Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:56

veneri schreef:
Ik zeg niet dat we het slecht hebben in NL, maar het wordt wel steeds duurder,onbetaalbaarder. Afbraak van sociale voorzieningen omdat het geld ergens anders voor nodig is,vaak ten koste van de mensen die het moeilijk/financieel krap hebben.
Een woningmarkt die op slot zit door (in mijn ogen) stikstof-onzin.
En dan nog alle instroom die het qua bovenstaande nog lastiger maakt.
Daarnaast heeft een groot deel van die instroom eigenlijk geen hulp nodig (en ik zeg niet dat ze het niet verdienen,of minder zouden zijn dan nlers).
De verantwoordelijkheid voor die mensen ligt allereerst bij hun eigen land en regering. Net als hoe het hier is (of zou moeten zijn).
De mensen die binnenkomen en hulp nodig hebben zijn welkom,maar ik vind wel dat daar voorwaarden aan verbonden moeten worden, en niet de rest van hun leven op de bank in de bijstand zitten en geen woord nl spreken.

Ten eerste krijgen de mensen die niet mogen blijven überhaupt geen woning toegewezen. Die zitten in tijdelijke opvanglocaties. En hun regeringen doen niks want die boeit het ook niet of mensen leven of niet. Voor heel veel overheden / dictators / mensen is een random mensenleven weinig waard. Wat niet weg neemt dat ik zelf ook vind dat mensen die geen kans hebben op een verblijfsvergunning veel sneller (max paar maanden) weggestuurd moeten worden. Al is het alleen maar omdat het voor hun ook niks is om in onzekerheid in ons kikkerlandje te moeten wachten.

De woningmarkt zit zeker niet enkel op slot door het stikstofprobleem. Dat probleem wordt trouwens ook al jaren in stand gehouden door voorgaande kabinetten die het niet constructief aanpakten en het voor zich uit schoven. We moeten ons aan Europese wetten houden dus we kunnen niet doen alsof het niet bestaat.

Er speelt echt veel meer dan enkel migratie en stikstof. Mensen wonen bijvoorbeeld veel meer alleen / gescheiden van elkaar. Vroeger woonden mensen met hun partner en kinderen. En opa en oma woonden ook in hetzelfde huis. Maar tegenwoordig wil iedereen (ook ik) een eigen huis. Maar er zijn te weinig betaalbare huizen voor kleine / eenpersoons huishoudens.

Tevens is er ook gewoon weinig ruimte in Nederland om te bouwen. En het regelen van een vergunning is ook een crime. Je moet overal toestemming voor hebben. En als dan alles rond is moet je nog personeel zien te regelen...

Ik wens die mensen veel succes om bouwvakkers te vinden met een Nederlandse etniciteit. Dat zijn vaak polen, bulgaren, hongaren etc. Die ook weer woningen nodig hebben trouwens. Wij hebben als land nou eenmaal migranten nodig voor het werk wat wij anders niet ingevuld krijgen.

8nnemiek

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:09

Dat inderdaad :j
En wat stikstof betreft; het stikstofprobleem is er absoluut. Het is niet normaal dat er gebieden zijn waar de grond zó verzuurd is dat huisslakken er niet kunnen overleven omdat hun huisje oplost :=
Maar de regels kunnen zo veel slimmer en efficiënter. Een deel is gewoon bureaucratie waar niet goed over is nagedacht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:10

8nnemiek schreef:
maar toch vrees ik dat er ook vreselijk veel echte mensen achter de accounts zitten. Ik klik er wel eens wat aan, gewoon om te zien wat voor nare mensen er achter die reacties zitten, en dan blijken het vaak gewoon opa’s en oma’s te zijn die foto’s van hun kleinkinderen op het profiel hebben staan, of de typische kwade witte man die al jaren op Facebook zit te klagen..

maar hoeveel procent van de nederlanders is dat dan echt?
Zoals ik ergens eerder las, alleen met de echte cijfers weet je wat, anders blijft het denk een onderbuik gevoel? Wat alleen maar weer aangewakkerd wordt doordat je het tegen blijft komen.
Ik kijk amper nog op facebook, is heerlijk rustig :j

Citaat:
Maar helemaal voorkomen van armoede kan niet denk ik. Hoewel ik wel denk dat armoede in Nederland niet te vergelijken is met armoede in landen als Sudan. Maar er zijn altijd wel mensen die zichzelf in benarde posities weten te krijgen. Ik werk zelf in de financiële sector en ik zie mensen met 2 a 3x modaal inkomen zich alsnog in de schulden werken.

