook van een minister wordt verwacht deze terzijde te schuiven als die niet strookt met het beleid.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:24

juval schreef:

Daar wen je aan :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:29

ruitje schreef:
Of het ambtenaren apparaat is gewoon erg links :D

Om het niet eens te zijn met minister Faber hoef je echt niet links te zijn hoor :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:31

pien_2010 schreef:
Citaat:
Wie is de ambtenaar?
vraag je dat aan mij?
Ik praat over een vriend die echt heel lang geleden gewerkut heeft als ambtenaar op een ministerie. Hij is al zo lang weg. Het was niet op asiel want dat bestond toen nog niet. Met hem heb ik ooit gesproken hoe je als ambtenaar elke keer mee moest bewegen met een minister die andere politieke partij vertegenwoordigt.
De naam ga ik echt niet geven. Is te lang geleden ook.

Nee, in het algemeen, bedoelde ik het.
Vaak heeft men het over "de ambtenaar", maar ik bedoel er zijn honderdduizende ambtenaren, waaronder PVV-ers, maar ook Denk-stemmers enz.

Ik volg het nieuws niet zo, op dit moment. Ik lig heerlijk op het strand in Tenerife.
Maar ook hier zijn mensen ontevreden en zijn er stakingen, met name in de toeristensector.
Er werken hier (ook) ontzettend veel arbeidsmigranten, van Oekraïners, Senegalezen, Marokkanen, enz.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:47

Lieser schreef:
juval schreef:

Daar wen je aan :)

ja misschien wel, maar soms gaat er ook wel eens iets mis... als de ambtenaren jarenlang gewend zijn om activisten als Vollenbroek uit te nodigen voor de borrel, en dat de huidige minister daar toch iets minder van gecharmeerd is bijvoorbeeld :) :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:49

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:50

CharleyT schreef:
ruitje schreef:
Of het ambtenaren apparaat is gewoon erg links :D

Om het niet eens te zijn met minister Faber hoef je echt niet links te zijn hoor :o

Gezien de uitvoering van de toeslagaffaire geloof ik echt niet dat ze links zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:33

juval schreef:
ja misschien wel, maar soms gaat er ook wel eens iets mis... als de ambtenaren jarenlang gewend zijn om activisten als Vollenbroek uit te nodigen voor de borrel, en dat de huidige minister daar toch iets minder van gecharmeerd is bijvoorbeeld :) :')

Hahaha, ik zie het voor me. Maar Vollenbroek komt hier niet op de borrel. Die zie ik echt alleen in de rechtszaal :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:41

Lieser schreef:
juval schreef:

Hahaha, ik zie het voor me. Maar Vollenbroek komt hier niet op de borrel. Die zie ik echt alleen in de rechtszaal :)

https://www.headliner.nl/item/borrel-re ... af-2167040

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:42

Veel plezier Electra.
Hahahahahahaha Benz hahahhaha...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:58

juval schreef:

https://www.headliner.nl/item/borrel-re ... af-2167040[/quote]
Oh, ik geloofde je wel hoor! Het gaat alleen niet bij alle overheden zo.

Vollenbroek nam zelf trouwens vroeger zijn vrouw soms mee naar rechtszaken. Stond daar ineens een stevig hippie-type bij de Raad van State :) . Dan vertelde hij dat ze na de rechtszaak lekker naar Scheveningen zouden gaan *\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:51

Waarom geeft Wiersma een borrel voor haar stakeholders aka intensieve grootaandeelhouders uit vooral de melkveehoek ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:07

Is het een vraag, of een mening :+ ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:10

Ik ken trouwens een linkse ambtenaar die letterlijk tegen mij zei: Ik ben toch blij dat ik op deze plek zit want dan kan ik ons beleid gewoon voortzetten ondanks dat er zo'n raar kabinet zit.

Misschien ben ik daarom gekleurd, maar de opluchting bij deze GL er dat zij op een beleidsfunctie zat was groot zeg maar :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:12

Vraag ruitje .

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:20

Benzz schreef:
Geniet ervan Electra!

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... te%20halen.

Landsadvocaat zeer kritisch over de plannen mbt stikstof.

Ik las op teletekst dat er natuurorganisaties al naar de rechter gaan stappen over deze stikstof plannen.
Waardeloze plannen, zover het nu uitgelekt, vol wensdenken en natuurlijk de wel bekende voor uitschuiven. Nu naar 2035.