Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:31

mysa schreef:
Misschien is dat niet in alle gevallen zo. Ongeveer een half jaar geleden las ik interviews met jongvolwassenen die destijds uit huis waren geplaatst en daaruit bleek dat er in al die gezinnen, naast financiële problemen, ook andere dingen speelden. (vechtscheiding, depressie of verslaving).

Uit financiële problemen volgen vaak ander problemen, zeker als het erop lijkt dat het een bodemloze put is. Niet heel gek dat mensen er depressief van worden, er conflicten ontstaan en dergelijke. Het lijkt mij eerder van belang vroegtijdig hulp te bieden bij de financiële problemen, zodat dat mensen niet in een depressie, vechtscheiding of verslaving terecht komen.

In het geval van de toeslagen affaire werden mensen onterecht door de overheid in de financiële problemen gebracht. Ze raakten hun hele leven kwijt, en als klap op de vuurpijl werden ook hun kinderen nog bij hen weg gehaald. Want mensen waren depressief. Tja, mij lijkt het in dit soort situaties een wonder als je er geen psychische of emotionele klachten aan overhoudt. Zeker in de gevallen waarin ook nog het contact met de kinderen werd ontzegd, dat is gewoon diep triest.

Iedereen heeft er een mening over als een kalf of ander jong dier voortijdig bij zijn ouders wordt weggehaald, maar met een kind is dit blijkbaar wel normaal? Gezien wat er hier gebeurt is lijkt het mij dat er nog een hoop te verbeteren is met het systeem rond jeugdzorg in Nederland. Zeker in gevallen waar financiële problemen de hoofdoorzaak blijkt, zou vanuit deze hoek hulp moeten worden geboden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:08

journee schreef:
Het lijkt mij eerder van belang vroegtijdig hulp te bieden bij de financiële problemen, zodat dat mensen niet in een depressie, vechtscheiding of verslaving terecht komen.

Helemaal mee eens.
'Voorkomen is beter dan genezen', en als we het over politiek hebben: het is ook goedkoper.
Citaat:
Iedereen heeft er een mening over als een kalf of ander jong dier voortijdig bij zijn ouders wordt weggehaald, maar met een kind is dit blijkbaar wel normaal?

Geen idee waar je 'normaal' vandaarn haalt?
(Er zit nogal een procedure omheen, uit huis plaatsen.)

Dat het kan vind ik volstrekt terecht, een kind in een 'dysfunctioneel systeem' laten is ook schadelijk.

Citaat:
Gezien wat er hier gebeurt is lijkt het mij dat er nog een hoop te verbeteren is met het systeem rond jeugdzorg in Nederland. Zeker in gevallen waar financiële problemen de hoofdoorzaak blijkt, zou vanuit deze hoek hulp moeten worden geboden.

Mbt de toeslagen affaire weten we dat relatief veel kinderen uit huis zijn geplaatst, en we weten ook dat iedereen die door toedoen van onze eigen belastingdienst in de problemen is geraakt ( |( - 'ongekend onrecht') daar bakken stress van had.

En financiële hulp bieden bij gedoe met de belastingdienst is per definitie lastig,
(de ervaring leert: het is of de soepelste schuldeiser die je kunt hebben, of de hardste)
en in dit geval stelde de dienst zich sadistisch op. (Als in: we hoeven niet te reageren op verzoek om informatie, klachten mag je negeren, etc.)

Karl66

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:45

Het probleem voor jeugdzorg is dat als je te laat ingrijpt, je zomaar weer een nieuw meisje van Nulde hebt en dan is het ook hun schuld, omdat ze niet ingegrepen hebben. Ze zitten altijd op een heel dun lijntje te werken, te vroeg ingrijpen mag niet maar te laat ingrijpen kan catastrofaal zijn.

