Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 02:07

Janneke2 schreef:
wauwie....

Dit is het enige stukje in je verhaaltje waar ik me wel in kan vinden.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:17

Ook nog goed nieuws! Ik las op NOS dat er landelijke regelgeving komt voor de datacenters. Beetje jammer dat Zeewolde met de 166 hectare daar nog buiten valt, maar ik hoop dat dat nog op een andere manier gestopt word :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:14

Mooi nu zeelwolde ook nog afwijzen wat mij betreft, gewoon bizar dergelijke extreme energie en landschaps vervuilers toestaan.


https://nos.nl/artikel/2417730-opschudd ... -parlement

Citaat:
In het Europees Parlement is ophef ontstaan over een armgebaar dat een Bulgaars lid gisteren maakte bij het verlaten van de zaal. De Bulgaar, Angel Dzhambazki, zegt dat het een soort afscheidsgroet was, waarmee hij zich bij de voorzitter verontschuldigde voor provocerende uitspraken die hij had gedaan. Andere aanwezigen zagen duidelijk een fascistengroet, oftewel Hitlergroet.


Ok, -O- het moet niet gekker worden, het lijkt wel of heel europa afstormt op fascistische partijen die groter worden. Jakkes

Afscheidsgroet die niks te betekenen had, _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:27

Misschien zijn mensen zo ontevreden, en hebben ze zo weinig op met hoe de huidige partijen werken, dat ze hun heil zoeken in de meer extreme partijen. Dat lijkt me iets dat je alle politieke partijen kwalijk kan nemen.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:39

enzino schreef:
Misschien zijn mensen zo ontevreden, en hebben ze zo weinig op met hoe de huidige partijen werken, dat ze hun heil zoeken in de meer extreme partijen. Dat lijkt me iets dat je alle politieke partijen kwalijk kan nemen.


Eens.

Dat ze daarmee vd regen in de drup zullen komen als dat soort partijen de macht hebben , dringt blijkbaar niet tot die kiezers door. Het populistisch schreeuwen, vaak voor velen die niet verder kijken als hun neus lang is, leuk volksvermaak , is minder onschuldig als menigeen denkt.

En Enzino ik vind dat jij daar ook aan mee doet, als het gaat om je taal gebruik, het bizar neerzetten met je uitspraken over normale partijen (zie hierboven nog) waar je het oneens mee kunt zijn.

Het is een gevaarlijke tendens en dat is als een virus dat meer en meer mensen infecteert want het normale fatsoenlijk gedragen, het zij op fora, de EU parlement of 2de kamer is tevaak afwezig. En daarmee groeit het populistisch virus want wordt het nieuwe normaal.

Ik vind dat buitengewoon zorgelijk want het normale oneens zijn en pittig discussiëren verdwijnt meer en meer vd rader en wordt als voorbeeld voorgeleefd aan onze jeugd. Niet ok!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-02-22 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 18076
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:44

pien_2010 schreef:
enzino schreef:
Misschien zijn mensen zo ontevreden, en hebben ze zo weinig op met hoe de huidige partijen werken, dat ze hun heil zoeken in de meer extreme partijen. Dat lijkt me iets dat je alle politieke partijen kwalijk kan nemen.


Eens.

Dat ze daarmee vd regen in de drup zullen komen als dat soort partijen de macht hebben , dringt blijkbaar niet tot die kiezers door. Het populistisch schreeuwen, vaak voor velen die niet verder kijken als hun neus lang is, leuk volksvermaak , is minder onschuldig als menigeen denkt.

En Enzino jij doet daar ook aan mee als het gaat om je taal gebruik, het bizar neerzetten met je uitspraken over normale partijen (zie hierboven nog) waar je het oneens mee kunt zijn.

Het is een gevaarlijke tendens en dat is als een virus dat meer en meer mensen infecteert want het normale fatsoenlijk gedragen, het zij op fora, de EU parlement of 2de kamer is tevaak afwezig. En daarmee groeit het populistisch virus want wordt het nieuwe normaal.

