Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:29

Dat is wat ik zelf in het algemeen geconstateerd heb op Wikipedia, dat is zo'n beetje mijn bijbel, hihi. Al heb ik ook nog steeds een papieren Winkler Prins uit 1952, voor als google stuk gaat. :)

Maar ik vergelijk vaak wat ik in andere bronnen kan vinden om te zien of het wel klopt. En meestal klopt het gewoon. Er is ooit een onderzoek uitgevoerd om te kijken hoeveel fouten er in Wikipedia zitten en hoeveel fouten in de Brittanica. Wikipedia scoorde beter.

Edit: je moet wel ook de bronnen aanklikken waarnaar wiki verwijst. Staan allemaal in en onder de tekst.

BigOne

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:34

Wiki kan iedereen op schrijven dus inderdaad lang niet altijd waar.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:40

mysa schreef:
Dat is wat ik zelf in het algemeen geconstateerd heb op Wikipedia, dat is zo'n beetje mijn bijbel, hihi. Al heb ik ook nog steeds een papieren Winkler Prins uit 1952, voor als google stuk gaat. :)

Maar ik vergelijk vaak wat ik in andere bronnen kan vinden om te zien of het wel klopt. En meestal klopt het gewoon. Er is ooit een onderzoek uitgevoerd om te kijken hoeveel fouten er in Wikipedia zitten en hoeveel fouten in de Brittanica. Wikipedia scoorde beter.

Edit: je moet wel ook de bronnen aanklikken waarnaar wiki verwijst. Staan allemaal in en onder de tekst.

Ik vind het bijzonder dat als er al minstens 15 jaar groepen mensen bezig zijn dat je dan concludeert dat het “helaas af en toe gebeurt”.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 12:02

Nou, selectief dan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 12:04

BigOne schreef:
Wiki kan iedereen op schrijven dus inderdaad lang niet altijd waar.

Is ook niet altijd waar, daarom dubbelcheck ik dus vaak. Maar zoals gezegd: ze proberen zoveel mogelijk zelf te modereren maar het staat ook eenieder vrij om aan te passen, vraagtekens te zetten, opmerkingen te maken of zelfs te klagen. ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:12

FiveSports schreef:
journee schreef:
Lang niet alle Arabische moslims hadden zoveel problemen met de komst van de joodse migranten. Het was vooral het streng islamitische deel dat elk gerucht aangreep om geweld te gebruiken..

Waar haal je dit vandaan? En zeg je hiermee dat het allemaal zelfverdediging is geweest vanuit de Zionisten?

Ik zeg wat ik bedoel en bedoel wat ik zeg. Niets meer en niets minder. Als je even terug gaat naar blz.83 dan vind je daar een post van mij van 16-07 met verschillende linkjes over het onderwerp.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:21

Gisteren, of was het eergisteren, hadden we het over de semantische lading van genocide, etnische zuivering etc.
Vanochtend Las ik de wekelijkse column van Floor Rusman over dit onderwerp. En zoals zo vaak is die column weer erg interessant.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/19/de ... t-a4900706

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:39

mysa schreef:
Gisteren, of was het eergisteren, hadden we het over de semantische lading van genocide, etnische zuivering etc.
Vanochtend Las ik de wekelijkse column van Floor Rusman over dit onderwerp. En zoals zo vaak is die column weer erg interessant.

Mooi artikel :j

Citaat:
Maar een moreel ijkpunt heeft alleen nut als je er dingen aan mag ijken. Anders wordt de les slechts letterlijk: „Nooit meer mogen miljoenen Joden worden afgevoerd naar Polen, in concentratiekampen gestopt en vergast”. Dat is geen les, want de geschiedenis herhaalt zich nooit hetzelfde. Daarom zijn termen als genocide, oorlogsmisdaad en misdaad tegen de menselijkheid bedacht: om te abstraheren van de historische gebeurtenis en ervoor te zorgen dat we het ook erg vinden, en ingrijpen, als niet-Joden in een ander land dan Polen op een andere manier worden vermoord.

Je kunt niet tegelijkertijd willen dat de Holocaust een moreel ijkpunt blijft, en gaan steigeren als mensen het, door te protesteren tegen het gedwongen verplaatsen, uithongeren en nodeloos doden van grote groepen mensen, daadwerkelijk als ijkpunt gebruiken. Door voor Israël een uitzondering te eisen, maken verdedigers van de Israëlische regering de Holocaust onbruikbaar en het internationaal recht, dat mede als reactie erop ontstond, betekenisloos.

