Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:17

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:
Generaliseren is nooit goed, maar als ik de gemiddelde reacties op social media bekijk, zijn de meeste mensen die de wolf prachtig vinden en helemaal pro zijn en ook vooral pro natuur, toch veelal mensen uit stedelijk gebied. Dus ik snap prima dat je op een gegeven moment in twee categorieën denkt.

Er wonen nu eenmaal meer mensen in de steden dan op het platteland dus dan krijg je vanzelf meer reacties vanaf die kant. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen daar er zo over denkt.

Dat beweer ik ook niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:25

Je hebt pro wolf, anti wolf en een grote groep er tussen in. Waar deze vandaan komen doet er helemaal niet veel toe. Snap ook niet zo goed dat dat erbij gehaald wordt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:31

Benzz schreef:
Je hebt pro wolf, anti wolf en een grote groep er tussen in. Waar deze vandaan komen doet er helemaal niet veel toe. Snap ook niet zo goed dat dat erbij gehaald wordt.

Omdat er gelijk gezegd wordt dat het typisch een stadsmeisje is. Ik snap die redenering dus ook niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:37

Dreamboy schreef:
Benzz schreef:

Omdat er gelijk gezegd wordt dat het typisch een stadsmeisje is. Ik snap die redenering dus ook niet.

En dan ben je beter? Leuker? Dommer? Belangrijker?

Het heeft gewoon geen waarde.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:43

Benzz schreef:
Dreamboy schreef:

En dan ben je beter? Leuker? Dommer? Belangrijker?

Het heeft gewoon geen waarde.[/quote]

Ik ben niet degene die dat geschreven heeft he! Ik vraag juist om op te houden met dat generaliseren want het heeft inderdaad totaal geen waarde.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:44

Dreamboy schreef:
Ik ben niet degene die dat geschreven heeft he! Ik vraag juist om op te houden met dat generaliseren want het heeft inderdaad totaal geen waarde.

Ja weet ik, zat later al te denken dat het naar jou niet helemaal oke over kwam. Maar zo bedoelde ik het niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:47

Benzz schreef:
Dreamboy schreef:

Ja weet ik, zat later al te denken dat het naar jou niet helemaal oke over kwam. Maar zo bedoelde ik het niet.

Geeft niets.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 16:00

Waarom hebben Senegal en Burkina Faso een stem in onze aanpak van de wolf?

Het klinkt misschien vreemd, maar landen als Senegal en Burkina Faso kunnen indirect meepraten over hoe we in Nederland met de wolf moeten omgaan. Dat heeft te maken met het Verdrag van Bern, een internationale overeenkomst met regels over de bescherming van wilde planten en dieren.
Citaat:
Omroep Fryslan 02.12.2024:
<<In 1979 werd het verdrag opgesteld om de natuur te beschermen. Veel Europese landen hebben het ondertekend, maar ook een paar Afrikaanse landen, zoals Senegal en Burkina Faso.

Het werd opgezet door de Raad van Europa en gaat over het beschermen van dieren- en plantensoorten die met uitsterven worden bedreigd. De afspraken in het Verdrag zijn opgenomen in zowel Europese als nationale regelgeving. Daarmee heeft het een grote invloed op hoe we met wilde dieren omgaan.

De wolf is een van de dieren die door het Verdrag van Bern streng beschermd wordt. Dat betekent dat wolven niet opzettelijk doodgemaakt, gevangen of verstoord mogen worden. Ook zijn hun holen, jongen en rustplakken extra beschermd, vooral in de voortplantingstijd.

Er zijn uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld als een wolf een groot gevaar voor mensen vormt of erg schadelijk is voor vee. Maar zelfs dan mogen landen niet zomaar wolven doodmaken. Ze moeten eerst proberen andere oplossingen te gebruiken, zoals hekken of waakhonden. Bovendien mag zulk beleid niet leiden tot het verdwijnen van de wolf uit het gebied.

De afgelopen tien jaar is het aantal wolven in Europa sterk toegenomen. In 2012 waren er zo'n 11.000 wolven en in 2022 waren dat er meer dan 20.000. Dat is goed nieuws voor de biodiversiteit, maar het brengt ook problemen met zich mee.