Wat je dan ook ziet is dat ze heel bureaucratisch en volgens de regeltjes werken, want dan kan je altijd daarnaar wijzen en zeggen dat het niet jouw schuld is dat het misgegaan is, want je hebt de regeltjes gevolgd. En ook al is dat heel begrijpelijk, je wilt dat het kind voorop staat en niet de regeltjes.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:07

Ik vind iedere keer die opmerkingen over dat kinderen uit huis zijn geplaatst bij de toeslagenaffaire net zo storend als dat er bij een overlijden wordt gezegd dat de persoon was gevaccineerd. Of dat er zoveel kinderen in Gaza zijn overleden door oorlogsgeweld.

Wij zijn niet bij de hele situatie geweest en kunnen er geen oordeel over vellen wat de daadwerkelijke reden is geweest waarom een kind uit huis geplaatst is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:12

purny schreef:
Ik vind iedere keer die opmerkingen over dat kinderen uit huis zijn geplaatst bij de toeslagenaffaire net zo storend als dat er bij een overlijden wordt gezegd dat de persoon was gevaccineerd. Of dat er zoveel kinderen in Gaza zijn overleden door oorlogsgeweld.

Wij zijn niet bij de hele situatie geweest en kunnen er geen oordeel over vellen wat de daadwerkelijke reden is geweest waarom een kind uit huis geplaatst is.

Tja, totdat je zelf eens aan de beurt bent met het een of ander.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:15

Karl66 schreef:
Het probleem voor jeugdzorg is dat als je te laat ingrijpt, je zomaar weer een nieuw meisje van Nulde hebt en dan is het ook hun schuld, omdat ze niet ingegrepen hebben. Ze zitten altijd op een heel dun lijntje te werken, te vroeg ingrijpen mag niet maar te laat ingrijpen kan catastrofaal zijn.

Wat je dan ook ziet is dat ze heel bureaucratisch en volgens de regeltjes werken, want dan kan je altijd daarnaar wijzen en zeggen dat het niet jouw schuld is dat het misgegaan is, want je hebt de regeltjes gevolgd. En ook al is dat heel begrijpelijk, je wilt dat het kind voorop staat en niet de regeltjes.

Tja, dan verbaast me het personeelstekort bij jeugdzorg ook niet. Zeker niet in een tijd van arbeidskrapte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:27

Loretta schreef:
purny schreef:

Tja, totdat je zelf eens aan de beurt bent met het een of ander.

Maar het is eenzijdige informatie. Wie weet ging het bij die gezinnen al niet goed. En dat is ook het verrotte van SM. Het feit dat het eenzijdig is.
Daarom zeg ik ook dat wij niet weten wat er daadwerkelijk is gebeurd. Wat de daadwerkelijke oorzaak is geweest. Dus de overheid verantwoordelijk hiervoor houden is niet netjes.

Dat was ook ten tijden van de protesten op het malieveld. Politie werd in een slecht daglicht gezet omdat zij een demonstrant hard aanpakten. Maar er is niet van te voren gefilmd dat de politie waarschijnlijk nadrukkelijk een stuk of 3 keer had gesommeerd om te vertrekken.

Daarom vind ik niet dat wij over bepaalde situaties kunnen oordelen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:31

journee schreef:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/kinderen-mogen-niet-alleen-om-financiele-redenen-uit-huis-worden-geplaatst-maar-dat-is-een-papieren-werkelijkheid/

In Nederland is het mogelijk om kinderen uit huis te plaatsen als ouders krap bij kas zitten. Tijdens de toeslag affaire werden ouders vals beschuldigd van fraude, kwamen hierdoor in de financiële problemen en raakten hierdoor hun kinderen kwijt. Dit ging om meer dan 1000 kinderen. Inmiddels krijgen vele ouders tienduizenden euro's aan schadevergoeding van de overheid, maar de jeugd van hun kinderen hebben ze gemist en krijgen ze nooit meer terug. Naast de financiële problemen hebben al deze mensen natuurlijk ook grote psychische en emotionele klachten gekregen, wat een enorme invloed op hun leven heeft. Tenminste 60 jongeren die dit hebben meegemaakt leven inmiddels niet meer. Nummer 1 doodsoorzaak onder jongeren is overigens zelfdoding....

Persoonlijk vind ik deze affaire één van de meest aangrijpende en schandelijkste situaties uit de Nederlandse politiek, die überhaupt nooit had mogen plaatsvinden.

