Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:36

irmaz schreef:
Voor mij is niet duidelijk of de-militariseren betekend dat ze alleen geen onderdeel van de NAVO uit mogen maken of dat het betekend dat Ukraïne ook geen eigen leger mag hebben.
Zalensky heeft al wel gezegd dat geen lid worden van de NAVO te bespreken valt.

Eigen leger mag volgens mij wel, maar ze moeten neutraal blijven. Ze zouden dan ook niet bij de EU mogen, denk ik.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:46

_San87_ schreef:
Ja, maar kom op, dit is wel een heel nieuw niveau :. Verwachten van een land dat je aan het platbombarderen bent dat ze demilitariseren en zich nooit bij een bondgenoot aansluiten.

Ik weet dat dit al even de eisen zijn, hoe vaker ik ze lees, hoe debieler ze worden :)).

Is dat zo debiel?
"Je belooft nú dat je nooit met onze vijand in zee gaat, of anders bombarderen we je alsnog helemaal van de wereld!"

Een beetje als toen de Duitsers zeiden: "als jullie nu niet capituleren, dan doen we Rotterdam morgen nog een keertje over op de volgende grote stad".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:18

oomens schreef:
_San87_ schreef:
Ja, maar kom op, dit is wel een heel nieuw niveau :. Verwachten van een land dat je aan het platbombarderen bent dat ze demilitariseren en zich nooit bij een bondgenoot aansluiten.

Ik weet dat dit al even de eisen zijn, hoe vaker ik ze lees, hoe debieler ze worden :)).

Is dat zo debiel?
"Je belooft nú dat je nooit met onze vijand in zee gaat, of anders bombarderen we je alsnog helemaal van de wereld!"

Een beetje als toen de Duitsers zeiden: "als jullie nu niet capituleren, dan doen we Rotterdam morgen nog een keertje over op de volgende grote stad".

Ik vind dat debiel, ja.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:34

Niet bij de navo maar wel bij de EU .

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:40

Denk dat Poetin aanstuurt op een verregaande mate van Finlandisering. Zo zijn ze zogenaamd onafhankelijk, niet bij de Navo maar daardoor verzwakt en meer onder Ruslands invloedsfeer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:46

_San87_ schreef:
Ik vind dat debiel, ja.

In welke zin debiel? Verwacht je dat Oekraïne nooit met aanhoudende aanvallen op burgers en vernietiging van steden kan worden gedwongen om uiteindelijk met dergelijke voorwaarden akkoord te gaan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:50

Volgens mij is geen navo lid en neutraliteit hetzelfde als Zweden.
Zweden heeft een legermacht. Er is niet voldoende steun geweest om lid te worden van de EU, dus zijn ze dat niet.
Volgens mij kan zowel Zweden als Oekraïne lid worden vd EU.
Navo niet want betekent waarschijnlijk hoopjes problemen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:53

Zweden is lid van de EU

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:54

bigone schreef:
Niet bij de navo maar wel bij de EU .

Apart. De EU heeft ook een militair pact.

Pareltjes schreef:
Denk dat Poetin aanstuurt op een verregaande mate van Finlandisering. Zo zijn ze zogenaamd onafhankelijk, niet bij de Navo maar daardoor verzwakt en meer onder Ruslands invloedsfeer.

Van wat ik begrijp wil Poetin dat Oekraïne neutraal wordt zoals Oostenrijk en Zweden dat zijn. Dat is al een stapje minder hoog qua eisen dan in het begin: volledige demilitarisatie.

Zelensky heeft al aangegeven dat ze daar niet mee akkoord gaan. En terecht. Ik kan alleen dat bericht niet meer vinden.

oomens schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind dat debiel, ja.

In welke zin debiel? Verwacht je dat Oekraïne nooit met aanhoudende aanvallen op burgers en vernietiging van steden kan worden gedwongen om uiteindelijk met dergelijke voorwaarden akkoord te gaan?

Ik denk dat Rusland niet de mogelijkheden heeft dat te doen en dat vol te houden. De wil van de Oekraïeners is sterker :).

Je kan in een oorlog die je niet aan het winnen bent, geen zware eisen stellen. Dat kun je natuurlijk proberen, maar dat is jezelf wel voorliegen, denk je niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:55

pien_2010 schreef:
Volgens mij is geen navo lid en neutraliteit hetzelfde als Zweden.
Zweden heeft een legermacht. Er is niet voldoende steun geweest om lid te worden van de EU, dus zijn ze dat niet.
Volgens mij kan zowel Zweden als Oekraïne lid worden vd EU.
Navo niet want betekent waarschijnlijk hoopjes problemen.

Zweden kan prima lid worden van de NAVO als ze dat zouden willen. Net als Finland.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:59

bigone schreef:
Wel interessant om te lezen.

Russische agressie toont wrange gelijk van oud-ambassadeur De Vos van Steenwijk uit de Wijk
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/145058 ... it-de-wijk
#rtvdrenthe

Fijne mensen trouwens , fokken bijzondere paarden.

Wat een interessant stuk om te lezen! Ik zou best wel eens willen weten hoe deze man denkt dat Rusland zich zal ontwikkelen als Putin er niet meer is. Als ik het zo lees zijn de Russen wel heel nieuwsgierig naar het westen en worden ze gewoon beperkt door de regering.

Verder natuurlijk een klassiek voorbeeld van wel communiceren maar niet luisteren tussen het Westen en Rusland. Gemiste kans? Of zou het ook bij wel luisteren anders worden opgepakt?
Zoveel vragen...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:10

Janine1990 schreef:
bigone schreef:
Wel interessant om te lezen.

