Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:14

haha nee ik vind geen stijl prut
Maar om maar even aan te geven dat iedere gek wat kan bedenken...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:15

Het is normaal menselijk gedrag, mensen zijn vaak niet in staat een simpele uitleg te aanvaarden.

Voor veel mensen is het bv niet te begrijpen dat een ontslag kan leiden tot een familiemoord. En zullen dan ook veel meer fenomenen verzinnen of plotseling altijd gezien hebben. Zie je ook vaak bij interviews op tv. Maar goed kan niet echt een mooi voorbeeld verzinnen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:18

...En zo wordt er maar gesuggereerd en wordt het verhaal steeds uiteenlopender qua motieven, zo gaat het gebeuren een eigen leven leiden, of meerdere levens.. :\
Ik denk dat we alleen op feiten af kunnen gaan, aannames zijn zo gemaakt.

De enige overtuiging die ik heb is dat hij in ieder geval zwaar depressief was, zich uitgekotst voelde door werk, in spanning leefde ivm geldgebrek, en door mischien nog wel meer problemen geen uitweg meer zag en dit weloverwogen heeft voorbereid, op basis van twee keer ontslaan te zijn geweest, geen huur meer te hebben kunnen betalen, en zich terugtrekkende, maanden lang, gordijnen dicht.. :(:)
Ik betwijfel in deze het kritische oog van omstanders en vraag me af of er iemand is geweest die factoren als de gesloten gordijnen, zijn afzondering, etc uberhaupt serieus heeft genomen, of zoals Russel het zo mooi zegt: Onze "ego" cultuur slaat misschien dicht of vindt het de moeite niet waard om er achter aan te zitten...

Maar goed, nu doe ik ook mee mbt aannames en hoop dat ik dit fout heb ingevuld. :o
Misschien sloeg hij zélf aangeboden hulp wel af...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:24

Het is verschrikkelijk wat er gebeurt is.. Ik was op het moment van aan het werk in onze winkel (apeldoorn) met de tv aan op de flatscreens en heb vooraf nog een hoop mensen gesproken en iedereen zei van ja,we gaan nu naar de koningin. de sfeer was werelds!
en dan om 11.50 slaat alles om.. mensen met ongeloof lopen op straat iedereen was totaal verbijsterd en kon geen woord uitbrengen.. Wij hadden de tv aanstaan in de winkel en heel veel mensen kwamen kijken, de sfeer was weg en er was eigenlijk alleen verdriet en ongeloof.
Binnen een paar minuten was er ook geen telefoon verkeer meer mogelijk. Wij wisten dat 3 van onze collega's daar waren en gelukkig zagen wij hun rond 1 uur allemaal in de winkel.

gisteren moest ik een bestelling wegbrengen en ik moest over de jachtlaan en de loolaan.. zo'n raar idee je ziet nog steeds vlekken op de weg en markeringen.

Persoonlijk vind ik het zeer te betreuren dat Karst overleden is aan zijn verwondingen. Ik had graag zijn eigen woorden willen horen met waarom

sterkte aan alle nabestaanden van de overledenen en uiteraard alle slachtoffers
Laatst bijgewerkt door sax89 op 03-05-09 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:27

Wat heftig als je er bijna met je neus bovenop zat, sax!
Vlekken? Maken ze het dan niet schoon?.. :o

Morgen ga ik naar Amsterdam ivm de dodenherdenking. Zit dus tóch anders te denken over het bezoek van Bea en aanhang.. :\
Stom is dat, dit beinvloedt je gedachtes wel. Ben er vaker geweest, maar zoiets verwacht je gewoon niet..

Liezel1

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:31

En toch zit dat verhaal van die gordijnen me dwars....
Ik heb ook bijna altijd de gordijnen dicht en wel om 3 redenen...
We hebben aan de voorkant van het huis een groot raam. Pal voor onze voortuin langs loopt een stoep. Veel mensen die daar langs lopen kunnen zich dan niet bedwingen om bij ons in de woonkamer te kijken en daar ben ik niet van gediend. Bovendien wordt het in huis knetterwarm als de zon de halve dag naar binnen schijnt. Last but not least, de honden kijken ook veel naar buiten en slaan om de haverklap aan als iemand langsloopt en naar binnen loert.

