Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 16:43

Ivm privacy park, is de naam niet bekend gemaakt.
Even na gevraagd bij Geen Wolf.

Helaas geen ‘grap’ van iemand.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:48

sterregoud schreef:
@femke tweeety, het is natuurlijk ook zo dat een vakantiepark dit ook liever niet al te bekend maakt, mocht het wel zo zijn.
Het kost ze veel klanten als mensen denken “ oh te gevaarlijk voor mijn hond of voor mijn kind “.

Dus, nu onduidelijkheid wat er echt gebeurd is. Hopelijk volgt er meer info.

Ik wacht even of er meer controleerbare informatie komt, of dat het breder opgepakt wordt.

In het kader van mijn onderschrift.

Ik geloof dat het waar kàn zijn, maar zonder verdere info ga ik daar niet automatisch vanuit. Ook niet van dat het níet waar is overigens.
Gewoon nog niet voldoende duidelijk.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:04

DubbelFun schreef:
Wat ik apart vind van die 3 wolven bij de Mossel is dat er één aan het eten is en de andere totaal geen interesse tonen in de prooi ??

En ik geloof ook niet zo in de 'paparazzi' ... het is een openbaar park... hoe weten die dat de wolf zich daar precies zal laten zien ??
Het is daar in deze periode gewoon erg druk met dagjesmensen/toeristen/mountainbikers etc. die veelal ook '3hoogachter' wonen en dus is een niet-schuwe wolf een buitenkansje om op de foto te zetten om aan familie etc te laten zien.

Mensen in camouflage kleding met dikke telelens zijn wat mij betreft niet de standaard dagjesmensen/toeristen/mountainbikers (heb er zelf meerdere gezien die de wolf achtervolgden.. ik vond het maar een triest gezicht)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:14

Onali schreef:
DubbelFun schreef:
Wat ik apart vind van die 3 wolven bij de Mossel is dat er één aan het eten is en de andere totaal geen interesse tonen in de prooi ??

En ik geloof ook niet zo in de 'paparazzi' ... het is een openbaar park... hoe weten die dat de wolf zich daar precies zal laten zien ??
Het is daar in deze periode gewoon erg druk met dagjesmensen/toeristen/mountainbikers etc. die veelal ook '3hoogachter' wonen en dus is een niet-schuwe wolf een buitenkansje om op de foto te zetten om aan familie etc te laten zien.

Met natuurfotografen bestaan er gewoon appgroepen.

Tijd terug liep ik samen met een vriendin, toevallig ook bij de Mossel in de buurt en een fotograaf was een bosuil aan het schieten.

Wij hebben toen ook een tijdje staan kijken. Stuk verderop liepen 2 fotografen ook naar de bosuil.

Ze houden elkaar gewoon op de hoogte.

In een FBgroep hier in de omgeving wordt ook de locatie gedeeld van ijsvogels. Dus iedereen weet nu waar je die ijsvogels kunt zien en kunt fotograferen.

Die fotograaf van die uil heb ik ook pas gespot. En die ijsvogels in het Binnenveld ook bizar. Die arme beesten hebben geen rust gehad. Hier mag echt wel paal en perk aan gesteld worden. Zeker als het om wolven gaat die zo alleen maar leren dat mensen niet gevaarlijk zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:19

Ik ben hobby natuurfotograaf maar dit gedrag zou mij ook veel te ver gaan.
Sowieso vind ik het veel leuker om dieren spontaan tegen te komen ipv een "hapklare brok" maar dat terzijde.
Hier in de buurt is een plek waar de zeldzame boomkikker leeft. Helaas hebben fotograferen hun leefomgeving al compleet vernield omdat er foto's gemaakt "moeten" worden.
Natuurmonumenten heeft er toen een hek met prikkeldraad omheen geplaatst, maar ook dat is inmiddels vernield.

Alles voor het perfecte plaatje :\

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 17:22

Ik vind vogels spotten ook erg leuk om te doen.
Maar ik doe het echt alleen maar op en rond het erf.
Of als ik ergens rijd, met de auto of met de fiets. Maar dat zijn dan vogels die ik onderweg toevallig zie.

