Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:16

Janneke2 schreef:
Bedenk mbt vluchtelingen wel:
Darfur was de eerste klimaat oorlog,
Syrië was de tweede klimaat oorlog,
'en als de woestijnen verder oprukken, valt de Nijl droog en moeten we 80 miljoen Egyptenaten eldets onderbrengen'.

... hoe dat laatste precies moet, tja.
Nederland was niet goed voorbereid op de covid-19 pandemie - maar dit scenario kunnen we zien aankomen.

Als het om 't klimaat zou gaan zouden die vluchtelingen rechtstreeks naar Groenland of Siberië gestuurd moeten worden. Daar kunnen ze zelf een nieuwe wereld opbouwen. Hier veroorzaken ze alleen een hoop frictie en ons landje staat op de nominatie onder water te komen staan. Dat moeten we al helemaal niet nog verder volbouwen.
En midden Afrika is nog behoorlijk groen volgens mij, maar zonder dat gratis geld van gekke henkie (EU) is dat natuurlijk niet aantrekkelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:21

pien_2010 schreef:
enzino schreef:
Misschien zijn mensen zo ontevreden, en hebben ze zo weinig op met hoe de huidige partijen werken, dat ze hun heil zoeken in de meer extreme partijen. Dat lijkt me iets dat je alle politieke partijen kwalijk kan nemen.

Eens.

Dat ze daarmee vd regen in de drup zullen komen als dat soort partijen de macht hebben , dringt blijkbaar niet tot die kiezers door. Het populistisch schreeuwen, vaak voor velen die niet verder kijken als hun neus lang is, leuk volksvermaak , is minder onschuldig als menigeen denkt.

En Enzino ik vind dat jij daar ook aan mee doet, als het gaat om je taal gebruik, het bizar neerzetten met je uitspraken over normale partijen (zie hierboven nog) waar je het oneens mee kunt zijn.

Het is een gevaarlijke tendens en dat is als een virus dat meer en meer mensen infecteert want het normale fatsoenlijk gedragen, het zij op fora, de EU parlement of 2de kamer is tevaak afwezig. En daarmee groeit het populistisch virus want wordt het nieuwe normaal.

Ik vind dat buitengewoon zorgelijk want het normale oneens zijn en pittig discussiëren verdwijnt meer en meer vd rader en wordt als voorbeeld voorgeleefd aan onze jeugd. Niet ok!

Sorry ik bedoel Elnienjo. Ik haal voortdurend die namen door elkaar. Echt sorry enzino.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 05:46

Ik heb hier nog nooit over nagedacht, maar ik vind het wel een goed punt.

Zou de manier waarop wij onze 2e kamer indelen zorgen voor minder samenwerking en meer polarisatie? Krijgen mensen meer het beeld van links tegen rechts door de opzet nu? Zou boeiend zijn om te onderzoeken.

https://www.instagram.com/p/CaEncTGNXvo ... hare_sheet

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:12

Heb ik ook nooit over nagedacht. Ik vind het goed als ze het gaan veranderen, zal wel niet gebeuren maar waarom niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:13

Wat staat er in het artikel?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:20

karuna schreef:
kun je het niet lezen?

Er staat dat de mensen vd partijen beter individueel door elkaar kunnen zitten middels loting, zoals het IJslandse parlement doet.
Dat zou beter voor een gezonde dynamiek zijn in de 2de kamer en minder polariserend werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:22

Ah ok gewoon verdeeld ipv per partij. Zou dat zoveel schelen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:26

pien_2010 schreef:
karuna schreef:
kun je het niet lezen?

Er staat dat de mensen vd partijen beter individueel door elkaar kunnen zitten middels loting, zoals het IJslandse parlement doet.
Dat zou beter voor een gezonde dynamiek zijn in de 2de kamer en minder polariserend werken.

Kan nog leuk worden. Sylvana Simons naast Thierry Baudet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:27

Thierry is er toch bijna niet en zo ja zit hij te twitteren }>

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:51

karuna schreef:
Ah ok gewoon verdeeld ipv per partij. Zou dat zoveel schelen?

