Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:00

martichr schreef:
https://twitter.com/maxseddon/status/17 ... 0207793279

Voor het geval iemand nieuwsgierig is hoe de Wagner top aan zijn einde is gekomen volgens Poetin.. dit krijg je zelf niet verzonnen..

Ik vind dat echt zooooooooo knap. Dat je dit verhaal kunt vertellen zonder zelf in hysterisch lachen uit te barsten…..

mysa

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:12

Haha, nou inderdaad zeg. Maar ach, Putin is zo vaak hilarisch in zijn uitspraken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:32

Vandaag stond Twitter vol met z’n uitspraken die hij op deze top gedaan heeft. Compleet mesjogge .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:05

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:06

Poetin heeft gisteren op het Valdai Forum in Sotsji nog wel wat meer aparte uitspraken gedaan.
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 6865069211
“Het tijdperk van de koloniale overheersing is al lang voorbij. We staan ​​voor de taak een nieuwe wereld op te bouwen. Rusland is in staat een enorme bijdrage te leveren aan de nieuwe wereldorde, maar sommigen hebben onze bereidheid verkeerd geïnterpreteerd als onderwerping. Niemand wilde luisteren Voor Rusland was de arrogantie van het Westen eenvoudigweg buiten de hitlijsten. De welvaart van het Westen werd grotendeels bereikt door de plundering van de hele planeet en eindeloze expansie.'

Ook deelde Poetin zijn (waan) gedachten over Oekraïne.

“Rusland is de oorlog in Oekraïne niet begonnen, maar probeert er een einde aan te maken. Voor het Westen verandert iedereen die zich onafhankelijk gedraagt ​​in iemand die geëlimineerd moet worden”, zei hij.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:16

"onafhankelijk gedraagt" := Euhm.

Putin is echt volkomen van het pad af tegenwoordig.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:55

Haha, Rusland heeft destijds heel Oost-Europa gekoloniseerd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:19

Putin is echt volkomen van het pad af tegenwoordig, dat is gewoon zijn waarheid. Daar kan je het mee eens of oneens zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:54

Oh, ik denk dat het absoluut Putin´s bedoeling niet is te doen alsof hij niet achter deze executie zit. Hij heeft een geschiedenis van zijn naamkaartje achterlaten (polonium, novichok).
Putin is veel, maar niet achterlijk....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:01

Er zit wel wat te komen of het is een afleidingsmanoeuvre.
Wel de kortste weg naar de Krim..
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 5607674056
Het door Rusland benoemde hoofd van het militair-civiele bestuur van Cherson, Volodymyr Saldo, zei dat Rusland de beweging van in het Westen gemaakte Oekraïense gepantserde militaire uitrusting en een toename van de concentratie van troepen op de rechteroever van de Kherson-regio in de gaten houdt.

"Oekraïense troepen bereiden zich voor om de rivier de Dnipro over te steken en de verdediging van de Russische strijdkrachten te doorbreken. Kleine Oekraïense aanvalsgroepen voeren voortdurend amfibische operaties uit op de Dnipro-eilanden."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:05

Rusland heeft opnieuw 1 van zijn eigen vliegtuigen neergehaald met luchtafweer. Dat doen ze goed...

https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 1988138062
Volgens rapporten in Russische bronnen, waaronder bronnen die verband houden met de Russische militaire luchtvaart, heeft zich opnieuw een incident met Russisch luchtverdedigingsvriendelijk vuur voorgedaan. Er wordt gemeld dat de piloot het heeft overleefd. Hopelijk verschijnen er binnenkort meer details.
https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 2994814073
Zoals het gerucht ging, vond Russisch eigen vuur plaats nabij Nikolske, niet ver van Marioepol. Video toont naar verluidt de crashlocatie van het vliegtuig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:12

Van Goed zo. Piloot overleefd, met een vliegtuig minder verder. Blij mee.

Bedankt Babootje voor de vorige update.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:14

https://twitter.com/WarFrontline/status ... 3795628461
Naast het steunpakket dat de Zweedse regering vandaag heeft gepresenteerd, werd aangekondigd dat de Zweedse strijdkrachten de taak zullen krijgen om de voorwaarden te analyseren voor het sturen van de JAS 39 Gripen naar Oekraine

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:15

pien_2010 schreef:
Van Goed zo. Piloot overleefd, met een vliegtuig minder verder. Blij mee.
Bedankt Babootje voor de vorige update.

