Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:16

Veronica2 schreef:
Electra63 schreef:
Je kan niet oordelen over een uithuisplaatsing zonder het dossier te kennen.

(...)

Ik ken ook mensen die niet extra of meer wilden werken, omdat zij daar (op dat moment) niets mee opschoten, omdat alles boven de beslagvrije voet aan de schuldeisers moest worden afgedragen.
Dat je dan eerder van je schulden af was, deed er niet toe.

De mensen die weigeren om mee te werken aan het aflossen van hun schulden leven teveel in het hier en nu en houden vast aan wat zij vinden dat hen toekomt, het een complex mechanisme. Liever langer in de schulden en daardoor een tientje meer per week dan de schouders eronder. Het is een enorm ingewikkeld probleem.

Wat betreft kindermishandeling en geldproblemen: als je geen eten koopt voor je kind dan is dat een vorm van kindermishandeling. Er zijn ook echt ouders die wel een blik bier kopen voor zichzelf, brokken voor de hond, maar geen brood voor de kinderen. Klinkt overdreven, maar het gebeurt.

Ik weet dat.
Wij hadden bedrijfsmaatschappelijk werk en die konden je met van alles helpen. Maar vaak werd het aanbod niet geaccepteerd.

In dit topic gaat het vooral over de toeslagouders.
Maar er zijn veel mensen die loonbeslag krijgen i.v.m. niet betalen wegenbelasting, bekeuringen, SVHW, ziektekostenverzekeringen, telefoonnota's, webshops enz.
Men vergeet dat dit werkgevers ook heel veel geld en tijd kost om dit administratief af te handelen en financiële problemen kunnen leiden tot (meer) ziekteverzuim.

En soms kunnen mensen bepaalde rekeningen niet (meer) betalen, maar hadden ze misschien die nieuwe telefoon niet hoeven aan te schaffen, maar soms is het een terugkerend probleem.

Omdat dit een politiek topic is: ik verwacht geen oplossing voor dit soort problemen vanuit de politiek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:31

IMANDRA schreef:
Als ouders zo ver zijn gekomen dat kinderen bijv verwaarloosd of mishandeld werden (want voor zover ik weet is uithuisplaatsing niet iets wat zomaar gebeurd), dan is het ongeacht oorzaak toch goed dat ze uit huis werden geplaatst? Dan is het wél zaak dat zij zsm geholpen en begeleid worden zodat de situatie weer naar normaal kan.

Dit klopt niet.

Het is bekend, uit diverse onderzoeken en ook voor de toeslagenaffaire, dat er veel onzorgvuldige uithuisplaatsingen gebeuren. Situaties waarin geen goed onderzoek is gedaan, waarin aantoonbare onwaarheden in de verslagen staan, waar soms eigenlijk alleen maar de ononderbouwde mening van een willekeurige medewerker maakt dat de hele keten in gang gezet wordt, en dat het vanwege gebrekkige rechtsbescherming van de kinderen, geen steun aan de ouders en tekortschietende toetsing door de rechter helemaal uit de hand kan lopen. Zelfs in situatie waar GEEN duidelijke grond is.

Ten tweede is het punt: die hulp is er vaak niet. Kinderen die uit huis geplaatst worden hebben niet zulke hele goede kansen: ze krijgen meestal geen behandeling, vallen uit op school, komen in bijzonder onveilige situaties terecht.

Het terugwerken naar een stabiele situatie thuis is daarbij juist door de problemen die de toeslagenaffaire heeft gebracht (namelijk diepe schulden en vaak geen vaste woonplek voor ouders, maar dus ook dat er een conflict is met de overheid, met alle wantrouwen door het systeem naar de ouders) niet mogelijk.

Volgens mij zijn er van die 1115 kinderen die destijds genoemd werden geen kinderen teruggegaan, er zijn er alleen een aantal 18 geworden zodat ze niet meer in het systeem stonden.

Maar ook buiten de toeslagenaffaire om krijgen heel veel gezinnen en kinderen niet de hulp die ze nodig hebben om weer een goede start te maken.

Citaat:
@shadow: eens hoor, en ik ontken nergens dat de affaire zelf niet fout is geweest, maar wat nuance in de berichtgeving rondom de hulpverleners die betrokken waren bij de uithuisplaatsingen zelf mag wel.

