Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:51

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:
Eens.

Laat ik het anders formuleren:" iedereen had en kan weten dat we aan de vooravond staan van hoopjes problemen als het gaat om milieu problematiek (pfass, biodiversiteit bv) en opwarming van de aarde".

Dat mensen het niet willen weten en hun"kop in het zand stoppen" dat is een keuze. Net als de rug toedraaien naar de wetenschap en de goede journalistiek en de riooljournalistiek cq journalistiek die maar wat verzint de rug toe te draaien.
Dat zijn allemaal keuzes.

Ook het gevolg van het onderwijs of meer het tekort aan kwalitatief onderwijs. Als je vd week weer leest dat een groot gedeelte van de MBOers moeite hebben met lezen en vooral begrijpend lezen, is dat best wel schrikbarend. Mijn nagelstyliste die tijdens corona tijd dingen echt niet kon begrijpen. En daarna er in is blijven hangen.

Het onderlinge haatzaaien wat door diverse politici gedaan wordt. Het is gewoon een beetje droevig. Vind ik dan he!

Dit stukje gaat ook over het feit dat veel mbo'ers laaggeletterd zouden zijn omdat ze hun diploma halen met een onvoldoende voor Nederlands.

https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5383202/inspectie-6000-mboers-behaalden-diploma-als-laaggeletterd

Dat je dan laaggeletterdheid zou zijn vind ik dus onzin. Op alle middelbare school examens niveaus wordt Nederlands als moeilijkste vak beschouwd.

Van de vmbo'ers slaagt zo'n 18% met een onvoldoende voor Nederlands. Bij havo en vwo is dit zelfs zo'n 22%.
Daaruit maak ik op dat 20% van de Nederlanderse jongeren wat moeite heeft met de Nederlandse taal. Ongeacht hun leervaardigheid of intelligentie niveau. Bijzonder is dat op Engels vaak zeer goed wordt gescoord ongeacht het niveau. Dat gaat je dus niet lukken als je begrijpend lezen niet onder de knie hebt, want dat moet je op je Engels examen ook kunnen.

Thierry Baudet heeft ook aan de universiteit gestudeerd. In mijn optiek zegt een opleiding dus niets over iemand zijn rationele denkvermogen...

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:58

Waar het een beetje mis gaat qua taal in de samenleving is dat het vroegere onderscheid tussen schrijftaal en spreektaal erg is vervaagd door social media. En doordat meer mensen schrijven via email en op sm, blijkt dat een deel van mensen met een schooldiploma de taal niet goed beheerst. Dat zie je bijvoorbeeld bij het vervoegen van werkwoorden, algemene stijl en zinsopbouw. Ligt dat aan het onderwijs, aan de gebruiker van de taal, aan de taal zelf of aan de lezer?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:26

Veronica2 schreef:
Waar het een beetje mis gaat qua taal in de samenleving is dat het vroegere onderscheid tussen schrijftaal en spreektaal erg is vervaagd door social media. En doordat meer mensen schrijven via email en op sm, blijkt dat een deel van mensen met een schooldiploma de taal niet goed beheerst. Dat zie je bijvoorbeeld bij het vervoegen van werkwoorden, algemene stijl en zinsopbouw. Ligt dat aan het onderwijs, aan de gebruiker van de taal, aan de taal zelf of aan de lezer?

Ik vermoed dat social media mede verantwoordelijk is. Het verschil tussen formeel geschreven taal en spreektaal is hierdoor vervaagd. Mensen zijn inmiddels zo gewend om in spreektaal te schrijven en te lezen dat de omschakeling naar formeel geschreven taal voor sommigen waarschijnlijk lastiger is geworden. Dus eigenlijk geef je zelf het antwoord al. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:08

Is dat dan ook erg? Taal veranderd al eeuwen...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:10

Dat taal verandert is niet erg. Maar als je niet begrijpt wat er staat, is dat wel erg. Ik zie steeds minder mensen die ook echt begrijpen wat er in teksten staat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:29

