Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:06

Electra63 schreef:
Benzz schreef:
Omtzigt heeft geprobeerd om te formeren, maar houd op bepaalde standpunten terecht zijn rug recht.

Zijn we vergeten dat Wilders veroordeeld is?

Daarom zal alleen een minderheidskabinet mogelijk zijn met "populistische" partijen.
Een beetje respectabele partij met zeker al dat getwitter op X, leent zich hier niet voor, lijkt me.
Ik zie het nog niet heel snel gebeuren en anders zal het de 4 jaar niet volmaken, verwacht ik.

Volledig eens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:47

Benzz schreef:
Omtzigt heeft geprobeerd om te formeren, maar houd op bepaalde standpunten terecht zijn rug recht.

Zijn we vergeten dat Wilders veroordeeld is?

Wat heeft dat ermee te maken? :o? Hij stapt er uit om de overheidsfinancieen:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... ze-econoom

Waar het vorige kabinet dus kennelijk al een potje van heeft gemaakt.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:56

Als hij zijn rug recht had gehouden op het feit dat Wilders veroordeeld is, had hij al niet met hem moeten gaan praten vind ik. Nu is de formatie wekenlang vertraagd door een standpunt wat dan kennelijk al van tevoren was ingenomen.

En die financiën lijken ook wel mee te vallen volgens de huidige demissionaire minister van dat departement, de meeste ministeries staan er prima voor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:30

prompter schreef:
Als hij zijn rug recht had gehouden op het feit dat Wilders veroordeeld is, had hij al niet met hem moeten gaan praten vind ik. Nu is de formatie wekenlang vertraagd door een standpunt wat dan kennelijk al van tevoren was ingenomen.

En die financiën lijken ook wel mee te vallen volgens de huidige demissionaire minister van dat departement, de meeste ministeries staan er prima voor.

Ik denk niet dat er maar 1 doorslaggevende reden is geweest waarom hij is afgehaakt, maar dat het een optelsom is van factoren. Hij kon van te voren toch ook niet weten dat ze elkaar zo onprofessioneel zouden gaan bestoken op Twitter? Of dat ze werkelijk maar weinig zouden weten over de financiën? Daarnaast weten we niet wat voor een rol Plasterk heeft gespeeld in het geheel.
Ik vind het ook een beetje vreemd dat Wilders zoveel andere dingen ineens goed vindt dan hij de afgelopen jaren heeft geroepen. Tel daar bij op dat hij de ene dag aan de onderhandelingstafel het ene afspreekt en vervolgens dat hij of 1 van zijn partijgenoten op Twitter (of in de kamer) weer het precies tegenovergestelde roept. Dan ga je je toch afvragen wat er gebeurd op het moment dat je een contract met hem aangaat. Gaat hij Omzigt dan voor z'n karretje spannen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:49

Zelf zie ik Omzigt als een echte " regent". Zakelijk, de cijfers moeten kloppen, beleefd als het om bejegening gaat en uiterst kritisch als het om hem zelf en zijn omgeving gaat. Een strenge gelovige conservatieve man ( lees oude stempel) die bestaanszekerheid hoog op zijn politieke agenda heeft staan.
Een man die herstellende is van een burnout en die vorige week toen hij de cijfers zag ( misschien wat aangedikt door de ambtenaren?) na al dat gedoe op twitter etc. door zijn hoeven zakte ( oververmoeid?) en weg is gevlucht
Ik denk dat het hem allemaal veel en veel te veel werd. Hij geeft de fout zelf ook toe. Het zal hem wel nagedragen worden want zo zijn we mensen.
Dus geen schoonheidsprijs verdient dit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:52

Hij is "topfit" zegt hij zelf. Ik vind dat ook weer zo tegenstrijdig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:09

prompter schreef:
Hij is "topfit" zegt hij zelf. Ik vind dat ook weer zo tegenstrijdig.

Ik vind hem ook geen oververmoeide indruk maken.

Ik geloof dat ze deze week met een verklaring waarom er voor gekozen is om eruit te stappen naar de leden van NSC komen.

Omzigt heeft trouwens nooit gezegd dat het zijn bedoeling was om in de coalitie te gaan zitten, hij zag meer in andere vormen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:13

pien_2010 schreef:
Zelf zie ik Omzigt als een echte " regent". Zakelijk, de cijfers moeten kloppen, beleefd als het om bejegening gaat en uiterst kritisch als het om hem zelf en zijn omgeving gaat. Een strenge gelovige conservatieve man ( lees oude stempel) die bestaanszekerheid hoog op zijn politieke agenda heeft staan.
Een man die herstellende is van een burnout en die vorige week toen hij de cijfers zag ( misschien wat aangedikt door de ambtenaren?) na al dat gedoe op twitter etc. door zijn hoeven zakte ( oververmoeid?) en weg is gevlucht
Ik denk dat het hem allemaal veel en veel te veel werd. Hij geeft de fout zelf ook toe. Het zal hem wel nagedragen worden want zo zijn we mensen.