Daar ben ik het alleen niet helemaal mee eens. We kunnen de kwaadwil niet bestrijden als we die niet willen zien. Als we blijven doen alsof de bedoelingen van de overheid en de instanties altijd goed zijn, hebben we nog helemaal niks geleerd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:56

IMANDRA schreef:
Maar dat ontken ik toch ook niet?
Ik zeg alleen dat het waarschijnlijk -voor zover bekend- niet de enige directe reden is. En dat het dus, vanuit het welzijn van de kinderen gezien, niet per se onterecht is geweest. Wat uit sommige berichten hier wel zo lijkt, maar misschien interpreteer ik ze niet goed.

Ik vind het heel sneu dat het nodig is geweest en goed dat er nu gekeken wordt hoe dit heeft kunnen gebeuren, dat de ouders uiteindelijk vergoed worden, in hoeverre dat kan. En dat veel kinderen inmiddels weer eruit zijn. Maar de jeugdzorg de schuld geven terwijl je de context niet weet (die waarschijnlijk wel verder gaat dan “ze waren financieel gezien slachtoffer van de toeslagenaffaire”) vind ik niet terecht.

Als ouders zo ver zijn gekomen dat kinderen bijv verwaarloosd of mishandeld werden (want voor zover ik weet is uithuisplaatsing niet iets wat zomaar gebeurd), dan is het ongeacht oorzaak toch goed dat ze uit huis werden geplaatst? Dan is het wél zaak dat zij zsm geholpen en begeleid worden zodat de situatie weer naar normaal kan.

Even voor de duidelijkheid: natuurlijk ben ik vóór verbeteringen in het systeem. En dat er hard gewerkt zou moeten worden voor preventie. Maar dat wil niet zeggen dat in deze specifieke situaties, in deze specifieke context en middelen die er destijds waren, ze onterecht waren?

@shadow: eens hoor, en ik ontken nergens dat de affaire zelf niet fout is geweest, maar wat nuance in de berichtgeving rondom de hulpverleners die betrokken waren bij de uithuisplaatsingen zelf mag wel.

Het gaat om de relatie tussen oorzaak en gevolg. Als de financiële problemen van mensen grotedeels te wijten waren aan de toeslagaffaire (dus onterecht) en als gevolg hiervan kinderen uit huis zijn geplaatst, was dit dus ook onterecht. Bijvoorbeeld mensen die door de toeslagaffaire dakloos zijn geraakt, wat zonder de toeslagaffaire niet zou zijn gebeurd.

Zoals ik al eerder het voorbeeld gaf, iemand die 10 jaar detentie krijgt, terwijl later blijkt dat degene onschuldig is. Als iemand hierdoor alles kwijt raakt is dit gewoon onterecht. Ook dit gebeurt zelfs in Europa nog regelmatig, volgens onderstaande link.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/0c3cf4e8-a8fb-4e5f-b3d3-12c93b13c1ae/minstens-113-mensen-onterecht-veroordeeld-in-europa-ruim-800-jaar-onschuldig-in-de-bak

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:17

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:

Dit klopt niet.

Het is bekend, uit diverse onderzoeken en ook voor de toeslagenaffaire, dat er veel onzorgvuldige uithuisplaatsingen gebeuren. Situaties waarin geen goed onderzoek is gedaan, waarin aantoonbare onwaarheden in de verslagen staan, waar soms eigenlijk alleen maar de ononderbouwde mening van een willekeurige medewerker maakt dat de hele keten in gang gezet wordt, en dat het vanwege gebrekkige rechtsbescherming van de kinderen, geen steun aan de ouders en tekortschietende toetsing door de rechter helemaal uit de hand kan lopen. Zelfs in situatie waar GEEN duidelijke grond is.

Oké, heb je een bron waaruit blijkt dat financiële redenen de enige reden is? Want daar heb ik het nu steeds over. De links die hier gedeeld zijn zeggen het niet, maar ik neem graag mijn woorden terug indien jij met een link komt die dit onderbouwt.

Citaat:
Ten tweede is het punt: die hulp is er vaak niet. Kinderen die uit huis geplaatst worden hebben niet zulke hele goede kansen: ze krijgen meestal geen behandeling, vallen uit op school, komen in bijzonder onveilige situaties terecht.