Zit wel een paywall op, hier kan je 'm wel lezen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:27

Zeker een goede column !

Dat er vanuit de EU en in Nederland geen actie wordt ondernomen tegen Israel komt door de geweldige lobby van Israel in de politiek.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:49

mysa schreef:

Sterk stuk inderdaad, thnx voor het delen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:57

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:16

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:25

FiveSports schreef:
Iemand hier meer van mee gekregen?
Een leider van de Druzen die zou samenwerken met Israël en blijkbaar zulke misdaden gepleegd dat er duizenden bedoeïen zijn die erheen gaan.
https://x.com/bilalkareem/status/1946279909275410679

Je bedoelt de soennitische milities die genocide plegen op de minderheden in Syrië? (Die weer nauwe banden hebben met de huidige machthebber in Syrië, want die heeft nu een mooi pak aan maar een paar maanden terug stond er nog 10 miljoen op zijn hoofd)

Dit gaat natuurlijk over en weer want die druzen slaan ook weer terug, hoewel die een tijd terug nog grotendeels ontwapend zijn.

Als ik de beelden zie van druzen die over een balkon moeten springen, en nog even een paar kogels extra in de rug krijgen. Afgeschoten worden in greppels.

Alleen maar omdat ze van het verkeerde geloof zijn….

Vandaag de druzen, morgen een andere minderheid, over een tijdje zullen de Koerden wel weer de klos zijn.

Het is daar een verschrikkelijke bende…

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:24

robert45 schreef:
Het is een zeer ingewikkelde materie. Je geeft het zelf ook al aan “lijkt te plegen” de criteria voor genocide zijn erg ingewikkeld en zelfs de experts zijn het daar niet over eens. Ik acht mijn kennis er niet groot genoeg voor om dit te beweren of te ontkennen omdat het een groot grijs gebied is.

Citaat:
Je bedoelt de soennitische milities die genocide plegen op de minderheden in Syrië?

Well that aged quickly

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:29

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

[quote="FiveSports"][quote="huppelz"]
[quote="huppelz"]

fivesports: Gedoogbelasting???? Je weet er echt niks van :D Of eigenlijk nog erger, je denkt er wat van te weten en je weet niet dat je niks weet?
Huppelz: Jizya:
De jizya was een historische belasting die werd geheven in sommige islamitische rijken van niet-moslims, in ruil voor bescherming en vrijstelling van militaire dienst. En kijk nog even over what ik over dhimmi gepost heb in dit bericht.

Fivesports: Vroegahh, hadden we niet zoiets als de natiestaten, zoals we dat nu hebben, geen paspoorten etc. etc.
Huppelz: niet? hoe konden koningen regeren over landen die niet bestonden dan?

Fivesports: Een "dhimmi" wat letterlijk "beschermd persoon" betekent betaalde vaak een bedrag wat relatief een stuk minder was dan de bovengenoemde 2,5%, betaalde verder geen belastingen anders dan de moslims en waren niet verplicht om het land te beschermen. Daarnaast, zouden ze de belasting terug moeten krijgen op het moment dat hun veiligheid niet te garanderen was. Daarnaast was het voor Christenen en Joden ook mogelijk om eigen rechtbanken te hebben etc.

