Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:57

Als Van der Plas en haar BBB hun posten serieus hadden genomen, zouden ze niet zoveel kiezers hebben verloren. Ga werken aan je eigen kracht in plaats van de slechte verliezer uit te hangen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 18:03

juval schreef:
Ik denk dat het ook wel een stukje cultuur is van de Nederlanders. Altijd klagen, nooit tevreden.

Precies!
Nederlanders kijken vooral naar wat er hier misgaat, niet naar hoe uitzonderlijk goed we het hebben vergeleken met de rest van de wereld. Daardoor voelt elk probleem groter dan het is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 18:16

Idd en heel veel luxe wordt als basisrecht gezien, roken, dure smartphone, auto, huisdieren, grote woning, vakanties.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 18:19

fokfanaat schreef:
Idd en heel veel luxe wordt als basisrecht gezien, roken, dure smartphone, auto, huisdieren, grote woning, vakanties.

Precies. Dat waren allemaal dingen die ik vorig jaar niet meer kon. Ik rookte (toen meteen gestopt), ben al jaren niet op vakantie geweest en heb na het overlijden van m’n laatste ratten besloten dat er geen huisdieren komen voorlopig. Dat was gewoon een te grote kostenpost. Oh en toen m’n 5 jaar oude telefoon kapot ging heb ik er een geleend van iemand. Tot ik een nieuwe kon kopen.

Ik had (en heb) wel een auto omdat ik naar werk moest. Maar kon niet genoeg uren maken ivm mijn gezondheid. :)

Inmiddels kan ik dat wel en kan ik prima rondkomen. Maar het is niet alsof ik niet weet hoe het is om grote geldzorgen te hebben.

Het is alleen wel zo dat veel luxe zo genormaliseerd is dat mensen het niet als luxe herkennen. Zoals vakanties, uit eten, roken, huisdieren, dure sporten etc.

Maar nogmaals: als je armoede wil voorkomen moet je juist bij links zijn. Niet bij rechts.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 19:21

BigOne schreef:
Ze hebben bij bbb de kans gehad en wanneer je dan het complete departement hebt en er zo’n puinhoop van maakt dan heb je alle recht van spreken verloren.

Als je in de politiek gaat, moet je vaak een grote plaat voor je kop hebben.
Dat hebben ze bij BBB wel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:03

Loretta schreef:
BigOne schreef:
Ze hebben bij bbb de kans gehad en wanneer je dan het complete departement hebt en er zo’n puinhoop van maakt dan heb je alle recht van spreken verloren.

Als je in de politiek gaat, moet je vaak een grote plaat voor je kop hebben.
Dat hebben ze bij BBB wel.

:D :D :D :D :D :D :D *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:45

De BBB neem ik op dit moment niet meer serieus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 21:11

fransje23 schreef:

Commentaar op een jonge minister zijn ervaring, maar zelf een minister leveren uit Boer zoekt vrouw :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 22:19

Caroline is totaal onervaren begonnen met de BBB..
Nu kunnen we zeggen kijk wat het ze gebracht heeft, maar dat is flauw :Y)

Wens Jaimie gewoon succes met deze uitdaging en stel dat je vanuit de oppositie kritisch zal blijven.
Meer hoeft er niet gezegd.

Maar op de een of andere manier ontbreekt het totaal aan enige vorm van zelfreflectie bij BBB, VVD en uiteraard PVV.
Wat een klucht!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 22:39

Electra63 schreef:
fransje23 schreef:

Commentaar op een jonge minister zijn ervaring, maar zelf een minister leveren uit Boer zoekt vrouw :D

Ze had wel politieke ervaring want zat in provinciale Staten van Friesland op landbouw geloof ik. Maar meedoen aan boer zoekt vrouw zegt niets over wel of geen goede politicus zijn natuurlijk.
In dit geval was het niet echt een goede minister. Net zoals bbb de hele zaak voor de landbouw alleen nog maar erger hebben gemaakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 22:54

BigOne schreef:
Electra63 schreef:

Ze had wel politieke ervaring want zat in provinciale Staten van Friesland op landbouw geloof ik. Maar meedoen aan boer zoekt vrouw zegt niets over wel of geen goede politicus zijn natuurlijk.
In dit geval was het niet echt een goede minister. Net zoals bbb de hele zaak voor de landbouw alleen nog maar erger hebben gemaakt.

