Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:08

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:12

Nee niet vreemd maar wel olie op het vuur....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:25

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:
NOS:

'Ontvoerde burgemeester Melitopol bevrijd'
De ontvoerde burgemeester van de Zuid-Oekraïense stad Melitopol is vrijgelaten. Dat meldt een woordvoerder van de Oekraïense president Zelensky op Telegram. Ivan Fedorov zou tijdens een speciale operatie van Oekraïense militairen zijn bevrijd. De president zou al contact hebben gehad met Fedorov, die nu in Zaporizja zou zijn. Meer details zijn niet bekendgemaakt. Vanuit Russische kant is er nog niets gezegd over de mogelijke vrijlating.

Fedorov werd vijf dagen geleden opgepakt en naar de volksrepubliek Luhansk gebracht, waar pro-Russische separatisten de macht hebben. Volgens Oekraïense media zaten Russen achter zijn ontvoering.

Naast Fedorov werden de voorbije dagen ook andere burgemeesters ontvoerd. Zo werd afgelopen zondag Jevjen Matviiv van het stadje Dniprorudne naar een onbekende bestemming afgevoerd.

—-

Beetje raar: als de Russen Fedorov al 5 dagen geleden gepakt hebben, waarom zou ie dan 5 dagen later nog steeds in Oekraïne, binnen het bereik van Oekraïnse militairen zijn?

Waarom niet? Het doel was een machtswisseling, ik denk niet dat ze die burgemeester verder nodig hadden (hooguit om de wachtwoorden en codes van de systemen en kluis vrij te geven). Bovendien is Luhansk technisch gezien (pro)Russisch grondgebied op dit moment.

Nou ja, wellicht leid ik aan PP…….Propaganda Paranoia. Als IK als Rusland die burgemeester gevangen genomen had zat ie allang in Moskou voor een uitgebreide ‘debriefing/een goed gesprek’.

En nu ie bevrijd is denk ik: hadden de Russen ‘m eigenlijk wel? De enigen die beweerden dat de Russen ‘m hadden waren volgens mij Oekraïners. Aan de andere kant zouden de Russen ‘T toch ontkennen, ook als ze ‘m hadden. Kortom, PP.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:27

Weet iemand er meer over waarom Rusland uit de Europese raad gezet is?

Nu kunnen “goede” Russen ook geen zaak meer aanspannen tegen het Russische regime bij het Europese (of internationale?) mensenrechten Strafhof.

Maarrrrr… vooral die doodstraf doet het hem. Nu zou Rusland weer vrij zijn om de doodstraf opnieuw in te stellen.

Toen dacht ik.. ja ho is ff. Dat hadden we natuurlijk beter moeten voorkomen! Het eerste wat Putin doet is natuurlijk Navalny en aanhangers en dergelijke de doodstraf geven..

Geen goede zet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:29

Hannanas schreef:

Nu kunnen “goede” Russen ook geen zaak meer aanspannen tegen het Russische regime bij het Europese (of internationale?) mensenrechten Strafhof.

Maarrrrr… vooral die doodstraf doet het hem. Nu zou Rusland weer vrij zijn om de doodstraf opnieuw in te stellen.

Toen dacht ik.. ja ho is ff. Dat hadden we natuurlijk beter moeten voorkomen! Het eerste wat Putin doet is natuurlijk Navalny en aanhangers en dergelijke de doodstraf geven..

Geen goede zet.

Ze zijn er zelf uit gestapt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:30

Cowboy 55 hij was vervangen door een pro Putin marionet en dat lukt alleen wanneer de burgemeester weg is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:32

Hannanas schreef:

Geen goede zet.

Nu.nl vind ik, heeft hier een goed artikel over geschreven. Met tevens ook wat het doel van deze raad is.
Daar zit Rusland tever vandaan

https://www.nu.nl/buitenland/6188522/ru ... uropa.html

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:32

bigone schreef:
Cowboy 55 hij was vervangen door een pro Putin marionet en dat lukt alleen wanneer de burgemeester weg is.