Maar ook in dit artikel lijkt niks bewezen te zijn? Er staat zelfs:
“Door financiële problemen kan de stress zo hoog oplopen dat je als ouder niet meer goed genoeg kunt functioneren. Ouders worden dan soms minder alert, schieten sneller uit hun slof of kunnen onvoldoende toezicht op hun kind houden.”

Dus is het onterecht als er echt een voor het kind schrijnende situatie was ontstaan die de ontwikkeling van het kind beïnvloedde, ongeacht oorzaak?

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Zonder kennis van de dossiers van Jeugdzorg kun je nooit beoordelen of een uithuizing terecht is en zeker weet je de aanleiding voor het onderzoek niet.
Misschien heeft school of een buurvrouw melding gemaakt van een onveilige situatie?

Er zullen zeker fouten gemaakt zijn, maar ga maar eens in de schoenen staan van zo'n medewerker.
Één van de zwaarste beroepen, in mijn ogen.

Als het om uithuisplaatsing van kinderen van de gedupeerde toeslagen ouders gaat is bewezen dat veel uit huisplaatsingen een grote schande waren en we zeker niet praten over " zeker fouten die gemaakt zijn". De enquête commissie was er heel erg duidelijk over en ik denk dat deze affaire die nog steeds niet opgelost is als het om de betalingen gaan , een van de grootste overheidsschandalen zijn, die ik ken in mijn leven.

Heb je een bron Pien?

Ik snap echt dat de toeslagenaffaire erg is geweest, maar met de uithuisplaatsingen lees ik tot nu toe niet dat er enkel en alleen een financiële reden is geweest daarvoor. Dat het theoretisch zou kunnen wil niet zeggen dat het ook zo is gebeurd, natuurlijk.

Begrijp me niet verkeerd, wil het best geloven maar ik lees dus niks van bewijs voor zo’n statement.

nps schreef:
Ik vind het jammer dat er wordt gedaan alsof jongeren moedwillig en gemakkelijk uitnhuis worden geplaatst door mensen die er niks om geven. Ik denk dat zulke beslissingen echt niet lichtzinnig worden genomen en dat de intenties nooit zijn om "mensen kapot te maken" of "’kinderen te traumatiseren". Het is een superlastige afweging of een kund beter af is bij de ouders of niet.

Precies. Ze zullen het niet doen om die ouders eens lekker te pesten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:52

Mijn bron Imandra is de parlementaire enquête. Dat rapport maakte gehakt van o.a die uithuisplaatsingen. Het was allemaal op het nieuws.
Blunder op blunder is gestapeld met een vijandige overheid voorop. De uithuisplaatsingen volgden. Veel levens zijn zo verwoest. Dat kan nooit meer hersteld worden.

En natuurlijk jeugdhulpverlening is een hele lastige sector. De pleegzorg van het Leger des Heils vind ik fantastisch, die verbaasden me keer op keer in positieve zin. Maar de reguliere hulpverlening verbaasde me ook regelmatig maar dan in negatieve zin. En ja ik weet het is een heel kwetsbaar en moeilijk werkveld. En ik weet er werken fantastische mensen, maar ook hele nare mensen en ik heb het regelmatig beleefd als een staat in een staat. Hopelijk gaat het inmiddels stukken beter in die sector!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:41

pien_2010 schreef:
Mijn bron Imandra is de parlementaire enquête. Dat rapport maakte gehakt van o.a die uithuisplaatsingen. Het was allemaal op het nieuws.
Blunder op blunder is gestapeld met een vijandige overheid voorop. De uithuisplaatsingen volgden. Veel levens zijn zo verwoest. Dat kan nooit meer hersteld worden.

En natuurlijk jeugdhulpverlening is een hele lastige sector. De pleegzorg van het Leger des Heils vind ik fantastisch, die verbaasden me keer op keer in positieve zin. Maar de reguliere hulpverlening verbaasde me ook regelmatig maar dan in negatieve zin. En ja ik weet het is een heel kwetsbaar en moeilijk werkveld. En ik weet er werken fantastische mensen, maar ook hele nare mensen en ik heb het regelmatig beleefd als een staat in een staat. Hopelijk gaat het inmiddels stukken beter in die sector!