Maar deze nieuwe minister heeft ook al enkele jaren ervaring in de gemeentelijke politiek.

De bekendheid heeft Wiersma natuurlijk wel te danken aan BzV.

Persoonlijk denk ik, dat ze voor dit ministerie, beter een zwaargewicht hadden kunnen kiezen, maar misschien hebben ze juist wel gekozen voor iemand die er blanco in staat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:21

Ik had ook liever een zwaarder iemand gezien. Gemeente politiek vind ik zeker gezien de huidige situatie onvoldoende. Maar goed, wie weet verrast hij ons.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 02:18

OleJon schreef:
MarlindeRooz schreef:
Klopt.

Nederland is een van de rijkste en best opgezette landen ter wereld. We hebben enorme rijkdom. Goede sociale voorzieningen, het onderwijs is goed, betaalbare zorg en we zijn niet in oorlog. Mensen gaan niet dood van de honger.

Gemiddeld, vergeleken met alle andere landen, heeft een Nederlander een enorm rijk leven. Alleen maar omdat wij hier geboren zijn. Het is echt niet zo dat wij betere mensen zijn dan iemand in Sudan. Of harder werken. Of intelligenter zijn. Maar dat vergeten mensen vaak.

Dat er dingen beter kunnen en / of niet meer zo goed waren als vroeger dat klopt. Maar het is nog steeds een enorm privilege om hier geboren te zijn.

Onder wat voor steen leef jij >;)

In wat voor bubbel leef jij zelf dan wel niet? Als je bovenstaande post denkt te kunnen ontkennen..

Daarbij vind ik dat we als Nederland een nog net iets grotere verantwoordelijkheid hebben naar landen in grote armoede. Het wordt te makkelijk vergeten dat onze voorouders deze rijkdom hebben vergaard door door het leegroven van grondgebieden en het opdringen van kapitalisme en het op een gruwelijke manier onderdrukken van de oorspronkelijke bevolking.
Daar wil ik niet mee zeggen dat we daar als huidige samenleving onze boete voor moeten doen, maar iets meer besef hiervan zou onze huidige maatschappij m.i. geen kwaad doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 07:05

Ik vind het al heel wat dat ze überhaupt nog iemand konden vinden voor de ministerspost van landbouw.
Misschien was hij wel de enige die dat wilde doen :=

Je moet echt sterk staan voor al die stront over je heen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 07:51

BigOne schreef:
juval schreef:

Jaimi van Essen op landbouw... nooit van gehoord. Zo te lezen geen ervaring met de landbouw behalve dat hij uit Twente komt. :7 we zullen het zien

En van der plas met haar schampere commentaar; riemen vast want iemand die geen verstand van landbouw heeft op landbouw. {:)-:(

Zo, hebben jullie allemaal weer even over BBB gepist, dan kunnen we nu weer positief verder.

Ik denk dat het een voordeel is als een minister bekend is met de sector waar hij/zij over gaat besturen. Dat had Wiersma wel, en die werd daardoor geaccepteerd en gewaardeerd (door de sector dan). Ik vind haar nog steeds een goede en capabele minister die helaas de kans niet heeft gehad om haar werk af te maken. Ik ken van Essen nog niet, dus ga daar nog niets over zeggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 08:03

juval schreef:
Zo, hebben jullie allemaal weer even over BBB gepist, dan kunnen we nu weer positief verder.

Ik denk dat het een voordeel is als een minister bekend is met de sector waar hij/zij over gaat besturen. Dat had Wiersma wel, en die werd daardoor geaccepteerd en gewaardeerd (door de sector dan). Ik vind haar nog steeds een goede en capabele minister die helaas de kans niet heeft gehad om haar werk af te maken. Ik ken van Essen nog niet, dus ga daar nog niets over zeggen.