Het terugwerken naar een stabiele situatie thuis is daarbij juist door de problemen die de toeslagenaffaire heeft gebracht (namelijk diepe schulden en vaak geen vaste woonplek voor ouders, maar dus ook dat er een conflict is met de overheid, met alle wantrouwen door het systeem naar de ouders) niet mogelijk.

Oké; maar dat is een ander, breder probleem dan dat kinderen door financiële redenen uit huis worden geplaatst toch? En zoals ik al zei, als er veranderingen nodig zijn dan ben ik voorstander van om dat te doen.

Citaat:
Volgens mij zijn er van die 1115 kinderen die destijds genoemd werden geen kinderen teruggegaan, er zijn er alleen een aantal 18 geworden zodat ze niet meer in het systeem stonden.

“ Van deze 1675 kinderen waren er 1120 op 30 december 2021 inmiddels ‘uit’ de jeugdzorg. Daarvoor zijn diverse redenen: 430 zijn inmiddels meerderjarig, bij 335 kinderen is de beschermende maatregel beëindigd, bij 20 kinderen werd de beschermende maatregel tussentijds opgeheven. Bij 40 kinderen ging de voogdij naar de pleegouder. In 30 gevallen is het ouderlijk gezag hersteld. 260 kinderen staan nog onder toezicht van de kinderrechter.

Op 30 december 2021 waren er al met al 555 kinderen nog uit huis geplaatst. Het onderzoek naar de achtergronden van deze uithuisplaatsingen is niet afgerond: er valt nog niet te zeggen of die rechtstreeks verband houden met het toeslagenschandaal.”

Aldus FTM. Als ik het goed lees, lijkt het erop dat er 355 + 30 kinderen al terug zijn bij de ouders, al dan niet met nog voortdurende begeleiding?

Citaat:
Maar ook buiten de toeslagenaffaire om krijgen heel veel gezinnen en kinderen niet de hulp die ze nodig hebben om weer een goede start te maken.

Dan moet daar zeker iets aan gebeuren.

Citaat:

Daar ben ik het alleen niet helemaal mee eens. We kunnen de kwaadwil niet bestrijden als we die niet willen zien. Als we blijven doen alsof de bedoelingen van de overheid en de instanties altijd goed zijn, hebben we nog helemaal niks geleerd.[/quote]

Ik zeg nergens dat het goed is allemaal. Ik pleit alleen voor wat nuance. Want uitgezonderd de gevallen waar de hulpverlening echt fouten heeft gemaakt waardoor puur door financiële redenen de kinderen uit huis zijn gezet —ik kan me niet voorstellen dat dit in alle 1115 gevallen zo is geweest. Maar nogmaals: als jij kan aantonen dat het wel zo is neem ik graag mijn woorden terug.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:18

Electra63 schreef:
Veronica2 schreef:
De mensen die weigeren om mee te werken aan het aflossen van hun schulden leven teveel in het hier en nu en houden vast aan wat zij vinden dat hen toekomt, het een complex mechanisme. Liever langer in de schulden en daardoor een tientje meer per week dan de schouders eronder. Het is een enorm ingewikkeld probleem.

Wat betreft kindermishandeling en geldproblemen: als je geen eten koopt voor je kind dan is dat een vorm van kindermishandeling. Er zijn ook echt ouders die wel een blik bier kopen voor zichzelf, brokken voor de hond, maar geen brood voor de kinderen. Klinkt overdreven, maar het gebeurt.

Ik weet dat.
Wij hadden bedrijfsmaatschappelijk werk en die konden je met van alles helpen. Maar vaak werd het aanbod niet geaccepteerd.

In dit topic gaat het vooral over de toeslagouders.
Maar er zijn veel mensen die loonbeslag krijgen i.v.m. niet betalen wegenbelasting, bekeuringen, SVHW, ziektekostenverzekeringen, telefoonnota's, webshops enz.
Men vergeet dat dit werkgevers ook heel veel geld en tijd kost om dit administratief af te handelen en financiële problemen kunnen leiden tot (meer) ziekteverzuim.

En soms kunnen mensen bepaalde rekeningen niet (meer) betalen, maar hadden ze misschien die nieuwe telefoon niet hoeven aan te schaffen, maar soms is het een terugkerend probleem.

Omdat dit een politiek topic is: ik verwacht geen oplossing voor dit soort problemen vanuit de politiek.

