Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:15

Roodvos schreef:
_San87_ schreef:

Ja, inderdaad. Bevriezing is leuk, maar is er nagedacht over de gevolgen? Ik denk het niet.

Ik denk het ook niet. En ik denk 2 kanten op niet.
De ene is de nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen.

De tweede vind ik wat ingewikkelder om uit te leggen.
Het verdienmodel voor het kabinet achter het bevriezen van de huren is de aanname dat de lonen stijgen (CAO inflatie correctie) en er daardoor minder huurtoeslag betaald hoeft te worden. Maar die inflatie correctie is natuurlijk nog helemaal niet zeker. En nu zie je ook al dat mensen minder uren gaan of willen werken omdat ze anders toeslagen kwijt raken. En er daardoor netto niet op vooruit gaan.

Dus met een beetje pech is dit een drievoudige tegenvaller. Minder nieuwe sociale huurwoningen, minder belasting inkomsten en dezelfde uitgaven aan huurtoeslag.

Ja, precies. Dat de invloed op renovatie en nieuwe huurwoningen groot is, is nu al een punt. Hierboven staat er een artikel over.

Het tweede punt is inderdaad moeilijker, ik denk dus niet dat daar goed over na is gedacht. Sowieso is de situatie nu wat raar met alles wat in de VS gebeurt, de gevolgen daarvan vallen nu nog mee, maar het is moeilijk voorspellen of dat zo blijft. Dus wat dat doet met inflatie, maar ook met algemene prijzen. Naast uiteraard de toeslagen.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:18

hangt de hoogte van de huurtoeslag niet samen met de hoogte van de huur? (dus niet afhankelijk van het inkomen?). Ik denk dat daar wel het verdienmodel in zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:20

juval schreef:
hangt de hoogte van de huurtoeslag niet samen met de hoogte van de huur? (dus niet afhankelijk van het inkomen?). Ik denk dat daar wel het verdienmodel in zit.

Ja, klopt. Dat hangt samen, dus hoe hoger de huur, hoe hoger de toeslag.

Wel tot een grens, uiteraard.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:24

_San87_ schreef:
juval schreef:

De toeslag zal nooit hoger zijn dan de huur. Dus als de bovengrens voor sociale huur 900 euro is, dan ontvangt niemand 1.000 euro toeslag. En ook die 900 euro niet omdat iedereen wel een deel van het inkomen zelf in de huur moet steken, anders wordt het volledig gesubsidieerd en gratis wonen onderhand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:37

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

De toeslag zal nooit hoger zijn dan de huur. Dus als de bovengrens voor sociale huur 900 euro is, dan ontvangt niemand 1.000 euro toeslag. En ook die 900 euro niet omdat iedereen wel een deel van het inkomen zelf in de huur moet steken, anders wordt het volledig gesubsidieerd en gratis wonen onderhand.

Er is niemand die zegt dat de toeslag hoger is dan de huur?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:43

Klopt maar uiteindelijk kan het wel onbetaalbaar worden voor mensen die geen kant opkunnen. Omdat de huur vrolijk kan en mag doorstijgen naar onbereikbare hoogtes en zeker eigenaren geen rem zullen zetten vrijwillig op hun onbehoorlijke winsten. -O- vooral omdat voor best veel huurders ze ooit in sociale woningbouw zaten die door verkoop in handen van commercielen vallen die maar blijven verhogen waardoor ze uiteindelijk zonder verhuizen opeens in de vrije sector zitten zonder verhuisd te zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:45

Ja, dat kan inderdaad. Wonen wordt duurder en duurder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:47

En in geval van deze oudjes kunnen ze gewoon geen kant op. Want huurwoningen voor hoogbejaarde te fitte senioren zijn er gewoonweg niet. :n en ze hebben ook niet de mogelijkheid hun inkomen te verhogen. Scheefwonen maar dan de verkeerde kant op -O- een groep die volledig tussen alle regels doorvallen helaas :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:48

Ja, net zoals zoveel mensen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:50

Klopt en dat maakt het zo wrang dat er gewoon geen oog lijkt op deze groepen door de politiek. En de vrije sector eigenlijk weer kan doen wat ze wil

