Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

janesmith

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:52

Vrijheid van meningsuiting houdt ook in dat Wilders en Verhagen commentaar mogen geven op de uitspraken van die ambassadeur!

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:37

Blijkens dat Islam hier in dit topic niet gezien wordt als geloof valt het belijden er van dan onder de vrijheid van meningsuiting?
Wanneer een Imam spreekt, spreekt hij dan zijn mening als Wilders of vertegenwoordigt hij dan wel een Islamitische mening?
Ik zie namelijk geen verschillen meer met Wilders als mening, of binnen een kerk, moskee, of synagoge.

Wordt Wilders straks het vleesgeworden geloof in ongeloof?
En gaat hij zichzelf verbieden als het zover komt?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:21

Hoe dat er hier of elders gedacht wordt over de Islam inzake wel of geen geloof zijn, doet niet zoveel ter zake als het om vrijheid van meningsuiting gaat van Imams. De wetgever ziet de Islam wel als een geloof, en dat is uiteindelijk de maatstaf.
Persoonlijk vind ik de Islam een geloof alsmede ook een ideologie. Het is beiden. Als anderhalf miljard mensen op deze aardbol geloven in een hogere macht als Allah, dan lijkt het mij onredelijk om vol te houden dat het alleen een ideologie is en geen geloof.

Om daar op voort te borduren, de ideologie in de Islam is juist datgene wat voor maatschappelijke botsingen zorgt, niet het geloof in Allah an sich, lijkt mij. De Sharia is het ideologische gedeelte van de Islam en daar komt juist de, in Westerse ogen, ellende uit voort.
De Islam zonder Sharia zou ook praktisch geen radicalen kennen. Niet meer dan ieder ander geloof.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:18

janesmith schreef:
Vrijheid van meningsuiting houdt ook in dat Wilders en Verhagen commentaar mogen geven op de uitspraken van die ambassadeur!

Jazeker, en ook dat wij het niet eens hoeven te zijn met Wilders ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:25

jantergouw schreef:
Hoe dat er hier of elders gedacht wordt over de Islam inzake wel of geen geloof zijn, doet niet zoveel ter zake als het om vrijheid van meningsuiting gaat van Imams. De wetgever ziet de Islam wel als een geloof, en dat is uiteindelijk de maatstaf.
Persoonlijk vind ik de Islam een geloof alsmede ook een ideologie. Het is beiden. Als anderhalf miljard mensen op deze aardbol geloven in een hogere macht als Allah, dan lijkt het mij onredelijk om vol te houden dat het alleen een ideologie is en geen geloof.

Om daar op voort te borduren, de ideologie in de Islam is juist datgene wat voor maatschappelijke botsingen zorgt, niet het geloof in Allah an sich, lijkt mij. De Sharia is het ideologische gedeelte van de Islam en daar komt juist de, in Westerse ogen, ellende uit voort.
De Islam zonder Sharia zou ook praktisch geen radicalen kennen. Niet meer dan ieder ander geloof.

En die sharia zorgt ervoor dat jonge Nederlanders van Marokkaanse afkomst een probleemgroep vormen? Of zou het toch gewoon te verklaren zijn uit de ouderwetse opvatting van achterstandsproblematiek?
En waarom zorgt die sharia dan voor een botsing, waar zie je dat dan?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:04

De Sharia is een wettenstelsel dat zegt dat de Sharia boven iedere andere wet verheven is. Dat is al de grootste botsing met een rechtsstaat als Nederland. Bij ons gaat geen enkele andere wet boven de Nederlandse.
Zou mooi worden. Dan komen allerlei andere groepen ook met eigen wetten die volgens hen boven de Nederlandse gaan, het gevolg is langzaam aan een anarchie.
Iedereen die als streven heeft om de Sharia in te voeren of te volgen heeft in mijn ogen niets in Nederland te zoeken. Die zijn beter af in een land waar de Sharia al de hoogste wet is.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:18

Ik denk niet dat een jongen van Marokkaanse afkomst die in Nederland in een probleemwijk woont door 100 en 1 redenen in de criminaliteit beland dit doet omdat hij vind dat de Sharia boven de Nederlandse wet verheven is. Jij wel?

En ik merk in dagelijksleven niets van mensen die de sharia boven de wet willen plaatsen. We zullen vast ook anarchisten in Nederland hebben. Wat heb je er voor last van? Bovendien is de Sharia ook in elke stroming van de Islam weer anders en omvat het niet altijd alle deelvlakken van het recht. Wat is de dreiging. Ik geloof nooit dat het genoeg draagvlak zou hebben om de Nederlandse wet te vervangen. Hoeveel mensen denk je dat daadwerkelijk dat verlangen hebben? Radicalen moslims misschien. Maar dat zegt niets over de Islam.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:38

Citaat:
8 procent van de Nederlandse moslims beschouwt zichzelf als streng-orthodox, onder moslims van Marokkaanse komaf is dat 12 procent, onder de Turken 5 procent. En hoe geloviger, hoe meer geneigd zij zijn geweld goed te keuren.

