Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:44

Hij schrijft iets dat dubbel is. NL 1. Hij ziet het land het liefste als een neutrale bufferstaat;
2. Poetin herhaalde dat hij zijn invloedssfeer naar Oekraïne wil uitbreiden.

Dus dan is het niet neutraal, nee dat is het meer Russisch := .

Citaat:
Moskou heeft in het verleden vaker gezegd dat het Oekraïne het liefst als een neutrale bufferstaat ziet. Poetin herhaalde dat hij zijn invloedssfeer naar Oekraïne wil uitbreiden en voegde eraan toe dat hij daarmee wil voorkomen dat Kiev lid wordt van de NAVO. President Zelensky van Oekraïne zei gisteren nog dat zijn land moet erkennen dat NAVO-lidmaatschap er niet in zit.

oomens

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:56

Neutraal in de zin van: het heeft geen eigen inbreng en mag bij niemand anders aankloppen voor hulp.

Uiteraard mogen ze daarna nog wel gewoon 'vrijwillig' ervoor kiezen om zich bij Moskou aan te sluiten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:57

pien_2010 schreef:
Hij schrijft iets dat dubbel is. NL 1. Hij ziet het land het liefste als een neutrale bufferstaat;
2. Poetin herhaalde dat hij zijn invloedssfeer naar Oekraïne wil uitbreiden.

Dus dan is het niet neutraal, nee dat is het meer Russisch := .

Citaat:
Moskou heeft in het verleden vaker gezegd dat het Oekraïne het liefst als een neutrale bufferstaat ziet. Poetin herhaalde dat hij zijn invloedssfeer naar Oekraïne wil uitbreiden en voegde eraan toe dat hij daarmee wil voorkomen dat Kiev lid wordt van de NAVO. President Zelensky van Oekraïne zei gisteren nog dat zijn land moet erkennen dat NAVO-lidmaatschap er niet in zit.

Dat zei ik al. Model van Finlandisering.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:10

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:14

Heeft Oekraïne hier een slim iets gespeeld?

Citaat:
Het hoofd van de Tsjetsjeense Republiek Ramzan Kadyrov is een paar dagen geleden niet naar Kiev gekomen.

Volgens de gegevens van Oekraïense mobiele operators waren zijn nummers nooit verbonden met Oekraïense roaming, meldt de Oekraïense Pravda.
Wederom uit mijn bekende bron

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:23

Daks schreef:
Heeft Oekraïne hier een slim iets gespeeld?

Citaat:
Het hoofd van de Tsjetsjeense Republiek Ramzan Kadyrov is een paar dagen geleden niet naar Kiev gekomen.

Volgens de gegevens van Oekraïense mobiele operators waren zijn nummers nooit verbonden met Oekraïense roaming, meldt de Oekraïense Pravda.
Wederom uit mijn bekende bron

Dat gaat hierom?
https://www.reuters.com/world/europe/ch ... 022-03-13/

Waarom zou Ukraïne een slim iets hebben gespeeld?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:26

Over wat andere ontwikkelingen in de regio, onderstaande vond ik op een Armeense nieuwsite:

Rusland speelt 'peace keeper' tussen Turkije en Armenië:
https://armenpress.am/eng/news/1078052.html

En volgens dezelfde bron op 9 maart j.l heeft Turkije een aantal Syrische (en andere nationaliteit) huurlingen naar Ukraïne gestuurd die zich zouden hebben aangemeld bij het internationale leger van Ukraïne (dus voor Ukraïne). Deze huurlingen zouden door Turkije (of met bemiddeling van Turkije) "geleverd" zijn aan Azerbajian om te vechten tegen de Armeniërs. Blijkbaar is deze info ook gedeeld met Armenië door de Franse president Macron.
https://armenpress.am/eng/news/1077452.html

Wat er allemaal van waar is weet ik niet maar wat een zooi is dat internationale veld. In dat licht gezien lijkt de oorlog in Ukraïne gewoon een voortzetting van de conflicten in het midden-oosten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:37

irmaz schreef:
In dat licht gezien lijkt de oorlog in Ukraïne gewoon een voortzetting van de conflicten in het midden-oosten.

Of zijn die conflicten in het Midden-Oosten misschien een voortzetting van die daarbuiten?
Rusland/Syrië/Iran tegen VS/Saoedi-Arabië/Turkije/Israël?
Waarbij die laatste twee landen een bijzondere positie hebben.
Turkije is lid van de NAVO en bondgenoot van de VS, maar staat tegenover de VS als het om de Koerden gaat, en heeft de laatste jaren soms behoorlijk dicht tegen Rusland aan geschurkt.
Israël is een bondgenoot van de VS, maar heeft een moeizame relatie met vrijwel de hele regio, inclusief Saoedi-Arabië, die andere bondgenoot van de VS. Daarnaast hebben ze een grote Russische gemeenschap en redelijke banden met Moskou.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:38

irmaz schreef:
Citaat:

Dat gaat hierom?