Ik stap niet in de auto om lammergier te zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:27

Hier ook niet. Tijdens een wandeling heb ik wel mijn camera bij me, maar ik ga niet specifiek op pad om een zeldzaam dier te spotten.
Mocht ik ooit toevallig een wolf voor mijn lens krijgen, zou ik absoluut wel een foto maken.
Maar ik zou hem nooit specifiek opzoeken.
De kunst is juist om een dier zo min mogelijk te storen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 17:36

Groot artikel in Hippo Revue

Citaat:
Referentie: HIPPO REVUE

De paardenwereld stelt zich vragen ivm de wolf, lezen jullie mee ?

Om het leesbaar te houden voor iedereen, de nare beelden die bij de tekst staan geblurd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron WAPWolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/p/1BUa94 ... tid=wwXIfr

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:49

Mocht ik vlakbij een wolf weten, misschien dat ik dan een gokje waag. Naar de Veluwe rijden voor een foto, daar bedankt ik voor. Al ben ik laatst wel in een hut in Lunteren geweest omdat daar een boommarter zich veelvuldig liet zien. Dan is er geen massatoerisme, want dat bevindt zich op privé terrein.

De lokatie van Planken Wambuis circuleert volgens mij overal om de wolf te fotograferen. Dat is geen geheim meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:55

Cayenne schreef:
Ik ben hobby natuurfotograaf maar dit gedrag zou mij ook veel te ver gaan.
Sowieso vind ik het veel leuker om dieren spontaan tegen te komen ipv een "hapklare brok" maar dat terzijde.
Hier in de buurt is een plek waar de zeldzame boomkikker leeft. Helaas hebben fotograferen hun leefomgeving al compleet vernield omdat er foto's gemaakt "moeten" worden.
Natuurmonumenten heeft er toen een hek met prikkeldraad omheen geplaatst, maar ook dat is inmiddels vernield.

Alles voor het perfecte plaatje :

Ja dit. Spontaan tegen komen is zoveel leuker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:08

Lithya schreef:
De lokatie van Planken Wambuis circuleert volgens mij overal om de wolf te fotograferen. Dat is geen geheim meer.

Dit is geen Planken Wambuis waar je je auto langs de weg kwijt kunt (diverse parkeerplaatsen), maar vlakbij restaurant De Mossel wat midden op de hei gelegen is waar geen auto's mogen komen (behalve die van de bevoorrading van het restaurant en het personeel).
En wolven blijven nooit lang op één plek staan, dus ik vind het knap dat er zoveel paparazzi zou zijn; ik zie iig een hoop vakantiegangers met idd een paar mensen met een wat uitgebreidere foto-uitrusting.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:18

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:26

Jammer van dat vervelende liedje er bij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:32

tienus63 schreef:
Ik vind vogels spotten ook erg leuk om te doen.
Maar ik doe het echt alleen maar op en rond het erf.
Of als ik ergens rijd, met de auto of met de fiets. Maar dat zijn dan vogels die ik onderweg toevallig zie.

Ik stap niet in de auto om lammergier te zien.

Ik woon dichtbij de Peel.
En hier staan auto's in de berm met een kanon van een camera die rust op het open raam aan de passagierskant.

Zo hebben we eens een buitenrit gemaakt en bij de tweede flinke groep die dezelfde kant in stond te kijken met telelenzen vroegen we wat er te zien was.
En dat was de zeldzame hupselflup vogel.

Bij groep 3 vroegen we of ze de hupselflup al gezien hadden.
En die werden helemaal lyrisch want dachten dat wij vanuit het paard hem wel gespot hadden :))

Dus ja dat dit word gedaan is wel zeker.
Alleen je hebt bij de wolf een macrolens nodig...

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:33

Vorig jaar de wolven ook daar gezien. Toen waren ze nog bang voor de pony’s die daar liepen. Eentje ging met de oren in de nek achter de wolven aan.

