Shadow0 schreef:IMANDRA schreef:Als ouders zo ver zijn gekomen dat kinderen bijv verwaarloosd of mishandeld werden (want voor zover ik weet is uithuisplaatsing niet iets wat zomaar gebeurd), dan is het ongeacht oorzaak toch goed dat ze uit huis werden geplaatst? Dan is het wél zaak dat zij zsm geholpen en begeleid worden zodat de situatie weer naar normaal kan.
Dit klopt niet.
Het is bekend, uit diverse onderzoeken en ook voor de toeslagenaffaire, dat er veel onzorgvuldige uithuisplaatsingen gebeuren. Situaties waarin geen goed onderzoek is gedaan, waarin aantoonbare onwaarheden in de verslagen staan, waar soms eigenlijk alleen maar de ononderbouwde mening van een willekeurige medewerker maakt dat de hele keten in gang gezet wordt, en dat het vanwege gebrekkige rechtsbescherming van de kinderen, geen steun aan de ouders en tekortschietende toetsing door de rechter helemaal uit de hand kan lopen. Zelfs in situatie waar GEEN duidelijke grond is.
Oké, heb je een bron waaruit blijkt dat financiële redenen de enige reden is? Want daar heb ik het nu steeds over. De links die hier gedeeld zijn zeggen het niet, maar ik neem graag mijn woorden terug indien jij met een link komt die dit onderbouwt.
Citaat:
Ten tweede is het punt: die hulp is er vaak niet. Kinderen die uit huis geplaatst worden hebben niet zulke hele goede kansen: ze krijgen meestal geen behandeling, vallen uit op school, komen in bijzonder onveilige situaties terecht.
Het terugwerken naar een stabiele situatie thuis is daarbij juist door de problemen die de toeslagenaffaire heeft gebracht (namelijk diepe schulden en vaak geen vaste woonplek voor ouders, maar dus ook dat er een conflict is met de overheid, met alle wantrouwen door het systeem naar de ouders) niet mogelijk.
Oké; maar dat is een ander, breder probleem dan dat kinderen door financiële redenen uit huis worden geplaatst toch? En zoals ik al zei, als er veranderingen nodig zijn dan ben ik voorstander van om dat te doen.
Citaat:
Volgens mij zijn er van die 1115 kinderen die destijds genoemd werden geen kinderen teruggegaan, er zijn er alleen een aantal 18 geworden zodat ze niet meer in het systeem stonden.
“ Van deze 1675 kinderen waren er 1120 op 30 december 2021 inmiddels ‘uit’ de jeugdzorg. Daarvoor zijn diverse redenen: 430 zijn inmiddels meerderjarig, bij 335 kinderen is de beschermende maatregel beëindigd, bij 20 kinderen werd de beschermende maatregel tussentijds opgeheven. Bij 40 kinderen ging de voogdij naar de pleegouder. In 30 gevallen is het ouderlijk gezag hersteld. 260 kinderen staan nog onder toezicht van de kinderrechter.
Op 30 december 2021 waren er al met al 555 kinderen nog uit huis geplaatst. Het onderzoek naar de achtergronden van deze uithuisplaatsingen is niet afgerond: er valt nog niet te zeggen of die rechtstreeks verband houden met het toeslagenschandaal.”
Aldus FTM. Als ik het goed lees, lijkt het erop dat er 355 + 30 kinderen al terug zijn bij de ouders, al dan niet met nog voortdurende begeleiding?
Citaat:
Maar ook buiten de toeslagenaffaire om krijgen heel veel gezinnen en kinderen niet de hulp die ze nodig hebben om weer een goede start te maken.
Dan moet daar zeker iets aan gebeuren.
Citaat:
@shadow: eens hoor, en ik ontken nergens dat de affaire zelf niet fout is geweest, maar wat nuance in de berichtgeving rondom de hulpverleners die betrokken waren bij de uithuisplaatsingen zelf mag wel.
Daar ben ik het alleen niet helemaal mee eens. We kunnen de kwaadwil niet bestrijden als we die niet willen zien. Als we blijven doen alsof de bedoelingen van de overheid en de instanties altijd goed zijn, hebben we nog helemaal niks geleerd.[/quote]
Ik zeg nergens dat het goed is allemaal. Ik pleit alleen voor wat nuance. Want uitgezonderd de gevallen waar de hulpverlening echt fouten heeft gemaakt waardoor puur door financiële redenen de kinderen uit huis zijn gezet —ik kan me niet voorstellen dat dit in alle 1115 gevallen zo is geweest. Maar nogmaals: als jij kan aantonen dat het wel zo is neem ik graag mijn woorden terug.