Haha heb je een linkje? Ik kan het niet vinden volgens mij :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:52

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:58

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vindt het heftig..het is niet de schuld van de medewerkers van de jeugdzorg maar van de regels van de regering natuurlijk. Zij deden alleen hun werk.

Dat is altijd makkelijk. Ik verniel een compleet gezin, ik bezorg kinderen een jeugdtrauma en de gevolgen zijn gigantisch. Maar ach, ik doe gewoon mijn werk.

Dat is niet wat ik schrijf he..die mensen zullen op dat moment naar eer en geweten gehandeld hebben. Ik denk zoals anderen ook al aangeven dat het verrekte lastige beslissingen zijn om te maken met inderdaad enorme gevolgen als je het niet goed doet. Ik zou niet graag dat soort beslissingen willen maken in ieder geval.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:25

pien_2010 schreef:

Mooi verwoordt Pien!

Ik begrijp best dat sommige lezers in dit topic niet kunnen en willen geloven dat het in Nederland zo gruwelijk mis heeft kunnen gaan dat kinderen onterecht uithuis zijn geplaatst. Toch is dit wel degelijk de realiteit. In Nederland mag een kind officieel niet vanwege financiële problemen uithuis worden geplaatst. Maar als bijvoorbeeld de gasrekening niet kan betaald ontstaat er een onveilige situatie en mag het dus wel.

Tja, ervoor zorgen dat het gezin schuldhulpverlening krijgt waardoor de gasrekening nog wel zou kunnen worden betaald, stond helaas niet in het boekje van de belastingdienst. Met alle gevolgen van dien.

De link hieronder beschrijft ook de situatie. Ze geven de mogelijkheid oorzaak toe, maar zeggen tevens: er is nog geen bewijs want er is nog geen onderzoek naar gedaan.

https://www.inspectie-jenv.nl/actueel/nieuws/2023/09/13/stapeling-van-problemen-leidde-tot-kinderbeschermingsmaatregel

Link hieronder over de afwikkeling van compensatie. Hierin worden schuld en fouten wel toegegeven.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/maatregelen-kinderopvangtoeslag

Om er een vergelijking tegen aan te gooien: je wordt 10 jaar vastgezet in de cel, terwijl je niets hebt misdaan en raakt alles kwijt. Na 10 jaar wordt je met excuses en een geldbedrag weer op straat gezet. Sorry, was een foutje gemaakt bij de belastingdienst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:38

Dank je Journee.

Laat ik het zo formuleren. Te vaak ben ik vanwege mijn werk voor cliënten in aanraking gekomen met jeugd pleegzorg .
De goede nagelaten,.die zijn er echt wel, werd er vaak te weinig echt onderzoek gedaan,te snel zeer ingrijpende beslissingen genomen waarbij instanties er om heen die de cliënt goed kenden tegen dovemansoren spraken.
Echt verschrikkelijk en alles met een moordend tempo van uithuisplaatsingen. Ik heb in het verleden ervaren dat het een staat in een staat is.
En dan kwamen we een enkele keer het Leger des Heils uitplaatsing pleegzorg tegen en dat was zo deskundig, zorgzaam,goed geïnformeerd, echte begeleiding en frequent richting pleegouders, gewoon fantastisch. Dus het kan wel degelijk.
Sorry lieve mensen praten over de.pleegzorg haalt het slechtste in mij boven.
Ik hoop zo dat dit veranderd is. Ik ga verder er niet meer op in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:07

Je kan niet oordelen over een uithuisplaatsing zonder het dossier te kennen.

Een onderwijzer, iemand van een sportclub, een buurman kan een melding doen van een onveilige thuissituatie en daar moet dan onderzoek naar gedaan worden.
En soms wordt er dan besloten tot een uithuisplaatsing.
Lijkt mij een hele moeilijke beslissing.
Immers er zijn heel veel cassussen waarin een kind zeker onveilig was.