Huppelz: Een dhimmi (Arabisch: ذمّي) is een term uit de islamitische wetgeving die verwijst naar een niet-moslim die onder islamitisch bestuur leeft en een beschermde status heeft. In ruil voor deze bescherming en het behoud van hun religie, betalen dhimmis een speciale belasting, de jizya, en zijn ze onderworpen aan bepaalde beperkingen in vergelijking met moslims.
De term dhimmi is afgeleid van het Arabische woord "dhimma", wat "bescherming" of "contract van bescherming" betekent. Dhimmis zijn traditioneel christenen, joden en andere "Mensen van het Boek", maar de term kan in sommige gevallen ook op andere niet-islamitische groepen van toepassing zijn
Nee, een dhimmi was niet per se altijd veilig. Hoewel dhimmī's (niet-moslims die in een islamitische staat leven) bescherming genoten en hun religie mochten belijden, was dit onder voorwaarden en was hun positie niet gelijk aan die van moslims. Ze werden als tweederangs burgers beschouwd en moesten extra belastingen betalen (jizya) en de superioriteit van de islam erkennen. In sommige periodes en plaatsen werden dhimmī's zwaarder belast of zelfs vervolgd
Bescherming onder voorwaarden:
Dhimmī's werden beschermd tegen fysiek geweld en hadden recht op hun bezittingen en de uitoefening van hun religie, maar dit was niet onvoorwaardelijk.
Tweederangsburgerschap:
Dhimmī's werden niet beschouwd als gelijken van moslims en hadden vaak beperkte rechten en mogelijkheden in vergelijking met moslims.
Extra belastingen:
Dhimmī's moesten de jizya betalen, een speciale belasting die niet door moslims werd geheven.
Beperkingen:
Dhimmī's mochten hun religie niet in het openbaar uitoefenen, moslims niet proberen te bekeren en moesten zich vaak bescheiden gedragen ten opzichte van moslims.
Variatie in behandeling:
De behandeling van dhimmī's varieerde sterk afhankelijk van de tijd, plaats en de heersende politieke en religieuze situatie. Sommige heersers waren toleranter dan anderen, en er waren periodes van relatieve vrede en welvaart voor dhimmī's, maar ook periodes van vervolging en onderdrukking.
Verschillende stromingen binnen de islam:
De islam kent verschillende stromingen en interpretaties, wat ook invloed had op de manier waarop dhimmī's werden behandeld.

Kortom, hoewel dhimmī's beschermd waren, was hun positie niet gelijk aan die van moslims en was hun veiligheid en welzijn afhankelijk van diverse factoren, waaronder de politieke en religieuze context.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

De situatie in Syrië is ook zeer complex. Onder Assad was er veel mis, maar minderheden wisten zich beschermd, omdat Assad zelf ook tot een minderheid (alawiet) behoorde. Het nieuwe 'regime' is soennietisch zoals de meerderheid en heeft ook flink wat banden met organisaties die als terroristen worden aangemerkt. De huidige leider heeft weliswaar zijn naam en kledingstijl aangepast, maar 10 jaar geleden riep hij nog luidkeels dat er in Syrië geen plek is voor minderheden.

Na verschillende aanvallen op minderheden waarbij ook de regeringstroepen mee vochten tegen de minderheden in plaats van het geweld te stoppen, kan ik mij goed voorstellen dat minderheden in Syrië zich niet veilig voelen. Zij zullen zeer waarschijnlijk het gevoel hebben dat 'de vos misschien wel zijn haren, maar niet zijn streken heeft verloren'.

https://www.ewmagazine.nl/buitenland/news/2025/07/slachting-in-syrie-lijkt-voorkomen-druzen-zullen-israel-dankbaar-zijn-1489642/

De Druzen, die een heel unieke godsdienst hebben die gebaseerd is op verschillende geloven zoals islam, christendom, jodendom en hindoeïsme (ze geloven ook in reïncarnatie) zijn een zeer hechte gemeenschap en in israel ook zeer loyaal aan het land. Hoewel vrouwen vanuit hun geloof niet mogen dienen in het leger (wat in Israël ook wordt gerespecteerd) dienen de mannen al bijna vanaf de oprichting van Israël in het Israëlische leger. Vroeger in aparte bataljons, maar sinds 2015 gewoon bij de reguliere afdeling.

Voor de Israëlische bevolking werd 7 oktober ook niet ervaren als een aanval specifiek op joden. Ook vele niet joden werden het slachtoffer van de aanval. Dit heeft er binnen Israël wel voor gezorgd dat het gevoel Israëlisch te zijn, ongeacht het geloof, sterker is dan ooit en dat er steeds meer niet joden, die niet verplicht zijn te dienen, hier zelf vrijwillig voor kiezen.

https://niw.nl/de-niet-joodse-krijgers-van-de-idf/

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:51

journee schreef:
De situatie in Syrië is ook zeer complex. Onder Assad was er veel mis, maar minderheden wisten zich beschermd, omdat Assad zelf ook tot een minderheid (alawiet) behoorde. Het nieuwe 'regime' is soennietisch zoals de meerderheid en heeft ook flink wat banden met organisaties die als terroristen worden aangemerkt. De huidige leider heeft weliswaar zijn naam en kledingstijl aangepast, maar 10 jaar geleden riep hij nog luidkeels dat er in Syrië geen plek is voor minderheden.