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:19

Wat ik dan vooral wrang vind is dat ik een stel ken wat maandelijks samen 10.000+ euro netto (!) verdient, een vermogen van een paar ton hebben, maar wel vrolijk samen in een sociale huurwoning zitten. Hij (hoog inkomen) is bij haar (lager inkomen) ingetrokken na de dikke-overwaarde-verkoop van zijn woning. Zij had die sociale huurwoning nog van haar studietijd en -inkomen, daarna blijven zitten. En nu inmiddels dus ruim 10.000 euro per maand als het inmiddels niet meer is, dikkk vermogen samen, maar kopen/particulier huren is duurder dus blijven ze zitten. En nog een andere meid die ik ken, alleenstaand maar wel netto 4000+ per maand, blijft ook in haar sociale huurwoning. Ja, ergens begrijpelijk vanuit hun eigen portemonnee bekeken, maar mensen met een minimuminkomen mogen vervolgens 1500 betalen in een particulieren huis op deze manier. Dat kan ik maar moeilijk verkroppen...

En goed ik snap ook wel, als ze je eruit zouden gooien als je inkomen stelselmatig te hoog is geworden, waar moet je dan heen? Maar met zo'n inkomen/vermogen kan je in ieder geval makkelijker een veel te dure particuliere huurwoning ophoesten dan mensen die inkomensgewijs een sociale huurwoning zouden moeten hebben. Vreselijk systeem dus en hoewel ik mezelf ermee in de vingers zou snijden (hopelijk, na afstuderen) snap ik toch niet waarom scheefhuren nog steeds niet actief wordt aangepakt. Maar misschien/waarschijnlijk ben ik naïef :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:26

VV ik begrijp de ergenis maar realiseer je goed dat bv ouderen ook deze irritatie tegen komen terwijl zij echt wel kleiner willen gaan wonen. Maar 1 het is er niet en 2 als het er wel is dan is het onbetaalbaar.

Dat stel ook ,die overwaarde kan allang de boot gemist hebben met opnieuw kopen op de woningmarkt. Wellicht dat de man geen keuze had want is gescheiden? Moest ex uitkopen? Betaald hoge toren alimentatie?
Ook voor dit koppel geldt de huizen (huur/ koop) liggen niet bepaald voor het oprapen. Dus wellicht was intrekken bij deze vrouw de enige optie. Of anders gezegd, wellicht oordeel je te vroeg.

Ik heb ooit van een rijke stinkerd, vriend, gezien wat hij onder de streep overhield na alimentatie afdracht etc. Dat was schokkend weinig.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:30

pien_2010 schreef:
Dat stel ook ,die overwaarde kan allang de boot gemist hebben met opnieuw kopen op de woningmarkt. Wellicht dat de man geen keuze had want is gescheiden? Moest ex uitkopen? Betaald hoge toren alimentatie?
Ook voor dit koppel geldt de huizen (huur/ koop) liggen niet bepaald voor het oprapen. Dus wellicht was intrekken bij deze vrouw de enige optie. Of anders gezegd, wellicht oordeel je te vroeg.

Ik snap de reactie, maar aangezien dit mijn ex is waar ik op goede voet mee sta, die ook meerdere keren zelf heeft aangegeven dat het puur met het doel "oppotten van geld" is, denk ik dat ik in deze redelijk accuraat ben :') Vind hem heel lief verder en wens hem alle goeds, maar heb hier wel een mening over en dat weet hij ook (geeft me ook geen ongelijk). Die meid hetzelfde trouwens, al heb ik daar nu geen contact meer mee.

Al zullen er altijd een hoop gevallen bij zitten die zelf ook klem zitten terwijl ik mijn oordeel al wel klaar heb, dat weet ik ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:42

Ik ken ze ook hoor VV! En dan ook nog klagen dat de rest in de wijk wel toeslagen krijgt en zij niet. Kan helemaal niets met dat soort mensen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:47

VuurVleugels schreef:
pien_2010 schreef:

Ik snap de reactie, maar aangezien dit mijn ex is waar ik op goede voet mee sta, die ook meerdere keren zelf heeft aangegeven dat het puur met het doel "oppotten van geld" is, denk ik dat ik in deze redelijk accuraat ben :') Vind hem heel lief verder en wens hem alle goeds, maar heb hier wel een mening over en dat weet hij ook (geeft me ook geen ongelijk). Die meid hetzelfde trouwens, al heb ik daar nu geen contact meer mee.