Dat blijkt uit het onderzoek Salafisme in Nederland van de Universiteit van Amsterdam naar de strenge islamitische stroming. Dat schrijft Het Parool vrijdag.

Handen schudden
De percentages komen overeen met 24.000 streng orthodoxe Marokkaanse moslims en 12.000 streng orthodoxe Turkse moslims. Deze orthodoxe gelovigen schudden geen handen van iemand van het andere geslacht en komen bij voorkeur niet op plekken waar mannen en vrouwen gezamenlijk aanwezig zijn. Zij zijn voorstander van een theocratie en accepteren het gebruik van geweld.

Onderzoeker en politicoloog Jean Tillie zegt tegen de krant de uitkomsten slecht nieuws te vinden voor de democratie. Toch gaat volgens hem van deze groep geen acute dreiging uit. De strenge orthodoxe moslim blijkt vooral een oudere, laag opgeleide, Marokkaanse man zonder baan te zijn.

Bommen gooien
Een groep die volgens Tillie niet zo snel zelf met bommen gaat gooien. ‘De mensen die geweld plegen, zijn tot nu toe altijd jonge heethoofden met te veel hormonen geweest.’ Respondenten zeggen weliswaar voor een theocratie te zijn, maar blijken wel vertrouwen te hebben in de Nederlandse overheid en de eigen leiders.

Belangrijke centra van het salafisme in Nederland zijn onder meer de As-Soennah moskee in Den Haag, de El Tawheed moskee in Amsterdam en de de El-Fourkaan moskee in Eindhoven. De bestuurders van salafistische organisaties hebben weinig contact met andere islamitische instellingen.

Jongeren
Salafistische verenigingen zijn zeer actief in het verspreiden van hun gedachtegoed. Ze organiseren veel lezingen en cursussen. Die worden vaak in het Nederlands gegeven.

Mede daardoor trekt het salafisme opvallend veel jongeren. Onder de gelovigen zijn veel Marokkaanse Nederlanders. Ook autochtonen en Somaliërs vormen een belangrijk deel van de aanhang.

Afshin over salafisme
'Het salafisme is een soennitische beweging die naar de zuivere islam terug wil keren. Salaf betekent hier de voorouders. Daarmee worden bedoeld: de profeet Mohammed, zijn metgezellen, en hun onmiddellijke opvolgers. Wat deed dit indrukwekkende gezelschap? De profeet Mohammed en zijn vrienden trachtten de wereld te islamiseren door middel van jihad in gewapende zin. Salafisme vormt de basis van de ideologie van Al-Qa'ida, maar ook van het Saoedische bewind.'

Lees hier het hele weblog Salafisme moet met wortel en tak uitgeroeid van Afshin Ellian

Wat ik nooit goed begrijp aan deze berichten. In de ene alinea zeggen ze jaaamaaar het zijn alleen oude mannetjes die salafisme aanhangen. En daaronder staat, ja maar opvallend veel jongeren staan er wel voor open. En halverwege staat, dat degene die bommen gooien vooral jonge mannen zijn.
En in andere persberichten staat ook nog dat salafisten nooit mee willen doen aan onderzoeken dus was het moeilijk om respondenten te vinden.

8)7

Het is die schimmigheid, die dubbelzinnigheid in de berichten. Het ene de pers in sturen en als je tussen de regels door leest, lees je eigenlijk toch wat anders.

Zeggen dat je er in het dagelijks leven geen last van hebt of dat het allemaal wel mee zal vallen vind ik bagatelliseren van een mogelijk probleem.
Ene minister de Geer wilde in 1939 ook niet luisteren naar berichten dat Ouwehands dierenpark (ja kom op wie verzint dat ook??) gebruikt werd voor spionage-activiteiten en de gevolgen kennen we allemaal.

[edit]

Ik ben het ook eens met de heren De Roos, Sackers, Tom Zwart en Afshin Ellian dat Wilders niet vervolgd moet worden.

http://www.depers.nl/binnenland/511031/ ... -vrij.html

Omdat het deel is van het maatschappelijk debat, of je het ermee eens bent of niet.
Laatst bijgewerkt door Nic op 27-09-10 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:52

Citaat:
Zeggen dat je er in het dagelijks leven geen last van hebt of dat het allemaal wel mee zal vallen vind ik bagatelliseren van een mogelijk probleem.
Ene minister de Geer wilde in 1939 ook niet luisteren naar berichten dat Ouwehands dierenpark (ja kom op wie verzint dat ook??) gebruikt werd voor spionage-activiteiten en de gevolgen kennen we allemaal.

Nee, heb werkelijk geen notie. Wat heeft Ouwehands Dierenpark te maken met het begin van WOII??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:56

Nou, de Duitsers kwamen als toeristen op bezoek en gebruikte de uitkijktoren om de zwakke plekken (Grebbeberg) in kaart te brengen.
De minister vond het onbelangrijk nieuws.
Laatst bijgewerkt door Nic op 27-09-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:56

Nicolletje schreef:

Ook als dat mijn ervaringen nu eenmaal zijn? Sorry hoor, dat ik geen ernstige negatieve ervaringen heb met Marrokanen.. Zal wel beter op gaan letten voortaan :')

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:57

Volgens mij lezen jullie niet goed.