Ik zie er de voordelen wel van. In de kamer zit rechts en links bij elkaar, dus dat werkt de polarisatie wel in de hand. Als alles wat meer gemengd word lijkt me dat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:56

Misschien ook verplicht gemengt in de kantine bij de lunch, net zoals op de basisschool. Maar ipv jongens en meisjes mengen nu links en rechts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:03

Het is toch ergens te zot voor woorden dat zoiets nodig is, kleuterschool is er niks bij.
Wanneer de regering zich zoveel zorgen maakt over de verharding van de maatschappij en ze gaan zelf ook schreeuwend, tierend en rollebollend met elkaar om.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:06

bigone schreef:
Het is toch ergens te zot voor woorden dat zoiets nodig is, kleuterschool is er niks bij.
Wanneer de regering zich zoveel zorgen maakt over de verharding van de maatschappij en ze gaan zelf ook schreeuwend, tierend en rollebollend met elkaar om.

precies, daarom zou mengen best kunnen werken. Dat ze niet figuurlijk tegenover elkaar zitten, maar naast elkaar. schept toch meer verbinding en misschien zelfs begrip.

ze zouden het een tijdje kunnen proberen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:13

ruitje schreef:
Ik heb hier nog nooit over nagedacht, maar ik vind het wel een goed punt.

Zou de manier waarop wij onze 2e kamer indelen zorgen voor minder samenwerking en meer polarisatie? Krijgen mensen meer het beeld van links tegen rechts door de opzet nu? Zou boeiend zijn om te onderzoeken.

https://www.instagram.com/p/CaEncTGNXvo ... hare_sheet

In het Britse parlement zitten links en rechts letterlijk tegenover elkaar, met een voorzitter letterlijk er tussenin (en de vorige was beroemd om zijn gegalm 'Order!').
Voeg daar een districtenstelsel aan toe (dat neigt naar een twee partijen stelsel) : polarisatie tot en met.

Daarmee vergeleken vind ik die halve cirkels van ons wel leuk - zowel in de grote/plenaire vergaderzaal als bij de commissie vergadering.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:22

Janneke2 schreef:
In het Britse parlement zitten links en rechts letterlijk tegenover elkaar, met een voorzitter letterlijk er tussenin (en de vorige was beroemd om zijn gegalm 'Order!').

Niet zozeer rechts vs links, maar coalitie vs oppositie. Zou in Nederland dus betekenen dat Marijnissen tussen Wilders en Baudet kan belanden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:23

Exitium schreef:
Janneke2 schreef:

Niet zozeer rechts vs links, maar coalitie vs oppositie. Zou in Nederland dus betekenen dat Marijnissen tussen Wilders en Baudet kan belanden

precies, en zou dat niet goed zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:42

Exitium schreef:
Janneke2 schreef:

Tja, Rutte 3 en 4 zijn wat mij betreft rechts (net zoals 1 en 2), maar je zou kunnen zeggen dat het middenkabinetten zijn.
Dat wil zeggen dat er oppositie is aan de extreem rechtse zijde, en oppositie op links.

Ik weet niet of dit in deze situatie zou werken, we hebben de persoonlijke aanvallen van extreem rechts gezien de afgelopen weken.
(Een mevrouw van D66 werd aangevallen op het verleden van haar zus, en 'er komen tribunalen'.)

Ik heb liever dat de volksvertegenwoordigers hun werk goed kunnen doen,
en dat kun je als mens een stuk minder goed als je door racisten in je nek wordt gehijgd.

Verder heb ik het idee dat de verschillende politici elkaar met regelmaat spreken over de partijgrenzen heen. ('Dat moet ook wel', het is polderen en coalities sluiten en wisselende verbanden.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:21

enzino schreef:
Misschien zijn mensen zo ontevreden, en hebben ze zo weinig op met hoe de huidige partijen werken, dat ze hun heil zoeken in de meer extreme partijen. Dat lijkt me iets dat je alle politieke partijen kwalijk kan nemen.

Het gros van de mensen is helemaal niet zo ontevreden, dat lijkt zo omdat een paar schreeuwerds altijd doen alsof dat zo is. Het is een absurde gedachte dat de politiek iedereen tevreden kan maken, dat is gewoon niet zo. Maak je de ontevreden mensen tevredener, dan worden andere groep weer veel ontevredener. Ik vind dat de politiek niet aan te rekenen (en nogal makkelijk). Rechts-populisme neemt echter wel toe, daar mag wel iets mee gebeuren.

https://nos.nl/artikel/2374574-cbs-nede ... ronacrisis
https://www.socialevraagstukken.nl/trum ... me-blijft/

*edit:
https://stukroodvlees.nl/hoe-groepen-polariseren/

Hier lees je meer over hoe en waarom groepen polariseren. Onderbouwd, met onderzoek enzo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:04