Wat betreft schuldhulpverlening.
Ik heb het niet over de toeslagenaffaire.
Er zijn mensen (met of zonder een redelijk/goed inkomen) die schulden maken. Soms buiten hun schuld, soms omdat ze slordig zijn, soms omdat zij boven hun stand leven, enz.

Ik heb jarenlang op mijn werk heel veel te maken gehad met loonbeslag.
Mijn ervaring is, dat als je op tijd aan de bel trekt, schuldeisers of deurwaarders echt wel bereid zijn om een betalingsregeling te treffen, maar niet iedereen wil of kan dat.
Sommigen steken liever hun kop in het zand.
Ik ken ook mensen die niet extra of meer wilden werken, omdat zij daar (op dat moment) niets mee opschoten, omdat alles boven de beslagvrije voet aan de schuldeisers moest worden afgedragen.
Dat je dan eerder van je schulden af was, deed er niet toe.

Kortom er zijn zoveel oorzaken en gevolgen van financiële problemen, die kan de overheid niet oplossen.
(Behalve dan met de toeslagenaffaire, al was dat ook door de ophef over de Bulgarenkwestie).

En welke regering er nu komt, deze lossen dit ook niet snel op.
Dat is onmogelijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:34

Sorry hoor, maar journee in je eigen link staat dit?

“In geen van de gezinnen waren financiële problemen de enige reden voor het krijgen van een kinderbeschermingsmaatregel”

Hoe het hier wordt omschreven lijkt het alsof de financiële situatie door de toeslagenaffaire de directe reden tot uithuisplaatsing was, maar in geen van jullie links vind ik het terug. Ik ga eens kijken of ik het debat kan terugkijken waar Pien naar refereert, maar zoals ik het lees is de situatie wel wat ingewikkelder.

Even oprecht: stel de ouders raakten zo gefrustreerd door de situatie n.a.v. de toeslagenaffaire dat er flink alcohol/drugsgebruik tot gevolg was, of fysieke/mentale mishandeling, of verwaarlozing… zijn de kinderen dan onterecht uit huis geplaatst?

Bovendien, als ik het artikel van FTM mag geloven zijn veel kinderen inmiddels alweer terug, dus zodra de situatie weer beter ging kwamen veel van deze kinderen weer terug?

Dat de toeslagenaffaire erg was ontken ik nergens, idem dat ze geen vergoeding zouden moeten krijgen. Maar nu wordt er schijnbaar afgegeven op jeugdzorg, en voor zover ik de links hier zie: onterecht?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:16

IMANDRA schreef:

“In geen van de gezinnen waren financiële problemen de enige reden voor het krijgen van een kinderbeschermingsmaatregel”

Hoe het hier wordt omschreven lijkt het alsof de financiële situatie door de toeslagenaffaire de directe reden tot uithuisplaatsing was, maar in geen van jullie links vind ik het terug. Ik ga eens kijken of ik het debat kan terugkijken waar Pien naar refereert, maar zoals ik het lees is de situatie wel wat ingewikkelder.

Even oprecht: stel de ouders raakten zo gefrustreerd door de situatie n.a.v. de toeslagenaffaire dat er flink alcohol/drugsgebruik tot gevolg was, of fysieke/mentale mishandeling, of verwaarlozing… zijn de kinderen dan onterecht uit huis geplaatst?

Bovendien, als ik het artikel van FTM mag geloven zijn veel kinderen inmiddels alweer terug, dus zodra de situatie weer beter ging kwamen veel van deze kinderen weer terug?

Dat de toeslagenaffaire erg was ontken ik nergens, idem dat ze geen vergoeding zouden moeten krijgen. Maar nu wordt er schijnbaar afgegeven op jeugdzorg, en voor zover ik de links hier zie: onterecht?

