bulck schreef:Dit conflict zal niet eindigen als we het beginsel van de radicale islamitische ideologie niet erkennen en op tafel gooien. Het is die ideologie dat vanaf 1948 een tweetstatenoplossing in de weg heeft gestaan(waarin de joden een veel kleiner aandeel grond hadden, maar aanvaard hadden). Een spel van de buurlanden die de Palestijnen zelf gegijzeld houden om het te spelen volgens die ideologie. Ondertussen al 5 keer. Je kan niet telkens ten oorlog trekken, verliezen en dan bedenken dat je ergens iets wint. Dat is gewoon niet de realitiet van deze wereld. En dan komen we opnieuw bij het falen van de VN en het niet onder ogen zien van de werkelijke problematiek en het dus in standhouden van een waanidee. (dat ondertussen een grote geldmachine geworden is met veel verstrengeling, wat het nog complexer maakt)
Los van het leed, dat we delen, wat is dan in jouw ogen de oplossing?
Ik denk dat iedereen dat aspect wel erkent. Maar zullen we dan ook erkennen dat de radicale regering in Israel hier ook gewoon een groot (negatief) aandeel in heeft?
En tbh, moeten wij en de palestijnen dan maar gewoon accepteren dat Israel flink wat land van Palestina bezet houdt?

Case in point? Kijk hoe ver Israel haar oorspronkelijke grenzen heeft verlegd?
Ik bedoel, uiteindelijk is dit conflict begonnen nadat de VN/VK een stuk land aan de joden heeft gekregen wat Israël is geworden. Dat op het land voorheen vooral Palestijnen woonden (waar in de vorige eeuw natuurlijk ook Joden bij zijn gekomen), is de realiteit.
Als je dus zo ver terug gaat, moet je onder ogen zien dat die beslissing geen slimme was, dat men beter een ander stuk land aan de Joden had kunnen geven (met buren die ideologisch meer gelijk zijn aan hun). Maar ja, je gaat niet heel Israël verplaatsen naar een Westers of ander gebied.
Wat de oplossing is? Ik denk dat er geen is, als ik eerlijk ben. Niet tot nieuwere generaties inzien dat deze oorlog nutteloos is. Ik hoop dat er uiteindelijk toch naar die eerste landsverdeling toegewerkt kan worden, die van 1947. Of in ieder geval de landoppervlakten van toen. Dat lijkt mij, nu, het eerlijkste, en leveren beide landen iets in van waar ze denken recht op te hebben.
Maar goed, daar zijn we niet zo, en wat Elektra zegt, als experts er nu niet uitkomen, gaan wij er ook niks nuttigs over te zeggen hebben.
Maar begrijp ik je nou goed dat je het leed van de Palestijnen niet erkend, omdat je zegt, eenzijdige niet geverifieerde kanalen?
anjali schreef:Wanneer komen de gijzelaars van 7oktober nu vrij????? Die hadden werkelijk helemaal niets misdaan. Zolang die niet vrij zijn zal echte vrede niet komen.
Waarom alleen de gijzelaars van 7 oktober? Zullen we de onschuldige gijzelaars/gedetineerden van beide kanten dan vrijlaten?