Overlast en onrust

Wolven vallen regelmatig vee aan. Volgens de nieuwste cijfers van de lidstaten van het Verdrag van Bern worden ieder jaar meer dan 65.000 dieren, zoals schapen en geiten, aangevallen door wolven. Dat zorgt voor onrust onder boeren en een grotere druk op de overheden om meer maatregelen te nemen tegen de wolf.

De Europese Unie wil dat de wolf nu een minder streng beschermde status krijgt. Dat zou betekenen dat de wolf niet meer onder de strenge beschermingsregels van het Verdrag van Bern valt, maar in een andere categorie wordt geplaatst. Daardoor worden meer maatregelen mogelijk, bijvoorbeeld om wolven af te schrikken of ze zelfs in speciale gevallen te doden.
Toch blijft de wolf een beschermde diersoort, zelfs met een aangepaste status. Er zal nooit jacht mogen worden gemaakt op wolven en de populatie mag niet in gevaar komen door de nieuwe regels.

Deze week vindt in Straatsburg een bijeenkomst plaats van het permanente comité van het Verdrag van Bern. Daar hebben alle landen die het convenant hebben ondertekend een vrijwilliger in zitten. De Europese Unie wil dat deze groep een besluit neemt over de voorgestelde verandering.

Om de nieuwe status erdoor te krijgen moet een twee derde van de aanwezige landen voor stemmen. Als dat lukt, dan wordt het voorstel doorgestuurd naar de verdragslanden. Ieder land moet dan officieel reageren. Als meer dan een derde van de landen tegen is, dan gaat de verandering niet door.
Als het voorstel wel wordt goedgekeurd, dan moet ieder land de nieuwe regels in zijn eigen wetten doorvoeren. Daar kan wat tijd overheen gaan.

Wat doet Nederland?

Nederland is voor het aanpassen van de regels. Het zou vooral veehouders kunnen helpen, omdat ze meer maatregelen kunnen treffen om hun vee te beschermen.
Voor de toekomst betekent het voorstel dat de wolf in sommige landen minder streng kan worden beschermd. Toch zal de wolf blijvend worden beschouwd als een belangrijk dier dat moet worden beschermd. Het is nu aan alle landen die meedoen aan het Verdrag van Bern om te besluiten wat er moet gebeuren.>>

Bron WenN/Omrop Fryslan
https://www.facebook.com/share/p/19aa8W ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 16:36

Gedicht van Sinterklaas over de wolf aan Geert Wilders, Dion Graus en PVV fractie Tweede Kamer. December 2024.⛔️
Citaat:
Over het wolvendossier in Nederland maken niet alleen vele burgers, maar ook de Sint zich grote zorgen,
Het is heel complex en zeker niet opgelost van vandaag op morgen.

Strikt beschermde roofdieren die loslopen en maar aanfokken, zonder beheer in een dichtbevolkt land,
Dat is natuurlijk vragen om trammelant.

Wat een dierenleed bij oa. paarden, runderen, schapen, pony’s, geiten, moeflons en honden,
De Sint leeft ontzettend mee met gedupeerde die hun geliefde dieren gewond, verscheurd of dood hebben gevonden.

Fietsers, ruiters en wandelaars met en zonder hond worden achtervolgd, zelfs kinderen omver gelopen en gebeten,
En dan heeft de Sint het nog niet eens over de ‘adviezen’ van de zelfbenoemde wolvenexperts die het altijd beter menen te weten.

Wolven zijn schuw, vallen geen mensen aan, springen niet over hekken met stroom en eten geen paarden en koeien wordt er steeds door hun gezegd,
Maar het is toch echt de wolf zelf, die deze theorieën van de wolvenknuffelaars steeds weerlegt.

Nederland is een cultuurlandschap en veel te klein,
En dus gaat ook hier de wolf de dupe van zijn.

Bijna dagelijks grote koppen over de wolf in de krant.
PVV fractie word wakker, want dit loopt inmiddels volledig uit de hand.

Het concept IPO Wolvenplan 2024 mag van de Sint in de openhaard,
De Sint heeft de bedenkers van dit kansloze en vage Interprovinciaal wolvenplan concept inmiddels voor gek verklaard.

Wat hard nodig is, is een wolvenplan met duidelijke taal,
Want na jarenlang vergaderen, onderzoeken en zakken vullen wordt het nu echt tijd voor een ieder realistisch, haalbaar en helder verhaal.