Sommige mensen zou je inderdaad nog geen hamster toevertrouwen. Gelukkig hebben de meeste ouders wel het beste met hun kinderen voor. Mensen die structureel problemen hebben en hierdoor slecht voor hun kinderen kunnen zorgen, zullen bijvoorbeeld onder toezicht worden geplaats. Zij moeten dan verplicht meewerken aan trajecten om problemen op te lossen.
Dit soort regelgeving is overigens wettelijke vastgelegd. Bij mijn weten worden wetten en regels nog steeds door de politiek vastgesteld. Dus de oplossing zou juist wel bij de politiek moeten liggen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:19

journee schreef:
IMANDRA schreef:
Maar dat ontken ik toch ook niet?
Ik zeg alleen dat het waarschijnlijk -voor zover bekend- niet de enige directe reden is. En dat het dus, vanuit het welzijn van de kinderen gezien, niet per se onterecht is geweest. Wat uit sommige berichten hier wel zo lijkt, maar misschien interpreteer ik ze niet goed.

Ik vind het heel sneu dat het nodig is geweest en goed dat er nu gekeken wordt hoe dit heeft kunnen gebeuren, dat de ouders uiteindelijk vergoed worden, in hoeverre dat kan. En dat veel kinderen inmiddels weer eruit zijn. Maar de jeugdzorg de schuld geven terwijl je de context niet weet (die waarschijnlijk wel verder gaat dan “ze waren financieel gezien slachtoffer van de toeslagenaffaire”) vind ik niet terecht.

Even voor de duidelijkheid: natuurlijk ben ik vóór verbeteringen in het systeem. En dat er hard gewerkt zou moeten worden voor preventie. Maar dat wil niet zeggen dat in deze specifieke situaties, in deze specifieke context en middelen die er destijds waren, ze onterecht waren?

Het gaat om de relatie tussen oorzaak en gevolg. Als de financiële problemen van mensen grotedeels te wijten waren aan de toeslagaffaire (dus onterecht) en als gevolg hiervan kinderen uit huis zijn geplaatst, was dit dus ook onterecht. Bijvoorbeeld mensen die door de toeslagaffaire dakloos zijn geraakt, wat zonder de toeslagaffaire niet zou zijn gebeurd.

Zoals ik al eerder het voorbeeld gaf, iemand die 10 jaar detentie krijgt, terwijl later blijkt dat degene onschuldig is. Als iemand hierdoor alles kwijt raakt is dit gewoon onterecht. Ook dit gebeurt zelfs in Europa nog regelmatig, volgens onderstaande link.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/0c3cf4e8-a8fb-4e5f-b3d3-12c93b13c1ae/minstens-113-mensen-onterecht-veroordeeld-in-europa-ruim-800-jaar-onschuldig-in-de-bak

Oké. Maar moet je die kinderen dan in een gevaarlijke situatie laten zitten -even gedacht vanuit het idee dat de jeugdzorg niet massaal fouten heeft gemaakt-, want de situatie is door onrecht ontstaan?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:43

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Oké. Maar moet je die kinderen dan in een gevaarlijke situatie laten zitten -even gedacht vanuit het idee dat de jeugdzorg niet massaal fouten heeft gemaakt-, want de situatie is door onrecht ontstaan?

De oorzaak van de onveilige situaties was in veel gevallen grotendeels te wijten aan de financiële problemen. De financiële problemen zijn in deze gezinnen vaak genegeerd bij advies voor uithuisplaatsing. Als er wel aandacht was besteed aan de financiële problemen en er naar een oplossing was gezocht, was het vaak niet zover als uithuisplaatsing gekomen. In zoverre (negeren van financiële problemen als hoofdoorzaak) was het dus ook een 'fout' van jeugdzorg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:55

Maar dat is allemaal met de kennis van nu.
Toen waren er grote financiele problemen, leek het voor Jeugdzorg. Met meerdere gevolgen zoals bijvoorbeeld uithuisplaatsing.
Er zijn nl. mensen die een zooitje van hun administratie maken met allerlei gevolgen.

Het is vreselijk (achteraf) en fouten moeten z.s.m. opgelost worden, maar het is een illusie dat dit snel zal of kan gebeuren.

Overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Sommigen met grote gevolgen.

