Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:29

DubbelFun schreef:
Wat ik apart vind van die 3 wolven bij de Mossel is dat er één aan het eten is en de andere totaal geen interesse tonen in de prooi ??

En ik geloof ook niet zo in de 'paparazzi' ... het is een openbaar park... hoe weten die dat de wolf zich daar precies zal laten zien ??
Het is daar in deze periode gewoon erg druk met dagjesmensen/toeristen/mountainbikers etc. die veelal ook '3hoogachter' wonen en dus is een niet-schuwe wolf een buitenkansje om op de foto te zetten om aan familie etc te laten zien.

Die wolven paparazzi, de fotografen die bewust wolven opzoeken, zijn er zeker wel. Ze houden elkaar op de hoogte en komen met velen tegelijk met dikke camera’s, die je niet op een fiets uitje standaard bij je hebt. Ik heb het in mijn eigen straat meegemaakt en in de omgeving is om deze reden een straat ook afgezet. De mensen die hier kwamen fotograferen zijn geen lokale bewoners. Niemand uit ons dorp kende een van deze mensen. Een aantal dorpsbewoners heeft mensen aangesproken, de meesten kwamen niet uit de buurt en speciaal voor de wolf hier naar toe. Zodra de wolf zich verplaatste was het met de horde weer in de auto en op zoek naar de volgende plek om foto’s te maken. Dan ben je geen toevallige voorbijganger meer.

Paar foto’s van de “toevallige voorbijgangers” en hun apparatuur. Mij maak je niet wijs dat deze mensen hier toevallig allemaal moesten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

F_T

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:55

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:00

Dat voeren gebeurde hier inderdaad ook. Ik was zo kwaad destijds. Die mensen stappen na een dagje fotograferen weer in de auto en rijden naar de stad, en wij zitten met wolven die niet meer schuw zijn.

Lekker generaliserend van mij in te denken dat al deze mensen in het dagelijks leven niet met de gevolgen van een wolf in d beurt leven, ik weet het. Maar bij geen van de lokale bewoners, die dagelijks met een wolvenroedel in de buurt moet leven, zou het bedenken om de dieren te voeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:08

MizzMontana schreef:
Dat voeren gebeurde hier inderdaad ook. Ik was zo kwaad destijds. Die mensen stappen na een dagje fotograferen weer in de auto en rijden naar de stad, en wij zitten met wolven die niet meer schuw zijn.

Lekker generaliserend van mij in te denken dat al deze mensen in het dagelijks leven niet met de gevolgen van een wolf in d beurt leven, ik weet het. Maar bij geen van de lokale bewoners, die dagelijks met een wolvenroedel in de buurt moet leven, zou het bedenken om de dieren te voeren.

Generaliserend of gewoon een feit?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:26

Ik zag zojuist in Helchteren dat ze op die wild worden van wij steken zomaar over nu ook de wolf er bij gezet hebben.

Afbeelding

Nutteloze opmerking. Ik weet het maar het deed me wel wat. Hij “hoort” er echt bij vort ..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:46

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:49

Saul schreef:
Ik zag zojuist in Helchteren dat ze op die wild worden van wij steken zomaar over nu ook de wolf er bij gezet hebben.

[ Afbeelding ]

Nutteloze opmerking. Ik weet het maar het deed me wel wat. Hij “hoort” er echt bij vort ..

Nu zijn die borden sowieso nutteloos....

Wij hebben 2 keer een ree op de auto gehad.
Beide keren was die alleen, dus niet dat je er al 10 vooraf zag.
En sprongen ze vanachter struikjes in in de berm op de motorkap....
Ben je te laat.
En ja je weet dat ze er zijn, maar wat doe je er aan?
1 keer reden we 80 op een 80 weg.
De andere keer 35/40 op een 80 weg, net na een rotonde.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:57

DuoPenotti schreef:
MizzMontana schreef:

Generaliserend of gewoon een feit?

Ach ik weet het niet, ze zullen zichzelf waarschijnlijk zien als natuurliefhebbers.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:59

dat vast.

Maar het voeren en jullie met de ellende laten zitten is een feit.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:09

Dat sowieso!

Vooral het gedeelte dat ze allemaal in de stad wonen (bij voorkeur in een flatje :Y)) was generaliserend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:20

Stad op een flatje misschien wel.