Maakt niet uit hoor.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:58

Wat lees ik verkeerd dan? Ik quote je letterlijk, en daar reageer ik op :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:04

Omdat er staat een mogelijk probleem, er staat niet dat jij een probleem moet hebben met moslims.
Of Marokkanen, stond er eigenlijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:08

Je bent onduidelijk. Ik zie toch echt staan dat het onverstandig is te zeggen dat je er geen last van hebt. Weet je, misschien zíjn er wel helemaal niet zo veel problemen, en zien die mensen het daarom niet. En niet omdat ze hun kop in het zand steken :)*

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:12

Heino schreef:
Je bent onduidelijk. Ik zie toch echt staan dat het onverstandig is te zeggen dat je er geen last van hebt. Weet je, misschien zíjn er wel helemaal niet zo veel problemen, en zien die mensen het daarom niet. En niet omdat ze hun kop in het zand steken :)*

Erger nog Heino, misschien zijn er wel helemaal geen problemen! En ja, dan zie je ze ook niet he

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:19

Zeggen dat mensen hun kop in het zand steken is weer het andere uiterste.

Ik weet niet hoe ik na 586 pagina's nou nog mijn standpunt duidelijker moet maken.
De AIVD zit niet voor Jan met de korte achternaam allerlei Islamitische mogelijke bedreigingen te onderzoeken en met de neus erbovenop.

Ik heb persoonlijk ook geen enkel probleem met Jesse R. en Moppie R., ontzettend aardige jongens uit mijn woonplaats, maar toch zitten ze nu in het omstreden liquidatieproces en staan ze terecht als huurmoordenaars.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:21

Nicolletje schreef:
Zeggen dat mensen hun kop in het zand steken is weer het andere uiterste.

Ik weet niet hoe ik na 586 pagina's nou nog mijn standpunt duidelijker moet maken.
De AIVD zit niet voor Jan met de korte achternaam allerlei Islamitische mogelijke bedreigingen te onderzoeken en met de neus erbovenop.

Ik heb persoonlijk ook geen enkel probleem met Jesse R. en Moppie R., ontzettend aardige jongens uit mijn woonplaats, maar toch zitten ze nu in het omstreden liquidatieproces en staan ze terecht als huurmoordenaars.

Maar we kennen jouw standpunt al minimaal 300 pagina's!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:22

Oja, en dat is?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:23

Nicolletje schreef:
Oja, en dat is?

Ik zou zeggen...lees eens terug :D . Je hebt het al meerdere malen duidelijk gemaakt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:25

JA dat klopt, en toch heb ik het gevoel dat ik als moslim-basher wordt gezien daarom vraag ik het.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:33

Als je terugleest, zou dat zomaar de indruk bij iemand kunnen wekken ja

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:42

Moderatoropmerking:
Letten jullie hier op de sfeer? Het neigt in dit topic snel tot "persoonlijk worden" en dat komt een discussie niet ten goede. Dus mijn vraag aan jullie om de discussie niet in iets te laten verzanden wat de bedoeling niet is.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:03

Dit was niet op de persoon bedoeld Chevax. Ik geef aan dat indien ik alles terug lees ik inderdaad tot de conclusie kom dat Nicole antimoslim is. Dat is geen persoonlijke aanval, edoch een constatering.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:06

Nou goed. Ik wilde eerst persoonlijk op een poster hierboven reageren maar besluit het in algemeenheden te houden.
Een persoon die met mij in discussie is, heeft bijvoorbeeld zélf de uitspraak (nog niet zo lang geleden) gedaan, "moslims moeten zich aanpassen, wij mogen ook geen kerk in Saoudi Arabie bouwen bijvoorbeeld."

En nog wat dingen over hand boven het hoofd houden. Ik wil reageren op dat aanpassen.
Zelf zou ik niet de uitgekauwde term aanpassen willen gebruiken, omdat ik vind dat we moslims zelf niet verantwoordelijk mogen stellen voor het feit dat hen de hand boven het hoofd gehouden wordt aan alle kanten, met name door de overheid en bijbehorende instellingen en zelfs rechters.

Ik merk om me heen dat mensen daar schijtbeu van worden, maar daardoor gaan mensen het afreageren op de mensen zélf.

Hierdoor werk je alleen maar discriminatie in de hand. Ik hou niet van discriminatie, ik constateer alleen iets.

Ik heb nooit gezegd dat ik anti-moslim ben, ik ben het alleen niet eens met bepaalde dingen die hier gebeuren. Maar hiervoor moeten we onszelf aansprakelijk stellen en niet de mensen die hier komen en gebruik maken van wat wij ze aanreiken.
Of het nou Russen zijn of Marokkanen.

Als niemand kan vertellen waar ze zich nou eigenlijk aan aan moeten passen, dan is het logisch dat ze dat vervolgens ook helemaal niet willen doen.