Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sterregoud schreef:@femke tweeety, het is natuurlijk ook zo dat een vakantiepark dit ook liever niet al te bekend maakt, mocht het wel zo zijn.
Het kost ze veel klanten als mensen denken “ oh te gevaarlijk voor mijn hond of voor mijn kind “.
Dus, nu onduidelijkheid wat er echt gebeurd is. Hopelijk volgt er meer info.
DubbelFun schreef:Wat ik apart vind van die 3 wolven bij de Mossel is dat er één aan het eten is en de andere totaal geen interesse tonen in de prooi ??
En ik geloof ook niet zo in de 'paparazzi' ... het is een openbaar park... hoe weten die dat de wolf zich daar precies zal laten zien ??
Het is daar in deze periode gewoon erg druk met dagjesmensen/toeristen/mountainbikers etc. die veelal ook '3hoogachter' wonen en dus is een niet-schuwe wolf een buitenkansje om op de foto te zetten om aan familie etc te laten zien.
Onali schreef:DubbelFun schreef:Wat ik apart vind van die 3 wolven bij de Mossel is dat er één aan het eten is en de andere totaal geen interesse tonen in de prooi ??
En ik geloof ook niet zo in de 'paparazzi' ... het is een openbaar park... hoe weten die dat de wolf zich daar precies zal laten zien ??
Het is daar in deze periode gewoon erg druk met dagjesmensen/toeristen/mountainbikers etc. die veelal ook '3hoogachter' wonen en dus is een niet-schuwe wolf een buitenkansje om op de foto te zetten om aan familie etc te laten zien.
Met natuurfotografen bestaan er gewoon appgroepen.
Tijd terug liep ik samen met een vriendin, toevallig ook bij de Mossel in de buurt en een fotograaf was een bosuil aan het schieten.
Wij hebben toen ook een tijdje staan kijken. Stuk verderop liepen 2 fotografen ook naar de bosuil.
Ze houden elkaar gewoon op de hoogte.
In een FBgroep hier in de omgeving wordt ook de locatie gedeeld van ijsvogels. Dus iedereen weet nu waar je die ijsvogels kunt zien en kunt fotograferen.
Citaat:Referentie: HIPPO REVUE
De paardenwereld stelt zich vragen ivm de wolf, lezen jullie mee ?
Cayenne schreef:Ik ben hobby natuurfotograaf maar dit gedrag zou mij ook veel te ver gaan.
Sowieso vind ik het veel leuker om dieren spontaan tegen te komen ipv een "hapklare brok" maar dat terzijde.
Hier in de buurt is een plek waar de zeldzame boomkikker leeft. Helaas hebben fotograferen hun leefomgeving al compleet vernield omdat er foto's gemaakt "moeten" worden.
Natuurmonumenten heeft er toen een hek met prikkeldraad omheen geplaatst, maar ook dat is inmiddels vernield.
Alles voor het perfecte plaatje
Lithya schreef:De lokatie van Planken Wambuis circuleert volgens mij overal om de wolf te fotograferen. Dat is geen geheim meer.
tienus63 schreef:Ik vind vogels spotten ook erg leuk om te doen.
Maar ik doe het echt alleen maar op en rond het erf.
Of als ik ergens rijd, met de auto of met de fiets. Maar dat zijn dan vogels die ik onderweg toevallig zie.
Ik stap niet in de auto om lammergier te zien.
Citaat:“Duitsland meldt gunstige staat van instandhouding van de wolf aan de Europese Commissie”
Persbericht – 14 oktober 2025
Duitsland heeft de Europese Commissie meegedeeld dat de wolf in de continentale regio van Duitsland zich in een gunstige staat van instandhouding bevindt. Deze beoordeling werd vastgesteld binnen een gezamenlijke werkgroep van de federale overheid en de deelstaten.
De beoordeling is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke gegevens en maakt deel uit van het zogeheten “Artikel 17-rapport” dat elke zes jaar aan de EU wordt voorgelegd in het kader van de Habitatrichtlijn (FFH-Richtlijn).
✅ Wat betekent een “gunstige staat van instandhouding”?
Een diersoort bevindt zich in een gunstige staat van instandhouding wanneer:
• de populatie stabiel of groeiend is,
• de verspreiding van de soort op lange termijn verzekerd is,
• en de habitats voldoende zijn om de soort duurzaam te behouden.
Volgens de huidige gegevens zijn er in Duitsland meer dan 180 roedels (stand 2023/24), met een blijvende verspreiding naar nieuwe gebieden.
⚖️ Gevolgen van deze beoordeling
Door de vaststelling van een gunstige staat blijft de wolf een streng beschermde soort onder de Europese en Duitse natuurwetgeving.
Maar: binnen die bescherming kunnen beheermaatregelen worden toegestaan – bijvoorbeeld wanneer wolven herhaaldelijk vee aanvallen.