Ik vind dat buitengewoon zorgelijk want het normale oneens zijn en pittig discussiëren verdwijnt meer en meer vd rader en wordt als voorbeeld voorgeleefd aan onze jeugd. Niet ok!



Ik zie vaak overeenkomsten van mensen die dit soort praktijken bagatelliseren.
Ze zijn Trump-aanhanger, in Nederland aanhanger van FvD en soms Haga of PVV. Klimaatcrisis is onzin. Corona-maatregelen ook onzin, tegen vluchtelingen enz.
Eigenlijk gewoon (extreem-)rechts conservatief.

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:44

Cer schreef:
Ik vond het debat nu best oké. Gelukkig werd Gideon grotendeels genegeerd

Door Kuipers werd hij wel aangepakt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:51

Ik kan me alleen maar bij Pien aansluiten. De gevolgen als dergelijke partijen in de meerderheid komen zijn zoveel naarder dan dat ze nu openlijk melden als partij. Zeker voor de mensen die niet zich kunnen voegen bij die partijidealen. Niks geleerd van de geschiedenis

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:07

Benzz schreef:
Cer schreef:
Ik vond het debat nu best oké. Gelukkig werd Gideon grotendeels genegeerd

Door Kuipers werd hij wel aangepakt.

Dat zag ik maar vond ik wel een beetje .. uhm.. niet super sterk van Kuipers..
Er waren meer mensen die het over leugenaars hadden, (die van Denk ook meen ik), en waarom het dan niet waar was dat het OMT gestuurd werd door het ministerie, lichtte Kuipers niet toe..

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:17

Deze partijen hebben op een aantal punten gelijk, maar geen oplossingen en ze zijn zeker voor mij als vrouw gevaarlijk (en mogelijk zelfs gevaarlijker dan een relipartij aan de macht).

De klimaatcrisis is echt, de aangegedragen oplossingen nutteloos. Werkelijk duurzaam en winst gaan niet samen. Er is teveel creatief boekhouden aan de gang om alles gewoon door te laten draaien enkel met een andere energiebron (die niet bestaat, maar enkel mooie praatjes is). Veel geldverspilling, volle inzet op meer tech (alle heil aan de nieuwe god) en dan aan de andere kant maar blèren over cyberoorlog. Geen enkele van die nieuwe en nul op de meter woningen is bewoonbaar als het electriciteitsnet plat gaat. Geef mij maar een earthship achtig huis wat grotendeels op passieve systemen draait en dus ook bij storingen bewoonbaar blijft. Voeg daar nog eens de schaarste aan nodige grondstoffen en de schade die het winnen ervan doet en je hebt een groot probleem waar eens heel veel meer open en eerlijk over gecommuniceerd moet worden. Er is geen vervanger voor de multi-inzetbaarheid en geconcentreerde energiebron die fossiel is.

Vluchtelingen wil ik hier ook niet. Ons vangnet was vanaf de start eigenlijk al onhoudbaar, maar zolang de economie groeide was dat op te vangen. Nu is die groei op, krijgen de mensen die eigenlijk in de wao/wia/wajong thuis horen, maar afwijkend traject belopen bijstand (met alle beperkingen die daar bij horen) en blijft het verhaal maar dat deze vluchtelingen juist zouden bijdragen. Helaas laat de statistiek wat anders zien. Ze missen aansluiting, zowel in werk als met de samenleving, met problemen tussen groepen tot gevolg. Ik heb geen enkel probleem met mensen die hier komen met een arbeidscontract op zak, die dragen inderdaad bij en dat was de bedoeling ook. Mensen die vertrekken vanuit andere landen zonder mogelijkheid om hier legaal hun eigen broek op te houden zetten druk op een vangnet wat daar nooit voor bedoeld was en dat ook niet aankan. Als ik naar een ander land ga zal ik dat ook moeten en om dezelfde redenen. Dat daar geen sociaal vangnet is anders dan familie maakt dat niet minder waar, eerder meer, want zonder familievangnet ben je net zo goed op jezelf aangewezen.
Qua politieke vluchtelingen, dan heb je het over een zeer kleine groep met genoeg hersens en wil om ook zelf de broek op te houden.