Elke dag onrust, een hoop dilemma’s, felle discussies, problemen en emotionele verhalen,
En het draagvlak voor de wolf in Nederland blijft maar dalen.

Partij voor de Vrijheid door jullie opstelling ontnemen jullie juist veel vrijheid van burgers die in het wolvengebied wonen,
werken en leven,
Enig idee PVV fractie wat voor een gevoel jullie deze burgers met jullie stemgedrag hebben gegeven?

Mensen lijden aan het Roodkapjessyndroom, uw woorden meneer Graus, ga u schamen,
U heeft u zelf compleet voor schut gezet door deze onzin uit te kramen.

Kijk zo jaag je de wolf weg, ksssssst, al wapperend met uw handen voerde u een toneelstukje op tijdens het debat,
Waar is uw empathie voor mens en dier heer Graus, vele burgers zijn deze nonsens inmiddels meer dan zat.

Heer Wilders u kreeg veel vertrouwen van de burgers in dit land,
Dus neem uw verantwoordelijkheid en gebruik alstublieft uw gezonde verstand.

Groeten van Sinterklaas

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Van Straaten research
https://www.facebook.com/share/p/15Qs4J ... tid=K35XfP

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:51

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 16:59

Zal de hippische media heel heel heel langzaam onder steen vandaan kruipen en er over gaan schrijven?
St Georg had onlangs artikel gewijd aan paard dat in Duitsland tot en met in de stal achtervolgd is door 3 wolven en aan zijn verwondingen door het uitbreken is bezweken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:13

Ik vraag me oprecht af hoe mensen denken dat je met Ksss Ksss een wolf gaat verjagen. Hoe werkt het brein van zulke mensen dan. Snappen die dan niet dat de adrenaline rush van een wolf vele malen hoger is dan dat "Ksss Ksss" aan kan? Snappen die mensen echt he-le-maal niets van dieren of zijn ze gewoon knetter dom?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:22

Men staat zo ver van de natuur af dat ze zelf niet meer in de gaten hebben dat ze onderdeel zijn van de natuur.

Daar heb je denk ik je antwoord…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:26

Die wolf(en) gaan hem waarschijnlijk alleen maar dom aan staan te kijken als hij Kjjst Kjsst doet..misschien moet ie het eens uitproberen in een wolvenpark. Camera er bij..hebben we ook weer eens wat te lachen.

Verder top gedicht, maar stond het maar in de krant.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:27

Dreamboy schreef:
Nyaleti schreef:
"Vlak daarvoor was ik aan het rennen dus misschien dacht hij dat een spelletje was." Gevalletje meisje uit de Randstad :=

Dat is wel 'goed' nieuws Tienus, dat ze het zo delen.

Het zou fijn zijn als we eens ophielden met dat generaliseren. Er zijn genoeg "stadsmeisjes" die wel degelijk de nadelen van de wolf kennen, net zoals er genoeg "plattelandsmeisjes" zijn die het probleem nog steeds niet willen zien.

Je hebt gelijk zelfs paardenmensen die het nog niet zien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:32

Nu moet ik zeggen dat als ik meneer ksssst tegen zou komen dat ik ook hard zou rennen }>
Dus snap wel dat het voor hem wel werkt...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:35

SPARK55 schreef:
Dreamboy schreef:

Het zou fijn zijn als we eens ophielden met dat generaliseren. Er zijn genoeg "stadsmeisjes" die wel degelijk de nadelen van de wolf kennen, net zoals er genoeg "plattelandsmeisjes" zijn die het probleem nog steeds niet willen zien.

Je hebt gelijk zelfs paardenmensen die het nog niet zien.

Moet zeggen dat ik wel moeite heb met iemand die hartje Den Haag woont bijv, mij zal vertellen hoe ik me moet voelen met wolven op 500 meter van huis.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:39

Ik ben ook een stadsmens. Nou ja, ik woon in een (van oorsprong) tuindersdorp aan de rand van Rotterdam. Maar ik snap dondersgoed hoe het werkt met wolven.
Ik snap ook heel goed dat mensen in het buitengebied moe worden van de "stadse woke zeurneuzen". Trek het je niet te veel aan. Het is niet persoonlijk bedoeld, men weet gewoon niet beter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:40

Of hoe je moet omheinen... Terwijl ze het verschil tussen 30, 3000 & 30.000 m2 niet weten.