Benieuwd hoe het met die kudde gaat. Je zou toch denken dat die pony’s nu wel grote kans hebben gepakt te worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 18:58

Citaat:
“Duitsland meldt gunstige staat van instandhouding van de wolf aan de Europese Commissie”

Persbericht – 14 oktober 2025

Duitsland heeft de Europese Commissie meegedeeld dat de wolf in de continentale regio van Duitsland zich in een gunstige staat van instandhouding bevindt. Deze beoordeling werd vastgesteld binnen een gezamenlijke werkgroep van de federale overheid en de deelstaten.

De beoordeling is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke gegevens en maakt deel uit van het zogeheten “Artikel 17-rapport” dat elke zes jaar aan de EU wordt voorgelegd in het kader van de Habitatrichtlijn (FFH-Richtlijn).

✅ Wat betekent een “gunstige staat van instandhouding”?

Een diersoort bevindt zich in een gunstige staat van instandhouding wanneer:
• de populatie stabiel of groeiend is,
• de verspreiding van de soort op lange termijn verzekerd is,
• en de habitats voldoende zijn om de soort duurzaam te behouden.

Volgens de huidige gegevens zijn er in Duitsland meer dan 180 roedels (stand 2023/24), met een blijvende verspreiding naar nieuwe gebieden.

⚖️ Gevolgen van deze beoordeling

Door de vaststelling van een gunstige staat blijft de wolf een streng beschermde soort onder de Europese en Duitse natuurwetgeving.
Maar: binnen die bescherming kunnen beheermaatregelen worden toegestaan – bijvoorbeeld wanneer wolven herhaaldelijk vee aanvallen.

De federale regering en de deelstaten werken momenteel aan aanpassingen in de wetgeving, zodat maatregelen tegen individuele wolven juridisch beter en sneller uitvoerbaar worden, zonder dat dit de gunstige staat van instandhouding van de totale populatie aantast.

Achtergrond

De wolf is sinds het jaar 2000 weer permanent gevestigd in Duitsland. Dankzij bescherming en natuurlijke migratie uit Polen heeft de soort zich succesvol hersteld.
Het rapport dat nu aan de Europese Commissie wordt voorgelegd, geldt voor de periode 2019–2024 en bevat ook gegevens over andere beschermde soorten en habitats.

https://www.bundesumweltministerium.de/ ... HQH6rp5c6Q

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1CYFSe ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 19:00

Wolf omgeving Helmstedt (D) die herhaaldelijk vee aanvalt, mag geschoten worden.

Citaat:
14 oktober 2025/Nedersaksen/Duitsland

Een wolf die herhaaldelijk vee heeft gedood in de districten Helmstedt, Wolfenbüttel en nabij Wolfsburg, mag worden afgeschoten.
Dit heeft de bestuursrechter in Braunschweig in kort geding bepaald.
Twee milieuorganisaties hadden zonder succes hoger beroep aangetekend. De rechtbank beschouwt het dier nog steeds als een bedreiging.
De schade voor de getroffen boeren bedraagt ​​circa € 39.000.

Video naar het nieuwsitem:
https://www.facebook.com/sat1regional

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1GWtB3 ... tid=wwXIfr

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:06

DubbelFun schreef:
Dit is geen Planken Wambuis waar je je auto langs de weg kwijt kunt (diverse parkeerplaatsen), maar vlakbij restaurant De Mossel wat midden op de hei gelegen is waar geen auto's mogen komen (behalve die van de bevoorrading van het restaurant en het personeel).
En wolven blijven nooit lang op één plek staan, dus ik vind het knap dat er zoveel paparazzi zou zijn; ik zie iig een hoop vakantiegangers met idd een paar mensen met een wat uitgebreidere foto-uitrusting.