En ja we zullen het hele vluchtelingen industrie verdienmodel de nek om moeten draaien, snel duidelijkheid, zet ze aan het werk en begin meteen met aanleren basisvaardigheden die nuttig zijn of ze kunnen blijven of niet. En wie uit veilige landen komt, meteen opsluiten en meewerken aan terugkeer. Geen ruimte voor wangedrag en rondzwerven/shoppen door Europa. Valt er van een paar wat te maken, geef ze dan een (tijdelijk) contract, kunnen ze met wat spaarcenten misschien wel terug daar wat opbouwen. Maar zoals het nu gaat kan niet punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:23

Electra63 schreef:
Ik zie vaak overeenkomsten van mensen die dit soort praktijken bagatelliseren.
Ze zijn Trump-aanhanger, in Nederland aanhanger van FvD en soms Haga of PVV. Klimaatcrisis is onzin. Corona-maatregelen ook onzin, tegen vluchtelingen enz.
Eigenlijk gewoon (extreem-)rechts conservatief.

Wat een heerlijke simplificatie toch weer.

Ik zie dan ook overeenkomsten tussen de mensen die zich uitspreken over het zogenaamde bagatelliseren. Die zijn anti-Trump, willen alle vluchtelingen opvangen ten kosten van de Nederlandse bevolking, vinden dat natuur voorrang heeft op huizen, vinden corona de grootste bedreiging mogelijk en willen daarom alle grondwetten afschaffen, en hopen dat de overheid ze nog meer onder controle willen houden.

Eigenlijk gewoon (extreem-)links fascisme.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:25

Electra Wie in dit topic valt volgens je dan onder extreemrechts? Bedoel je hiermee Enzino?

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:34

Sunnda schreef:
Maar ze hebben besloten dat de boeren het makkelijkst zijn om aan te pakken en met modellen kun je alles aan elkaar rekenen met een uitkomst die je aanstaat. De rest stem je weg.

Mensen met vertrouwen in de huidige politiek moeten echt wel blind door het leven gaan imo.


Alleen totale idioten geloven de huidige politiek nog.

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:36

Het referentiekader van de huidige politiek loopt ernstig uit de pas met zeker 80% van de mensen waar ze beslissingen over nemen. En dat voor een taakomschrijving volksvertegenwoordiger.
Kweekschool bedrijfsleven is eerder de realiteit.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:04

Het is triest dat een komiek als Peter Pannekoek in zijn conference met nieuwjaar meer inzicht toont dan sommigen hier in dit topic door voor het gemak iedereen die anders naar de zaken kijkt weg te zetten als extreem rechts.

We zouden met z'n allen eens moeten kijken naar de oorzaken ipv dom te oordelen over de gevolgen.

Ik ben de afgelopen jaren van links stemmend naar meer rechts gegaan (geen zorgen, geen FVD of PVV) omdat die onverdraagzaamheid en het 'ik ben heel open minded, zolang je precies zo denkt als ik! Anders ben je een extremist/gek/niet normaal'
mij wel redelijk begon te irriteren.

Dat zie je in dit soort topics altijd weer terug..die enorme hang om te veroordelen, liefst zo lelijk mogelijk. Extremisme is er in vele soorten en maten. Meestal zijn mensen die een ander zo snel beschuldigen van zulke dingen zelf niet bepaald schoon.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:08

tamary schreef:
Deze partijen hebben op een aantal punten gelijk, maar geen oplossingen en ze zijn zeker voor mij als vrouw gevaarlijk (en mogelijk zelfs gevaarlijker dan een relipartij aan de macht).

