Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:38

listiglistje schreef:
Meest belachelijke afgelopen week dat de EU en ook hier de partijleiders van regeringspartijen voor waren het recht op toegang tot de EU te ontzeggen van Tucker Carlson :+

... omdat hij propaganda ging voeren voor een oorlogsvoerende dictator? Huh ja. Vrijheid van mening loopt wat mij betreft ongeveer ten einde als het gaat om oorlogshitserij. Zo hoort dat te werken ja.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:48

Shadow0 schreef:
listiglistje schreef:
Meest belachelijke afgelopen week dat de EU en ook hier de partijleiders van regeringspartijen voor waren het recht op toegang tot de EU te ontzeggen van Tucker Carlson :+

... omdat hij propaganda ging voeren voor een oorlogsvoerende dictator? Huh ja. Vrijheid van mening loopt wat mij betreft ongeveer ten einde als het gaat om oorlogshitserij. Zo hoort dat te werken ja.

Volgens mij heeft de EU een handelsverbod op Rusland, ik kan me voorstellen dat Tucker Carlson dit interview niet zelf heeft betaald.

Maar ik vind het wel te veel eer om hem daarvoor de toegang tot de EU te ontzeggen. Voor de rest vind ik hem persoonlijk een sneue gast :roll:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:54

Hij is trouwens druk de laatste tijd :+

Afbeelding
Afbeelding

Let op: dit is niet echt waar maar fake news!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:03

listiglistje schreef:
Janneke2 schreef:
Lik lees stukjes mee met de liveblog van de NOS.

En ik voel me naar tegenover alle Nederlandse moslems. Dat iemand die volgens velen maar premier moet worden,
"doodgewoon" zegt 'dat het een haatdragende religie is' - |( .

Het spijt me, Shigoefa.
Ik wil het graag anders, Asjha.
Ik vind het zo naar om te horen, Mehmet.
Niets weet hij van jullie, maar zijn oordeel heeft hij klaar.
|(

Nou ja het is maar hoe je het bekijkt :+ 17 jaar opgesloten in een safehouse,
per dag honderden doodsbedreigingen en Fatwa's over je uitgeroepen,
Tja dan denk je er misschien anders over...

Nee, ik ben niet zo van de relativiteit.

... dacht je dat ik dit niet wist? (Just asking.)

Ik weet het, en ik betreur het.

Maar ik vind het NUL excuses om mensen te beledigen.
(Ja, hij heeft het volste recht. Vind ik geen goed argument.)

Citaat:
Daarbij de Moslimlanden vooral uit het midden Oosten zijn niet zo vredelievend en tolerant

Nou, en...?
Hij deed geen uitspraak over landen.
Het christendom heeft sloten bloed doen vloeien.
Amerika (US of A) heeft nare streken uitgehaald om haar belangen veilig te stellen.
(Hamas: weet jij hoe het Westen omgaat met de Palestijnse zaak...? 'Ergens komt de haat vandaan...')

Kortom: "wij" zijn niet heilig.

Hij deed een nodeloos kwetsende uitspraak over de religie van miljoenen vredelievende mensen.

Citaat:
In mijn eigen omgeving alleen lieve leuke ruimdenkende moslims,

Ja, hier ook.
En ik vind het vreselijk voor hen. (Zijzelf halen de schouders er over op.)
Ik schaam me, 'is dit nou ons parlement...?'

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:26

Janneke2 schreef:
listiglistje schreef:

In mijn eigen omgeving alleen lieve leuke ruimdenkende moslims,

Ja, hier ook.
En ik vind het vreselijk voor hen. (Zijzelf halen de schouders er over op.)
Ik schaam me, 'is dit nou ons parlement...?'