Russische agressie toont wrange gelijk van oud-ambassadeur De Vos van Steenwijk uit de Wijk
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/145058 ... it-de-wijk
#rtvdrenthe

Fijne mensen trouwens , fokken bijzondere paarden.

Wat een interessant stuk om te lezen! Ik zou best wel eens willen weten hoe deze man denkt dat Rusland zich zal ontwikkelen als Putin er niet meer is. Als ik het zo lees zijn de Russen wel heel nieuwsgierig naar het westen en worden ze gewoon beperkt door de regering.

Euh je weet dat het stuk van de Vos gaat over een periode van ruim 30 jaar geleden? Inmiddels zijn veel Russen al in het Westen geweest hoor := (en zijn de pareltjes van het Westen ook daar geweest in de vorm van oa Big Mac :+ )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:22

Citaat:
Dat is volgens Rusland één vd reden waarom de Russen motiveren waarom ze Oekraïne zijn binnen gevallen.

1. buffer tegen westerse invloed
2. eigen 'warme' haven (Mariupol=inkomsten)
3. de Krim van water kunnen voorzien uit de Dnjepr (mega landbouw=inkomsten)
4. de zeerechten langs de hele zuidkust (veel olie en gas=inkomsten)

Niet noodzakelijkwijs in deze volgorde.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:23

“Buitengewone vergadering NAVO op 24 maart met president Biden
NAVO-chef Jens Stoltenberg heeft een buitengewone vergadering belegd in Brussel op 24 maart. Daar spreken de staatshoofden en regeringsleiders van de NAVO-landen over de Russische invasie van Oekraïne, de NAVO-steun aan Oekraïne en over het verder versterken van de verdediging van het NAVO-grondgebied. President Biden heeft aangekondigd bij de top aanwezig te zijn. Hij is dan al in Brussel voor een EU-top.”

Bron mijn groep

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:32

irmaz schreef:
Janine1990 schreef:

Euh je weet dat het stuk van de Vos gaat over een periode van ruim 30 jaar geleden? Inmiddels zijn veel Russen al in het Westen geweest hoor := (en zijn de pareltjes van het Westen ook daar geweest in de vorm van oa Big Mac :+ )

Wat maakt dat je denkt dat ik dat niet heb begrepen? En waarom zouden mijn vragen dan niet meer relevant zijn? Een volk raakt z'n nieuwsgierigheid niet zomaar kwijt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:37

De Russen hebben een bepaalde mate van vrijheid beproeft maar zijn de afgelopen twee weken weer 20 jaar terug geworpen .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:40

bigone schreef:
De Russen hebben een bepaalde mate van vrijheid beproeft maar zijn de afgelopen twee weken weer 20 jaar terug geworpen .

Exactly... daar zijn mijn (retorische, tenzij iemand deze meneer persoonlijk kent en ze wil voorleggen) vragen op gebaseerd...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:47

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:48

bigone schreef:

Dat is al ietsje langer aan de gang hoor... Toen ik er 11 jaar geleden was, was het al minder vrij aan het worden allemaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:50

Achterom schreef:
bigone schreef:

Dat is al ietsje langer aan de gang hoor... Toen ik er 11 jaar geleden was, was het al minder vrij aan het worden allemaal.

Uit pure nieuwsgierigheid en interesse, hoe merkte je dat als buitenstaander en buitenlander?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:04

Exitium schreef:
Zweden is lid van de EU

Klopt. Sorry, ik las inderdaad nu geen lid van de eurozone, en dat is totaal iets anders als geen lid zijn van de EU. SOrry mensen verkeerd gelezen eerder :oo .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:12

Hier naar mijn mening een verrassende tweet van Zelensky van zonet waarin hij schrijft

https://mobile.twitter.com/ZelenskyyUa/ ... 2196823042

Citaat:
has become a member of Energy Union. The unification of & energy systems has been completed. Now electricity flows in & vice versa. Grateful to members, personally to @vonderleyen
, @KadriSimson
& everyone, thanks to whom we now have a single energy system!

Dus daarin zegt hij dat als toekomstig lid van de EU de eenheid van de energiesystemen zijn voltooid. Dus er stroomt nu electriciteit van de Ukraïne naar Europa en vv. Hij bedankt iedereen van de EU leden en vooral @vanderleven en @ KadriSomson

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:33

pien_2010 schreef:
Hier naar mijn mening een verrassende tweet van Zelensky van zonet waarin hij schrijft

https://mobile.twitter.com/ZelenskyyUa/ ... 2196823042

Citaat:
has become a member of Energy Union. The unification of & energy systems has been completed. Now electricity flows in & vice versa. Grateful to members, personally to @vonderleyen
, @KadriSimson
& everyone, thanks to whom we now have a single energy system!

Dus daarin zegt hij dat als toekomstig lid van de EU de eenheid van de energiesystemen zijn voltooid. Dus er stroomt nu electriciteit van de Ukraïne naar Europa en vv. Hij bedankt iedereen van de EU leden en vooral @vanderleven en @ KadriSomson

Dat is een interpretatie. Dat het land lid is geworden van een energie-unie, zegt nog niet direct iets over eventueel toekomstig lidmaatschap van de Europese Unie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:37

Dat klopt, maar Selensky schrijft dit wel ...."has become...." , en ik heb gewoon zijn tekst vertaald. Ik heb het fout gelezen. Gadver, die dyslexie ook. Hij schrijft inderdaad dat het over de unie gaat
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-03-22 17:42, in het totaal 5 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:38