Bij ouderen, jongeren of in het algemeen? Jongeren pakken via computerspellen en straattaal steeds sneller Engels op. Een derde van jongeren leest boeken zelfs liever in het Engels dan in het Nederlands. Nederlands, en dan vooral formeel Nederlands, is gewoon niet lit, of je bent niet swag! Dus misschien als teksten voortaan standaard tweetalig worden aangeboden... :')

https://www.onderwijsvanmorgen.nl/jongeren-lezen-liever-engels-is-dat-erg/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:48

journee schreef:
Bij ouderen, jongeren of in het algemeen? Jongeren pakken via computerspellen en straattaal steeds sneller Engels op. Een derde van jongeren leest boeken zelfs liever in het Engels dan in het Nederlands. Nederlands, en dan vooral formeel Nederlands, is gewoon niet lit, of je bent niet swag! Dus misschien als teksten voortaan standaard tweetalig worden aangeboden... :')

https://www.onderwijsvanmorgen.nl/jongeren-lezen-liever-engels-is-dat-erg/

Dat zou enorm zonde zijn en een groot verlies om het Nederlands niet meer verplicht te stellen want is een prachtige rijke oude taal. Dus tweetalig aanbieden aan jongeren ben ik het niet mee eens als het om een studie omgeving gaat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:11

journee schreef:
Veronica2 schreef:

Ik vermoed dat social media mede verantwoordelijk is. Het verschil tussen formeel geschreven taal en spreektaal is hierdoor vervaagd. Mensen zijn inmiddels zo gewend om in spreektaal te schrijven en te lezen dat de omschakeling naar formeel geschreven taal voor sommigen waarschijnlijk lastiger is geworden. Dus eigenlijk geef je zelf het antwoord al. :)

Ehm, nee.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 00:38

_chou schreef:
Ik ben sociaal gezien links, maar economisch gezien rechts. En niet al te groen, maar vindt wel dat hieraan aandacht besteed moet worden.

Dit vind ik een interessante, in mijn optiek spreekt deze zichzelf tegen namelijk. Ik vat 'sociaal links' op als: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, bestaanszekerheid, toegankelijke zorg en onderwijs etc. Maar om die dingen te bekostigen heb je toch ook economisch links beleid nodig? Ik zie economisch rechts beleid namelijk als veel individualistischer, eigen broek ophouden, en dat staat haaks op wat ik zie als sociaal links beleid. Dus ik denk dat er iets scheef gaat in mijn opvatting, kun je verhelderen wat je bedoelt? (gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoor, geen 'moetje' natuurlijk!)

Veronica2 schreef:

Ik denk zelf dat autocorrect ook een grote boosdoener is in het gebruik van taal. Als ik met de hand een inhoudelijk stuk tekst probeer te schrijven merk ik namelijk pas hoe afhankelijk ik hiervan ben geworden. En oké, ik ben opgegroeid vóór autocorrect dus als ik me echt goed achter de oren krab weet ik me wel te redden, maar ik heb de kennis duidelijk niet meer paraat staan. En dat heeft dan natuurlijk niet alleen gevolgen voor de letterlijke spelling, het heeft ook invloed op je woordgebruik. Ik weet niet of het direct invloed heeft op begrijpend lezen, maar ik kan me niet voorstellen dat het geen enkele invloed heeft. Taal vormt toch je wereldbeeld, en vice versa.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:49

taal is ontzettend belangrijk om van alles te kunnen begrijpen, al is het maar een recept of gebruiksaanwijzing. Maar vooral het Nederlands is ook wel heel erg moeilijk vind ik. Ik vind van mezelf dat ik me prima kan redden. Had een 7 op mijn Havo eindlijst en na 25 jaar secretaresse heb ik best een goed idee hoe het werkt.

maar.. mijn dochter zit nu in groep 7 en is bezig op school met ontleden en grammatica... en dan loop ik ook vast hoor. Onderwerp/persoonsvorm/gezegde, lidwoorden, bijvoegelijknaamwoorden, zelfstandignaamwoorden... als ik er lang over nadenk kom ik er wel uit. Maar het wordt ook heel moeilijk gemaakt wat volgens mij niet persé nodig is.