Het is een illusie om te denken dat dit nooit meer zal gebeuren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:59

Citaat:
Daar ben ik het alleen niet helemaal mee eens. We kunnen de kwaadwil niet bestrijden als we die niet willen zien. Als we blijven doen alsof de bedoelingen van de overheid en de instanties altijd goed zijn, hebben we nog helemaal niks geleerd.

Precies dit dus!

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:00

Maar het is geen kwaadwil. Niet van de toeslagenaffaire, niet van de hulpverleners, niet van de ouders. Niemand gaat bij jeugdzorg om een potje lekker gezinnen uit elkaar te rukken. Of bij de belastingdienst om lekker gezinnen kapot te maken. Het zijn net mensen die mensenwerk doen. Belemmerd door slecht beleid en regeldrang en procedures om geen echte verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Zoals IMANDRA zegt is het zoals altojd veel genuanceerder en complexer. Vingertjewijzen lost niks op en doet veel mensen tekort.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:09

nps schreef:
Maar het is geen kwaadwil. Niet van de toeslagenaffaire, niet van de hulpverleners, niet van de ouders. Niemand gaat bij jeugdzorg om een potje lekker gezinnen uit elkaar te rukken. Of bij de belastingdienst om lekker gezinnen kapot te maken. Het zijn net mensen die mensenwerk doen. Belemmerd door slecht beleid en regeldrang en procedures om geen echte verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Zoals IMANDRA zegt is het zoals altojd veel genuanceerder en complexer. Vingertjewijzen lost niks op en doet veel mensen tekort.

Precies !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:41

nps schreef:

Hopelijk is jeugdzorg die hiermee te maken heeft gehad in staat om buiten gewoon kritisch naar hun organisatie te kijken want zoals onze hulpverleners slogan was:" goede wil en je best doen is niet goed genoeg".
Dus:
"Waar zijn we de fout in gegaan,.hoe komt dat en waar en hoe verbeteren en wie en wat hebben we daarvoor nodig" "want dat nooit meer "!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:10

pien_2010 schreef:
nps schreef:

Hopelijk is jeugdzorg die hiermee te maken heeft gehad in staat om buiten gewoon kritisch naar hun organisatie te kijken want zoals onze hulpverleners slogan was:" goede wil en je best doen is niet goed genoeg".
Dus:
"Waar zijn we de fout in gegaan,.hoe komt dat en waar en hoe verbeteren en wie en wat hebben we daarvoor nodig" "want dat nooit meer "!

Dat hoop ik ook, en hoop dat zo’n mentaliteit ook wordt aangemoedigd. Even de schouders eronder zetten, door de zure appel heen bijten. Zodat dit niet meer kan gebeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:18

nps schreef:
Maar het is geen kwaadwil. Niet van de toeslagenaffaire, niet van de hulpverleners, niet van de ouders.

De toeslagenaffaire was wel kwaadwil op diverse niveau's. Men wist dat het deels om onschuldige ouders ging die niets fout deden, en toch zijn die op alle manieren dwars gezeten en is hun kans op een eerlijke rechtsgang gesaboteerd. Dat is kwaadwil. Dat is niet per ongeluk gegaan, dat was beleid.

Citaat:
Niemand gaat bij jeugdzorg om een potje lekker gezinnen uit elkaar te rukken.

Vast niet, maar feit blijft dat er bij diverse onderzoeken uit komt dat de beslissing tot uithuisplaatsing met regelmaat onzorgvuldig genomen wordt, en ook dat persoonlijke conflicten tussen bv ouders en hulpverleners daartoe kunnen leiden.

(En bij de uiteindelijke plek waar jongeren terecht komen: inderdaad begint vast niemand aan de opleiding met het idee om jongeren eens lekker te traumatiseren, op te sluiten en pijn te doen. Maar ondanks die intentie zijn isolatie en pijn als strafmiddel wel op diverse plekken gewoon geworden en gebleven en is traumatisering bijna onvermijdelijk op veel plekken. Wat doet de oorspronkelijke intentie er nog toe als dat de realiteit is?)

Of bij de belastingdienst om lekker gezinnen kapot te maken. Het zijn net mensen die mensenwerk doen. Belemmerd door slecht beleid en regeldrang en procedures om geen echte verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Zoals IMANDRA zegt is het zoals altojd veel genuanceerder en complexer. Vingertjewijzen lost niks op en doet veel mensen tekort.[/quote]

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:41

pien_2010 schreef:
Citaat:

Precies dit dus!