De klimaatcrisis is echt, de aangegedragen oplossingen nutteloos. Werkelijk duurzaam en winst gaan niet samen. Er is teveel creatief boekhouden aan de gang om alles gewoon door te laten draaien enkel met een andere energiebron (die niet bestaat, maar enkel mooie praatjes is). Veel geldverspilling, volle inzet op meer tech (alle heil aan de nieuwe god) en dan aan de andere kant maar blèren over cyberoorlog. Geen enkele van die nieuwe en nul op de meter woningen is bewoonbaar als het electriciteitsnet plat gaat. Geef mij maar een earthship achtig huis wat grotendeels op passieve systemen draait en dus ook bij storingen bewoonbaar blijft. Voeg daar nog eens de schaarste aan nodige grondstoffen en de schade die het winnen ervan doet en je hebt een groot probleem waar eens heel veel meer open en eerlijk over gecommuniceerd moet worden. Er is geen vervanger voor de multi-inzetbaarheid en geconcentreerde energiebron die fossiel is.

Vluchtelingen wil ik hier ook niet. Ons vangnet was vanaf de start eigenlijk al onhoudbaar, maar zolang de economie groeide was dat op te vangen. Nu is die groei op, krijgen de mensen die eigenlijk in de wao/wia/wajong thuis horen, maar afwijkend traject belopen bijstand (met alle beperkingen die daar bij horen) en blijft het verhaal maar dat deze vluchtelingen juist zouden bijdragen. Helaas laat de statistiek wat anders zien. Ze missen aansluiting, zowel in werk als met de samenleving, met problemen tussen groepen tot gevolg. Ik heb geen enkel probleem met mensen die hier komen met een arbeidscontract op zak, die dragen inderdaad bij en dat was de bedoeling ook. Mensen die vertrekken vanuit andere landen zonder mogelijkheid om hier legaal hun eigen broek op te houden zetten druk op een vangnet wat daar nooit voor bedoeld was en dat ook niet aankan. Als ik naar een ander land ga zal ik dat ook moeten en om dezelfde redenen. Dat daar geen sociaal vangnet is anders dan familie maakt dat niet minder waar, eerder meer, want zonder familievangnet ben je net zo goed op jezelf aangewezen.
Qua politieke vluchtelingen, dan heb je het over een zeer kleine groep met genoeg hersens en wil om ook zelf de broek op te houden.

En ja we zullen het hele vluchtelingen industrie verdienmodel de nek om moeten draaien, snel duidelijkheid, zet ze aan het werk en begin meteen met aanleren basisvaardigheden die nuttig zijn of ze kunnen blijven of niet. En wie uit veilige landen komt, meteen opsluiten en meewerken aan terugkeer. Geen ruimte voor wangedrag en rondzwerven/shoppen door Europa. Valt er van een paar wat te maken, geef ze dan een (tijdelijk) contract, kunnen ze met wat spaarcenten misschien wel terug daar wat opbouwen. Maar zoals het nu gaat kan niet punt.

Mooie post Tamary!

De aangedragen oplossingen zijn inderdaad nutteloos en enkel een goede melkkoe.

(En in veel gevallen zelfs net zo schadelijk, of zelfs schadelijker! voor het milieu.)

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:10

Het begint hier toch te lijken op Amerika.
Rechts of links, hard tegen elkaar in, hard roepen enz

Terwijl de grote meerderheid in Nederland in het midden zitten....
Rechts van het midden of links van het midden ook heel veel.mensen


Maar die worden door extreem rechts en links als dom beschouwd

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:15

Echwel schreef:
Het begint hier toch te lijken op Amerika.
Rechts of links, hard tegen elkaar in, hard roepen enz

Terwijl de grote meerderheid in Nederland in het midden zitten....
Rechts van het midden of links van het midden ook heel veel.mensen


Maar die worden door extreem rechts en links als dom beschouwd

Polarisatie is het grootste gevaar van een maatschappij.

