Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:50

Netanyahu is al decennia bezig om een Amerikaanse president zover te krijgen om Iran te bombarderen, trump is de eerste die erin meegaat. Waarschijnlijk omdat Israël chantabel materiaal heeft.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 23:08

karuna schreef:
Gewoon krankzinnige keuzes andere landen platbombarderen. Onschuldige slachtoffers vermoorden en een oorlog veroorzaken

De burgers hebben de VS zowat gesmeekt om in te grijpen. Vieren nu feest.. ik denk dat dit een prima ingreep is. Nu alleen hopen dat het vervolg beter gaat zijn en inderdaad niet de volgende gek de plek inneemt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:35

Loretta schreef:
De president die zo graag de geschiedenis in wilde gaan als vredesstichter. Dat vrede stichten wilde niet zo goed lukken. En toen ging hij maar ouderwets op oorlogspad.

​Trump zal niet stoppen met oorlog voeren voor hij Nobelprijs voor de Vrede krijgt (volgens Speld).
https://speld.nl/2026/02/28/trump-zal-n ... de-krijgt/

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:37

Gnome schreef:
De burgers hebben de VS zowat gesmeekt om in te grijpen. Vieren nu feest.. ik denk dat dit een prima ingreep is. Nu alleen hopen dat het vervolg beter gaat zijn en inderdaad niet de volgende gek de plek inneemt.

Sómmige burgers. Niet allemaal.
En dan nog is het in strijd met het Internationaal recht.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 08:03

Uit Trouw:
Noorwegen noemt aanvallen op Iran schending internationaal recht
De Noorse minister van Buitenlandse Zaken Espen Barth Eide heeft de aanvallen op Iran een schending van het internationaal recht genoemd. Volgens hem had Israël niet genoeg reden om het land aan te vallen.

"De aanval wordt door Israël beschreven als een preventieve aanval, maar dat is niet in overeenstemming met het internationaal recht", zegt de minister. "Een preventieve aanval vereist het bestaan van een onmiddellijke dreiging."

Barth Eide roept alle partijen op om zich terughoudend op te stellen en om een diplomatieke oplossing nog niet op te geven. (ANP)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:00

Gnome schreef:
karuna schreef:
Gewoon krankzinnige keuzes andere landen platbombarderen. Onschuldige slachtoffers vermoorden en een oorlog veroorzaken

En die kans is minimaal leert de geschiedenis ons…..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:12

De Iraniërs die ik volg op sm zijn blij met de aanval maar wijzen erop dat het regime zich al lang geleden heeft voorbereid op de dood van de ayatollah en een aanval op het regime. Zij zeggen dat elk lid van de regering en de republikeinse garde 4 back-ups heeft dus dat het land toch wel geleid blijft worden door de fundamentele geestelijkheid.

Irak en Afghanistan laten ook zien dat westers ingrijpen puinhoop veroorzaakt.

Toch hoop ik op een wat gematigder regime met wat minder invloed van religie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:19

mysa schreef:
De Iraniërs die ik volg op sm zijn blij met de aanval maar wijzen erop dat het regime zich al lang geleden heeft voorbereid op de dood van de ayatollah en een aanval op het regime. Zij zeggen dat elk lid van de regering en de republikeinse garde 4 back-ups heeft dus dat het land toch wel geleid blijft worden door de fundamentele geestelijkheid.

Irak en Afghanistan laten ook zien dat westers ingrijpen puinhoop veroorzaakt.

Toch hoop ik op een wat gematigder regime met wat minder invloed van religie.

Ik heb al eerder de vergelijking gehoord tussen iraans regime en een hydra (hak 1 kop af en er komen er 3 terug mythisch beest).
Minder religie in crisis tijd is wensdroom, crisis is eerder reden om terug te vallen op oude waarden zoals je die van je ouders kreeg en daar zit nogal eens religie bij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:14

Ik weet het niet, ik las dat 15% van de bevolking achter het regime staat. Die andere 85% zal best deels religieus zijn maar dan zonder de sharia-regels hoop ik. Wel zo fijn voor de vrouwen en meisjes (die nu op 13 jarige leeftijd uitgehuwelijkt mogen worden en met toestemming van de ouders zelfs op hun negende).

In elk geval heeft Iran het nu voorlopig nog wel even te druk om drones voor Rusland te maken, fijn voor Oekraïne.

Wat trouwens wel gek is: Trump is aardig tegen Poetin maar ondertussen heeft hij wel geholpen om drie van diens bondgenoten de grond in te boren.
Assad in Syrië, Maduro in Venezuela en nu de belangrijkste, Iran.
Noord Korea moet zich maar even gedeisd houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:36

Iran heeft juridisch volwassen leeftijd voor meisjes op 9 liggen (en 15 voor jongens). Er is daar zat mis wat ten koste gaat van de welvaart van een land. Qua verandering is het eerder kans dat de overheid zich harder ingraaft in reli-regels dan dat het gaat veranderen, omdat er nogal wat corruptie geld en macht bij komt kijken. Verzachten zou ook verantwoordelijkheid gaan betekenen en dan blijft er niks positiefs over om te vermelden over 99% van de machthebbers daar.

Maduro wilde niet volgens VS regels spelen in hun achtertuin en Iran dreigt met nukes.
Assad vraag ik mij af hoeveel de VS daar mee te maken had qua duidelijk motief, niks gedaan om het te stoppen inderdaad, maar hoe realistisch was het om dat te verwachten gezien de snelheid en enkel bombarderen was nutteloos geweest.
Poetin staat daar kennelijk of buiten of heeft volgens VS op dit punt de zaken niet op orde, dus "moet" dit wel.