Omdat Oekraïne dat ook eerder heeft bevestigd. Dus dat hij er wel zou zijn geweest. Was opdezelfe dag dat zelensky ineens "andere" zaken te doen had. Cover-up actie?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:17

Marcella schreef:
Wat ik wel apart vind is dat ik nog steeds update krijg van de blauwe Rus cattery die in Rusland zit. Al is het ook niet vast te stellen of het oude of nieuwe berichten zijn en deze gaan ook alleen over de cattery.

Ik heb 4 weken geleden een pup uit Rusland geimporteerd. Ik app met de fokker in Rusland. Ze kan soms op facebook, soms insta. Terwijl dat volgens de berichten in het nieuws niet meer kan.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:23

Dat kan alleen via een vpn verbinding.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:36

bigone schreef:
Dat kan alleen via een vpn verbinding.

Geen idee, heb er geen verstand van :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:57

Maar gingen ze ook niet zorgen dat het met een VPN ook niet meer lukt?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:01

Daks schreef:
irmaz schreef:

Dat gaat hierom?

Omdat Oekraïne dat ook eerder heeft bevestigd. Dus dat hij er wel zou zijn geweest. Was opdezelfe dag dat zelensky ineens "andere" zaken te doen had. Cover-up actie?

Ah op die manier, dat had ik gemist.

Al met al lijkt deze oorlog heel wat ingewikkelder dan dat wij kunnen overzien... %)
Ik hoop dat het uiteindelijk al de mensenlevens die het kost waard blijkt te zijn ;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:05

Citaat:
Ik hoop dat het uiteindelijk al de mensenlevens die het kost waard blijkt te zijn

Oekraïne wil niet meer onder het juk.
Rusland probeert ze te breken.
Als Oekraïne het lukt om souverein en democratisch te blijven is het dit waard. We praten over de komende 100 den jaren. Ze verdienen in ieder geval alle steun.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:28

pien_2010 schreef:
Als Oekraïne het lukt om souverein en democratisch te blijven is het dit waard. We praten over de komende 100 den jaren. Ze verdienen in ieder geval alle steun.

De vraag is alleen tegen welke prijs het dat waard is.
Hoeveel geld, materieel en mannen-met-een-toch-al-niet-zo-hoge-levensverwachting is Poetin bereid eraan kwijt te raken om ze op de knieën te krijgen? En in hoeverre gaat Rusland daarin nog met hem mee?

Hoeveel is Oekraïne bereid op te offeren om niet te hoeven buigen voor de Russen?
Wel soeverein en democratisch, maar volledig in puin, zonder enige noemenswaardige intacte infrastructuur, met een bevolking die in het buitenland inmiddels een nieuw bestaan heeft opgebouwd, en met een beetje pech met een deel van het land vol radioactieve fall-out, dat zou toch nog steeds als een ongunstig scenario gezien kunnen worden. Ook als ze dan op papier als uiteindelijke 'winnaar' eruit zouden komen.

Bijkomend uiteraard ook de vraag hoeveel belang buitenlandse partijen erbij hebben om het conflict tot een bepaalde uitkomst te laten voortslepen of juist vroegtijdig te beëindigen. Wat is het Amerika waard om Rusland ergens in Oost-Europa een hak te zetten? Hoeveel steun kan Rusland economisch en/of militair (blijven) verwachten van Syrië, Belarus, China? Wat voor uitkomst is voor die partijen gunstig?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:29

Afbeelding
Afbeelding

:\.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:35

NOS:

'Ontvoerde burgemeester Melitopol bevrijd'
De ontvoerde burgemeester van de Zuid-Oekraïense stad Melitopol is vrijgelaten. Dat meldt een woordvoerder van de Oekraïense president Zelensky op Telegram. Ivan Fedorov zou tijdens een speciale operatie van Oekraïense militairen zijn bevrijd. De president zou al contact hebben gehad met Fedorov, die nu in Zaporizja zou zijn. Meer details zijn niet bekendgemaakt. Vanuit Russische kant is er nog niets gezegd over de mogelijke vrijlating.

Fedorov werd vijf dagen geleden opgepakt en naar de volksrepubliek Luhansk gebracht, waar pro-Russische separatisten de macht hebben. Volgens Oekraïense media zaten Russen achter zijn ontvoering.

Naast Fedorov werden de voorbije dagen ook andere burgemeesters ontvoerd. Zo werd afgelopen zondag Jevjen Matviiv van het stadje Dniprorudne naar een onbekende bestemming afgevoerd.