Bij het woord regent heb ik een ander beeld Pien, eerder iemand die niks geeft om het volk maar vooral bezig is geld binnen te harken voor "het vaderland" en zichzelf hoog op een troon plaatst.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:43

Wat irmaz zegt. Dit zijn allemaal partijen (behalve de VVD) die makkelijk roepen vanaf de zijlijn, maar formeren en regeren is toch echt andere koek.

Ik vind niet zoveel van wat Omtzigt doet, ik snap dat hij het wilde proberen. Ik snap ook dat rechtsstatelijkheid en democratie te belangrijk is, ook al gooit PVV meteen zn programma in de kliko (haha, welkom in de echte wereld PVV!). Het is absurd dat daar al over gepraat moet worden. VVD zit nu met twee populistsche, onrealistische kleuterpartijen kleuterpartijen opgescheept en Pieter Omtzigt kan lekker gaan oppositiepartijtje spelen (wat ik vanaf het begin al zie - de oppositie staat deze partijen beter).

Ik moest nog denken met PVV in de formatie aan dit lollige (vind ik) liedje van even tot hier: Wilders is zichzelf niet of nooit geweest

https://youtu.be/d9sZzWLxCDo?si=-IaJEaIsb-4VYGFx

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:11

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Bij het woord regent heb ik een ander beeld Pien, eerder iemand die niks geeft om het volk maar vooral bezig is geld binnen te harken voor "het vaderland" en zichzelf hoog op een troon plaatst.

Ok. Dit bedoel ik ermee
Citaat:
Daarnaast wordt regent ook gebruikt als generische (algemene) term voor al wie regeert, vorstelijk of republikeins.

Het gaat om het begrip "vorstelijk".

Wel leuk je post irmaz, bedankt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:39

Zijn er meer mensen die het debat van vandaag volgen? Ik heb het op staan, kijk/luister af en toe mee.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:42

Ja, ik.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:43

Hier wordt het ook gevolgd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:44

Ja, ik ben ziek thuis, dus ik heb het opstaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:00

Lik lees stukjes mee met de liveblog van de NOS.

En ik voel me naar tegenover alle Nederlandse moslems. Dat iemand die volgens velen maar premier moet worden,
"doodgewoon" zegt 'dat het een haatdragende religie is' - |( .

Het spijt me, Shigoefa.
Ik wil het graag anders, Asjha.
Ik vind het zo naar om te horen, Mehmet.
Niets weet hij van jullie, maar zijn oordeel heeft hij klaar.
|(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:10

Kim Putters vind ik echt een hele goede keus, die wordt alom gerespecteerd.
Plasterk vond ik niet zo'n goede keuze.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:46

Janneke2 schreef:

En ik voel me naar tegenover alle Nederlandse moslems. Dat iemand die volgens velen maar premier moet worden,

Het spijt me, Shigoefa.
|(

Nou ja het is maar hoe je het bekijkt :+ 17 jaar opgesloten in een safehouse,
per dag honderden doodsbedreigingen en Fatwa's over je uitgeroepen,
Tja dan denk je er misschien anders over...
Het staat Wilders persoonlijk vrij omdat te vinden.

Daarbij de Moslimlanden vooral uit het midden Oosten zijn niet zo vredelievend en tolerant hè,
genoeg voorbeelden wat daar gebeurd met mensen.
En ook het terrorisme van Hamas, Isis etc. Ergens komt de haat vandaan.

In mijn eigen omgeving alleen lieve leuke ruimdenkende moslims,
voordat ik hier uitgemaakt wordt voor Wilders fan of Moslim hater :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:54

Mee eens LL, sommige stromingen zijn helaas zeker haatdragend. Niet allemaal gelukkig en ik ga er vanuit dat de meeste niet zo zijn maar je moet het ook niet ontkennen.

Ik volg trouwens niks, even druk met andere zaken. Hoop het later wel enigszins terug te kunnen zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:06

Wilders mag vinden wat hij vindt over moslims, maar als vertegenwoordiger van ons land, zie ik dat alleen maar problemen geven tot de internationale betrekkingen.