(met ander onderwerp aan de hand gehad)

Wat je overigens ook op bokt voorbij ziet komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:44

" Ik heb een hectare grond, ik ga 10 paarden houden" }:)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:44

DuoPenotti schreef:
Of hoe je moet omheinen... Terwijl ze het verschil tussen 30, 3000 & 30.000 m2 niet weten.

(met ander onderwerp aan de hand gehad)

Wat je overigens ook op bokt voorbij ziet komen.

De vergelijking met dat je je kippen ook in een hok doet en in een ren tegen marters.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:47

Haha ja die voorbeelden :D

En met wat pech is die hectare ook nog eens 1000m2

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:51

Wintu, ik snap jouw frustratie wel. Hoewel ik zelf het grootste deel van mijn leven op het platteland woon ben ik ooit geboren in de grote stad. Ik heb dan ook best wat familie en vrienden die daar nog wonen en die wel degelijk inzien dat de wolf hier niet hoort.Maar die goed bedoelde adviezen die men krijgt van mensen uit Den Haag hoor ik net zo goed op het platteland. Dat zijn dan vooral mensen die zelf geen dieren hebben. Niet iedereen op het platteland houdt zich bezig met die boze wolf. En niet iedereen op het platteland heeft paarden of ander vee. Het is altijd makkelijk praten als je er zelf niet mee te maken hebt. Of je nu in de stad woont of op het platteland.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:06

Dreamboy schreef:
Wintu, ik snap jouw frustratie wel. Hoewel ik zelf het grootste deel van mijn leven op het platteland woon ben ik ooit geboren in de grote stad. Ik heb dan ook best wat familie en vrienden die daar nog wonen en die wel degelijk inzien dat de wolf hier niet hoort.Maar die goed bedoelde adviezen die men krijgt van mensen uit Den Haag hoor ik net zo goed op het platteland. Dat zijn dan vooral mensen die zelf geen dieren hebben. Niet iedereen op het platteland houdt zich bezig met die boze wolf. En niet iedereen op het platteland heeft paarden of ander vee. Het is altijd makkelijk praten als je er zelf niet mee te maken hebt. Of je nu in de stad woont of op het platteland.

Heb je helemaal gelijk in hoor, daarom schuurt het soms ook zo. Als men je uit lacht vanuit Zandvoort aan zee omdat je het griezelig vind om je kinderen door het bos te laten fietsen naar school. "dan fiets je maar ergens anders langs of dan moet je maar niet in de natuur gaan wonen en wolven zijn schuw". Op de een of andere manier doet het iets met je, met ziet je niet als volwaardig en dan is daar die enorme kloof tussen stad en platteland, ik zie die kloof ook enkel verbreden. En ik doel niet alleen op de randstad, maar ik doel op stedelijk gebied of dat nou Rotterdam, Leeuwarden, Meppel of Hengelo is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:22

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Heb je helemaal gelijk in hoor, daarom schuurt het soms ook zo. Als men je uit lacht vanuit Zandvoort aan zee omdat je het griezelig vind om je kinderen door het bos te laten fietsen naar school. "dan fiets je maar ergens anders langs of dan moet je maar niet in de natuur gaan wonen en wolven zijn schuw". Op de een of andere manier doet het iets met je, met ziet je niet als volwaardig en dan is daar die enorme kloof tussen stad en platteland, ik zie die kloof ook enkel verbreden. En ik doel niet alleen op de randstad, maar ik doel op stedelijk gebied of dat nou Rotterdam, Leeuwarden, Meppel of Hengelo is.

We kunnen alleen maar hopen dat ook deze mensen stukje bij beetje bewust worden dat het zo helemaal mis gaat en dat vroeg of laat ook zij met de wolf te maken krijgen. Maar er is nog een lange weg te gaan. Zo plaats ik bv eigenlijk nooit berichten over de aanvallen op mijn facebook. Gisteren heb ik dat wel gedaan, inclusief de gruwelijke foto's. Wel geteld 3 personen hebben hierop gereageerd. Plaats ik een leuke foto van mijn paarden of honden dan krijg ik heel wat meer likes. Zolang de media en zelf benoemde wolvenexperts alleen maar leuke lieve foto's en filmpjes laten zien gaat er niets veranderen aan het beeld wat men heeft van de wolf vrees ik.