En terwijl de een de ander daarvan beschuldigt doet men dat op zo'n manier dat diegene zelf ook er keihard aan bijdraagt.
Dat zie je mooi terug in dit topic.

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:19

Bedenk mbt vluchtelingen wel:
Darfur was de eerste klimaat oorlog,
Syrië was de tweede klimaat oorlog,
'en als de woestijnen verder oprukken, valt de Nijl droog en moeten we 80 miljoen Egyptenaten eldets onderbrengen'.

... hoe dat laatste precies moet, tja.
Nederland was niet goed voorbereid op de covid-19 pandemie - maar dit scenario kunnen we zien aankomen.

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:24

Sunnda schreef:
Het is triest dat een komiek als Peter Pannekoek in zijn conference met nieuwjaar meer inzicht toont dan sommigen hier in dit topic door voor het gemak iedereen die anders naar de zaken kijkt weg te zetten als extreem rechts.

We zouden met z'n allen eens moeten kijken naar de oorzaken ipv dom te oordelen over de gevolgen.

Ik ben de afgelopen jaren van links stemmend naar meer rechts gegaan (geen zorgen, geen FVD of PVV) omdat die onverdraagzaamheid en het 'ik ben heel open minded, zolang je precies zo denkt als ik! Anders ben je een extremist/gek/niet normaal'
mij wel redelijk begon te irriteren.

Dat zie je in dit soort topics altijd weer terug..die enorme hang om te veroordelen, liefst zo lelijk mogelijk. Extremisme is er in vele soorten en maten. Meestal zijn mensen die een ander zo snel beschuldigen van zulke dingen zelf niet bepaald schoon.


Hier kan ik me wel in vinden. Probleem met normale rechtse partijen vind ik dan zelf weer dat ze alleen maar voor het grote geld op komen. Maar dat continu iedereen met een andere mening weg te zetten als extreem echts dat gaat enorm tegen staan.

Het probleem met veel linkse partijen is dat ze volledig de aansluiting met de gewone burger zijn verloren.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:30

tamary schreef:
Deze partijen hebben op een aantal punten gelijk, maar geen oplossingen en ze zijn zeker voor mij als vrouw gevaarlijk (en mogelijk zelfs gevaarlijker dan een relipartij aan de macht).

De klimaatcrisis is echt, de aangegedragen oplossingen nutteloos. Werkelijk duurzaam en winst gaan niet samen. Er is teveel creatief boekhouden aan de gang om alles gewoon door te laten draaien enkel met een andere energiebron (die niet bestaat, maar enkel mooie praatjes is). Veel geldverspilling, volle inzet op meer tech (alle heil aan de nieuwe god) en dan aan de andere kant maar blèren over cyberoorlog. Geen enkele van die nieuwe en nul op de meter woningen is bewoonbaar als het electriciteitsnet plat gaat. Geef mij maar een earthship achtig huis wat grotendeels op passieve systemen draait en dus ook bij storingen bewoonbaar blijft. Voeg daar nog eens de schaarste aan nodige grondstoffen en de schade die het winnen ervan doet en je hebt een groot probleem waar eens heel veel meer open en eerlijk over gecommuniceerd moet worden. Er is geen vervanger voor de multi-inzetbaarheid en geconcentreerde energiebron die fossiel is.