Na verschillende aanvallen op minderheden waarbij ook de regeringstroepen mee vochten tegen de minderheden in plaats van het geweld te stoppen, kan ik mij goed voorstellen dat minderheden in Syrië zich niet veilig voelen. Zij zullen zeer waarschijnlijk het gevoel hebben dat 'de vos misschien wel zijn haren, maar niet zijn streken heeft verloren'.

https://www.ewmagazine.nl/buitenland/news/2025/07/slachting-in-syrie-lijkt-voorkomen-druzen-zullen-israel-dankbaar-zijn-1489642/

De Druzen, die een heel unieke godsdienst hebben die gebaseerd is op verschillende geloven zoals islam, christendom, jodendom en hindoeïsme (ze geloven ook in reïncarnatie) zijn een zeer hechte gemeenschap en in israel ook zeer loyaal aan het land. Hoewel vrouwen vanuit hun geloof niet mogen dienen in het leger (wat in Israël ook wordt gerespecteerd) dienen de mannen al bijna vanaf de oprichting van Israël in het Israëlische leger. Vroeger in aparte bataljons, maar sinds 2015 gewoon bij de reguliere afdeling.

Voor de Israëlische bevolking werd 7 oktober ook niet ervaren als een aanval specifiek op joden. Ook vele niet joden werden het slachtoffer van de aanval. Dit heeft er binnen Israël wel voor gezorgd dat het gevoel Israëlisch te zijn, ongeacht het geloof, sterker is dan ooit en dat er steeds meer niet joden, die niet verplicht zijn te dienen, hier zelf vrijwillig voor kiezen.

https://niw.nl/de-niet-joodse-krijgers-van-de-idf/

Bedankt voor de heel interessante links!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

FiveSports schreef:
https://www.instagram.com/reel/DMTm_RRs ... Fma3J6ajhw

Ook Christenen moeten het verduren helaas, maar lijkt minder erg omdat het bruine Christenen zijn.

Ik neem aan dat je doelt op het bombardement op de enige R.K.Kerk in Gaza? Netanjahu heeft onze huidige R.K.paus Leo XIV opgebeld en gezegd dat het een vergissing was. In de R.K. Kerk is geen enkele discriminatie op kleur of afkomst. Het R.K. geloof heeft zich over de hele wereld verspreid en doet het momenteel zelfs beter in niet-Westerse landen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

"Woopsie, foutje, verkeerde religieuze huis gebombardeerd" :=

Als je dan deze situaties allemaal hoort, ben ik maar wat blij dat de westerse wereld steeds Atheïstischer wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

IMANDRA schreef:
"Woopsie, foutje, verkeerde religieuze huis gebombardeerd" :=

Als je dan deze situaties allemaal hoort, ben ik maar wat blij dat de westerse wereld steeds Atheïstischer wordt.

Precies en sommigen vinden dat normaal, schijnbaar.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Netanjahu heeft Paus Leo gebeld en gezegd dat het een vergissing was?
Heb je enig idee de hoeveelste vergissing dit is geweest? Dit is toch allang niet meer geloofwaardig?

Hoor net op het nieuws dat de koning van België het ‘een schande voor de mensheid’ heeft genoemd, dit naar aanleiding van het ( weer ) beschieten van mensen bij een voedseluitdeelpunt.
Zeker weer een vergissing.
Wat een schoften van het allerlaagste allooi.
Chapeau voor deze koning, hoop dat veel staatshoofden zijn voorbeeld zullen volgen en er ook naar gaan handelen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

thequeensmum schreef:
Netanjahu heeft Paus Leo gebeld en gezegd dat het een vergissing was?
Heb je enig idee de hoeveelste vergissing dit is geweest? Dit is toch allang niet meer geloofwaardig?

Hoor net op het nieuws dat de koning van België het ‘een schande voor de mensheid’ heeft genoemd, dit naar aanleiding van het ( weer ) beschieten van mensen bij een voedseluitdeelpunt.
Zeker weer een vergissing.
Wat een schoften van het allerlaagste allooi.
Chapeau voor deze koning, hoop dat veel staatshoofden zijn voorbeeld zullen volgen en er ook naar gaan handelen

Zeker chapeau dat deze koning zich uitspreekt tegen de situatie in Gaza.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Het Koninkrijk Israël was een oud koninkrijk in Kanaän, bestaande volgens de Hebreeuwse Bijbel van ongeveer 1030 tot 930 v.Chr. Het wordt ook wel het Verenigd Koninkrijk Israël of Twaalfstammenrijk genoemd en wordt vaak gezien als het hoogtepunt van de politieke eenheid van de Israëlieten. Na de dood van koning Salomo viel het koninkrijk uiteen in het noordelijke Koninkrijk Israël en het zuidelijke Koninkrijk Juda.
Ontstaan en structuur:

Verenigd Koninkrijk:
De Bijbel beschrijft een periode waarin de twaalf stammen van Israël verenigd waren onder koningen als Saul, David en Salomo.