Ik vind overigens vaak dat op school heel onbenullige dingen geleerd moeten worden die je in het echte leven niet of nooit nodig gaat hebben. Wat dat betreft snap ik wel dat de motivatie om te leren er niet altijd is. Het lijkt wel of school niet persé met de (snel veranderende) tijd mee gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:04

De Nederlandse taal is zelfs voor PABO-studenten nog moeilijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:07

Electra63 schreef:

Klopt het is geen gemakkelijke taal. Veel talen zijn niet gemakkelijk (Frans, Farsi (Perzische taal) maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat als we onze kinderen kunnen leren dat Nederlands niet gemakkelijk is om te leren maar een zeer rijke taal is met enorm veel uitdrukkingen en woorden waarin nuance uitgedrukt wordt, dat ze er wellicht wel voor willen gaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:01

VuurVleugels schreef:
Veronica2 schreef:

Ik denk zelf dat autocorrect ook een grote boosdoener is in het gebruik van taal. Als ik met de hand een inhoudelijk stuk tekst probeer te schrijven merk ik namelijk pas hoe afhankelijk ik hiervan ben geworden. En oké, ik ben opgegroeid vóór autocorrect dus als ik me echt goed achter de oren krab weet ik me wel te redden, maar ik heb de kennis duidelijk niet meer paraat staan. En dat heeft dan natuurlijk niet alleen gevolgen voor de letterlijke spelling, het heeft ook invloed op je woordgebruik. Ik weet niet of het direct invloed heeft op begrijpend lezen, maar ik kan me niet voorstellen dat het geen enkele invloed heeft. Taal vormt toch je wereldbeeld, en vice versa.

Inderdaad, autocorrect is ook een flinke boosdoener. Vooral omdat autocorrect en spellingcontrole niet letten op zinsbouw en daarom vaak een verkeerd woord als het ware goedkeuren.

@juval, de grammatica die jij noemt heb ik ook op de basisschool geleerd en ik had het geluk dat ik dat niet moeilijk vond. Veel mensen vinden het onnodige stof, maar je hebt het nodig als je een beetje netjes wil verwoorden in geschreven taal. Bij het leren van een andere taal is het ook heel handig en eigenlijk ook wel noodzakelijk als die taal een vergelijkbare structuur heeft. Talen zijn voor mij niet moeilijk, maar Fins is bijvoorbeeld toch lastig om te leren en het Georgisch is een enorme uitdaging.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:02

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Klopt het is geen gemakkelijke taal. Veel talen zijn niet gemakkelijk (Frans, Farsi (Perzische taal) maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat als we onze kinderen kunnen leren dat Nederlands niet gemakkelijk is om te leren maar een zeer rijke taal is met enorm veel uitdrukkingen en woorden waarin nuance uitgedrukt wordt, dat ze er wellicht wel voor willen gaan.

Ik ben het met je eens dat het jammer is dat de Nederlandse taal weinig interessant wordt gevonden. Door de huidige globalisering vinden jongeren Engels veel belangrijker en interessanter. Dat is ook logisch, met je Nederlands komt je wereldwijd toch een stuk minder ver omdat dit door maar een heel beperkte groep mensen wordt gesproken. Net als Fries voornamelijk gewaardeerd wordt door de Friezen zelf, terwijl dat ook een officiële Nederlandse taal is.

De geschiedenis van de Nederlandse taal, inclusief spreekwoorden zijn zeker voor de jeugd zo'n beetje antiek. Er wordt in het onderwijs echt nog wel aandacht aan gegeven, maar: 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'. Is natuurlijk ook erg ouderwets taalgebruik en past waarschijnlijk niet meer zo goed in het moderne vocabulair van jongeren. :)

Zelf kan ik het wel erg waarderen, maar ik ben dan ook opgegroeid met spreekwoorden en gezegden. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Mijn oud tante stuurde ons regelmatig handgeschreven felicitaties, in het voor ons 'oud' Nederlands. Dus 'zoo' in plaats van 'zo' en 'wensch' in plaats van 'wens', maar ook 'den' in plaats van 'de'. Alleen daarom vond ik haar kaartjes al extra bijzonder. :j

Wat wij nu beschouwen als algemeen beschaafd Nederlands is natuurlijk ook pas erkent sinds ongeveer 1950. Onze spellingsregels zijn taalkundig gezien dus eigenlijk nog vrij recent. Taal blijft zich ontwikkelen, globalisering en vele nieuwe uitvindingen beïnvloeden dit ook. Ik vermoed dat er in de afgelopen halve eeuw ook een record aantal nieuwe woorden bij is gekomen. :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:48

Kan even geen link plaatsen, maar ik zie een krantenartikel over het mislopen van Europese subsidies nu de Lelylijn niet doorgaat. Straks maar even aandachtig lezen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:19

prompter schreef:
Kan even geen link plaatsen, maar ik zie een krantenartikel over het mislopen van Europese subsidies nu de Lelylijn niet doorgaat. Straks maar even aandachtig lezen.

https://www.ad.nl/politiek/nederland-lo ... t%20liggen.

