Roodvos schreef:_San87_ schreef:
Ja, inderdaad. Bevriezing is leuk, maar is er nagedacht over de gevolgen? Ik denk het niet.
Ik denk het ook niet. En ik denk 2 kanten op niet.
De ene is de nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen.
De tweede vind ik wat ingewikkelder om uit te leggen.
Het verdienmodel voor het kabinet achter het bevriezen van de huren is de aanname dat de lonen stijgen (CAO inflatie correctie) en er daardoor minder huurtoeslag betaald hoeft te worden. Maar die inflatie correctie is natuurlijk nog helemaal niet zeker. En nu zie je ook al dat mensen minder uren gaan of willen werken omdat ze anders toeslagen kwijt raken. En er daardoor netto niet op vooruit gaan.
Dus met een beetje pech is dit een drievoudige tegenvaller. Minder nieuwe sociale huurwoningen, minder belasting inkomsten en dezelfde uitgaven aan huurtoeslag.
Ja, precies. Dat de invloed op renovatie en nieuwe huurwoningen groot is, is nu al een punt. Hierboven staat er een artikel over.
Het tweede punt is inderdaad moeilijker, ik denk dus niet dat daar goed over na is gedacht. Sowieso is de situatie nu wat raar met alles wat in de VS gebeurt, de gevolgen daarvan vallen nu nog mee, maar het is moeilijk voorspellen of dat zo blijft. Dus wat dat doet met inflatie, maar ook met algemene prijzen. Naast uiteraard de toeslagen.