Splitsing:
Na de dood van Salomo ontstond er onenigheid over de opvolging, wat leidde tot de afscheiding van het noordelijke koninkrijk, Israël, onder Jerobeam.
Koninkrijk Israël:
Dit noordelijke koninkrijk omvatte tien stammen en had Sichem en later Samaria als hoofdsteden.
Koninkrijk Juda:
Het zuidelijke koninkrijk, bestaande uit de stammen Juda, Simeon en Benjamin, behield Jeruzalem als hoofdstad.

Belangrijke perioden en gebeurtenissen:

Eerste koningen:
De eerste koningen van het Verenigd Koninkrijk waren Saul, David en Salomo.

Omri:
Omri wordt beschouwd als een belangrijke koning van het noordelijke Israël, die een vaste residentie in Samaria vestigde en een staand leger had.
Assyrische verovering:
Het noordelijke Koninkrijk Israël werd veroverd door de Assyriërs in 722 v.Chr. en de bevolking werd gedeporteerd.
Babylonische ballingschap:
Het zuidelijke Koninkrijk Juda werd in 586 v.Chr. veroverd door de Babyloniërs, die de Joden in ballingschap voerden.
Moderne staat:
De oprichting van de moderne staat Israël in 1948 wordt door sommige Joden gezien als een voortzetting van het oude koninkrijk.

m.a.w. door de vele oorlogen en verbanningen raakten de Joden verstrooit over de aarde, precies zoals de bijbel vertelt. Toch hebben hier altijd Joden gewoond. Een stam in de buurt, Filistijnen, voerden regelmatig oorlog met hen. Filistijn en Palestijn is hetzelfde woord in het Hebreeuws.
De Romeinen noemden het hele land Palestina om de Joden te vernederen.
Koning David was koning over Juda. Gaza maakt deel uit van Juda.
Abraham en Isaak o.a. leefden en stierven in Hebron (Westelijke Jordaanoever).
Het is dus niet zo dat de Joden 'opeens' in 1948 aan kwamen kakken.

Het stuk land dat toegewezen werd was in beginsel kleiner en het Arabische gedeelte groter. De Arabieren wilden echter helemaal geen Israelische staat. De Engelsen hebben de Joden toen een groter gebied toegewezen.
Na het stichten van de staat Israël begonnen de Arabieren de Arabieren in dat land op te roepen het land te verlaten en ze gooiden de Joden uit hun landen richting Israël.
De gedachte hierachter was om zich van alle Joden ineens te kunnen ontdoen.
Het is ook zo dat het Israëlische leger mensen verjaagd hebben uit boosheid, dat valt niet te ontkennen. Gebeurt overigens in elke oorlog.
In feite is het koninkrijk Israël veel groter dan je nu op de kaart ziet zelfs.

Het is bekend dat er allerlei stammen wonen in Gaza. De nationaliteiten zijn ook divers. Egypte heeft het een tijd 'in beheer' gehad als een soort concentratiekamp en de gemiddelde leeftijd om te sterven van de Gazanen was 43 jaar. Nadat de Israëli de Egyptenaren verdreven hebben is de gemiddelde leeftijd al snel gestegen naar 73 jaar.
Israël heeft veel geïnvesteerd in Gaza in ruil voor vrede, maar dat kwam niet van de grond (de vrede).
In 2005 hebben de Israëli Gaza compleet verlaten in ruil voor vrede en rust en ook dat is weer mislukt.

Als iemand denkt dat dit geen religieuze oorlog is,......dan ben ik bang dat dat niet klopt. Jezus haatte religie, laat ik dat voorop stellen.
Israël maakt zeker fouten, maar volgens mij kun je niet van genocide spreken of van een bezetting.
Wat Syrië nu doet, dat is een genocide