Dat hele gordijnenverhaal is mi dus niet écht een leidraad.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:34

Die gordijnen is imo maar één symptoom. Daarbij kom jij op straat, bent misschien vrolijk, praat met mensen, laat de honden uit en hebt msischien wel een baan...Zeker in niet te grote plaatsen zijn mensen soms aardig op de hoogte van je als buren en vallen dingen gewoon op, misschien stukkie sociale controle?..

Er moeten toch mensen zijn geweest die van een aantal zaken mbt K op de hoogte zijn geweest?

Ik zat trouwens in de trein gister met Spaanse mensen, heel aardige jongelui, meisje vertelde in engels dat haar moeder haar in paniek had gebeld omdat ze in Nl verbleef op Koninginnedag en ze zich erge zorgen maakte of alles met haar wel goed was.

Moet je zien hoeveel impact dit zelfs heeft over de grenzen heen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:36

Def schreef:
Ooh wat een onzettende onzin van die schoten weer...
Weet je wat ik denk, dat hij door aliens ontvoerd is geweest die tegen de monarchie waren en hij is gehersenspoelt...
Daarom heeft hij dit gedaan..
En weet je waarom ik dat denk? Er is een boek over buitenaards leven gevonden in de bibliotheek waar hij vorige week nog is geweest...

Hahahaha, dit is gewoon als een grapje bedoeld hoop ik??? Want anders, sjiiiiit, ik ben van de week naar een film geweest over Che Guevara, dan zal ik ook wel een revolutionair in de dop zijn???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:39

germie schreef:
En een complottheorie is ook al weer opgedoken (hij bewoog z'n arm nog nadat hij tegen dat monument geknald is, en volgens dit stuk zou dat niet kunnen), Karst Tates is neergeschoten:

http://www.kovandijkvertelt.nl/?p=3086

Alleen al dat plaatje aan het begin van dit column, hoe sensationeel :D En dan aan het eind schrijven
"Jammer dat veel mensen mijn stuk maar half lezen" Bij deze ook gedaan.
Ach je moet ergens je aandacht mee trekken.

Net wat Katia zegt;

katiavl schreef:
Het is normaal menselijk gedrag, mensen zijn vaak niet in staat een simpele uitleg te aanvaarden.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:39

@ detour op het moment dat iedereen een beetje besef kreeg wat er was gebeurt kon je in no time niet meer bellen omdat iedereen naar apeldoorn ging bellen om duidelijkheid te krijgen van familie of vrienden of hun niet betrokken waren bij dit ongeluk.

Er waren ook mensen in apeldoorn die alleen nog hadden gehoord van een "ongeluk" rond 16.00 in onze winkel. toen ze de beelden zagen en hoorden dat er al 4 doden waren gevallen zonk dat in als een baksteen in hun gevoelens..

Bij ons naast op het leienplein was eigenlijk heel snel alle muziek uitgedaan en werd er duidelijk dat alles om 17.00 moest sluiten. Alleen de horeca mocht kiezen ivm de veiligheid van alle mensen in apeldoorn of ze langer open bleven of ook gingen sluiten.
Wel was het zo van muziek uit/ of tent sluiten.

Bij onze straat werd hier direct gehoor aangegeven maar op andere plaatsen in apeldoorn niet zo was te lezen in de krant.. en dat is zeer te betreuren
Laatst bijgewerkt door sax89 op 03-05-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:41

Lovely schreef:
Def schreef:
Ooh wat een onzettende onzin van die schoten weer...
Weet je wat ik denk, dat hij door aliens ontvoerd is geweest die tegen de monarchie waren en hij is gehersenspoelt...
Daarom heeft hij dit gedaan..
En weet je waarom ik dat denk? Er is een boek over buitenaards leven gevonden in de bibliotheek waar hij vorige week nog is geweest...