Maar dat voeren, ik denk idd dat niet snel de mensen die er dagelijks mee te maken hebben dat zullen doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:24

Kousen schreef:
Tientallen boetes voor wolventoeristen tussen Ede en Arnhem - https://nos.nl/r/683992

Dat werd tijd!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:25

DP die mensen doen dat inderdaad niet. Zelfs de dorpelingen die pro wolf zijn, en wel een plek zien voor de wolf in dit gebied, gaan absoluut niet voeren. Zij willen juist zo veel mogelijk draagvlak voor de wolf en begrijpen heel goed dat je dat op deze manier niet krijgt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:37

Precies.
Iedereen die even nadenkt, of je nu pro bent en ze daarom schuw wilt, of tegen bent en ze liever schuw ziet.

Dat ze in de auto stappen en elders heen rijden, of dat nu stad 3 hoog is of een dorp stuk verderop, dat maakt niet veel uit.
Feit is dat ze er zelf geen last van hebben zodra ze in die auto stappen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:26

tienus63 schreef:
Ik zag vanochtend een filmpje dat een roedel wolven over een stroomafrastering klimt.
Een van die wolven hinkepoot ook. Blijkbaar past die gewoon in de roedel.
https://www.facebook.com/share/r/1CquZT ... tid=wwXIfr

Ja omdat dat ongeval waarschijnlijk in de roedel zijn aanwezigheid gebeurd is of hij al hinkte voor hij de roedel tegenkwam.

Een wolf vangen en dus isoleren en uit de roedel nemen en dan volhangen met menselijke geuren en die dan terug vrij laten en als vreemde geur de roedel doen betreden, is heel wat anders.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:26

Femke_Tweety schreef:
Voor de veiligheid van mensen is het niet zo erg dat die Utrecht roedel even wat héél nare ervaringen met mensen oploopt. Hoe banketstaaf ook.

Op de langere termijn voor die beesten zelf ook beter, hoe ontzettend poedersuiker de vang en zenderdag ook mag zijn.

Overigens gezien alle eerdere uitspraken rond wolven en hoe gruwelijk tot op detail alles geregeld (en daarmee vrijwel onmogelijk) verwacht ik dat als strikken goedgekeurd wordt, dat ook dat aan heel strakke regels zit.

Zoals een maximum tijd dat het dier in de strik vast mag zitten voordat het verdoofd wordt.

Dus strikken zullen gemonitord worden waarschijnlijk, met camera en mogelijk aan de strik zelf apparatuur die direct een signaal doorgeven aan degene die het monitoren.
Zodat er dan direct op geacteerd kan worden.

poedersuiker voor de wolf,
Maar gezien de ernst van de zaak wel te verdedigen wat mij betreft.

Persoonlijk vind ik het vervelender dat de Zoogdiervereniging de uitvoerder zou moeten zijn.
Ik zie liever een wat neutralere organisatie.

Sorry maar dit gaat er los over!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:29

Little_Gift schreef:
tienus63 schreef:
Ik zag vanochtend een filmpje dat een roedel wolven over een stroomafrastering klimt.
Een van die wolven hinkepoot ook. Blijkbaar past die gewoon in de roedel.
https://www.facebook.com/share/r/1CquZT ... tid=wwXIfr

Ja omdat dat ongeval waarschijnlijk in de roedel zijn aanwezigheid gebeurd is of hij al hinkte voor hij de roedel tegenkwam.

Een wolf vangen en dus isoleren en uit de roedel nemen en dan volhangen met menselijke geuren en die dan terug vrij laten en als vreemde geur de roedel doen betreden, is heel wat anders.

Voorlopig lijken mensengeuren veel wolven niet af te schrikken gezien de hoeveelheid meldingen van wolven die door de bebouwde kom lopen, contact met mensen maken in natuurgebieden, honden grijpen die worden uitgelaten (al dan niet aangelijnd), etc.
Dus persoonlijk maak ik mij weinig zorgen. Ook omdat je mag verwachten dat de mensen die gaan zenderen weten wat ze doen en zorgen dat ze zo min mogelijk (geur) sporen op de dieren achterlaten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:33

Er is een verschil tussen passeren langs mensen en een wolf in de roedel aanvaarden die naar verdoving ruikt, naar mens, naar nieuwe halsband, naar chemische reuken van de eventuele laboratoria die ermee te maken heeft etc. Laat staan als die wolf dan nog gewond is door een strik.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:56

Hier de verantwoording in de vergunning,
En werkwijze.

Het gaat om een methode die vaker is gebruikt in onderzoek naar wolven, en die op kleine verwondingen na geen problemen heeft gegeven.

