mysa schreef:Misschien is dat niet in alle gevallen zo. Ongeveer een half jaar geleden las ik interviews met jongvolwassenen die destijds uit huis waren geplaatst en daaruit bleek dat er in al die gezinnen, naast financiële problemen, ook andere dingen speelden. (vechtscheiding, depressie of verslaving).
Uit financiële problemen volgen vaak ander problemen, zeker als het erop lijkt dat het een bodemloze put is. Niet heel gek dat mensen er depressief van worden, er conflicten ontstaan en dergelijke. Het lijkt mij eerder van belang vroegtijdig hulp te bieden bij de financiële problemen, zodat dat mensen niet in een depressie, vechtscheiding of verslaving terecht komen.
In het geval van de toeslagen affaire werden mensen onterecht door de overheid in de financiële problemen gebracht. Ze raakten hun hele leven kwijt, en als klap op de vuurpijl werden ook hun kinderen nog bij hen weg gehaald. Want mensen waren depressief. Tja, mij lijkt het in dit soort situaties een wonder als je er geen psychische of emotionele klachten aan overhoudt. Zeker in de gevallen waarin ook nog het contact met de kinderen werd ontzegd, dat is gewoon diep triest.
Iedereen heeft er een mening over als een kalf of ander jong dier voortijdig bij zijn ouders wordt weggehaald, maar met een kind is dit blijkbaar wel normaal? Gezien wat er hier gebeurt is lijkt het mij dat er nog een hoop te verbeteren is met het systeem rond jeugdzorg in Nederland. Zeker in gevallen waar financiële problemen de hoofdoorzaak blijkt, zou vanuit deze hoek hulp moeten worden geboden.