In de link staat ook:" Bij 17 (van de 20) gezinnen speelde de toeslag affaire een kleine tot grote rol bij het opleggen van een kinderbeschermingmaatregel."
Met andere woorden, zonder de toeslagaffaire was de situatie in deze gezinnen minder snel of zelf niet zodanig uit de handgelopen dat uithuisplaatsing nodig zou zijn geweest.

https://www.inspectie-jenv.nl/Publicaties/rapporten/2023/09/13/inspectierapport-het-kind-van-de-rekening

In het inspectie rapport zelf staat ongeveer hetzelfde, maar dan in de zin dat de toeslag affaire heeft bijgedragen aan het instandhouden, verergeren en het ontstaan van problematiek, waardoor een kinderbeschermingmaatregel werd opgelegd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:24

Wat verdrietig vind ik dit. Je wordt bij het leven genaaid door je overheid. Gigantische schulden levert dat op. Vaak mensen die gewoon goede banen hadden en vreselijk in de problemen kwamen door al dat geld dat terug betaald moest worden,slecht sliepen en in crisis zaten.
Er gaan mensen van minder van het padje. Deze mensen, die vaak heel succesvol waren en het is een grote groep,zijn alles kwijt geraakt. Ongelooflijk..en dan ook de kinderen uit huis . En kijk hoe hier gediscussieerd wordt en de hulpverlening verdedigd. Als ex hulpverlener kan ik alleen maar diep mededogen voelen en hoofdschuddend naar de.hulpverleners kijken die ongetwijfeld vanuit goede bedoelingen de puinhoop vaak nog groter hebben gemaakt. Het is toch je reinste nachtmerrie en Horror scenario. Foei toch.

Of zoals de slogan bij ons altijd was, " je best doen is niet goed genoeg".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:28

Electra63 schreef:
Zonder kennis van de dossiers van Jeugdzorg kun je nooit beoordelen of een uithuizing terecht is en zeker weet je de aanleiding voor het onderzoek niet.

Maar wat dat betreft weten we wel dat Jeugdzorg vrij structureel tekort schiet in waarheidsvinding en zorgvuldige verslaglegging, en dat de Rechtbank vaak niet inhoudelijk toetst maar het verhaal van de jeugdbeschermers voor waar aanneemt. Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan en dat is meerdere malen bevestigd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:31

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Maar wat dat betreft weten we wel dat Jeugdzorg vrij structureel tekort schiet in waarheidsvinding en zorgvuldige verslaglegging, en dat de Rechtbank vaak niet inhoudelijk toetst maar het verhaal van de jeugdbeschermers voor waar aanneemt. Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan en dat is meerdere malen bevestigd.

Precies Shadow!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:40

pien_2010 schreef:
Wat verdrietig vind ik dit. Je wordt bij het leven genaaid door je overheid. Gigantische schulden levert dat op. Vaak mensen die gewoon goede banen hadden en vreselijk in de problemen kwamen door al dat geld dat terug betaald moest worden,slecht sliepen en in crisis zaten.
Er gaan mensen van minder van het padje. Deze mensen, die vaak heel succesvol waren en het is een grote groep,zijn alles kwijt geraakt. Ongelooflijk..en dan ook de kinderen uit huis . En kijk hoe hier gediscussieerd wordt en de hulpverlening verdedigd. Als ex hulpverlener kan ik alleen maar diep mededogen voelen en hoofdschuddend naar de.hulpverleners kijken die ongetwijfeld vanuit goede bedoelingen de puinhoop vaak nog groter hebben gemaakt. Het is toch je reinste nachtmerrie en Horror scenario. Foei toch.

Of zoals de slogan bij ons altijd was, " je best doen is niet goed genoeg".

Mee eens Pien. Eén van de problemen was ook dat lang niet alle jeugdhulpverleners het als hun taak zagen (of zien) om de oorzaak van de problemen (namelijk het gebrek aan financiële middelen) in kaart te brengen bij hun aanbevelingen voor uithuisplaatsing.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:48

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:03

Electra63 schreef:
Je kan niet oordelen over een uithuisplaatsing zonder het dossier te kennen.

(...)

Ik ken ook mensen die niet extra of meer wilden werken, omdat zij daar (op dat moment) niets mee opschoten, omdat alles boven de beslagvrije voet aan de schuldeisers moest worden afgedragen.
Dat je dan eerder van je schulden af was, deed er niet toe.