Dat er mensen ontevreden zijn, dat moet je wel serieus nemen, al zal niet alles weggenomen kunnen worden. Ontevreden mensen zoeken hun heil bij partijen die betere tijden beloven - al kunnen ze die helemaal niet waar maken (en hebben ze ook meestal helemaal geen plannen om dat te bereiken). Maar naar de ontevreden mensen luisteren is het minste wat je kan doen. Ikzelf ben helemaal niet ontevreden en in mijn directe kring ook niemand, maar dat neemt niet weg dat die groep er wel is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:11

Prompter teveel mensen werken zich rot maar het schiet niet op. Arbeid is goed belast, rendement op aandelen etc amper of niet.
Dat doet zeer.
Daarbij is al jaren aow pensioen niet omhoog gegaan, dus voor mensen die daar afhankelijk van zijn gezien geen of laag pensioen zijn niet blij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:19

Nee precies, en die mensen hopen bij partijen die gouden bergen beloven gehoor te vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:31

Niet iedereen hoor, want een te grote groep mensen zoekt vooral bepaalde populistische partijen die de vluchtelingen bashen etc en doen alsof zij wel de oplossing hebben voor dit lastige probleem.
Of zoals met covid, Baudet die in het begin af gaf op de overheid dat ze niet genoeg deden, om op het einde de overheid te bashen want alles moest vrij. Het is zo goedkoop en spelen op het sentiment en doen alsof zij wel alle oplossingen weten.
Kijk nu naar Boris, die heeft het echt niet zoveel beter gedaan met covid als bv Nederland of Frankrijk. Dus moeilijke kwesties zijn niet even eenvoudig op te lossen, maar het bashen van de partijen die nu in de regering zitten is altijd heel erg gemakkelijk en dan heb ik het niet over normaal oppositie voeren. Dat is iets totaal anders en is zelfs de plicht van de oppositie .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:48

Ja, Baudet stond in het begin te stampvoeten dat er een hele strenge lockdown moest komen, maar dat zijn zijn volgers alweer vergeten geloof ik...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:04

Hij vind ook dat de Groningse gasvelden gewoon leeggehaald moeten worden, clown.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:40

Tiepfoudt schreef:
Electra63 schreef:
Ook aan Tata, Shell, Schiphol enz. worden steeds strenge eisen gesteld, waarbij inkrimping of zelfs sluiting op termijn mogelijk zou kunnen zijn.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Tata steel mag haar eigen uitstootgegevens berekenen en Schiphol heeft niet eens een natuurvergunning.

Denk je nou echt dat Schiphol mogelijk zou moeten inkrimpen of zelfs sluiten? Ik weet niet, maar volgens mij is Lelystad Airport (onderdeel van, je raadt het nooit, de Schiphol Group) de afgelopen jaren flink uitgebreid. De verkeerstoren is verhoogd van 9 naar 22 meter, zodat grotere vliegtuigen ook gebruik kunnen gaan maken van het vliegveld, en de infrastructuur rondom het vliegveld is uitgebreid. We zullen blijkbaar dit jaar horen of het vliegveld definitief open mag. Het feit dat er überhaupt nog over nágedacht wordt om een extra vliegveld te openen, naast een van de meest stikstofgevoelige natuurgebieden van Nederland... Tegelijkertijd staat nu vast dat de veestapel met 30% moet krimpen.

Dat sprookje dat 'industrie & co ook echt wel aangepakt worden' kunnen we nu wel in de prullenbak gooien volgens mij.

Tot slot vind ik het jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag die ik eerder stelde.

Als je (terecht) moeite hebt met Tata, Shell en Schiphol zou jij je juist eens moeten verdiepen in GL. Vooral kamerlid Kauthar Bouchallikht stelt hele kritische vragen in de TK over Tata.
Ook verschillende natuurorganisaties zijn de luis in de pels van Schiphol, Tata, Chemours of Shell.

En ik stem niet op GL, maar ik volg meerdere partijen op SM, juist om de verschillende standpunten te horen en te zien. Op papier kunnen ze het allemaal mooi vertellen, maar met name de discussies en het stemgedrag in de TK vind ik interessant.

Dat jij van mening bent dat alleen de boeren worden aangepakt en niet de industrie, daar ben ik het niet mee eens. Dat het (nog) niet genoeg is, dat vind ik ook.
Maar roepen dat de industrie helemaal niets hoeft te doen, vind ik echt gelul.
Ik denk dat wij uiteindelijk allemaal straks de rekening betalen.