Die lokatie heb ik ook doorgekregen.
Er zijn mensen die gelijk op dit soort meldingen afkomen. Zelfde als bijzondere vogels.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:23

Maar bij Planken Wambuis kun je ook niet langs de weg parkeren. Dat lees ik maar dat klopt niet. Je kan parkeren op de aangewezen parkeerplaatsen. En dan het gebied in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:26

Maar die parkeerplaatsen liggen langs de weg direct grenzend aan het gebied. Om bij de Mossel te komen vanaf een parkeerplaats ben je nog wel even onderweg :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 20:44

Zichtmelding Oostham (B) gisteren einde van de middag.
Citaat:
Zichtmelding Oostham/Beverlo/Heppen (B), 17 uur, 13-10-2025

Zichtmelding binnengekregen over Oostham, gisteren om 17h ⬇️⬇️⬇️

Dag, ik zou jullie graag inlichten over een zichtmelding. Mijn mama haar collega bracht ons vandaag op de hoogte dat er gisterenavond een wolf over straat liep in de Paterclementlemmensstraat (origineel bericht: Onze buurvrouw heeft de wolf gisteren om 17u gezien! Hij stond in het midden van de straat (kruispunt Grensstraat en Pater Clement Lemmensstraat). Toen is hij het bos ingelopen). Ik vond het toch belangrijk jullie in te lichten. Wij zijn van Oostham, en hebben nog nooit geweten dat de wolf zo dichtbij gesignaleerd werd... Hebben 11 schapen en 13 geiten die niet gewoon zijn 's avonds binnen te gaan, we proberen elke avond ze op te sluiten, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt...
Heb juist even opgezocht, de Grensstraat behoort officieel tot Beverlo (Beringen), maar dit kruispunt ligt eigenlijk pal op de grens met de gemeentes Beverlo, Oostham en Heppen (straat gaat door 3 gemeentes).

Afbeelding
Bron WAPwolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/p/17YT81 ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:51

DubbelFun schreef:
Maar die parkeerplaatsen liggen langs de weg direct grenzend aan het gebied. Om bij de Mossel te komen vanaf een parkeerplaats ben je nog wel even onderweg :)

Klopt maar voordat je ergens bent waar je kans hebt om wilde dieren te spotten moet je ook een stukje lopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 21:32

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:17

tienus63 schreef:
Provincie Utrecht geeft toestemming voor het strikken (niet te verwarren met stropen, strikvragen) en zenderen van wolven.
Citaat:
14 oktober 2025
Provincie geeft toestemming voor vangen en zenderen van wolven op Utrechtse Heuvelrug

De provincie Utrecht heeft groen licht gegeven voor het vangen en verdoven van wolven op de Utrechtse Heuvelrug, zodat de dieren kunnen worden uitgerust met een zendertje.

De Zoogdierenvereniging wil de roedel monitoren voor „wetenschappelijk onderzoek en onderwijs, aldus de vereniging. De provincie heeft voor het zenderen specifieke voorwaarden vastgesteld in een zogenoemd maatwerkvoorschrift. Deze is deze week gepubliceerd en is geldig tot 1 april 2027.

De onderzoekers mogen bij het vangen gebruikmaken van een stikval, waarbij de poot van de wolf met een stalen draad wordt vastgebonden. Nadat het dier is verdoofd, krijgt het een halsband met een zender om.

De provincie had al eerder plannen om wolf Bram te vangen en uit te rusten met een zender, maar de rechter stak daar in september 2024 een stokje voor omdat de motivatie onvoldoende onderbouwd was. Later bleek bovendien dat wolf Bram onderdeel was van een roedel met welpen. Daarom sloot besloot de provincie in november om niet alleen Bram, maar de hele roedel te volgen.

https://www.gelderlander.nl/utrechtse-h ... &auth_rd=1

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1HRBiS ... tid=wwXIfr

Interessant!

Kunnen ze meteen Bram eruit houden. Al ben ik wel benieuwd hoe (snel) ze dit gaan doen - ze zijn al maanden bezig om Bram te schieten en dat lijkt ook niet echt te vlotten...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:20

Strikken is ook lekker diervriendelijk....

Daar komt wel weer een rechtzaak over. En dan gebeurt er weer niks...