Ik ken mensen met een WAjong van 1300 euro in de maand. Die hebben een auto, huisdieren (mv), hobby's en die sparen ook nog flink. Maar dat is wel een unieke zelfdiscipline hoor.

Ja ik denk wel dat de mensen die in NL onder de armoedegrens leven, niet echt een boodschap hebben aan Sudan. En het gaat dan toch eerst even om hun eigen problematiek, denk ik.

Dat mensen met een uitkering super kunnen sparen van 1300 in de maand, helemaal prima (het klinkt mij wat onwaarschijnlijk, ergens wonen, sparen, een auto en huisdieren van 1300 per mnd, maar het zou zomaar waar kunnen zijn hoor :j ) zegt weer niks over de mensen die in de kou zitten vanwege de energie rekening, of mensen die hun kinderen dingen moeten ontzeggen..

Ik vind het een lastig verhaal, ik snap beide kanten wel, dus dat we het hier goed hebben, maar ook dat dat niet voor iedereen geldt

Overigens vind ik het aangeven van 'zoek maar mensen met een Nederlandse etniciteit' ook wat lastig, want van wat ik begrepen heb (maar ik kan ernaast zitten) is het soms makkelijker om mensen aan te trekken uit landen waar de levenskosten lager zijn, want die hoef je niet zoveel te betalen. En als dat wel zo is (bijv door wetgeving, ik heb geen idee) dan kunnen die mensen in kortere tijd meer bij elkaar verdienen dan iemand met de Nederlandse etniciteit en bijbehorende levenskosten. Althans, dat was een poosje geleden zo, ik weet niet of dat nog zo is, dat de levenskosten voor Bulgaren, Polen, Hongaren lager zijn dan hier.
Laatst bijgewerkt door Cer op 09-02-26 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:12

MarlindeRooz schreef:
Electra63 schreef:
Alles lijkt ook mooier en groener bij anderen.
Er is veel afgunst en ontevredenheid .

Klopt.

Nederland is een van de rijkste en best opgezette landen ter wereld. We hebben enorme rijkdom. Goede sociale voorzieningen, het onderwijs is goed, betaalbare zorg en we zijn niet in oorlog. Mensen gaan niet dood van de honger.

Gemiddeld, vergeleken met alle andere landen, heeft een Nederlander een enorm rijk leven. Alleen maar omdat wij hier geboren zijn. Het is echt niet zo dat wij betere mensen zijn dan iemand in Sudan. Of harder werken. Of intelligenter zijn. Maar dat vergeten mensen vaak.

Dat er dingen beter kunnen en / of niet meer zo goed waren als vroeger dat klopt. Maar het is nog steeds een enorm privilege om hier geboren te zijn.

Onder wat voor steen leef jij >;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:14

OleJon schreef:

Volgens mijn staat ze juist op een steen voor een breed perspectief!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:22

Cer schreef:
Zoals ik ergens eerder las, alleen met de echte cijfers weet je wat, anders blijft het denk een onderbuik gevoel? Wat alleen maar weer aangewakkerd wordt doordat je het tegen blijft komen.