Dit is de link, Europa zou 30% bekostigen van de Lelylijn omdat Amsterdam, Bremen en Kopenhagen ook beter te verbinden was op die manier. NL heeft overigens naar Brussel beloofd dat de lijn er voor 2050 zou komen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:13

En dan denk je "dit was de voorjaarsnota", maar nee hoor, er moet toch nog over de huurverhogingen én -bevriezing gesproken worden. Hoezo zwalkend beleid?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:24

Wat ik echt lastig vind is de bezuinigingen op onderwijs. Het gaat al niet zo best, en het is zó belangrijk om onze kenniseconomie op peil te houden. Al helemaal nu, in deze geopolitieke tijden. Het is zo ontzettend kortetermijn. Geen enkele visie, behalve puntjes scoren voor de achterban. En dan heel stikstof en klimaat maar parkeren, want te moeilijk.

@prompter - waar lees je dat?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:25

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:26

prompter schreef:
En dan denk je "dit was de voorjaarsnota", maar nee hoor, er moet toch nog over de huurverhogingen én -bevriezing gesproken worden. Hoezo zwalkend beleid?

komt er een debat over? wanneer

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:34

prompter schreef:

Ja, inderdaad. Bevriezing is leuk, maar is er nagedacht over de gevolgen? Ik denk het niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:38

Geen idee waar en wanneer, alleen dat er een gesprek komt.

Mijn papa zit ook in dat rot dilemma. Ooit is de huur begonnen als sociale huur. Nu inmiddels is de boel verkocht behalve de drie oorspronkelijke hoogbejaarde bewoners die maar niet dood willen gaan. -O- Als zij wegvallen wordt hun maisonette voor heel heel veel geld verkocht. En tot die tijd zitten ze inmiddels tegen de 1000 euro huur met huursubsidie tot de huurhoogte grens. En is er een enorme huurverhoging aangekondigd (meer dan 50 euro extra per maand die met een simpel aow bijna niet meer te betalen is. Maar vervangende woningen zijn er ook niet voor die oudjes

en niemand die kan vertellen of zij nu onder sociale huur vallen (ooit was dat wel zo) of onder de middenhuur met ongeremde verhogingen door de zoveelste nieuwe complex eigenaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:40

Alleen voor sociale huur krijg je huurtoeslag (grens 900,07), daarboven is dat niet mogelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:46

Klopt dat begint ook langzaam een probleem te worden, het gat tussen de grens en de werkelijke huur wordt langzaam te groot. Maar vervangende woningen zijn er ook niet. Hij staat al meer dan 6 jaar op de lijst voor van groot naar klein. Maar ze zijn er gewoon niet. Waardoor hij als 91 jarige een enorme maisonette met drie slaapkamers en een grote zolder met trappen bezet houdt. Terwijl hij best graag inmiddels naar een kleinere flat met balkon wil verhuizen zodat hij geen trappen meer hoeft te lopen. Gelukkig kan hij dat nog maar zijn even oude 90 jarige buurvrouwen krijgen daar serieuze problemen mee langzaam. Alle drie alleen aow met een minimaal laag pensioentje en deze huurverhoging is echt stevig -O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:09

_San87_ schreef:
prompter schreef:

Ja, inderdaad. Bevriezing is leuk, maar is er nagedacht over de gevolgen? Ik denk het niet.

Ik denk het ook niet. En ik denk 2 kanten op niet.
De ene is de nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen.

De tweede vind ik wat ingewikkelder om uit te leggen.
Het verdienmodel voor het kabinet achter het bevriezen van de huren is de aanname dat de lonen stijgen (CAO inflatie correctie) en er daardoor minder huurtoeslag betaald hoeft te worden. Maar die inflatie correctie is natuurlijk nog helemaal niet zeker. En nu zie je ook al dat mensen minder uren gaan of willen werken omdat ze anders toeslagen kwijt raken. En er daardoor netto niet op vooruit gaan.

Dus met een beetje pech is dit een drievoudige tegenvaller. Minder nieuwe sociale huurwoningen, minder belasting inkomsten en dezelfde uitgaven aan huurtoeslag.