We gaan nog even door :D :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:17

Babootje schreef:
https://twitter.com/WarFrontline/status ... 3795628461
Naast het steunpakket dat de Zweedse regering vandaag heeft gepresenteerd, werd aangekondigd dat de Zweedse strijdkrachten de taak zullen krijgen om de voorwaarden te analyseren voor het sturen van de JAS 39 Gripen naar Oekraine

Als gewone af en toe vergetende leek := _O- en wellicht zijn er meer in dit topic

Citaat:
De Saab JAS39 Gripen is een Zweeds gevechtsvliegtuig ontwikkeld en geproduceerd door Saab. De naam "Gripen" is Zweeds voor griffioen. Het toestel is de opvolger van de Saab J37 Viggen en de verscheidenheid aan tactische taken die dit toestel op zich neemt komt tot uiting in de type aanduiding JAS.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:22

De strategie en vorderingen in de richting van Novoprokopivka en Tokmak
https://www.youtube.com/watch?v=Rpkq0qkhEXU

Oekraine breid de route uit richting Kopani om een flankaanval door Rusland af te kunnen slaan.
1) Oekraïense strijdkrachten hebben een succesvolle offensieve operatie uitgevoerd langs de lijn tussen Robotyne en #Kopani . Grote aanvalsgroepen van wel dertig strijders hebben daar de Russische loopgravenlijn doorbroken en controleren nu een corridor zuidwaarts richting #Ilchenkove , die ze naar mijn mening zullen exploiteren om #Novoprokopivka vanuit het westen te flankeren en Kopani vanuit het westen onder druk te zetten. oost en zuid.
https://twitter.com/UKikaski/status/1710252208929857646
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-10-23 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:22

Dank je wel Pien!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:27

https://twitter.com/robert_bor/status/1 ... 9519119615
De Russische oorlogsmisdaad in Groza, (op een Oekrainse supermakt en cafe gisteren op klaarlichte dag om zoveel mogelijk slachtoffers te maken) met tenminste 51 dodelijke slachtoffers, laat de noodzaak zien dat Bondskanselier @OlafScholz zijn bezwaren laat varen en het Duitse parlement eindelijk zijn zin geeft, door de Taurus-raket ten langen leste naar Oekraïne te sturen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:30

Babootje bedankt voor je bijdrages.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:54

https://www.hln.be/buitenland/nog-maar- ... ~a22d6912/

Hier een artikel waarin te lezen valt dat er nog maar 0,3% heroverd is door Oekraïne. Het artikel komt van oud kolonel houden .

Hij legt uit hoe dit komt, dat heeft te maken met de taktiek van de Russen. Hoe het komt dat het anders lijkt. En ook wat wel goed gaat voor de Oekraïeners.
Tevens de kwetsbaarheid van Oekraïne, daar ze afhankelijk is van het westen, Oekraïne voor 6 maanden munitie heeft waarvan 4 maanden voorbij is dus de bodem komt in zicht, dus kunnen ze niet op volle sterkte gebruik maken van hun vuurkracht.
Rusland heeft eigen aanvoerlijnen en Poetin gokt erop dat extra tijd in zijn voordeel werkt.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden want dit strookt niet met de helft terugveroverd waar de Republikein het over had op het journaal.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:10

Er wordt overdreven positief gedaan, door sommigen. Waarschijnlijk om mensen positief te houden voor steun voor de Oekraïne. Het is te hopen dat ze ( de Oekraïners) door kunnen stoten naar de zwarte zee, dan kan er echt wat veranderen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:24

pien_2010 schreef:

Hier een artikel waarin te lezen valt dat er nog maar 0,3% heroverd is door Oekraïne. Het artikel komt van oud kolonel houden .

Hij legt uit hoe dit komt, dat heeft te maken met de taktiek van de Russen. Hoe het komt dat het anders lijkt. En ook wat wel goed gaat voor de Oekraïeners.
Tevens de kwetsbaarheid van Oekraïne, daar ze afhankelijk is van het westen, Oekraïne voor 6 maanden munitie heeft waarvan 4 maanden voorbij is dus de bodem komt in zicht, dus kunnen ze niet op volle sterkte gebruik maken van hun vuurkracht.
Rusland heeft eigen aanvoerlijnen en Poetin gokt erop dat extra tijd in zijn voordeel werkt.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden want dit strookt niet met de helft terugveroverd waar de Republikein het over had op het journaal.

Dat klopt ook niet. Want heel Kharkiv staat niet op de kaartjes staat niet alles wat terug veroverd is, bv in Kharkiv en Bucha etc.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:55

pien_2010 schreef:

Pien, ik kan het stuk niet lezen door een betaalmuur maar de getallen die je noemt kunnen gewoon niet kloppen. Zoals Babootje al aangeeft zijn de bevrijde gebieden rond Kyiv, Kharkiv en Cherson best wel aanzienlijk kwa oppervlak. Misschien dat hij met die 0,3% land bedoeld het stuk dat herovered is in het huidige offensief, dus de stukjes rond Bakhmut en in het zuiden rond Verbove?