Gelukkig gaat Wilders alleen verbaal tekeer en gooit hij niet met bommen, dus ik zou het mij niet te persoonlijk aantrekken, Janneke. :+
Overigens schamen moslims zich ook voor het gedrag van de Jihadisten, en dat geweld kun je een moslim ook niet persoonlijk aanrekenen . ;)

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/saoedische-presentatrice-tegen-moslims-we-moeten-ons-schamen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:02

Citaat:
sowieso de heer Bontenbal zag het voortsel/idee wel zitten van de EU zei hij in een of andere talkshow :+

Maar gelukkig wordt ie voorlopig niet bestraft... https://www.hln.be/buitenland/eu-gaat-t ... gle.com%2F

Maar zowel journalisten als Europarlementariërs riepen de EU op om Carlson te sanctioneren.
Ik heb echt een paasei hekel aan die cancel cultuur van tegenwoordig, omdat iets je niet aanstaat.
Vrijheid is een groot goed, wat je ook van het interview of de personen vindt.

Ik ben van vóór de kreet 'cancelcultuur'.

En ik heb de ouderwetse mening dat vrijheid hand in hand gaat met verantwoordelijkheid.

Contact opnemen met een dictator annex de initiatiefnemer tot een aanvalsoorlog:
in principe mag het van mij.

Maar of TC bezig was met 'geld maken' of integere journalistiek vind ik wel een vraag.

Ik heb het interview niet gezien, dus ik kan deze vraag niet beantwoorden. Maar zonder goede redenen sancties tegen Rusland aan de laars lappen - dat gaat niet.

Dus lang leve de democratie, onafhankelijke, integere journalistieke vrijheid, etc.,
en lang leve de sancties tegen Rusland.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:46

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:
Omtzigt heeft geprobeerd om te formeren, maar houd op bepaalde standpunten terecht zijn rug recht.

Zijn we vergeten dat Wilders veroordeeld is?

Wat heeft dat ermee te maken? :o? Hij stapt er uit om de overheidsfinancieen:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... ze-econoom

Waar het vorige kabinet dus kennelijk al een potje van heeft gemaakt.

Volgens Rob Jetten had omzigt om een fictief financieel 'worst case scenario' gevraagt, en deze heeft hij ook gekregen. Dit ging echter absoluut niet om de daadwerkelijk huidige staat van financiën. Naar mijn idee dus ook vreemd om dit als excuus te gebruiken om af te haken.

Misschien nog een idee voor partijen om ook een fictief financieel 'best case scenario' aan te vragen, wie weet wat er dan allemaal nog mogelijk is. :+

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:48

Omtzigt heeft gewoon een excuus gezocht, om er uit te stappen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:52

listiglistje schreef:
Ik heb echt een paasei hekel aan die cancel cultuur van tegenwoordig, omdat iets je niet aanstaat.
Vrijheid is een groot goed, wat je ook van het interview of de personen vindt.

Daar ben ik het volledig mee eens.. maar er is een groep die meent voor vrijheid te zijn, zolang het volgens hun regels gaat en zolang het zaken betreft waar zij het mee eens zijn. En dat vind ik een enge ontwikkeling..
Als je iets niet wilt horen, kan je ook gewoon niet luisteren, ipv alles te willen cancellen..
Het is al een oude zin "er zit een knop op je tv" :+

En daarnaast lees ik met enige regelmaat dat alle boeren verantwoordelijk zijn voor het geweld wat door een aantal boeren uitgevoerd wordt.
En dat bijv een politiek leider openbaar duidelijk afstand moet nemen, en ze tot de orde moet roepen.
Alleen als het dan over moslims gaat moet het ineens duidelijk zijn dat het niet alle moslims betreft, en hoeven mensen zich niet perse dagelijks op allerlei media duidelijk uit te spreken dat ze afstand nemen van geweld uitgevoerd uit naam van een geloof (welk geloof dan ook) ..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:45

Electra63 schreef:
Omtzigt heeft gewoon een excuus gezocht, om er uit te stappen.