Hahahaha, dit is gewoon als een grapje bedoeld hoop ik??? Want anders, sjiiiiit, ik ben van de week naar een film geweest over Che Guevara, dan zal ik ook wel een revolutionair in de dop zijn???

er is wel degelijk op die karst geschoten, hier zijn getuigen van. het is alleen wel vreemd dat hier niets over wordt verteld in de media

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:41

Waar hebben ze dat niet gedaan dan sax? hoorde dat caterplein etc uitgestorven was?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:43

sax89 schreef:
er is wel degelijk op die karst geschoten, hier zijn getuigen van. het is alleen wel vreemd dat hier niets over wordt verteld in de media

Ik vind het wel bizar dat het nergens te horen is op filmpjes of te zien op film, op de auto en echte getuigenverhalen. Enige wat ik er van gehoord had was die donkere man van de dansgroep die DACHT schoten te hebben gehoord. Maar vergeet niet dat je gehoor en geheugen trucjes met je kan spelen. Het lijkt op... Maar het is het dan niet.
Denk ook dat als er geschoten was, men niet alleen met hand op holster aan kwam rennen, maar al het wapen getrokken zou hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:43

sax, het lijkt me zwaar heftig om eht allemaal zo dichtbij mee te maken en om te zien wat het doet met omstanders, heb je er zelf nog last van of heb je het al iets laten bezinken?

Ik hoorde in de media wél over schoten, dacht zelfs iets te horen tijdens het nieuws.
maar als er kogels waren gevonden, dan was dit toch vermeld geweest?
Blijft mysterieuze zaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:46

Sax, sterkte met het verwerken van de schrik, het zal een hele nare ervaring geweest zijn.

Dat van dat schieten heb ik ook wel gehoord, maar er zijn nog geen aanwijzingen voor (gepubliceerd) die dat ook echt aannemelijk maken.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:48

@ polivy een cafe op het caterplein bleef open en feest vieren zowiezo staat in de krant. en een aantal kroegen nog in apeldoorn

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:48

Wat er gebeurd is, is gewoon vreselijk.
En als toeschouwer vergeet je dat nooit meer, hoe hij door het plubiek reed en mensen meesleurde. Dat staat echt op een netvlies gegrift.
De toespraak van beatrix vond ik erg mooi, en je zag gewoon dat ze echt is geschrokken en ze kon haar tranen net bedwingen.

Ook vind ik het jammer dat die Karst dood is, ik wou wel weten waarom en wat de toedracht is.
Hij heeft het wel gezegd dat het voor koningshuis bedoeld was, maar waarom en hoe en wat. Dat gaan we nooit meer te weten komen... :n

En op dat moment was ik in Amsterdam, je zag alles rustig weggaan, en de meesten met betreurde gezichten, en iedereen ging ook echt met elkaar bellen, om te weten wat er precies gebeurd was. Ik ben toen ook weggegaan, ik had er geen zin meer in, mijn feestvreugde was zò weg...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:50

Polivy schreef:
sax89 schreef:

Ik vind het wel bizar dat het nergens te horen is op filmpjes of te zien op film, op de auto en echte getuigenverhalen. Enige wat ik er van gehoord had was die donkere man van de dansgroep die DACHT schoten te hebben gehoord. Maar vergeet niet dat je gehoor en geheugen trucjes met je kan spelen. Het lijkt op... Maar het is het dan niet.
Denk ook dat als er geschoten was, men niet alleen met hand op holster aan kwam rennen, maar al het wapen getrokken zou hebben.

ik hoorde van mensen dat op een filmpje dat gemaakt is door nos of rtl (dat weet ik niet) rond 1.14 ongeveer dat je op de achtergrond schoten hoort

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:50

Hoorde trouwens dat mensen verontwaardigd waren over het feit dat bij Pauw en Witteman naast mensen over drama in Apeldoorn ook Anky en Dolf Jansen zaten. Snap dat niet. Het ligt echt allemaal dicht naast elkaar, vreugde en verdriet. Vond ook dat er iet onrecht werd gedaan aan het zware verhaal van de mensen.