Ik snap heel goed dat mensen steeds minder op Facebook komen om die reden ja :j Ik zit er ook lang niet zo veel meer op. Maar ik vind het ook niet fijn om mijn kop in het zand te steken en te doen alsof het allemaal wel meevalt. Ik vind het juist ook belangrijk om te zien hoe mensen steeds verder radicaliseren, en ook belangrijk om een deel uit te maken van de tegenbeweging.
En gezien de hoeveelheid mensen die FvD, PVV en JA21 stemmen, partijen die zich niet eens willen uitspreken tegen femicide, tegen genocide, die lachen om geweld tegen lhbti’ers en pro Trump, Netanyahu en Poetin zijn, is het echt geen kleine groep.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:25

8nnemiek schreef:
Cer schreef:

Ik snap heel goed dat mensen steeds minder op Facebook komen om die reden ja :j Ik zit er ook lang niet zo veel meer op. Maar ik vind het ook niet fijn om mijn kop in het zand te steken en te doen alsof het allemaal wel meevalt. Ik vind het juist ook belangrijk om te zien hoe mensen steeds verder radicaliseren, en ook belangrijk om een deel uit te maken van de tegenbeweging.
En gezien de hoeveelheid mensen die FvD, PVV en JA21 stemmen, partijen die zich niet eens willen uitspreken tegen femicide, tegen genocide, die lachen om geweld tegen lhbti’ers en pro Trump, Netanyahu en Poetin zijn, is het echt geen kleine groep.

Natuurlijk is dat geen kleine groep.
JA21 en FvD stijgen ontzettend in de peilingen. Dat iemand met een laag inkomen zeker niet goed zit bij FvD, dat snappen ze dan niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:26

JA21 spreekt zich wel uit tegen femicide :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:30

Stemmen de mensen die op FvD, PVV en Ja21 stemmen, daar allemaal op vanwege precies dezelfde reden? En dus zijn die mensen persoonlijk aan het radicaliseren?

Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat een aantal van die mensen misschien voor 1 onderdeel op die partijen stemmen (zoals anti wolf, of weet ik veel een loze (!) belofte) en dat ze niet perse allemaal radicaal zijn. Maar daarin kan ik zeker naief zijn (ik ken die mensen niet allemaal, ik ken er een paar misschien, en ik zou ze niet perse radicaal willen noemen). Ik denk niet dat die bijv voor geweld tegen vrouwen, lhbti-ers en mensen an sich zijn, of Pro Trump (geen idee of ze Netanyahu volgen ook)..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:31

Dat zeg ik niet, maar het is een steeds groter wordende groep, dus het is echt niet ondenkbaar dat al die vreselijke reacties op Facebook grotendeels van echte mensen afkomstig zijn in plaats van bots.

Daarnaast vind ik het wel heel raar als je tegen genocide/homohaat/racisme/femicide bent en dan op zó’n partij gaat stemmen. Dat is toch krom?
Dat zijn dan imo mensen die het op zijn minst geen reet kan schelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:34

OleJon schreef:
MarlindeRooz schreef:
Klopt.

Nederland is een van de rijkste en best opgezette landen ter wereld. We hebben enorme rijkdom. Goede sociale voorzieningen, het onderwijs is goed, betaalbare zorg en we zijn niet in oorlog. Mensen gaan niet dood van de honger.

Gemiddeld, vergeleken met alle andere landen, heeft een Nederlander een enorm rijk leven. Alleen maar omdat wij hier geboren zijn. Het is echt niet zo dat wij betere mensen zijn dan iemand in Sudan. Of harder werken. Of intelligenter zijn. Maar dat vergeten mensen vaak.

Dat er dingen beter kunnen en / of niet meer zo goed waren als vroeger dat klopt. Maar het is nog steeds een enorm privilege om hier geboren te zijn.

Nou onderbouw eens wat je zegt. Waarin heb ik ongelijk? Alle statistieken zijn het met mij eens. Zulke oneliners uitkramen bereik je niks mee in een discussie topic.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:37

Nogmaals, ik weet het niet he, dus het kan zomaar zijn dat je gelijk hebt.

Maar ik lees op Google dat de mensen van PVV naar FvD en ja21 gaan. Wordt de gehele groep dan groter, of verdeelt het zich anders? (dat kon ik zo snel niet uit de cijfers halen)

Qua statestieken, dat zal ook, maar ik vraag me af of bijv mensen die dus onder die armoedegrens leven, dan denken "oh maar de statestieken zeggen dat we rijk zijn, dus soit" (even gechargeerd)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:40

Cer schreef:
Nogmaals, ik weet het niet he, dus het kan zomaar zijn dat je gelijk hebt.