Misschien wel, misschien niet. Het probleem is dat we dat niet weten want we weten niet welke politieke spelletjes er worden gespeeld.
Bv gisteren het lijkt dat Dilan Yeşilgöz Omzigt erbij wil hebben ( net als de andere twee partijen), maar is dat werkelijk zo? Wat is daar al die weken in dat overleg gebeurd?
Of anders gezegd ik heb daar ook wel vragen over want het lijkt nu alsof Omzigt de zwarte Piet is. Daar doen de drie " musketiers" in ieder geval hun best voor om dat beeld zo eensgezind mogelijk naar buiten te brengen.
Maar zijn de dingen ook werkelijk zoals men ons wil laten denken? Daar komen we pas veel later achter.
Enfin de keuze voor de nieuwe informateur vind ik een geweldige. Goed gedaan Wilders!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:06

Ik ben volledig de draad kwijt, wat een gerommel en geharrewar :? Ik krijg het idee dat we in een lachspiegelkabinet terecht zijn gekomen, niks is wat het lijkt ...

Is dit nu waar "de gewone Nederlander" zoals Henk en Ingrid en Harm en Jojanneke (of wie de BBB voor ogen heeft) wel warm voor lopen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:08

Ik niet in ieder geval :n

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:13

irmaz schreef:
Ik ben volledig de draad kwijt, wat een gerommel en geharrewar :? Ik krijg het idee dat we in een lachspiegelkabinet terecht zijn gekomen, niks is wat het lijkt ...

Is dit nu waar "de gewone Nederlander" zoals Henk en Ingrid en Harm en Jojanneke (of wie de BBB voor ogen heeft) wel warm voor lopen?

Wat mij betreft niet alleen een lachspiegelkabinet maar een lachspiegelvolksvertegenwoordiging (mooi scrabble woord trouwens): het lijkt erop alsof (bijna) iedereen er zit om de andere partijen af te zeiken. Er is (bijna) niemand meer die nog iets opbouwends te melden heeft zonder niet tegelijkertijd een sneer uit te delen naar een ander/anderen. Genant.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:17

Ik ook niet... maar ik heb ook al geleerd dat ik niet echt onderdeel ben van "het volk" kennelijk. Ik neem het het volk eigenlijk wel een beetje kwalijk. We stemmen een racist, een oprechte maar ook vage man met een nog vager plan en twee populisten met mooie praatjes zonder onderbouwing de kamer in. Tsja.

Omtzigt stond al bekend om een man die niet al te makkelijk was om mee te werken. Hij heeft nu alleen de tegenvallers en niet de meevallers opgevraagd, dus het lijkt een soort paniekreactie? Raaarrr. Het zal mij benieuwen hoe het verder gaat. Vind het een soort grappig dat VVD nu met de oliebol zit opgescheept.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:05

Nou ja, als je in de maatschappij kijkt... dan is het wel een beetje een vertegenwoordiging van het grootste deel van het volk..

En kijken hoe het allemaal komt, wat de oorzaak is, hoe dit heeft kunnen gebeuren (wat heel vaak al ter sprake is gebracht, waarna er hele ingewikkelde uitleg volgt die de stemmers blijkbaar niet kunnen volgen) dat wordt een beetje terzijde geschoven..

ik weet niet of ik het 'het volk' kwalijk neem. En ik hoor er wel degelijk bij (vreemd om jezelf buiten de maatschappij te zetten) Ik denk dat de andere partijen wel degelijk meer hun best hadden kunnen doen om begrijpelijker te zijn, om mensen naar zich toe te trekken (als die het allemaal wel op hadden kunnen lossen, wat blijkbaar wel het idee is). Misschien hebben zij een beetje achterover geleund en gedacht 'komt wel goed'..

En misschien moet de pendule gewoon eerst een hele grote zwaai maken, waarna het weer uitmiddeld.. het zijn niet voor het eerst in de geschiedenis rommelige tijden, denk ik (maar ik heb er niet voor geleerd :+ )

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:21

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Wat mij betreft niet alleen een lachspiegelkabinet maar een lachspiegelvolksvertegenwoordiging (mooi scrabble woord trouwens): het lijkt erop alsof (bijna) iedereen er zit om de andere partijen af te zeiken. Er is (bijna) niemand meer die nog iets opbouwends te melden heeft zonder niet tegelijkertijd een sneer uit te delen naar een ander/anderen. Genant.