Vluchtelingen wil ik hier ook niet. Ons vangnet was vanaf de start eigenlijk al onhoudbaar, maar zolang de economie groeide was dat op te vangen. Nu is die groei op, krijgen de mensen die eigenlijk in de wao/wia/wajong thuis horen, maar afwijkend traject belopen bijstand (met alle beperkingen die daar bij horen) en blijft het verhaal maar dat deze vluchtelingen juist zouden bijdragen. Helaas laat de statistiek wat anders zien. Ze missen aansluiting, zowel in werk als met de samenleving, met problemen tussen groepen tot gevolg. Ik heb geen enkel probleem met mensen die hier komen met een arbeidscontract op zak, die dragen inderdaad bij en dat was de bedoeling ook. Mensen die vertrekken vanuit andere landen zonder mogelijkheid om hier legaal hun eigen broek op te houden zetten druk op een vangnet wat daar nooit voor bedoeld was en dat ook niet aankan. Als ik naar een ander land ga zal ik dat ook moeten en om dezelfde redenen. Dat daar geen sociaal vangnet is anders dan familie maakt dat niet minder waar, eerder meer, want zonder familievangnet ben je net zo goed op jezelf aangewezen.
Qua politieke vluchtelingen, dan heb je het over een zeer kleine groep met genoeg hersens en wil om ook zelf de broek op te houden.

En ja we zullen het hele vluchtelingen industrie verdienmodel de nek om moeten draaien, snel duidelijkheid, zet ze aan het werk en begin meteen met aanleren basisvaardigheden die nuttig zijn of ze kunnen blijven of niet. En wie uit veilige landen komt, meteen opsluiten en meewerken aan terugkeer. Geen ruimte voor wangedrag en rondzwerven/shoppen door Europa. Valt er van een paar wat te maken, geef ze dan een (tijdelijk) contract, kunnen ze met wat spaarcenten misschien wel terug daar wat opbouwen. Maar zoals het nu gaat kan niet punt.


Hoe bedoel je het dikgedrukte? Want onze nul op de meter heeft (overdag) gewoon nog elektriciteit als de stroom uitvalt hoor, dankzij de zonnepanelen. En ontwikkelingen op accugebied gaan ook vlot, dus zodra opslag meer rendabel wordt, zal dat ook worden toegevoegd. Dan kan je zonne-energie die je over hebt ook opslaan.

De aangedragen maatregelen zijn overigens lang niet allemaal nutteloos. De vraag is alleen of ze snel genoeg werken en dat mensen er goed genoeg aan houden. Dat creatieve boekhouden is geen probleem van de maatregel zelf, maar van de handhaving daaromheen, vind ik.

Dat fossiele brandstof geen vervanger heeft of gaat krijgen ben ik het eigenlijk ook niet mee eens, je ziet ontwikkelingen zó snel gaan (al mag het van mij wel sneller geïmplementeerd worden).

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:44

Electra63 schreef:
Ook aan Tata, Shell, Schiphol enz. worden steeds strenge eisen gesteld, waarbij inkrimping of zelfs sluiting op termijn mogelijk zou kunnen zijn.


Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Tata steel mag haar eigen uitstootgegevens berekenen en Schiphol heeft niet eens een natuurvergunning.

Denk je nou echt dat Schiphol mogelijk zou moeten inkrimpen of zelfs sluiten? Ik weet niet, maar volgens mij is Lelystad Airport (onderdeel van, je raadt het nooit, de Schiphol Group) de afgelopen jaren flink uitgebreid. De verkeerstoren is verhoogd van 9 naar 22 meter, zodat grotere vliegtuigen ook gebruik kunnen gaan maken van het vliegveld, en de infrastructuur rondom het vliegveld is uitgebreid. We zullen blijkbaar dit jaar horen of het vliegveld definitief open mag. Het feit dat er überhaupt nog over nágedacht wordt om een extra vliegveld te openen, naast een van de meest stikstofgevoelige natuurgebieden van Nederland... Tegelijkertijd staat nu vast dat de veestapel met 30% moet krimpen.

Dat sprookje dat 'industrie & co ook echt wel aangepakt worden' kunnen we nu wel in de prullenbak gooien volgens mij.

Tot slot vind ik het jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag die ik eerder stelde.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:50

IMANDRA schreef:
Hoe bedoel je het dikgedrukte? Want onze nul op de meter heeft (overdag) gewoon nog elektriciteit als de stroom uitvalt hoor, dankzij de zonnepanelen. En ontwikkelingen op accugebied gaan ook vlot, dus zodra opslag meer rendabel wordt, zal dat ook worden toegevoegd. Dan kan je zonne-energie die je over hebt ook opslaan.