—-

Beetje raar: als de Russen Fedorov al 5 dagen geleden gepakt hebben, waarom zou ie dan 5 dagen later nog steeds in Oekraïne, binnen het bereik van Oekraïnse militairen zijn?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:49

Nog een inkijkje in de geopolitiek van voor de Russische inval in Ukraïne. Dit stuk is geschreven door een Professor of Political Science van de Universiteit van North Carolina, VS. Hij schreef het 1 maand voor de invasie. Hij verteld dat het conflict al terug gaat naar de onderhandelingen tussen Gorbatsjov en Bush in 1991, waarin Rusland al aangeeft dat de expansie van de NATO een probleem op gaat leveren en de VS dit niet ziet gebeuren.
Uit het artikel lees ik ook dat het allemaal niet om Europa gaat maar strikt genomen over de (problematische) relatie tussen de VS de Rusland. De VS zegt wel dat het de keuze is van Europa en Ukraïne maar doet weinig moeite deze spelers mee te laten doen. Rusland gelooft de VS dan ook niet dat de VS de keuze vrij laat aan de landen.

De schrijver voorspelt vrij nauwleurig wat er kan gaan gebeuren. Hij had alleen niet in de gaten dat, terwijl hij dit schreef, Rusland al met de grootschalige mobilisatie van zijn leger bezig was.

https://thewell.unc.edu/2022/01/22/the- ... -conflict/

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:52

Misschien niet teveel boven op het allerlaatste nieuws duiken steeds, zoals al genoemd in dit topic, verslaglegging (live) van oorlog…
Later zal alles duidelijk worden, momenteel zijn ‘de grote lijnen’ volgens mij het meest betrouwbaar.
De vele vluchtelingen, de grote schade in Oekraïne, de ploertige actie van ‘de graaf’ die een land meent te kunnen invallen.

Mooi artikel trouwens van die meneer uit De Wijk.

Verderop heb je het gehucht de Krim. Kan me van die inval voornamelijk herinneren dat er gekheid werd gemaakt over die de Krim.
Raar dat het toen beetje aan me voorbij is gegaan, achteraf was dat een signaal en history in the making.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:54

Cowboy55 schreef:
NOS:

'Ontvoerde burgemeester Melitopol bevrijd'
De ontvoerde burgemeester van de Zuid-Oekraïense stad Melitopol is vrijgelaten. Dat meldt een woordvoerder van de Oekraïense president Zelensky op Telegram. Ivan Fedorov zou tijdens een speciale operatie van Oekraïense militairen zijn bevrijd. De president zou al contact hebben gehad met Fedorov, die nu in Zaporizja zou zijn. Meer details zijn niet bekendgemaakt. Vanuit Russische kant is er nog niets gezegd over de mogelijke vrijlating.

Fedorov werd vijf dagen geleden opgepakt en naar de volksrepubliek Luhansk gebracht, waar pro-Russische separatisten de macht hebben. Volgens Oekraïense media zaten Russen achter zijn ontvoering.

Naast Fedorov werden de voorbije dagen ook andere burgemeesters ontvoerd. Zo werd afgelopen zondag Jevjen Matviiv van het stadje Dniprorudne naar een onbekende bestemming afgevoerd.

—-

Beetje raar: als de Russen Fedorov al 5 dagen geleden gepakt hebben, waarom zou ie dan 5 dagen later nog steeds in Oekraïne, binnen het bereik van Oekraïnse militairen zijn?

Waarom niet? Het doel was een machtswisseling, ik denk niet dat ze die burgemeester verder nodig hadden (hooguit om de wachtwoorden en codes van de systemen en kluis vrij te geven). Bovendien is Luhansk technisch gezien (pro)Russisch grondgebied op dit moment.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:55

Het gehucht? Grote provincie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:55

bigone schreef:

Het gehucht ligt in Nederland ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:58

irmaz schreef:
bigone schreef:

Het gehucht ligt in Nederland ;)

Ja sorry had moeten zeggen De Wijk, en dan een eind verderop het gehucht de Krim, daar moest ik ineens aan denken.
Beide redelijk bij mij in de buurt, had het wat duidelijker kunnen zeggen sorry.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:08

Citaat:
De vraag is alleen tegen welke prijs het dat waard is.
Hoeveel geld, materieel en mannen-met-een-toch-al-niet-zo-hoge-levensverwachting is Poetin bereid eraan kwijt te raken om ze op de knieën te krijgen? En in hoeverre gaat Rusland daarin nog met hem mee?

Hoeveel is Oekraïne bereid op te offeren om niet te hoeven buigen voor de Russen?

Jouw vraag heb ik vanuit de Oekraïners beantwoord.
Wij kunnen het niet beantwoorden natuurlijk. Maar zolang het volk zo massaal achter Zelensky staat is het dat waard. Vrijheid is een heel belangrijk goed. Is het niet voor jezelf dan voor de generatie na jezelf.
Tja wat het Rusland waard is, is iets van Poetin. Ik vind het allemaal te bizar maar ik heb dan ook niets met dit soort macht en gedoe.