Ook munitie komt nog steeds binnen en er wordt door diverse landen nog steeds nieuwe toegezegd. Drones maken ze inmiddels zelf. De VS heeft bijvoorbeeld nog geen 5% van hun voorraad aan Ukraïne gegeven en reken er maar op dat inmiddels de wapenindustrie in de wereld flink is opgeschaald. Zoals ik gisteren ook al schreef is er nog geen gebruik gemaakt van de 35 miljard dollar van de lend-lease mogelijkheden. Dus verwachten dat de wapen- en munitievoorraad in Ukraïne op korte termijn op raakt lijkt mij bs.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:35

Fijn jullie mening hierover. Ik heb ook het idee dat het niet kan kloppen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:13

Een realistische tweet die waarschuwt voor een te groot optimisme waardoor toeschouwers het beeld zouden kunnen krijgen dat de Russen op korte termijn uit Ukraïne verdreven zouden kunnen zijn. Mogelijk dat dat ook de insteek van Housen was?
Citaat:
De laatste tijd heb ik geprobeerd geen negatieve uitspraken te doen over de algemene situatie. De afgelopen twee maanden ben ik echter een voortdurende stroom uitspraken tegengekomen die ik niet alleen onjuist vind, maar ook potentieel schadelijk.

Een van de meest recente trends die ik heb waargenomen is de bewering dat de Russen geen reserves hebben en bijna geen troepen meer hebben. Deze informatie is niet alleen onnauwkeurig, maar ontbeert ook onderbouwde gegevens over de locatie en beschikbaarheid van Russische reserves.

In het verleden maakte ik een soortgelijke opmerking toen regimenten van de 76e divisie zuidwaarts begonnen te trekken.

Helaas ben ik nog steeds getuige van de inzet van extra eenheden en reserves in verschillende delen van de frontlinie. Hoewel ik twijfels heb over hun potentieel voor een offensief, lijken ze te worden ingezet in de gebieden waar Oekraïense troepen de verdediging zouden kunnen doorbreken. Hun doel lijkt de Oekraïense troepen te vertragen en hun vermogen om eventuele doorbraken te exploiteren ernstig te beperken.

Uiteindelijk hoeven de Russische troepen op dit moment misschien niet op te rukken, maar streven ze ernaar de Oekraïense winst uit dit tegenoffensief te minimaliseren. Ze zijn bedoeld om zowel de politieke als de militaire steun voor Oekraïne te ondermijnen.

De vijand blijft formidabel en capabel, ondanks al zijn tekortkomingen. Ze beschikken nog steeds over aanzienlijke antitankcapaciteiten, het vermogen om afgelegen mijnenvelden in te zetten, rondhangende munitie in te zetten, artillerie- en tegenbatterijcapaciteiten te onderhouden en hun verdediging te blijven versterken. Wanneer individuen het verhaal naar voren brengen dat de Russen op de rand van de afgrond staan ​​en hun reserves hebben uitgeput, koestert dit onrealistische verwachtingen en leidt het de aandacht af van de noodzaak van langetermijnplanning en -visie. Het kan leiden tot een te grote nadruk op optimisme op de korte termijn en het onderkennen van fouten, de noodzaak van verandering of een toename van de steun belemmeren.

Voor een waarnemer lijkt het misschien dat de vooruitgang eindeloos kan doorgaan. Deze situatie onderstreept echter het feit dat Oekraïne niet over een onbeperkte voorraad munitie beschikt, waarvan een groot deel door Zuid-Korea via de VS werd geleverd. Bovendien beschikt Oekraïne niet over een onuitputtelijke personeelsvoorraad in de reeds inzetbare brigades langs de frontlinies.

Het handhaven van een gezond optimisme is absoluut noodzakelijk naarmate onze troepen verdere vooruitgang boeken. Het is waar dat de Russische troepen ernstige schade hebben geleden, en dat tegenbatterijvuur hun artilleriecapaciteiten heeft aangetast. Hun gevangengenomen soldaten hebben getuigd van een gebrek aan discipline en een afnemende wil om te vechten. Dit optimisme mag echter niet veranderen in waanvoorstellingen.

Eerder dit voorjaar waarschuwde ik tegen het wekken van onrealistische verwachtingen en de overtuiging dat de Russische verdediging binnen enkele weken of dagen zou instorten, wat zou leiden tot vieringen op de bevrijde Krim. Ik benadrukte dat een tegenoffensief alleen deze oorlog niet zou winnen en dat we plannen moesten maken voor de lange termijn. Ik hoop dat mijn boodschap nu sterker zal resoneren.
https://twitter.com/Tatarigami_UA/statu ... 4803290154