De BBB straalt zelf ook weinig positiefs of constructiefs uit tegenwoordig.

Wiersma kan wel gewaardeerd worden door de sector maar qua beleid is er nog niets veranderd.
De onzekerheid is gebleven en nu is de EU ook nog geïrriteerd.
Daarbij is het de taak van een minister om alle belangen af te wegen en niet enkel een deel van de sector naar de mond te praten.

Er is gerommel op het ministerie niet alle ambtenaren konden, volgens mij, goed door een deur met haar.

Het is natuurlijk een verdomd moeilijk post en ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen.
Maar als ze hem niet capabel hadden gevonden hadden ze hem vast niet benaderd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 08:35

Juval, prima dat je nog steeds op het standpunt staat dat Wiersma competent was, blijft een feit dat ze voor de sector niets heeft opgelost en daarbij ook de EU tegen Nederlands beleid in het harnas heeft gejaagd. Daarbij ze was ook minister van natuur en daar heeft ze niets aan verbeterd. Het is alleen maar slechter geworden. Ze zat er echt voor de grote boeren en niet voor Nederland.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 09:53

BigOne schreef:
Juval, prima dat je nog steeds op het standpunt staat dat Wiersma competent was, blijft een feit dat ze voor de sector niets heeft opgelost en daarbij ook de EU tegen Nederlands beleid in het harnas heeft gejaagd. Daarbij ze was ook minister van natuur en daar heeft ze niets aan verbeterd. Het is alleen maar slechter geworden. Ze zat er echt voor de grote boeren en niet voor Nederland.

Exact. De natuur is meer dan een gebruiksvoorwerp maar heeft vele onzichtbare functies. Het gaat ook om het welzijn van de rest van de bevolking waar mee gespeeld wordt. Dat lijkt de nieuwe minister dan wel weer meer ervaring in te hebben. Of dat in de praktijk zo is in deze functie, moet nog blijken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:02

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:04

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:05

Ik vind het artikel ook een bijzondere benadering en positief dat een minister die opstaat tegen genocide op deze post gezet wordt. Wilden we niet minder afhankelijk worden van grootmachten als China en de VS? Lijkt dit me een prima zet. Dat zij niet met ons willen praten omdat ze gewezen worden op oorlogsmisdaden is niet ons probleem, me dunkt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:13

xPabloBokt schreef:
Ik vind het artikel ook een bijzondere benadering en positief dat een minister die opstaat tegen genocide op deze post gezet wordt. Wilden we niet minder afhankelijk worden van grootmachten als China en de VS? Lijkt dit me een prima zet. Dat zij niet met ons willen praten omdat ze gewezen worden op oorlogsmisdaden is niet ons probleem, me dunkt.

Grootmachten bepalen niet wie hier minister wordt nee.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:19

Loretta schreef:
Onze nieuwe minister van buitenlandse handel is niet welkom in China.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... 2Fpodcasts

Poeh... vind dit ook geen goede zaak. Volgens mij moeten we juist onze relatie met China versterken.

Los van het feit dat ik het een nutteloze motie vind. Het lost niets op, en dit is het enige resultaat ervan. Je kan op andere manieren invloed uitoefenen zonder je ogen te sluiten voor wat daar gebeurd.
Aan de andere kant, volgens mij kan China ook prima met de EU praten als het om handel gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:21

Prima zet inderdaad, om een kritische minister op die post te zetten. En China heeft ons ook nodig.. ASML is bijvoorbeeld erg belangrijk voor de chinese productie van chips. Dus ze kúnnen ons helemaal niet volledig gaan negeren want daar hebben ze ook zichzelf mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:49

Ik vind het niet verkeerd dat iemand zich uitspreekt tegen genocide!
China beïnvloeden al genoeg dit is een duidelijk teken dat er een grens aan die invloed zit.

Wederom een signaal dat de EU minder afhankelijk moet worden.