Maar dan moet je wel de fouten willen leggen waar die lag en dat was niet bij jeugdzorg in dit geval maar bij de belastingdienst. Ik vind het echt heel raar dat hier door een aantal mensen de fout van de belastingdienst op het bordje van jeugdzorg gelegd wordt. Die moesten namelijk handelen in een situatie die door de belastingdienst was ontstaan. Maar op dat moment was die situatie er wel en daar moesten ze op dat moment wat mee.

Het kan natuurlijk heel goed dat er in die afhandeling door jeugdzorg ook fouten zijn gemaakt en daar moet je ook altijd naar blijven kijken en actie op ondernemen, maar zij waren in dit geval niet het werkelijke probleem.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:18

Wat ik ook erg belangrijk vind bij uithuisplaatsing, is of dit ook daadwerkelijk in het belang (dus beter) voor het kind is. Dit lijkt namelijk lang niet altijd het geval.

https://www.nji.nl/uithuisplaatsing/onderzoek-naar-effectiviteit

In Nederland zijn er ook veel problemen bij jeugdzorg zelf door te korten aan alles: personeel, specialistische hulp, financiën, opvang, enzovoort. Dus je kunt een kind wel uit huis plaatsen, maar dan moet daar wel met zekerheid een goed en veilig alternatief tegenover staan en dat lijkt nu ook vaak niet het geval.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:49

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:40

Een conclusie van Plasterk waar ik blij mee ben: 'dat de rechtstatelijke afstand' tussen het Nieuwe Sociale Contract en de pvv te groot is voor een meerderheidskabinet.

Wel zijn er op 10 januari afspraken gemaakt 'dat de islam ook valt onder de vrijheid van godsdienst en dat men instituties zoals de wetenschap en de rechtspraak zal respecteren.
... ik heb moeite om het woord afspraken niet tussen aanhalingstekens te zetten. 'Heremijntijdnogaantoe', dat hoeft toch niet afgesproken te worden...?!?!

En afdeling ergernis over het tempo: daarna is er nog een maand doorgepraat en kon men het niet eens worden mbt geld.

"Anyway", Omtzigt heeft de poot stijf gehouden - gelukkig maar!
(Wie hierna nog wel met de pvv in een kabinet gaat zitten geeft dan ook wel een soort van statement af.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:50

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:22

Op het journaal net werd er gezegd dat Omtzigt wel in de positie wil zitten dat hij anderen op de vingers kan tikken. Maar niet in de positie wil zitten dat hij zelf ten verantwoording kan worden geroepen. Dat hij daarom alleen voor gedoogsteun is. Dan zit hij 'veilig'.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:24

Ik ben blij dat hij zelf nu ook toegeeft dat zijn manier van het eindigen van de onderhandelingen niet bepaald chic was. Maar wat kán die man twijfelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:34

Ik zie het niet meer en niet minder als de grote Pieter show. Vanaf begin al.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:39

Gedoogsteun betekent geen kabinetsdeelname,
maar we hebben de man gekozen als volksvertegenwoordiger.
Dat kan hij goed.
... en ik heb soms maar liever een twijfelaar dan iets anders.

De man is lekker gewoon zichzelf, geen "spindoctors" en meer van dat soort belachelijks ('als je maar goed overkomt, doen je politieke ideeën niet ter zake').

Wie show wil, kijkt maar naar de VS. (Inmiddels wordt daar modder gegooid 'dat bejaarden per definitie niet bij de pinken zijn' oid.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:41

Omtzigt heeft geprobeerd om te formeren, maar houd op bepaalde standpunten terecht zijn rug recht.

Zijn we vergeten dat Wilders veroordeeld is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:47

Benzz schreef:
Omtzigt heeft geprobeerd om te formeren, maar houd op bepaalde standpunten terecht zijn rug recht.

Zijn we vergeten dat Wilders veroordeeld is?

Daarom zal alleen een minderheidskabinet mogelijk zijn met "populistische" partijen.
Een beetje respectabele partij met zeker al dat getwitter op X, leent zich hier niet voor, lijkt me.
Ik zie het nog niet heel snel gebeuren en anders zal het de 4 jaar niet volmaken, verwacht ik.