Al zullen er altijd een hoop gevallen bij zitten die zelf ook klem zitten terwijl ik mijn oordeel al wel klaar heb, dat weet ik ook.

Dat maakt het inderdaad anders! Sorry

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:49

VuurVleugels schreef:
pien_2010 schreef:

Zijn er dan geen regels dat als je inkomen hoger wordt dan de norm voor sociale huur, dat je dan moet vertrekken naar de vrije sector? Wordt er nooit meer getoetst op inkomen en of er samen gewoond wordt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:50

Dat was vroeger wel. Mijn schoonzus en zwager moesten binnen een jaar het goedkope appartement uit want hun inkomen was te hoog geworden. Dan praat ik over meer als veertig jaar geleden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:30

Nope, tegenwoordig mogen verhuurders alleen naar een inkomen vragen bij de toewijzing van een woning. Tussentijds mogen inkomensgegevens niet meer opgevraagd worden.

Verhuurders mogen in sommige gevallen wel een verzoek tot inzage indienen bij de belastingdienst, maar dan benadert de belastingdienst jou en je staat als huurder altijd in je recht om dat te weigeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:44

het lijkt er op dat het mercosur-verdrag toch meer voorstanders in de kamer krijgt door de acties van Trump.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:49

juval schreef:
het lijkt er op dat het mercosur-verdrag toch meer voorstanders in de kamer krijgt door de acties van Trump.

Indien ze geen gewijzigde versie hebben ingediend zullen Frankrijk en ik denk Nederland niet akkoord gaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:39

VuurVleugels schreef:
Nope, tegenwoordig mogen verhuurders alleen naar een inkomen vragen bij de toewijzing van een woning. Tussentijds mogen inkomensgegevens niet meer opgevraagd worden.

Verhuurders mogen in sommige gevallen wel een verzoek tot inzage indienen bij de belastingdienst, maar dan benadert de belastingdienst jou en je staat als huurder altijd in je recht om dat te weigeren.

Dat wist ik niet, maar dat komt ook doordat het buiten mijn blikveld ligt en ik dat soort regels niet goed ken. Ergens is het begrijpelijk dat mensen niet alsmaar soort van achtervolgd worden door de instanties, maar het is tegelijkertijd onbegrijpelijk dat je in een woning kan blijven die voor lagere inkomens is bedoeld. Maar goed, je kan je afvragen of dat systeem bijgesteld moet worden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:57

Veronica2 schreef:
VuurVleugels schreef:

Dat wist ik niet, maar dat komt ook doordat het buiten mijn blikveld ligt en ik dat soort regels niet goed ken. Ergens is het begrijpelijk dat mensen niet alsmaar soort van achtervolgd worden door de instanties, maar het is tegelijkertijd onbegrijpelijk dat je in een woning kan blijven die voor lagere inkomens is bedoeld. Maar goed, je kan je afvragen of dat systeem bijgesteld moet worden.

Nee, logisch natuurlijk, je moest eens weten wat ik allemaal niet weet over koopwoningen :D

En precies wat jij schetst is het dilemma: wat weegt zwaarder? Een toegankelijke huurmarkt, privacy, meer hands-on, handen ervan af, toezicht, vrijheid... Alles heeft grote en kleine voors en tegens. Duidelijk is wel dat het huidige systeem niet werkt, maar ja, dat doet het al een hele tijd niet en van een burgeropstand is het tot dusver nog niet gekomen :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:22

Het is ook zot dat je verplicht duur (en daarmee vaak ook groter) moet wonen omdat er gewoon te weinig woningen zijn. Met een beetje pech ook nog eens een stuk verder weg van waar je had willen zijn.

Die hele huur sector moet gewoon op nieuw doordacht worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 23:35

Er moet gebouwd worden. Zodra er voldoende woningen zijn is de druk van de ketel en kunnen bvb huisjesmelkers niet van die achterlijke prijzen vragen. Hetzelfde geldt voor koopwoningen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 02:04

VuurVleugels schreef:
Duidelijk is wel dat het huidige systeem niet werkt, maar ja, dat doet het al een hele tijd niet en van een burgeropstand is het tot dusver nog niet gekomen :=

Nou, op 30 april 1980 een heel klein beetje en in die tijd waren er ook veel krakersrellen om exact dezelfde reden als nu.