Polivy

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:51

Of men dénkt schoten te horen. Ik vraag me af hoeveel mensen weten hoe schoten klinken. En denk dat politieagenten en marechaussee dit zeker wel weten en dan anders gereageerd zouden hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:51

Ook mij zit dat hele gedoe van gesloten gordijnen en teruggetrokken leven dwars. Ook ik heb een teruggetrokken leven. Ook hier zitten de gordijnen 's ochtends erg lang dicht. Ook ik heb weinig contacten in de buurt, en niet veel sociale contacten in het algemeen. Praatje maken met de buren? Liever niet. Sociale controle? Sodemieter toch alsjeblieft een eind op, laat me met rust. Al dat gedoe kost mij gewoon veel te veel energie. Laat mij gewoon mijn eigen gang gaan. Betekend dit dan nu ineens dat ik straks mijn gang niet meer mag gaan omdat men bang is dat ik ook dit soort idiote, onbegrijpelijke acties ga uitvreten? Moet ik straks ook ineens per sé onderworpen worden aan sociale controle en activiteiten? moet ik daar echt mijn kostbare energie aan verspillen? Moet ik echt energie gaan steken in het ophouden van een zogenaamd normaal sociaal leven, enkel omdat men anders denkt dat ik niet normaal ben? Zijn dit de maatstaven voor dit soort gedrag? ik mag toch werkelijk waar hopen van niet...... :n

Die complottheorie geloof ik niks van. Ik heb, net als veel anderen, zijn handen nog zien bewegen. Ik weet uit ervaring van mijn vader, dat je best ernstig hersenletsel kan hebben en meteen daarna nog goed aanspreekbaar kan zijn en weet wat je zegt. En twee uur later dood kan zijn. Dus ik geloof prima dat hij nog heeft gesproken, want dat hij bij bewustzijn was, hebben we allemaal kunnen zien. Wát hij precies heeft gezegt, tja, daar kunnen we enkel die agent en de politiewoordvoerder op geloven. En óf ze hadden niks gezegd, óf gezegd dat hij wel iets gezegd had, maar in het kader van het onderzoek konden ze niet zeggen wat, óf de waarheid. Maar een leugen? Dat lijkt mij persoonlijk toch niet.....

Overigens ben ik gister met mijn moeder nog langs apeldoorn geweest, toen we terugkwamen uit Helmond. Het was er nog erg druk, en toch wel erg indrukwekkend. Inderdaad nog vlekken op het wegdek..... Onvoorstelbaar.

Verder heb ik toch wel erg veel respect voor onze koningin, die ondanks deze gebeurtenis zich niet laat afschrikken en er met dodenherdenking gewoon bij is. En met de herdenkingsdienst voor de doden en gewonden van deze gebeurtenis. Ik denk dan ook dat ze zich er niet van laat weerhouden om volgens jaar gewoon weer koninginendag te vieren. In Apeldoorn lagen briefjes met de vraag of Apeldoorn volgend jaar een herkansing kan krijgen. En ik vind dat ze die verdienen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:53

detour schreef:
sax, het lijkt me zwaar heftig om eht allemaal zo dichtbij mee te maken en om te zien wat het doet met omstanders, heb je er zelf nog last van of heb je het al iets laten bezinken?

Ik hoorde in de media wél over schoten, dacht zelfs iets te horen tijdens het nieuws.
maar als er kogels waren gevonden, dan was dit toch vermeld geweest?
Blijft mysterieuze zaak...

ik ben ook 1 van de vele die het op tv heeft gezien. het is vooral dat je mensen tegen komt die daar stonden of wilden gaan staan. Het gekke is het leven gaat door ook in apeldoorn maar je kan geen gesprek aanknopen of het gaat over de aanslag.
Wat wij vrijdag en zaterdag gedaan hebben is alles wat oranje was in de winkel aan servetten/ vorken/ de bloemen voor de deur enz alles weghalen en vervangen.
Het is geen feest meer.. Zelfs de gemeente apeldoorn had vrijdag avond al bijna ALLE straat versieringen weggehaald..
Dat zegt mij eigenlijk al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:55