Goed punt. Tegelijkertijd: weg waarheen? En nee, ik denk niet dat ie naar Ibiza was. :D Maar wie had m?

Loretta

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:34

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:40

Cowboy55 schreef:
En nu ie bevrijd is denk ik: hadden de Russen ‘m eigenlijk wel? De enigen die beweerden dat de Russen ‘m hadden waren volgens mij Oekraïners. Aan de andere kant zouden de Russen ‘T toch ontkennen, ook als ze ‘m hadden. Kortom, PP.

Ja daar heb je wel een punt. Ik vind het ook erg moeilijk in te schatten wat waar is en wat niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:42

Een tweet van Garry Kasparov, voormalig wereldkampioen Schaken en GEEN fan van Vlad, over onderhandelingen en een mogelijke staakt-t-vuren:

Reminder that to Putin “ceasefire” just means “reload”. Sanctions must stay and get stronger as long as any Russian forces are in Ukraine.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:53

Loretta schreef:
De Russen zijn weer enorm aan het moorden.

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... m=referral

Was net ook op het journaal. Als je het land niet kunt veroveren, dan verwoest je het helemaal.
Ook in Kiev ging het heftig eraan toe en ook in andere steden.

Eens met Kasparov.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:55

Mja, Kasparov heeft al heel lang gigantisch de pest aan Poetin. Nu heeft hij wel het gelijk aan zijn kant maar in het verleden blonken zijn uitlatingen niet altijd uit in objectiviteit.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:41

Ukraine in de Chineese pers; zelfs "onze" Kasja Ollongren wordt genoemd.
https://newseu.cgtn.com/news/2022-03-16 ... index.html

Het is best interessant om op deze site de berichten mbt Ukraine te lezen en te lezen wat er vooral niet wordt verteld :j
Maar gedurende de afgelopn 3 weken zie je langzaam dat de verslaggeving vanuit het uitgangspunt van Moskou verschuift naar het uitgangspunt van Ukraine

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:47

Putin heeft zuiveringen van verkeerd denkende mensen in Rusland zelf aangekondigd (gaat vliegen uitspugen of zoiets) :oo
Ik hoop dat iemand in zijn inner cirkel dit goed ter harte neemt :)*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:04

irmaz schreef:
Putin heeft zuiveringen van verkeerd denkende mensen in Rusland zelf aangekondigd (gaat vliegen uitspugen of zoiets) :oo

Klopt was op nieuwsuur. Heel heel onheilspellend. Hij is echt de weg volledig kwijt.

Die vliegen sloeg op, dat ze iedereen die niet pro Russisch is en westerse sympathieën heeft weten te vinden, en ze zullen uitspugen zoals je dat doet met een vlieg in je mond, zodat de echte patriotten zullen overblijven. Dit zal beter zijn voor Rusland, zo zei hij.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-03-22 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:11

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

Klopt was op nieuwsuur. Heel heel onheilspellend. Hij is echt de weg volledig kwijt.

Die vliegen sloeg op, dat ze iedereen die niet westerse sympathieën heeft weten te vinden, en ze zullen uitspugen zoals je dat doet met een vlieg in je mond, zodat de echte patriotten zullen overblijven. Dit zal beter zijn voor Rusland, zo zei hij.

Je bedoelt die westerse sympathieën heeft?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:12

Ik had het net verbeterd San.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:17

pien_2010 schreef:
Ik had het net verbeterd San.

Oh, dat klinkt logischer, ja. Naar bericht...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:49

⚡️Operatieve informatie vanaf 18.00 uur op 16.03.2022 met betrekking tot de Russische invasie

De eenentwintigste dag van de heroïsche oppositie van het Oekraïense volk tegen de Russische militaire invasie gaat door. De offensieve operatie tegen Oekraïne gaat door.

▪️De vijand krijgt felle tegenstand van eenheden van de Staatsverdedigingstroepen. De bezetters leden aanzienlijke verliezen aan mankracht en materieel.