De federale regering en de deelstaten werken momenteel aan aanpassingen in de wetgeving, zodat maatregelen tegen individuele wolven juridisch beter en sneller uitvoerbaar worden, zonder dat dit de gunstige staat van instandhouding van de totale populatie aantast.
Achtergrond
De wolf is sinds het jaar 2000 weer permanent gevestigd in Duitsland. Dankzij bescherming en natuurlijke migratie uit Polen heeft de soort zich succesvol hersteld.
Het rapport dat nu aan de Europese Commissie wordt voorgelegd, geldt voor de periode 2019–2024 en bevat ook gegevens over andere beschermde soorten en habitats.
https://www.bundesumweltministerium.de/ ... HQH6rp5c6Q
Citaat:14 oktober 2025/Nedersaksen/Duitsland
Een wolf die herhaaldelijk vee heeft gedood in de districten Helmstedt, Wolfenbüttel en nabij Wolfsburg, mag worden afgeschoten.
Dit heeft de bestuursrechter in Braunschweig in kort geding bepaald.
Twee milieuorganisaties hadden zonder succes hoger beroep aangetekend. De rechtbank beschouwt het dier nog steeds als een bedreiging.
De schade voor de getroffen boeren bedraagt circa € 39.000.
Video naar het nieuwsitem:
https://www.facebook.com/sat1regional
DubbelFun schreef:Dit is geen Planken Wambuis waar je je auto langs de weg kwijt kunt (diverse parkeerplaatsen), maar vlakbij restaurant De Mossel wat midden op de hei gelegen is waar geen auto's mogen komen (behalve die van de bevoorrading van het restaurant en het personeel).
En wolven blijven nooit lang op één plek staan, dus ik vind het knap dat er zoveel paparazzi zou zijn; ik zie iig een hoop vakantiegangers met idd een paar mensen met een wat uitgebreidere foto-uitrusting.
Citaat:Zichtmelding Oostham/Beverlo/Heppen (B), 17 uur, 13-10-2025
Zichtmelding binnengekregen over Oostham, gisteren om 17h ⬇️⬇️⬇️
Dag, ik zou jullie graag inlichten over een zichtmelding. Mijn mama haar collega bracht ons vandaag op de hoogte dat er gisterenavond een wolf over straat liep in de Paterclementlemmensstraat (origineel bericht: Onze buurvrouw heeft de wolf gisteren om 17u gezien! Hij stond in het midden van de straat (kruispunt Grensstraat en Pater Clement Lemmensstraat). Toen is hij het bos ingelopen). Ik vond het toch belangrijk jullie in te lichten. Wij zijn van Oostham, en hebben nog nooit geweten dat de wolf zo dichtbij gesignaleerd werd... Hebben 11 schapen en 13 geiten die niet gewoon zijn 's avonds binnen te gaan, we proberen elke avond ze op te sluiten, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt...
Heb juist even opgezocht, de Grensstraat behoort officieel tot Beverlo (Beringen), maar dit kruispunt ligt eigenlijk pal op de grens met de gemeentes Beverlo, Oostham en Heppen (straat gaat door 3 gemeentes).
Citaat:14 oktober 2025/Oldeberkoop/Friesland
Zichtmelding meerdere wolven
tienus63 schreef:Provincie Utrecht geeft toestemming voor het strikken (niet te verwarren met stropen, strikvragen) en zenderen van wolven.Citaat:14 oktober 2025
Provincie geeft toestemming voor vangen en zenderen van wolven op Utrechtse Heuvelrug
De provincie Utrecht heeft groen licht gegeven voor het vangen en verdoven van wolven op de Utrechtse Heuvelrug, zodat de dieren kunnen worden uitgerust met een zendertje.
De Zoogdierenvereniging wil de roedel monitoren voor „wetenschappelijk onderzoek en onderwijs, aldus de vereniging. De provincie heeft voor het zenderen specifieke voorwaarden vastgesteld in een zogenoemd maatwerkvoorschrift. Deze is deze week gepubliceerd en is geldig tot 1 april 2027.
De onderzoekers mogen bij het vangen gebruikmaken van een stikval, waarbij de poot van de wolf met een stalen draad wordt vastgebonden. Nadat het dier is verdoofd, krijgt het een halsband met een zender om.
De provincie had al eerder plannen om wolf Bram te vangen en uit te rusten met een zender, maar de rechter stak daar in september 2024 een stokje voor omdat de motivatie onvoldoende onderbouwd was. Later bleek bovendien dat wolf Bram onderdeel was van een roedel met welpen. Daarom sloot besloot de provincie in november om niet alleen Bram, maar de hele roedel te volgen.
https://www.gelderlander.nl/utrechtse-h ... &auth_rd=1
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1HRBiS ... tid=wwXIfr