Er is 1 striksoort goedgekeurd, staat ook in die vergunning

Citaat:
Werkwijze
Om onderzoek naar de wolf te kunnen uitvoeren vraagt u een maatwerkvoorschrift aan om gebruikt te maken
van strikvallen. Strikvallen zijn “vangmiddelen waarmee de poot van een dier wordt omklemd door een draad. Een
veer werpt een draad hoog om de poot en trekt deze aan.” De strikval die wordt aangevraagd is de Belisle 8 inch.
De werkwijze van de Belisle 8 inch strikval is toegelicht in bijlage 5.
De Belisle 8 strikval is de enige strikval die bevestigd is in de International trapping standard voor de Canis lupus. Uit wetenschappelijke literatuur komt naar voren dat de Belisle 8 een betrouwbare vangmethode is om wolven
mee te vangen. In verschillende landen die lid zijn van de EU (Spanje1
, Portugal2
, Kroatië3
, Polen4
) wordt deze
methode met succes gebruikt.
Planning
Bij het gebruik van dit maatwerkvoorschrift worden er geen vallen open gezet in de kwetsbare periode van
reproductie, die jaarlijks loopt van begin april tot half juli.

Citaat:
Bijlage 5: Werkwijze bij gebruik van strikval
Strikvallen zijn vangmiddelen waarmee de poot van een dier wordt omklemd door een draad. Een veer werpt
een draad hoog om de poot en trekt deze aan. De strikval verschilt van de traditionele strik, door een werp
mechanisme wat geactiveerd wordt door betreding. Een strikval bestaat uit metalen ‘pedaal’ en een draad die
gespannen is in de val en die met een lus is verbonden. De draad is 3,71 mm dik en van gegalvaniseerd staal. Van
strikvallen zijn meerdere typen beschikbaar, het type dat specifiek is bedoeld voor het vangen van Canis lupus
wordt gebruikt. Hiermee kan een individu dat is gevangen in gecontroleerde omstandigheden door mensen tot
op korte afstand benadert kan worden om het dier veilig te kunnen verdoven.
Strikvallen worden gebruikt in combinatie met geurstoffen om Canis lupus te lokken en worden geplaatst op
locaties waarvan uit monitoring blijkt dat deze worden gebruikt door individuen van de roedel op de Utrechtse
Heuvelrug. Op de vanglocatie worden meerdere strikvallen gezet, om de kans op vangen te vergroten. De
strikvallen worden zo geplaatst dat een gevangen dier zich niet kan verwonden aan aanwezige materialen in de
omgeving, ook niet aan scherpe materialen in de grond.
De strikvallen worden middels een zware ketting of pin vastgelegd en visueel onzichtbaar onder de grond op
scherp gezet. De strikvallen worden geactiveerd wanneer een springveer in het mechanisme met een af te
stellen kracht wordt ingedrukt. Met een goede afstelling door een hiervoor opgeleide vanger wordt voorkomen
dat kleinere zoogdieren of welpen van minder dan een half jaar oud het mechanisme kunnen activeren. Zodra
geactiveerd sluit de draad van de strikval zich om de poot.
Er gaat een alarmsignaal naar het vangteam zodra de strikval activeert. Door gebruik van een alarmsignaal is
het vangteam na uiterlijk een half uur ter plaatse om het individu te verdoven (chemisch immobiliseren) en de
strikval van de poot te halen. Dit is bij de strikval zeer van belang, omdat (in vergelijking tot de pootklem) er een
korte ruimte is om aan de val te trekken, wat kan leiden tot lichte verwondingen aan de poot van het dier; en het
minder de neiging zal hebben om te gaan liggen en wachten, doordat de strikval niet zo zwaar is in verhouding
tot de pootklem. De omvang van de draad voorkomt dat de poot serieus wordt verwond. Het kan voorkomen
dat er een kleine verwonding of ander ongerief ontstaat, maar dit vormt vrijwel nooit een gevaar voor het
overleven van een wild dier. Dit wordt ondersteund door review studies uitgevoerd door Turnbull et al. (20137
)
en Gese et al. (20198
).
De veldmedewerker die strikval plaatst, moet opgeleid en ervaren zijn, dat kan bijvoorbeeld door vaker bij
veldonderzoeken betrokken te zijn geweest waar strikvallen zijn gebruikt en/of opgeleid zijn in het gebruik van
strikvallen.
7
Turnbull, T.T., Cain, J.W., III and Roemer, G.W. (2013), Anthropogenic impacts to the recovery of the Mexican
gray wolves with a focus on trapping-related incidents. Wildl. Soc. Bull., 37: 311-318.
https://doi.org/10.1002/wsb.247
8 Gese, E.M., Terletzky, P.A., Erb, J.D., Fuller, K.C., Grabarkewitz, J.P., Hart, J.P., Humpal, C., Sampson, B.A. and
Young, J.K. (2019), Injury scores and spatial responses of wolves following capture: Cable restraints versus
foothold traps. Wildl. Soc. Bull., 43: 42-52. https://doi.org/10.1002/wsb.954