▪️Sinds het begin van de dag hebben luchtafweerraketeenheden van de luchtmacht van de strijdkrachten van Oekraïne twee Su-30SM-vliegtuigen vernietigd in de regio van Odessa, een Ka-52-helikopter nabij Mykolayiv en een Su-34-vliegtuig in de regio Tsjernihiv. Gegevens over vijandelijke verliezen worden opgehelderd.

▪️Russische bezetters blijven uitdagend het internationaal humanitair recht schenden door raketten en bomaanvallen uit te voeren op kritieke infrastructuur in Oekraïne, woonwijken, artillerie en raketaangedreven granaatwerpers af te vuren op colonnes burgers tijdens evacuaties. De feiten van het gegijzeld houden van burgers, het beroven van de lokale bevolking, plunderingen en ontvoeringen worden vastgelegd.

▪️In verband met de gedwongen mobilisatie van mannen in de tijdelijk bezette gebieden van Donetsk en Loehansk, is er een kritieke situatie ontstaan ​​die de regio dichter bij een humanitaire ramp brengt. Zo is de situatie in het dorp Makeyevka catastrofaal in de plaatselijke ziekenhuizen, die in feite niet in staat zijn om de burgers medische zorg te verlenen vanwege een gebrek aan gekwalificeerd medisch personeel.

▪️De strijdkrachten van Oekraïne blijven met succes de vastgestelde taken vervullen om de gewapende agressie tegen Oekraïne af te weren. In sommige gebieden werden onze eenheden gehergroepeerd en gingen ze in de tegenaanval.

▪️Er zijn maatregelen aan de gang om de staatsgrens van Oekraïne en de zeekust af te dekken. In sommige gebieden wordt een stabilisatieoperatie uitgevoerd en worden territoriale verdedigingstaken uitgevoerd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:50

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

Die vliegen sloeg op, dat ze iedereen die niet pro Russisch is en westerse sympathieën heeft weten te vinden, en ze zullen uitspugen zoals je dat doet met een vlieg in je mond, zodat de echte patriotten zullen overblijven. Dit zal beter zijn voor Rusland, zo zei hij.

A ja dat was het met die vliegen thx Pien.

Maar hoe extremer zijn uitspraken worden hoe beter. Bij iedere uitspraak raakt hij mensen kwijt die hem nu nog het voordeel van de twijfel geven. En beter dat hij nu verteld wat hij van plan is dan dat hij langzaam alles onder de radar invoert.
Mèn wat een griezel :brr:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:00

irmaz schreef:

Stalinistische ‘zuivering’ onder Generaals en aanverwante artikelen in het Russische leger? Opruiming onder Apparatsjiks met Oekrainsche roots?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:07

Hij is een kopie van Stalin.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:11

bigone schreef:
Hij is een kopie van Stalin.

Uhm…..ja, maar……ik zal morgen een link plaatsen van de zuiveringen in het Sovjet leger onder Stalin. Dan praat je over 35.000 dode (onder-) officieren en de directe reden waarom Adolf en zijn matties in 1941/1942 succesvol waren. Er was geen hond meer met ervaring om meer dan een half voetbalteam aan te sturen. Ze waren wel allemaal loyaal aan Stalin.

Edit: never mind, heb m al:

Ook het Rode Leger ontsnapte niet aan Stalins zuiveringen. Stalin had een grote afkeer van beroepsofficieren. Met behulp van de NKVD onder leiding van Lavrenty P. Beria, die ook wel Stalins gehaktmolen werd genoemd, liet Stalin het merendeel van de militaire top liquideren, waaronder
3 van de 5 door Stalin zelf benoemde maarschalken,
13 van de 15 legercommandanten,
110 van de 195 divisiecommandanten en honderdduizenden lagere officieren.

De zuiveringen hadden een vernietigend effect op de organisatie, gevechtskracht en moreel van het Rode Leger.

Bron:traces of war.nl
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 17-03-22 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:19

irmaz schreef:
Maar hoe extremer zijn uitspraken worden hoe beter. Bij iedere uitspraak raakt hij mensen kwijt die hem nu nog het voordeel van de twijfel geven.

Dat heeft bij Hitler ook weinig geholpen.