Daarbij vind ik vooral zijn opmerkingen en houding t.o v. de rechters en vrije pers, gewoon niet acceptabel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:51

listiglistje schreef:
Janneke2 schreef:

Het spijt me, Shigoefa.
|(

Nou ja het is maar hoe je het bekijkt :+ 17 jaar opgesloten in een safehouse,
per dag honderden doodsbedreigingen en Fatwa's over je uitgeroepen,
Tja dan denk je er misschien anders over...
Het staat Wilders persoonlijk vrij omdat te vinden.

Daarbij de Moslimlanden vooral uit het midden Oosten zijn niet zo vredelievend en tolerant hè,
genoeg voorbeelden wat daar gebeurd met mensen.
En ook het terrorisme van Hamas, Isis etc. Ergens komt de haat vandaan.

In mijn eigen omgeving alleen lieve leuke ruimdenkende moslims,
voordat ik hier uitgemaakt wordt voor Wilders fan of Moslim hater :')

https://www.aivd.nl/onderwerpen/terrorisme/tijdlijn-van-aanslagen-in-het-westen

Het had inderdaad fatsoenlijker geweest als wilders niet alle islamitische mensen over één kam zou scheren en het probleem zou benoemen waar het was, namelijk bij de jihadisten. Want dat er wereldwijd een probleem is met extremistische moslim groeperingen is helaas een feit. En ook in dit geval moeten de goede onder de kwade lijden. Linkje is een lijst met aanslagen door jihadisten in het westen, van de afgelopen jaren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:15

Misschien kunnen we beter spreken van extremistische partijen.
Het is niet dat alle (wereld)problemen of aanslagen door alleen moslims worden gedaan.

Er zijn vele lijstjes te vinden.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremi ... extremisme.

En dan nog het gevaar van misinformatie en het verspreiden van nepnieuws.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:38

Electra63 schreef:
Het is niet dat alle (wereld)problemen of aanslagen door alleen moslims worden gedaan.

Dat laatste is ook een discussiepunt tegenwoordig :')
onwelgevallige meningen, andere kijk op zaken, discussie in de wetenschap, verbieden social media kanalen,
sturing van het volk, verbieden en uitsluiting door overheden, cancelcultuur etc. gebeurd vanuit alle hoeken.
Ook de mensen die hard roepen misinformatie en nepnieuws tegen willen te gaan, genoeg voorbeelden van.

Meest belachelijke afgelopen week dat de EU en ook hier de partijleiders van regeringspartijen voor waren het recht op toegang tot de EU te ontzeggen van Tucker Carlson :+
Hallo Democratie, hallo vrijheid van meningsuiting, hallo Journalisten die hun journalistieke vrijheden uitoefenen.
Mij gaat dat echt te ver....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:48

listiglistje schreef:
Electra63 schreef:

Dat laatste is ook een discussiepunt tegenwoordig :')
onwelgevallige meningen, andere kijk op zaken, discussie in de wetenschap, verbieden social media kanalen,
sturing van het volk, verbieden en uitsluiting door overheden, cancelcultuur etc. gebeurd vanuit alle hoeken.
Ook de mensen die hard roepen misinformatie en nepnieuws tegen willen te gaan, genoeg voorbeelden van.

Meest belachelijke afgelopen week dat de EU en ook hier de partijleiders van regeringspartijen voor waren het recht op toegang tot de EU te ontzeggen van Tucker Carlson :+
Hallo Democratie, hallo vrijheid van meningsuiting, hallo Journalisten die hun journalistieke vrijheden uitoefenen.
Mij gaat dat echt te ver....

Welke partijleiders van welke regeringspartijen waren dat dan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:02

sowieso de heer Bontenbal zag het voortsel/idee wel zitten van de EU zei hij in een of andere talkshow :+

Maar gelukkig wordt ie voorlopig niet bestraft... https://www.hln.be/buitenland/eu-gaat-t ... gle.com%2F

Maar zowel journalisten als Europarlementariërs riepen de EU op om Carlson te sanctioneren.
Ik heb echt een paasei hekel aan die cancel cultuur van tegenwoordig, omdat iets je niet aanstaat.
Vrijheid is een groot goed, wat je ook van het interview of de personen vindt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:38

Electra63 schreef:

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2018/03/aivd-extreem-links-gewelddadiger-dan-extreem-rechts-592921/

Klopt, extremisme komt in vele vormen en geen enkel geval van extremisme is goed te praten. Maar in het geval van moslim extremisme wordt er een geloof misbruikt om geweld te verheiligen en is een grote groep onschuldige gelovigen hiervan de dupe door associatie. Dat is naar mijn idee niet of minder het geval bij andere vormen van extremisme.