Maar ik lees op Google dat de mensen van PVV naar FvD en ja21 gaan. Wordt de gehele groep dan groter, of verdeelt het zich anders? (dat kon ik zo snel niet uit de cijfers halen)

Qua statestieken, dat zal ook, maar ik vraag me af of bijv mensen die dus onder die armoedegrens leven, dan denken "oh maar de statestieken zeggen dat we rijk zijn, dus soit" (even gechargeerd)

Je leest niet wat ik zeg. Ik ontken niet dat er mensen zijn in Nederland die in een slechte financiële positie zitten. Maar wij sterven niet massaal aan de hongerdood hier.

Ik heb even opgezocht waar de grens ligt. En ik heb daar zelf vorig jaar grotendeels onder gezeten. Nee dat is zeker niet leuk. En dat geeft stress hoor, als je geen geld meer hebt voor boodschappen. Je kan zoals ik al zei, de uitkeringen verhogen om deze armoede te bestrijden. Daarbij kan je ook inzetten op preventie voor schulden. Maar hoe rijk je land ook is. Hoe goed je alles ook regelt. Er zijn altijd mensen die zichzelf in de nesten werken financieel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:47

Of door omstandigheden in de problemen komen -O- lang niet iedereen is zelf schuld aan zijn financiele sjit. Helaas ken ik meer mensen die niks kunnen doen aan hun ellendige situatie dan mensen wiens "eigen schuld" het is. Wat ik overigens een rot term vind omdat best wat mensen nooit een echte financiele opvoeding hebben gehad.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:49

karuna schreef:
Of door omstandigheden in de problemen komen -O- lang niet iedereen is zelf schuld aan zijn financiele sjit. Helaas ken ik meer mensen die niks kunnen doen aan hun ellendige situatie dan mensen wiens "eigen schuld" het is. Wat ik overigens een rot term vind omdat best wat mensen nooit een echte financiele opvoeding hebben gehad.

Er zijn alsnog mensen die alle hulp weigeren, geld wat ze niet hebben alsnog uitgeven en verplichtingen aan gaan terwijl ze niet eens geld hebben.

Mijn punt was niet dat alle mensen met schulden dat zelf veroorzaken. Maar dat hoe goed je alles ook regelt in een land, er mensen zijn die zich alsnog in de nesten weten te werken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:55

Kijk eens naar de documentaire "Wakker in Paraguay" of andere documentaires zoals "Hofstad en land". Wel natuurlijk van de NPO of VPRO ;).

Maar ook ON, wat een leugens daar worden gedeeld.

Wat de woningnood betreft, die was er begin jaren 60 (mijn ouders woonden in bij oma op zolder), maar ook in 1980 toen ik zelf een huurhuis zocht. Die is nooit opgelost, maar de oorzaak ligt niet in stikstof of vluchtelingen.
Al is het wel makkelijk om die de schuld te geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:56

MarlindeRooz schreef:
Je leest niet wat ik zeg. Ik ontken niet dat er mensen zijn in Nederland die in een slechte financiële positie zitten..

Het begon met deze vraag:
Citaat:
Klopt. Maar mensen zijn toch heel ontevreden en roepen om het hardst dat ons hele land naar de klote gaat. Waar komt dat dan vandaan?

Toen gaf ik aan dat dat wellicht komt doordat er mensen zijn die onder de armoedegrens leven.
Ik weet niet 'hoe' een aantal van die mensen dat aan zichzelf te danken hebben, maar ik kan me voorstellen dat een gedeelte van die mensen vindt dat het land naar de klote gaat, ondanks dat de rest van het land rijk is.
Of omdat ze zich in de steek gelaten voelen door de overheid, bijv bij de toeslagen, of in groningen of (nou ja de rest wordt dan een herhaling)

En ik zeg ook niet dat ik gelijk heb, maar wel dat ik me zoiets kan voorstellen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:00

Natuurlijk hebben niet al die mensen dat aan zichzelf te danken. En maar 3,1% oid leeft onder de armoedegrens. En er stemmen echt veel meer mensen op PVV / FvD / Ja21 etc. Dus dat is niet "het probleem".