Gezien de ernst van de problematiek op de Utrechtse heuvelrug (en in heel Nederland)

Vind ik deze werkwijze en vergunning absoluut te verdedigen.

Had wat mij betreft al veel eerder moeten gebeuren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 15:13

Ik zie de tegenstanders van de vergunning al met stokken door de bossen en heide lopen om de strikken te actieveren.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:16

Voordeel is dat ze op de hele heuvelrug mogen en niet in een heel klein afgebakend gebied.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 15:21

Zichtmelding Voorthuizen Gld 2 wolven
Citaat:
15-10-2025, 13 uur
Voorthuizen Gld
Een wolf gezien Harderwijkerkarweg en eentje Hunnenweg

Bron wolf gezien op de Veluwe

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:23

Saul schreef:

[ Afbeelding ]

Mag je hier geen 120km/h rijden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 15:23

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
15-10-2025 wolf gezien in bos 200 mtr ten noorden Boeschoterweg Putten.
12.15 uur

Bron wolf gezien op de Veluwe
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 15:24

15 oktober 2025

Column Pieter van Heiningen: ‘Woodhenge leuk voor de wolf’
Citaat:
De laatste tijd wordt er vaak iets geopend. Nu was het weer de ontvangstlocatie Krachtighuizerheide. Het is één van de drie Putterpoorten. Deze moeten bezoekers overhalen de auto te laten staan om vervolgens te voet of per fiets de natuur in te trekken. Een artikel in deze krant had mijn nieuwsgierigheid gewekt.

Dus pakte ik de fiets en bezocht dit nieuwe fenomeen. Ik moet eerlijk bekennen, dat het er verrassend goed uit ziet. Aan het begin staat een informatiebord met daarop de wandelroutes die men kan volgen. De nieuwe locatie is bedoeld voor de natuurliefhebbers en wandelaars. Ook Puttenaren mogen hier wandelen en verblijven. Dat is dan weer mooi meegenomen voor eigen inwoners. Echter, over de wolf wordt met geen woord gerept. Of is dat bewust gedaan?

Het zogenaamde voedselbos, zoals in het onderhavige artikel wordt genoemd, maakt deel uit van de aanpak van dit gebied. Iets wat ik niet helemaal kan plaatsen. Of bedoelt men ‘het Smulhuisje’ een eindje verderop?
Ik moet eerlijk bekennen dat het er erg uitnodigend uitziet. Zelfs een beetje gelikt. Daar waar eens de paarse heide zijn best deed, liggen nu keurig aangelegde lemen paden. Heel bijzonder was de kleine plas. Ook voor wolven een uitgelezen plek om hun dorst te lessen. Via een soort loopbrug kom je daar. Wil je verder, dan zul je je weg moeten vervolgen over een looppad van ronde boomstammetjes. Heb je goede sneakers aan, of wandelschoenen dan is dat geen probleem. Voor minder validen voorzie ik toch wat problemen. Maar goed, dat alles wordt geheel goed gemaakt door wat er nog verder te beleven valt. In het oog springend is wel de Woodhenge aan het eind van dit eens zo mooie veld.

Of het druk gaat worden, is nog maar de vraag. In ons land zijn er nog maar weinig mensen die een boswandeling durven te maken. Velen zeggen: de wolf hoort hier thuis. Maar als mijn hond losloopt in het bos, krijg ik een boete van 100 euro. Die wolf loopt zonder riem, zonder chip én zonder poepzakje. Ook niet echt eerlijk.

Misschien is het een idee om een groot hek om de Krachtighuizerheide te plaatsen waar de wolf niet doorheen kan. Een soort dierentuin zonder entreeprijs. Dan wordt de Woodhenge geen pleisterplaats voor een hongerige wolf. Want zolang de wolf geen veganist wordt, blijft het oppassen voor ons allemaal.
https://www.deputtenaer.nl/lokaal/overi ... EqvUulFgrg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19xw1G ... tid=wwXIfr