Mee eens, soms lijkt het meer op een slechte stand-up comedy show. :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:04

nps schreef:
Ik ook niet... maar ik heb ook al geleerd dat ik niet echt onderdeel ben van "het volk" kennelijk. Ik neem het het volk eigenlijk wel een beetje kwalijk. We stemmen een racist, een oprechte maar ook vage man met een nog vager plan en twee populisten met mooie praatjes zonder onderbouwing de kamer in. Tsja.

Omtzigt stond al bekend om een man die niet al te makkelijk was om mee te werken. Hij heeft nu alleen de tegenvallers en niet de meevallers opgevraagd, dus het lijkt een soort paniekreactie? Raaarrr. Het zal mij benieuwen hoe het verder gaat. Vind het een soort grappig dat VVD nu met de oliebol zit opgescheept.

Zo denk ik er ook over.
De bal werd in ieder geval door de anderen vooral op Omtzicht gespeeld.

De "gewone" burgers is iets anders dan een politicus.
Ik zag van de week wat Kamerleden van bijv. BBB en PVV voorbij komen, daar heb ik toch echt geen vertrouwen in, als bijv. minister of staatssecretaris of lid van een onderzoekscommissie.

Het is natuurlijk best schrijnend dat er nu 2 x een informateur van de PvdA moet worden gevraagd.
PVV en BBB en NSC lijken niet echt ervaren/goede bestuurders in de geledingen te hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:12

Cer schreef:
Nou ja, als je in de maatschappij kijkt... dan is het wel een beetje een vertegenwoordiging van het grootste deel van het volk..

En kijken hoe het allemaal komt, wat de oorzaak is, hoe dit heeft kunnen gebeuren (wat heel vaak al ter sprake is gebracht, waarna er hele ingewikkelde uitleg volgt die de stemmers blijkbaar niet kunnen volgen) dat wordt een beetje terzijde geschoven..

Bestuurszaken zijn vaak ingewikkeld, alle informatie is -vaak - beschikbaar. Je hoeft maar te googelen of het nieuws te lezen, die de dingen vaak samenvat. Mensen stemmen uit emotie, niet uit inhoud. En willen makkelijke oplossingen voor moeilijke problemen. We stemmen massaal op partijen zonder goed inhoudelijk programma (pieter omtzigt stond op 40 zetels zonder programma). Wat je zegt is typisch - men wil weinig moeite doen, alles ligt weer aan de politiek, díe moet beter uitleggen. Je kan zelf ook wat doen. En daarnaast hebben we vaak genoeg gezien wat er gebeurt als (rechts)populisten aan de macht komen (brexit, trump, polen) maar weigeren we te leren.

En met "het volk" bedoel in de boosmensen, die zich gehoord voelen door de populisten, die doen alsof ze namens het volk spreken. Ik voel me in ieder geval absoluut niet vertegenwoordigd door de huidige overgebleven partijen.Dat het weer terug kan zwaaien later hoop ik op, zie ook Polen. We gaan het zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:39

nps schreef:
Bestuurszaken zijn vaak ingewikkeld, alle informatie is -vaak - beschikbaar. Je hoeft maar te googelen of het nieuws te lezen, die de dingen vaak samenvat.

dat is dan ook voor verschillende interpretatie vatbaar en nieuwsbronnen brengen het nieuws ook niet altijd ongekleurd (daar zijn hier echt al heel vaak voorbeelden van voorbij gekomen).
Dat we nu ineens Google en nieuwsbronnen moeten geloven, vind ik wat kort door de bocht (vooral nu met AI wordt nieuws eigenlijk alleen maar onbetrouwbaarder)

Citaat:
We stemmen massaal op partijen zonder goed inhoudelijk programma (pieter omtzigt stond op 40 zetels zonder programma).

Blijkbaar mag iemand zonder programma gewoon meedoen, dus hoe zou je dan als simpeltje verwachten dat dat niet superhandig is.
Zou het systeem misschien anders moeten?

Citaat:
Wat je zegt is typisch - men wil weinig moeite doen, alles ligt weer aan de politiek, díe moet beter uitleggen. Je kan zelf ook wat doen.