Ik vind op bovenstaande partijen stemmen vaak een gebrek aan politieke, maatschappelijke en economische kennis. Bijvoorbeeld de PVV, als je namelijk wat breder kijkt dan zie je dat alle moslims (en andere mensen die niet wit zijn) Nederland uitzetten niks op gaat lossen. En dat als je de belastingen verlaagd (FvD) dat dit dan ten koste gaat van sociale voorzieningen. Geld wat niet binnenkomt kan niet uitgegeven worden. Dat mensen recht stemmen (VVD, CDA, SGP) snap ik wel. En dat je boos bent om 1 onderwerp (wolf, migratie, Groningen, abortus) dat snap ik ook. Maar daarom zou ik nooit op een populistische of radicaal rechtse partij stemmen.

En de toeslagen en Groningen zijn allemaal ontstaan onder rechtse kabinetten. Waarom zijn de mensen dan zo boos op links? Ze denken dat die alles van ze af gaan pakken. Maar wat is dan dat "alles"?

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:17

Ik vind het ook opvallend dat veel van de zeer rechtse stemmers die zo tegen buitenlanders zijn, vaak op plekken wonen waar "die buitenlanders" nauwelijks wonen
Is dat dan de angst voor het onbekende? Want last hebben ze er niet van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:26

Mensen verdiepen zich er onvoldoende in en gaan voor datgene wat ze vaak voorbij zien komen, gesteund door algoritmes.
Populisten zijn goed in het naar de mond praten maar minder goed in oplossingen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:36

Ja mijn vorige werkgever stemde PVV. Was uitgesproken racist ook. En alles wat op Twitter / X stond werd voor waarheid aangenomen. Dus toen stond er dat Frans Timmermans veroordeeld werd voor fraude. Toen was dat sowieso waar. Als ik dan vroeg waar dat stond "ja op X, maar het had veel likes en reacties dus dan is het waar". Ik verzin dit niet is letterlijk de tekst... Mensen weten oprecht niet hoe ze bronnen moeten beoordelen.

Dat is ook de reden dat ik zelf niet op X zit en Facebook alleen maar heb voor werk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 16:38

Een momenteel geliefde kreet is dat Jetten de grens open zet en iedereen binnen laat.

Hoeveel mensen zullen die gewoon aannemen als waarheid? Zonder ook maar even te kijken wat ee überhaupt in het coalitieakkoord staat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 16:51

juval schreef:
prompter schreef:
Alle namen van de bewindslieden nu bekend. Elanor Boekholt verrassend op Wonen, ik heb veel bewondering voor haar.

Jaimi van Essen op landbouw... nooit van gehoord. Zo te lezen geen ervaring met de landbouw behalve dat hij uit Twente komt. :7 we zullen het zien

En van der plas met haar schampere commentaar; riemen vast want iemand die geen verstand van landbouw heeft op landbouw. {:)-:(
Ze hebben bij bbb de kans gehad en wanneer je dan het complete departement hebt en er zo’n puinhoop van maakt dan heb je alle recht van spreken verloren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:18

prompter schreef:
Ik vind het ook opvallend dat veel van de zeer rechtse stemmers die zo tegen buitenlanders zijn, vaak op plekken wonen waar "die buitenlanders" nauwelijks wonen
Is dat dan de angst voor het onbekende? Want last hebben ze er niet van.

Of ze gaan naar dat land op vakantie...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:54

fransje23 schreef:
Een momenteel geliefde kreet is dat Jetten de grens open zet en iedereen binnen laat.

Hoeveel mensen zullen die gewoon aannemen als waarheid? Zonder ook maar even te kijken wat ee überhaupt in het coalitieakkoord staat?

Ja en als je links stemt dat het je veel geld kost.

Er komt wat dat betreft zo ontzettend veel dommigheid uit mensen.......niet te geloven soms.

Vd Plas, tja...moeten we daar nog over zeggen.