Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Libra76 schreef:Vanochtend in de krant een artikel over nieuwe plannen van D66 voor de woning crisis.
Hun voorstel is om te gaan bouwen ook als er bezwaren zijn. En als de bezwaren achteraf kloppen dan worden de eisers gecompenseerd door bijvoorbeeld geld. Ook wijzen ze verschillende locaties aan aan om nieuwbouw te realiseren.
Maar ondanks alle plannen en voorstellen kan er niets gerealiseerd worden tot deze regering eindelijk iets gaat doen aan de stikstof crisis. En eindelijk eens de knoppen doorhakken en de veestapel halveert.
karuna schreef:Maar nood ten koste van alles? En dan ook alleen nood voor de echt goedkope kleine huizen ipv een klein beetje klein en de rest kasten van huizen.
Benzz schreef:karuna schreef:Maar nood ten koste van alles? En dan ook alleen nood voor de echt goedkope kleine huizen ipv een klein beetje klein en de rest kasten van huizen.
Mogen gezinnen met jonge kinderen van jou geen huis?
In mijn gemeente zijn ze echt druk met bouwen. Voor ieder project geld: 33 % koop, 33% vrije sector huur en 33% sociale huur. Winkelpanden die omgebouwd worden naar woonruimte krijgen subsidie. Bedrijf wat is weggegaan wordt omgebouwd tot woningen. En bijv. bij mij in de straat mag je van 2 lagen naar 4 lagen.
prompter schreef:Faber heeft een nieuw plan zie ik, overlastgevende asielzoekers weren uit de dorpen en steden. Daar ben ik nu eens wel voor, maar ik ben benieuwd of ze dat wettelijk voor elkaar krijgt of dat het weer een luchtballon is die het goed doet in de publieke opinie, maar die niet haalbaar is in de praktijk.
Citaat:Waar die tien nieuwe steden dan moeten komen, kan Jetten nog niet zeggen. ,,Maar het kan niet zo zijn dat mensen elkaar in een stad tonnen moeten overbieden om een huis te kunnen kopen, terwijl daar vlak buiten weilanden braak liggen.’’
Citaat:Gemeenten zouden van Jetten en Vijlbrief veel vaker gebruik moeten maken van het voorkeursrecht op gronden die nodig zijn voor woningbouw. Daarnaast wil D66 zo snel mogelijk een planbatenheffing, zodat overwinsten op grond worden gebruikt voor betaalbare woningbouw, infrastructuur en publieke voorzieningen. Nu komen winsten vooral ten goede aan de grondbezitters, claimen ze.
Actief grondbeleid
De partij pleit voor een actief grondbeleid met daarbij in het uiterste geval verplichte verkoop van grond of een verplichte start van de bouw. 'Grondeigenaren krijgen met ons plan nog steeds een mooi bedrag voor hun grond, maar geen exorbitante winsten meer. Met deze aanpak zorgen we dat we de woningen gaan bouwen die nodig zijn en belastingbetalers niet langer de pinautomaat van grondbezitters zijn.'
_San87_ schreef:Wat zijn die exorbitante winsten, eigenlijk? Het is niet de schuld van de grondbezitter dat bouwgrond duur is?
ruitje schreef:_San87_ schreef:Wat zijn die exorbitante winsten, eigenlijk? Het is niet de schuld van de grondbezitter dat bouwgrond duur is?
Nou, er zitten bij mij in het dorp enkele mensen die dat grond opknippen gedaan hebben.
Dat slaat echt nergens op, die hebben bizarre winsten gemaakt en kopen nu van alles op.
Dat, dat mag van mij verboden worden.
Shadow0 schreef:Dat verhaal van Jetten vond ik nogal raar, alsof een woning een woning is ongeacht de rest. Maar er trekken bijvoorbeeld niet zoveel mensen naar Zeeland, niet omdat er geen huizen zijn, maar vooral omdat de rest er niet is (werk, vervoer, gezonheidszorg, goede scholen, culturele omgeving.) Mensen willen niet alleen 'een woning' maar als ze wat te kiezen hebben ook nog een invulling van hun leven. (Bijzonder.)
Lang geleden hadden we een ministerie dat nadacht over die bredere invulling. (VROM: Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu.) Daarin werden veel van die dingen ook in context bedacht: als er mensen gaan wonen, hoe reizen ze dan? Hoe verdelen we werk over het land?
Maar dat moest kapot, en overheidsdiensten die belangrijk waren in andere plekken dan de Randstad werden naar Den Haag getrokken, belangrijke verbindingen met het OV werden toch niet gebouwd, en dus komt de druk op de Randstad terwijl er op andere plekken geworsteld wordt met leegloop of armoede. (Zeeland, maar Twente ook.) Zo zonde. Dat heeft niet meer woningen in een weiland nodig, maar vooral meer nadenken over het geheel.
Benzz schreef:Volgens mij zitten die ambtenaren daar om te zorgen voor opvang voor migratie en asiel. Niet omdat ze alle asielzoekers eruit willen hebben. En dat vergeet Faber zelf ook met enige regelmaat als het om haar functie gaat.