Een realistische tweet die waarschuwt voor een te groot optimisme waardoor toeschouwers het beeld zouden kunnen krijgen dat de Russen op korte termijn uit Ukraïne verdreven zouden kunnen zijn. Mogelijk dat dat ook de insteek van Housen was?Citaat:
De laatste tijd heb ik geprobeerd geen negatieve uitspraken te doen over de algemene situatie. De afgelopen twee maanden ben ik echter een voortdurende stroom uitspraken tegengekomen die ik niet alleen onjuist vind, maar ook potentieel schadelijk.
Een van de meest recente trends die ik heb waargenomen is de bewering dat de Russen geen reserves hebben en bijna geen troepen meer hebben. Deze informatie is niet alleen onnauwkeurig, maar ontbeert ook onderbouwde gegevens over de locatie en beschikbaarheid van Russische reserves.
In het verleden maakte ik een soortgelijke opmerking toen regimenten van de 76e divisie zuidwaarts begonnen te trekken.
Helaas ben ik nog steeds getuige van de inzet van extra eenheden en reserves in verschillende delen van de frontlinie. Hoewel ik twijfels heb over hun potentieel voor een offensief, lijken ze te worden ingezet in de gebieden waar Oekraïense troepen de verdediging zouden kunnen doorbreken. Hun doel lijkt de Oekraïense troepen te vertragen en hun vermogen om eventuele doorbraken te exploiteren ernstig te beperken.
Uiteindelijk hoeven de Russische troepen op dit moment misschien niet op te rukken, maar streven ze ernaar de Oekraïense winst uit dit tegenoffensief te minimaliseren. Ze zijn bedoeld om zowel de politieke als de militaire steun voor Oekraïne te ondermijnen.
De vijand blijft formidabel en capabel, ondanks al zijn tekortkomingen. Ze beschikken nog steeds over aanzienlijke antitankcapaciteiten, het vermogen om afgelegen mijnenvelden in te zetten, rondhangende munitie in te zetten, artillerie- en tegenbatterijcapaciteiten te onderhouden en hun verdediging te blijven versterken. Wanneer individuen het verhaal naar voren brengen dat de Russen op de rand van de afgrond staan en hun reserves hebben uitgeput, koestert dit onrealistische verwachtingen en leidt het de aandacht af van de noodzaak van langetermijnplanning en -visie. Het kan leiden tot een te grote nadruk op optimisme op de korte termijn en het onderkennen van fouten, de noodzaak van verandering of een toename van de steun belemmeren.
Voor een waarnemer lijkt het misschien dat de vooruitgang eindeloos kan doorgaan. Deze situatie onderstreept echter het feit dat Oekraïne niet over een onbeperkte voorraad munitie beschikt, waarvan een groot deel door Zuid-Korea via de VS werd geleverd. Bovendien beschikt Oekraïne niet over een onuitputtelijke personeelsvoorraad in de reeds inzetbare brigades langs de frontlinies.
Het handhaven van een gezond optimisme is absoluut noodzakelijk naarmate onze troepen verdere vooruitgang boeken. Het is waar dat de Russische troepen ernstige schade hebben geleden, en dat tegenbatterijvuur hun artilleriecapaciteiten heeft aangetast. Hun gevangengenomen soldaten hebben getuigd van een gebrek aan discipline en een afnemende wil om te vechten. Dit optimisme mag echter niet veranderen in waanvoorstellingen.
Eerder dit voorjaar waarschuwde ik tegen het wekken van onrealistische verwachtingen en de overtuiging dat de Russische verdediging binnen enkele weken of dagen zou instorten, wat zou leiden tot vieringen op de bevrijde Krim. Ik benadrukte dat een tegenoffensief alleen deze oorlog niet zou winnen en dat we plannen moesten maken voor de lange termijn. Ik hoop dat mijn boodschap nu sterker zal resoneren.
https://twitter.com/Tatarigami_UA/statu ... 4803290154