De mensen die weigeren om mee te werken aan het aflossen van hun schulden leven teveel in het hier en nu en houden vast aan wat zij vinden dat hen toekomt, het een complex mechanisme. Liever langer in de schulden en daardoor een tientje meer per week dan de schouders eronder. Het is een enorm ingewikkeld probleem.

Wat betreft kindermishandeling en geldproblemen: als je geen eten koopt voor je kind dan is dat een vorm van kindermishandeling. Er zijn ook echt ouders die wel een blik bier kopen voor zichzelf, brokken voor de hond, maar geen brood voor de kinderen. Klinkt overdreven, maar het gebeurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:09

IMANDRA schreef:
Precies. Ze zullen het niet doen om die ouders eens lekker te pesten.

Hmmm, ik denk toch dat het goed is om te bedenken hoeveel er juist ook opzettelijk is gebeurd bij de Toeslagenaffaire. Dat mensen bewust in het nauw gebracht werden en bewust geen kans kregen om zich eerlijk te verdedigen. Er is zeker gedreigd met het inzetten van valse meldingen, en die zijn ook gedaan.

(En bij de Toeslagenaffaire heb je naast de financiele problemen hoe dan ook nog een conflict dat ook een factor is: de ouders kunnen hun fouten niet 'erkennen', want ze hebben niets fout gedaan maar het systeem stelt dat ze dat wel hebben. Ouders zijn dus meteen in een situatie waar ze geclassificeerd worden als 'niet meewerkend.' En dat is heel nadrukkelijk iets wat wel degelijk een grote rol speelt bij uithuisplaatsingen.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:13

journee schreef:
IMANDRA schreef:

In de link staat ook:" Bij 17 (van de 20) gezinnen speelde de toeslag affaire een kleine tot grote rol bij het opleggen van een kinderbeschermingmaatregel."
Met andere woorden, zonder de toeslagaffaire was de situatie in deze gezinnen minder snel of zelf niet zodanig uit de handgelopen dat uithuisplaatsing nodig zou zijn geweest.

https://www.inspectie-jenv.nl/Publicaties/rapporten/2023/09/13/inspectierapport-het-kind-van-de-rekening

In het inspectie rapport zelf staat ongeveer hetzelfde, maar dan in de zin dat de toeslag affaire heeft bijgedragen aan het instandhouden, verergeren en het ontstaan van problematiek, waardoor een kinderbeschermingmaatregel werd opgelegd.

Maar dat ontken ik toch ook niet?
Ik zeg alleen dat het waarschijnlijk -voor zover bekend- niet de enige directe reden is. En dat het dus, vanuit het welzijn van de kinderen gezien, niet per se onterecht is geweest. Wat uit sommige berichten hier wel zo lijkt, maar misschien interpreteer ik ze niet goed.

Ik vind het heel sneu dat het nodig is geweest en goed dat er nu gekeken wordt hoe dit heeft kunnen gebeuren, dat de ouders uiteindelijk vergoed worden, in hoeverre dat kan. En dat veel kinderen inmiddels weer eruit zijn. Maar de jeugdzorg de schuld geven terwijl je de context niet weet (die waarschijnlijk wel verder gaat dan “ze waren financieel gezien slachtoffer van de toeslagenaffaire”) vind ik niet terecht.

Als ouders zo ver zijn gekomen dat kinderen bijv verwaarloosd of mishandeld werden (want voor zover ik weet is uithuisplaatsing niet iets wat zomaar gebeurd), dan is het ongeacht oorzaak toch goed dat ze uit huis werden geplaatst? Dan is het wél zaak dat zij zsm geholpen en begeleid worden zodat de situatie weer naar normaal kan.

Even voor de duidelijkheid: natuurlijk ben ik vóór verbeteringen in het systeem. En dat er hard gewerkt zou moeten worden voor preventie. Maar dat wil niet zeggen dat in deze specifieke situaties, in deze specifieke context en middelen die er destijds waren, ze onterecht waren?

@shadow: eens hoor, en ik ontken nergens dat de affaire zelf niet fout is geweest, maar wat nuance in de berichtgeving rondom de hulpverleners die betrokken waren bij de uithuisplaatsingen zelf mag wel.