De aangedragen maatregelen zijn overigens lang niet allemaal nutteloos. De vraag is alleen of ze snel genoeg werken en dat mensen er goed genoeg aan houden. Dat creatieve boekhouden is geen probleem van de maatregel zelf, maar van de handhaving daaromheen, vind ik.

Dat fossiele brandstof geen vervanger heeft of gaat krijgen ben ik het eigenlijk ook niet mee eens, je ziet ontwikkelingen zó snel gaan (al mag het van mij wel sneller geïmplementeerd worden).


Een zonnepaneleninstallatie schakelt zichzelf uit wanneer de stroom uitvalt. Dus in het geval van stroomuitval in de wijk moet het uitschakelen ivm de veiligheid. Dat kan alleen blijven werken wanneer je volledig los bent van het net.

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:04

Omvormers communiceren met het net voor aanleveren stroom ivm stabiel houden van het net (luisterd nogal nauw namelijk). Tenzij je omvormer een eiland setting heeft, zal die niet leveren bij geen netstroom.
Accu kost veel grondstoffen (schaars) en de ontwikkelingen er van hebben veel meer haken en ogen dan de mooie verkooppraatjes je vertellen. Schrijf om te beginnen alles zonder werkend product maar af.
Veel van de praatjes kloppen niet als je wat meer kennis hebt van natuurkunde/scheikunde (of een yt-ber die het goed kan uitleggen), maar met een animatie en wat soort van zo moet het werken (liefst met vergelijking met iets wat wel begrepen wordt) kan je een hoop centjes binnen harken. 3-5 jaar later hoor je er helemaal niks meer van.
Realiseer je dan dat wat wel werkt nogal eens beperkende factoren heeft die de inzet op grote schaal onmogelijk maken. Die 2 waterbekkens en heen en weer pompen oplossingen bv. Heel mooie en bewezen werkende optie, maar er zijn maar weinig plekken ter wereld met de juiste geografie om dat mogelijk te maken.

Kijkende naar wat bv Elon Musk doet, nl het wiel opnieuw uitvinden voor 10-20x de prijs. Hyperloop in bijna vacuum kan simpelweg niet en nu alternatief = taxi in tunnel (zonder veiligheidstunnels, etc.!) Is stomweg een heel dure vervoerd amper mensen metrovariant. En metrosystemen hebben we al lang en goed werkende ook. Vrachtvervoer idem. Trein heet zo iets, al aanwezig en hele infrastructuur ligt er al. Maar nee het is echt wat anders, uniek en nieuw. NOT.

Accu's van nu zijn niet zo heel veel beter dan die van zeg 50-100 jaar geleden, en wat er aan winst behaald is, is verdwenen in extra gewicht, verwarming en snufjes voor in de auto. Accu oplossingen voor in huis hebben dezelfde problemen. De hoeveelheid energie die ze moeten leveren is groeiende en daar kunnen de ontwikkelingen gewoon niet tegen op. Ook de productie van groene stroom heeft dat fenomeen, de stroomvraag is enkel groter geworden, % groen vult dat aan, het vervangt eigenlijk niks van fossiel, want we verbruiken elk jaar meer.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:37

Gisteren een uitzending gezien over rijden op waterstof. Interessant want nu al wordt dik 700 km gehaald. Mensen uit de vrachtwagen sector gaven aan dat het met name voor die sector van belang kan zijn en volgen het met interesse.
Om het verder te onderzoeken cq ontwikkelen komt er oa in Deventer een mogelijkheid om te tanken. Ik geloof Rotterdam en Eindhoven ook een mogelijkheid, maar dat weet ik niet zeker.

Verder eens met kritiek rondom Schiphol, Lelystad airport, Tatasteel (ik volg met interesse de rechtzaak aangespannen door burgers zie link hierachter) . https://www.parool.nl/cs-b756b259