Nou, ik weet niet precies hoe het zit met verkiezingen en het salaris van politici maar ik dacht toch dat ze gekozen werden voor het volk, dat ze op die positie zitten omdat ze wat willen veranderen voor het volk, en dat ze ook nog betaald worden uit belastinggeld en giften van het volk...
Dus nee, ik ben het daar niet perse mee eens, dat mensen zelf wat moeten doen.
Er dan, er zijn genoeg mensen die zelf wat doen, maar de vraag is dan welke mensen je mist met informatie (en waar doen ze achteraf ineens zo verbaast over "oh we zagen dit echt niet aankomen".. serieus?)
Er zijn hele bedrijfstakken die ervoor zijn om te zorgen dat informatie op een begrijpelijke manier bij de juiste mensen terecht komt.. en nu, als het heel ingewikkeld is, en best belangrijk, moet iedereen eigenlijk zelf beter zn best doen? (doe je eigen onderzoek) Dat vind ik best apart.

Citaat:
En met "het volk" bedoel in de boosmensen, die zich gehoord voelen door de populisten, die doen alsof ze namens het volk spreken.

dat kan, dat stond er alleen niet op die manier :)

Maar goed, ik merk het in het bedrijfsleven ook hoor, de afstand tussen de baas en de werkvloer.. "Waarom zou je mensen informeren, ze kunnen toch ook zelf dingen vragen?" En "alles loopt toch, waarom moeten wij ons daarmee bezig houden, wij doen heel belangrijk werk hierboven .. " ;)

Enfin, het zal.. :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-02-24 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:40

Niet iedereen is heel begaafd met computers hè? Of überhaupt begaafd. Als politiek zo simpel te begrijpen was, was politicologie denk ik geen universitaire studie?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:41

996981 schreef:
Niet iedereen is heel begaafd met computers hè? Of überhaupt begaafd. Als politiek zo simpel te begrijpen was, was politicologie denk ik geen universitaire studie?

Ook dit.

maar mensen bekijken dingen voornamelijk vanuit hun eigen referentiekader.. Dus als zij het begrijpen, is het allemaal niet zo moeilijk.

Dat doen ze niet eens expres, dat is hoe dat gaat..

Ik googlede net ook even op het aantal laaggeletterden.
dan heb je ook nog een gedeelte wat niet goed is in Nederlands
analfabeten .. en gewoon mensen met een andere interesse..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:11

Soms denken mensen ook dat ze iets begrijpen maar is dat ook maar net wie je het vraagt of dat wel klopt. :D

Af en toe denk ik dat de politici het zelf ook allemaal niet echt begrijpen. :+

Ook invullen voor een ander helpt niet mee aan het beter begrijpen van een ander.

De kans dat Wilders premier wordt is nu trouwens niet hoog meer..dat is voor veel mensen misschien wel positief. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:24

Nou ja, eenvoudig voorbeeld. Ik zit soms waar te nemen voor mijn collega's frontoffice telefoon verzekeringen..
je wil niet weten hoe weinig mensen verstand hebben van verzekeringen, die ze zelf online afsluiten (en verder dus eigenlijk zelf verantwoordelijk voor zijn). Niet snappen wat de voorwaarden zijn, geen of slecht nederlands spreken, niet weten hoe ze een telefoongesprek moeten voeren, eigenlijk niet weten hoe dingen online werken etc..
Ik denk niet dat die mensen zich erg in de politiek verdiepen of dat makkelijk snappen. En ook hier moet het bedrijf, vind ik, moeite doen om het begrijpelijk te houden en behulpzaam te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:08

Juist omdat de gewone burger geen of weinig verstand van politiek heeft, kiezen wij volksvertegenwoordigers.

In een deel van de Kamerleden heb ik geen vertrouwen dat zij WEL de kennis hebben om ons te vertegenwoordigen.
En dat standpunten en visies verschillen, is normaal, maar algemene kennis, kennis van politiek en bestuurskunde, je inlezen in de materie en aanwezig zijn, lijkt mij een basisvoorwaarde voor een politicus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:11

blijkbaar komen ze zonder die voorwaarden ook door de selectie..

want, wie gaat het anders doen? Zo is het ook weer...