Polivy, wat een kolder zeg, er is uitgebreid aandacht voor geweest en zowel Dolf als Anky hebben zich ook nog persoonlijk naar die mensen gericht, het ging allemaal precies zo als het hoorde. De harde waarheid is dat niet iedereen fulltime hiermee bezig is, veel mensen willen helemaal niet alsmaar die persoonlijke verhalen horen en ook niet die vage onbevestigde speculaties die erbij horen. P&W willen hun kijkers vasthouden en nog een programma vol over dit leidt tot wegzappers. Hoe baude ook, het is zoals het is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:56

Je moet die opmerking niet persoonlijk nemen een meer bekent kenmerk is kortgeschoren haar of een zwarte jas. Maar niet iedereen met dit kenmerkt is een potentiele massamoordenaar.
Veel mensen gaan terug naar de kindertijd wanneer zo iets gebeurt, toen leerde we dat iets met vier poten en een staart een hond was, en dan waren alle dieren die we tegenkwamen met dit kenmerk ook honden. Daarom zijn bv na kim de gelder stagaires met een t shirt van kiss de laan uit gestuurd, gothic kleding op sommige scholen verboden word..
Laatst bijgewerkt door lesilla op 03-05-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:59

Lalidan schreef:
Ook mij zit dat hele gedoe van gesloten gordijnen en teruggetrokken leven dwars. Ook ik heb een teruggetrokken leven. Ook hier zitten de gordijnen 's ochtends erg lang dicht. Ook ik heb weinig contacten in de buurt, en niet veel sociale contacten in het algemeen. Praatje maken met de buren? Liever niet. Sociale controle? Sodemieter toch alsjeblieft een eind op, laat me met rust. Al dat gedoe kost mij gewoon veel te veel energie. Laat mij gewoon mijn eigen gang gaan. Betekend dit dan nu ineens dat ik straks mijn gang niet meer mag gaan omdat men bang is dat ik ook dit soort idiote, onbegrijpelijke acties ga uitvreten? Moet ik straks ook ineens per sé onderworpen worden aan sociale controle en activiteiten? moet ik daar echt mijn kostbare energie aan verspillen? Moet ik echt energie gaan steken in het ophouden van een zogenaamd normaal sociaal leven, enkel omdat men anders denkt dat ik niet normaal ben? Zijn dit de maatstaven voor dit soort gedrag? ik mag toch werkelijk waar hopen van niet...... :n

Die complottheorie geloof ik niks van. Ik heb, net als veel anderen, zijn handen nog zien bewegen. Ik weet uit ervaring van mijn vader, dat je best ernstig hersenletsel kan hebben en meteen daarna nog goed aanspreekbaar kan zijn en weet wat je zegt. En twee uur later dood kan zijn. Dus ik geloof prima dat hij nog heeft gesproken, want dat hij bij bewustzijn was, hebben we allemaal kunnen zien. Wát hij precies heeft gezegt, tja, daar kunnen we enkel die agent en de politiewoordvoerder op geloven. En óf ze hadden niks gezegd, óf gezegd dat hij wel iets gezegd had, maar in het kader van het onderzoek konden ze niet zeggen wat, óf de waarheid. Maar een leugen? Dat lijkt mij persoonlijk toch niet.....

Overigens ben ik gister met mijn moeder nog langs apeldoorn geweest, toen we terugkwamen uit Helmond. Het was er nog erg druk, en toch wel erg indrukwekkend. Inderdaad nog vlekken op het wegdek..... Onvoorstelbaar.

Verder heb ik toch wel erg veel respect voor onze koningin, die ondanks deze gebeurtenis zich niet laat afschrikken en er met dodenherdenking gewoon bij is. En met de herdenkingsdienst voor de doden en gewonden van deze gebeurtenis. Ik denk dan ook dat ze zich er niet van laat weerhouden om volgens jaar gewoon weer koninginendag te vieren. In Apeldoorn lagen briefjes met de vraag of Apeldoorn volgend jaar een herkansing kan krijgen. En ik vind dat ze die verdienen.

het zou heel fijn zijn als apeldoorn een herkansing krijgt op konginginnedag. maar volgend jaar staat voornamelijk in het teken van herdenken